Pomosi saa vaatia sinua riisuutumaan alasti

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/49876-ministeri-linden-pomosi-saa-vaatia-sinua-riisuutumaan-alasti

Ministeri Lindén: Pomosi saa vaatia sinua riisuutumaan alasti

Liikenne- ja viestintäministeri Suvi Lindénin (kok.) vastaa Aamulehden haastattelussa kritiikkiin Lex Nokiana tunnetusta urkintalaista. Eilen eduskunnan lakivaliokunnan puheenjohtaja Heidi Hautala (vihr.) vaati lakialoitteen laittamista toistaiseksi jäihin, kun keskusrikospoliisi oli älähtänyt siitä, että Lex Nokia antaa julkisyhteisöille suuremmat valtuudet kuin poliisille.

Lindén kiistää tämän. Hänen mukaansa mahdolliset puutteet poliisin valtuuksissa selvitetään, kun pakkokeinolakia uudistetaan maaliskuussa.

Lindén muistuttaa haastattelussa niistä keinoista, jotka työnantajalla ovat jo käytössä. Lindén sanoo, että tunnistetietojen seurantaa saa kohdistaa henkilöihin, jotka käsittelevät yrityssalaisuuksia.

- Jos tallennat työkoneeltasi usb-tikulle, yritys saa katsoa koneesi lokitietoja. Yritys voi vaatia työntekijäänsä vaikka riisumaan alasti, kun tämä lähtee työpaikalta. Sekin voi olla yhdenlaista valvontaa. Nämä ovat kaikki sallittuja, Lindén sanoo Aamulehdelle.

Toimihenkilöunionin puheenjohtaja Antti Rinne on tyrmistynyt ministeri Suvi Lindénin väitteestä, että yksittäinen työnantaja voi käskeä työntekijäänsä riisuutumaan alasti.

- Se ei ole sallittua. Ei ikinä eikä Lex Nokiankaan myötä. Ihan käsittämätön väite. Osoittaa Lindéniltä suurta asiantuntemattomuutta työelämästä, sanoo Rinne Aamulehdelle.


Suvi Lindén on taas vaihteeksi ihan täysi tollo! |O
 
JONSERED Karhunkantaja
Minä ainakin vaadin alaistani riisumaan... joka päivä. Tai siis ilta. Eikä tässä vielä kaikki.... :whistle: :saint:

Mutta hankalahko juttu. Työnantajalla pitää olla jokin mahdollisuus vahtia tietoturvaa, mutta työntekijällä oikeus yksityisyyteen.

Mutta henk.kohtaisen s-postin käyttämiselle työpäivän aikana ei ole mitään perusteita, jolloin työpostissa olevat asiat ovat työnantajan asioita, jotka liittyvät työhön, eivätkä ole sillä tavalla yksityisiä. Ja periaatteessa työkoneella tehdään vain työjuttuja, joita työnantajan on oikeus vahtia, esim. lokitiedostoja jne. Missä ongelma sitten on?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
M
Mutta hankalahko juttu. Työnantajalla pitää olla jokin mahdollisuus vahtia tietoturvaa, mutta työntekijällä oikeus yksityisyyteen.
Jos on syytä epäillä varkautta, asia on siirrettävä asianomaisen viranomaisen eli poliisin hoidettavaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Minä ainakin vaadin alaistani riisumaan... joka päivä. Tai siis ilta. Eikä tässä vielä kaikki.... :whistle: :saint:

Mutta hankalahko juttu. Työnantajalla pitää olla jokin mahdollisuus vahtia tietoturvaa, mutta työntekijällä oikeus yksityisyyteen.

Mutta henk.kohtaisen s-postin käyttämiselle työpäivän aikana ei ole mitään perusteita, jolloin työpostissa olevat asiat ovat työnantajan asioita, jotka liittyvät työhön, eivätkä ole sillä tavalla yksityisiä. Ja periaatteessa työkoneella tehdään vain työjuttuja, joita työnantajan on oikeus vahtia, esim. lokitiedostoja jne. Missä ongelma sitten on?
No ehkä siinä, että työnantaja saa silloin suuremmat valtuudet kuin poliisi... :whistle:
 
vieras
Minä en ymmärrä miksei voida laatia sellaista lakia, missä työsähköposti olisi myöskin työnantajan postia ja sitä voisi valvoa. Ongelmia voi jo aiheuttaa työntekijän pitkä poissaolo, jos työposteihin ei pääse kukaan muu käsiksi. Yksityistä sähköpostia varten voi aina hankkia oman osoitteen ja työpaikka voisi vaatia, ettei sitä töistä sitten käytellä.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
No ehkä siinä, että työnantaja saa silloin suuremmat valtuudet kuin poliisi... :whistle:
Jos hiusta aletaan halkoa, teknisesti työnantajan antama s-postiosoite on työnantajan omaisuutta, eikö? Eivätkä työnantajan valtuudet ulotu yksityiselämän puolelle.

Siksi tuo kohkaaminen on mielestäni kummallista. Salakuuntelu tai yksityisten viestien vakoilu on eri asia, luonnollisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
No ehkä siinä, että työnantaja saa silloin suuremmat valtuudet kuin poliisi... :whistle:
Jos hiusta aletaan halkoa, teknisesti työnantajan antama s-postiosoite on työnantajan omaisuutta, eikö? Eivätkä työnantajan valtuudet ulotu yksityiselämän puolelle.

Siksi tuo kohkaaminen on mielestäni kummallista. Salakuuntelu tai yksityisten viestien vakoilu on eri asia, luonnollisesti.
Ei oo mitään hiusten halkomista vaan oikeustieteen asiantuntijoiden ja Keskusrikospoliisin kertomaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
No ehkä siinä, että työnantaja saa silloin suuremmat valtuudet kuin poliisi... :whistle:
Jos hiusta aletaan halkoa, teknisesti työnantajan antama s-postiosoite on työnantajan omaisuutta, eikö? Eivätkä työnantajan valtuudet ulotu yksityiselämän puolelle.

Siksi tuo kohkaaminen on mielestäni kummallista. Salakuuntelu tai yksityisten viestien vakoilu on eri asia, luonnollisesti.
Ei oo mitään hiusten halkomista vaan oikeustieteen asiantuntijoiden ja Keskusrikospoliisin kertomaa.
No jos minä haluaisin suorittaa yritysvakoilutoimenpiteen, niin en kai minä nyt niin tyhmä olisi, että työnantajan s-postista sen lähettäisin. Ja toistaiseksi työnantajalle ei tietääkseni ole tulossa oikeutta sorkkia minun(kaan) gmail-tiliäni. Ja toisaalta: pitäkö työnantajalla olla mahdollisuus tehdä jokailtainen lobotomia siltä varalta, että työntekijä sattuisi viemään yrityssalaisuuksia aivoissaan ulos talosta. Ihan älytöntä suvilindenismiä koko laki.
 
JONSERED Karhunkantaja
Äh, siis... jos työnantaja pelkää menettävänsä sähköpostien kautta salaisia tietojaan, voi blokata muut s-postit, kuin "omansa". Ja jos joku lataa tiedostoja esim. tikulle ja se näkyy työnantajan omistaman koneen loki-tiedostoista, voi ottaa yhteyden vaikka poliisiin ja alkaa selvitellä.

Eli yksityiselämä jätetään toimiston oven ulkopuolelle ja työskennellään niillä työkaluilla, jotka työnantaja antaa käyttöön.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
No ehkä siinä, että työnantaja saa silloin suuremmat valtuudet kuin poliisi... :whistle:
Jos hiusta aletaan halkoa, teknisesti työnantajan antama s-postiosoite on työnantajan omaisuutta, eikö? Eivätkä työnantajan valtuudet ulotu yksityiselämän puolelle.

Siksi tuo kohkaaminen on mielestäni kummallista. Salakuuntelu tai yksityisten viestien vakoilu on eri asia, luonnollisesti.
Ei oo mitään hiusten halkomista vaan oikeustieteen asiantuntijoiden ja Keskusrikospoliisin kertomaa.
Niinpä. Mutta siksi sitä lakia pitäisikin äkkiä muuttaa, jotta poliisi saisi myös nuo valtuudet. En käsitä tätä meuhkaamista "Lex Nokiaa" vastaan - ei siinä yritys saa oikeutta lukea niitä sähköposteja, vaan tarkistaa vain kommunikoiko työntekijä esim. kilpailijan kanssa sähköpostillaan, joka on työnantajan työn tekemistä varten tarjoama väline. Yksilön vapautta saa jokainen vapaasti harjoittaa omalla privaattisähköpostillaan.

 
Joopa joo
Itse en työsähköpostia käytä henk.koht. asioiden hoitoon. Mutta entäs sitten, tämän lain myötä, jos joku lähettää minulle henkilökohtaista sp:a, työnantajalle annetaan oikeus sen lukemiseen, vaikka en ole omalla käytökselläni voinut millään tavalla vaikuttaa siihen, että kolmas hlö on tuota postia minulle lähettänyt, josta voi paljastua hyvinkin henkilökohtaisia asioita minusta...

Ja ketä on niin tyhmä, että käyttäisi työsähköpostiaan luovuttaakseen salaisia tietoja eteenpäin??? Tähän taroitukseen siis aivan turha laki, koska "Pertti Terävä" varmasti osaa luoda itselleen sähköpostitilin, joka ei ole työnantajan valvonnassa, jos haluaa tietoja myydä...
 
Joopa joo
Ja tuo riisuuntumisjuttu. Ovatko Lindeniä äänestäneet hänen "työnantajiaan?" Ehkä Suvi voisi itse sitten vaikka riisuuntua, kun äänestäjät kokoontuvat eduskuntatalon eteen sitä vaatimaan, ettei Suville vain ole tarttunut matkaan mukaan työnantajan, eli Suomen kansan omistamia klemmareita työpaikalta...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
No ehkä siinä, että työnantaja saa silloin suuremmat valtuudet kuin poliisi... :whistle:
Jos hiusta aletaan halkoa, teknisesti työnantajan antama s-postiosoite on työnantajan omaisuutta, eikö? Eivätkä työnantajan valtuudet ulotu yksityiselämän puolelle.

Siksi tuo kohkaaminen on mielestäni kummallista. Salakuuntelu tai yksityisten viestien vakoilu on eri asia, luonnollisesti.
Ei oo mitään hiusten halkomista vaan oikeustieteen asiantuntijoiden ja Keskusrikospoliisin kertomaa.
Niinpä. Mutta siksi sitä lakia pitäisikin äkkiä muuttaa, jotta poliisi saisi myös nuo valtuudet. En käsitä tätä meuhkaamista "Lex Nokiaa" vastaan - ei siinä yritys saa oikeutta lukea niitä sähköposteja, vaan tarkistaa vain kommunikoiko työntekijä esim. kilpailijan kanssa sähköpostillaan, joka on työnantajan työn tekemistä varten tarjoama väline. Yksilön vapautta saa jokainen vapaasti harjoittaa omalla privaattisähköpostillaan.
Sepä tässä pelottavaa onkin, kun nyt poliisilla on ihan oikea syy vaatia itselleen lisää oikeuksia.. Pohjois-Koreassa kohta ollaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo:
Itse en työsähköpostia käytä henk.koht. asioiden hoitoon. Mutta entäs sitten, tämän lain myötä, jos joku lähettää minulle henkilökohtaista sp:a, työnantajalle annetaan oikeus sen lukemiseen, vaikka en ole omalla käytökselläni voinut millään tavalla vaikuttaa siihen, että kolmas hlö on tuota postia minulle lähettänyt, josta voi paljastua hyvinkin henkilökohtaisia asioita minusta...

Ja ketä on niin tyhmä, että käyttäisi työsähköpostiaan luovuttaakseen salaisia tietoja eteenpäin??? Tähän taroitukseen siis aivan turha laki, koska "Pertti Terävä" varmasti osaa luoda itselleen sähköpostitilin, joka ei ole työnantajan valvonnassa, jos haluaa tietoja myydä...
Edelleen - sitä sähköpostia ei voi työnantaja LUKEA, pystyy vain näkemään mistä se on tullut. Just tämän takia ihmiset tästä vöyhöttää, kun eivät tiedä lain sisällöstä oikeasti, vaan luulevat, että sen myötä päästään kaikki viestit lukemaan.
 

Yhteistyössä