polykystinen munasarja syndrooma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minttu

Jäsen
13.05.2004
710
0
16
Hei!
Kävin viime viikolla lääkärissä, syötyäni keltarauhashormoni -kuurin kuukautisten alkamiseksi. Olivat poissa neljä kuukautta. E-pillerit lopetin seitsemän kuukautta sitten, koska yritämme lasta. Lääkäri epäili että minulla on polykystinen munasarja syndrooma ja sain lähetteen ultraan. Onko täällä ketään jolla olisi kokemusta kyseisestä jutusta? Raskaaksi tulosta tai keskenmenoista? Koko asia tuntuu aika utopistiselta ja epätodelliselta, joten "tosielämän" kokemukset voisivat selventää mieltä.

Heips! Mulla on samainen syndrooma. Esikoista yritettiin noin viitisen vuotta ja lopulta tärppäsi luomusti. Hoidot siis epäonnistuivat meidän kohdalla. Minulla raskaaksi tulemista kyllä vaikeutti myös tosi huomattava ylipaino..... olin saanut 45kg painoa pois kun tulin raskaaksi. Toinen raskaus saikin alkunsa aika nopeasti, nyt rv 22. Yhtään keskenmenoa en mie ole saanut, onneksi. Sokeri rasituksessa joudun raskaus aikana käymään juuri tuon pco:n takia. Minulla auttoivat sokeritautilääkkeet. Ennen tätä toista söin kolme kuukautta niitä (mittailin sokereita) ja sitten sai ruveta yrittämään. Neljä kuukautta meni kun tulin raskaaksi. Söin teroluteja kuukautisten tuloon. Olikohan siinä kaikki suurin piirtein...

Minulla myös todettu pco-syndroma. Se ei minulla ainakaan yksinään aiheuttanut lapsettomuutta, mutta toki vaikeutti raskaaksi tuloa. Minulla pco todettiin -99 ja samalla muutkin ongelmat, hoidot aloitettiin saman tien ja sain lapsen kahden ja puolen vuoden hoitojen jälkeen. Itse en ole muuten hakalaksi syndroomaa kokenut, mutta koeputkihoitoihin käytettävän stimulaatiohormonin aikana on suurempi vaara saada hyperstimulaatio eli että munarakkuloita kypsyy toivottua enemmän. Minulla hyperstimulaatio ollut kaksi kertaa, toisella kertaa vaati sairaalahoitoa, mutta en kadu ollenkaan, kun sen vauvan käsivarsille saa, se kyllä palkitsee kaiken tuskan ja vaivan.
Lisäksi minulla on pco:n takia lisääntynyt karvoitus häpyalueella ja esim nännien ympärillä kasvaa karvaa, mutta ne on pieniä juttuja ne.

Niin ja semmonen juttu ainakin mulla oli noissa lapsettomuus hoidoissa ettei pystynyt koeputkihedelmöitystä tekemään ollenkaan. Joka kerta kun yritettiin munarakkuloita kypsyttää niitä rupes kasvamaan 50-60kpl eli aina joutu jättää hoidon kesken just ton "hyper jutun" takia. Täällä myös karvat rehottaa mut kai tähän vielä joskus tottuu... tosin ei kesä aikaan varmaan ikinään. :laugh:

Ylipaino ja polykystiset munasarjat liittyvät toisiinsa. ILaihduttaminen useimmiten auttaa!! Mulla oli se myös, monta inseminaatiota tehtiin, sitten laihduin 30 kg ja nyt on vuosikas vauva. kysyin jälkeen päin lääkäriltä, että miksi mun ei käsketty laihduttaa..ei kuulema ole helppo asia sanoa potilaalle, sanoi gyn. yliläääkäri täällä keskusairaalassa..

Yhteistyössä