Pomosi saa vaatia sinua riisuutumaan alasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo:
Itse en työsähköpostia käytä henk.koht. asioiden hoitoon. Mutta entäs sitten, tämän lain myötä, jos joku lähettää minulle henkilökohtaista sp:a, työnantajalle annetaan oikeus sen lukemiseen, vaikka en ole omalla käytökselläni voinut millään tavalla vaikuttaa siihen, että kolmas hlö on tuota postia minulle lähettänyt, josta voi paljastua hyvinkin henkilökohtaisia asioita minusta...

Ja ketä on niin tyhmä, että käyttäisi työsähköpostiaan luovuttaakseen salaisia tietoja eteenpäin??? Tähän taroitukseen siis aivan turha laki, koska "Pertti Terävä" varmasti osaa luoda itselleen sähköpostitilin, joka ei ole työnantajan valvonnassa, jos haluaa tietoja myydä...

Edelleen - sitä sähköpostia ei voi työnantaja LUKEA, pystyy vain näkemään mistä se on tullut. Just tämän takia ihmiset tästä vöyhöttää, kun eivät tiedä lain sisällöstä oikeasti, vaan luulevat, että sen myötä päästään kaikki viestit lukemaan.

Ihmiset "vöyhöttää" tästä, koska tuo nyt on aivan hanurista, että siviileillä on oikeus penkoa toisten yksityisiä asioita, vaikka pelkkiä tunnistetietoja, mutta silti. ja tuo oikeus tulee sitten myös esim kirjastoille, jos kuulut taloyhtiösi nettiliittymään, niin isännöitsijälle yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
No,yhdessä vaiheessa mä olin ihan valmis riisumaan itseni pomon edessä alasti,mutta en mä enää niin halua tehdä :ashamed:

Eihän tässä ole yksittäisen henkilön haluista kyse. Vaan työnantajan oikeudesta vaatia käytännössä ketä tahansa riisuutumaan alasti. Onneksi tällaista oikeutta ei työnantajalla ole, mutta kovasti sitäkin tuntuu sekoomusministeri halajavan.

Tuollainenkin henkilökohtaisen koskemattomuuden suoja on joskus taisteltu.

Itse en työsähköpostia käytä henk.koht. asioiden hoitoon. Mutta entäs sitten, tämän lain myötä, jos joku lähettää minulle henkilökohtaista sp:a, työnantajalle annetaan oikeus sen lukemiseen, vaikka en ole omalla käytökselläni voinut millään tavalla vaikuttaa siihen, että kolmas hlö on tuota postia minulle lähettänyt, josta voi paljastua hyvinkin henkilökohtaisia asioita minusta...

Ja ketä on niin tyhmä, että käyttäisi työsähköpostiaan luovuttaakseen salaisia tietoja eteenpäin??? Tähän taroitukseen siis aivan turha laki, koska "Pertti Terävä" varmasti osaa luoda itselleen sähköpostitilin, joka ei ole työnantajan valvonnassa, jos haluaa tietoja myydä...

Edelleen - sitä sähköpostia ei voi työnantaja LUKEA, pystyy vain näkemään mistä se on tullut. Just tämän takia ihmiset tästä vöyhöttää, kun eivät tiedä lain sisällöstä oikeasti, vaan luulevat, että sen myötä päästään kaikki viestit lukemaan.

Ihmiset "vöyhöttää" tästä, koska tuo nyt on aivan hanurista, että siviileillä on oikeus penkoa toisten yksityisiä asioita, vaikka pelkkiä tunnistetietoja, mutta silti. ja tuo oikeus tulee sitten myös esim kirjastoille, jos kuulut taloyhtiösi nettiliittymään, niin isännöitsijälle yms.

En tiennytkään, että kirjasto on lainaajalle työnantajan asemassa? Tai isännöitsijä taloyhtiön asiakkaalle? Taitaa nyt mennä puurot ja vellit sekaisin...

En tiennytkään, että kirjasto on lainaajalle työnantajan asemassa? Tai isännöitsijä taloyhtiön asiakkaalle? Taitaa nyt mennä puurot ja vellit sekaisin...

Tai sitten sinä et ole lukenut, mitä useat asiantuntijat ja oikeusoppineet ovat kertoneet, mitä laki käytännössä toisi tullessaan? Googlaa, netti kertoo.

Tässä lyhyesti wikipediasta

Lex Nokia
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Wikiuutiset
Wikiuutisissa on aiheeseen liittyvä uutinen:
Oikeusprofessorien mukaan Lex Nokia loukkaa Suomen perusoikeuksia

Lex Nokia -nimityksellä tarkoitetaan hallituksen esitystä 48/2008 vp sähköisen viestinnän tietosuojalain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamiseksi. Myös urkintalaki-nimellä tunnettu esitys koskee yhteisötilaajien oikeutta käsitellä sähköisen viestinnän tunnistamistietoja.

Julkisuudessa on käsitelty lähinnä sitä, että laki mahdollistaisi yritysten työntekijöiden sähköpostiviestien tunnistamistietojen selvittämisen yrityssalaisuuksien vuotamisen estämiseksi. Ehdotuksen soveltamisala on kuitenkin laajempi; se antaisi kaikille Suomen yhteisötilaajille, kuten yliopistoille, virastoille, kirjastoille ja taloyhtiöille, oikeuden selvittää verkkonsa käyttäjien tunnistamistietoja. Näin esimerkiksi taloyhtiö voisi tarkkailla asukkaidensa www-selailua, sähköposteja, chat-viestejä ja nettipuheluita.[1] Oikeudet eivät ulottuisi viestien sisältöön, vaan esimerkiksi siihen, kenelle viesti on osoitettu. Lex Nokia -nimitys vakiintui lain kutsumanimeksi, koska Nokia on ottanut osaa lakiehdotuksen valmisteluun.[2]

1. helmikuuta 2009 Helsingin Sanomat kirjoitti Nokian uhanneen, että yhtiö lähtee Suomesta, jos lakia ei muuteta. Nokian viestintäjohtaja Arja Suominen kiisti väitteen ja sanoi Helsingin Sanomien artikkelissa olevan paljon virheitä ja väärinymmärryksiä.[3]

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Mutta henk.kohtaisen s-postin käyttämiselle työpäivän aikana ei ole mitään perusteita, jolloin työpostissa olevat asiat ovat työnantajan asioita, jotka liittyvät työhön, eivätkä ole sillä tavalla yksityisiä. Ja periaatteessa työkoneella tehdään vain työjuttuja, joita työnantajan on oikeus vahtia, esim. lokitiedostoja jne. Missä ongelma sitten on?

Olen jonseredin kanssa aivan samaa mieltä. En voi mitenkään käsittää, miten esimerkiksi pastorille lähetetyt sähköpostit voisivat olla sellaisia, että niitä ei voisi antaan kirkkolautakunnan maallikkojäsenten luettavaksi. Kiinnostaa ne kirvesmiestäkin.

Minä en ymmärrä miksei voida laatia sellaista lakia, missä työsähköposti olisi myöskin työnantajan postia ja sitä voisi valvoa.

Aivan samaa mieltä. Esimerkiksi sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenten pitää saada luettavaksi kaikki sossuille tulevat postit. Kyllä ne ovat asioita, jotka kiinnostavat jokaista merkonomia.

Ja toistaiseksi työnantajalle ei tietääkseni ole tulossa oikeutta sorkkia minun(kaan) gmail-tiliäni.

Mutta onneksi olet antanut sen oikeuden googlelle. Saadaan sinunkin sähköpostit yritysmaailman analysoitaviksi.

Onneksi tällaista oikeutta ei työnantajalla ole, mutta kovasti sitäkin tuntuu sekoomusministeri halajavan.

Miten niin ei ole?

Onhan se! Jos ministeri niin toteaa, niin silloin se on niin. Ja jos ei ole, niin kansa on äänestänyt kokoomuksen suurimmaksi puolueeksi ja se laki muuttuu!

Tuollainenkin henkilökohtaisen koskemattomuuden suoja on joskus taisteltu.

Vääryys, joka on korjattava. Afrikan timanttikaivoksella teetti ulkomaalaiset yritykset aikoinaan pitkää päivää putkeen ja pois ei päässyt ennenkuin oli suolikin varmasti tyhjä. Pöllimistä työpaikalta ei esiintynyt. Suomessa ollaan nyt onneksi menossa samaan

Luonto onneksi suojelee mua jo riisumiselta - ei päällikkö nyt mikään sokea ole.

Mut mä voisin lyödä vetoa, et Suvi Linden ei ole tietentahtoen noin sanonut, vaan ärsyttävä toimittaja on jankuttanut ja jankuttanut ja venkoillut ja väännellyt, ja Linden on lopulta sanonut "JOOJOO" että sain sen toimittajan suun tukittua.
Ja nyt on taaaaaas jättilööpit täysin turhasta asiasta.

Mutta turhat lööpit todistaa, että valtakunnassa kaikki hyvin jos tuo on päivän pääuutinen.

Ei onneksi mennyt. Laissa ei puhuta mitään työnantajista. Kuka tahansa verkonhaltija kelpaa. Oli se verkko sitten vaikka lastentarhassa. Olisihan se ikävää, jos moinen annettaisiin vain yrityksille, eikä ollenkaan yksityisille. Laki on todella hauska, sillä voit nimetä wlan verkkosi vaikka pankin nimellä ja mennä keskustaan tarjoamaan sitä. Sen kuunteleminen ei sitten ole enää rikos.

Linden: "Jos tallennat työkoneeltasi usb-tikulle, yritys saa katsoa koneesi lokitietoja. Yritys voi vaatia työntekijäänsä vaikka riisumaan alasti, kun tämä lähtee työpaikalta. Sekin voi olla yhdenlaista valvontaa. Nämä ovat kaikki sallittuja, Lindén sanoo Aamulehdelle."

Uskomsatonta, miten kokoomuksessa sovittu linja pitää. Toisen takana ollaan sanoi se mitä tahansa. Jokaisessa muussa puolueessa olisi tullut puukkoa selkää tälläisen sanojalle, mutta kokoomuksessa ei.

Kuinka moni on samaa mieltä siitä, että tämä jupakka jätti varjoonsa lex-nokian ongelmat?

Palveliko riisumis jupakka itse tarkoitusta?

Mitä enemmän antaa paranoijalle tilaa, sitä enemmän vaikuttaa siltä, että kyseessä ei ollutkaan sammakko.

Yhteistyössä