Olen itse polyamorinen ja ymmärrän, että se on turhauttava määritelmä, kun se voi pitää sisällään niin monenlaisia suhdemuotoja. Poluamoria on kattotermi kaikille sellaisille suhteille, joissa lähtökohtana on, että ihmisillä on kyky rakastaa useampaa ihmistä samaan aikaan, eikä tämä välttämättä ole ongelma.
Minun suhteeni ovat polyamorisia, mutta eivät missään nimessä vapaita suhteita, joten minun tapauksessani näiden ero on selkeä. Minulla on vaimo, jonka kanssa olen ollut yhdessä kymmenen vuotta (niistä neljä rekisteröidyssä suhteessa), ja meillä on ollut alusta asti avoin suhde. Avoin siinä mielessä, että ihastuksista muihin puhutaan avoimesti, jos niitä tulee (olimme nuoria, uteliaita ja molemmat tahoillamme varattuja, kun rakastuimme toisiimme, ja siksi tämä tuntui rehelliseltä lähtökohdalta yhteiseen elämäämme).
Kuitenkaan missään vaiheessa ei ole ollut kyse siitä, että voisimme tai haluaisimme harrastaa vapaata seksiä ympäriinsä. Jos jompikumpi tapaa kiinnostavan uuden ihmisen, käydään kaikkien osapuolten suostumuksella treffeillä, tutustutaan puolin ja toisin, luodaan turvallinen tilanne ja varmuus kaikille siitä, että mahdollinen uusi suhde ei satuttaisi ketään osapuolta turhaan ja huolehditaan myös esimerkiksi sukupuolitautitesteistä ennen seksiä. Kommunikaatio on ehdottoman tärkeää. Tässä kohdassa suhteemme eroaa merkittävästi monista muista tietämistäni polysuhteista, joissa vapauksia on enemmän ja olemassaolevien kumppaneiden hyväksyntä ei ole niin oleellista, mutta tällöin on yleensä kyse kevyemmistä suhteista tai heiloista tai seksistä (jolloin polysuhde on samalla myös vapaa suhde).
Meillä on molemmilla ollut muutama suhde näiden kymmenen vuoden aikana, puolesta vuodesta neljään vuoteen, ja ne ovat pääasiassa loppuneet samoista syistä kuin monogaamisetkin suhteet. Pidemmät suhteet ovat nousseet yhtä tärkeiksi kuin keskinäinen suhteemme, mutta kaatuneet sisäisiin ongelmiinsa. On eletty parisuhdearkea useammassa suhteessa yhtä aikaa ja olemme aina tutustuneet ja ystävystyneet toistemme kumppaneihin ja näiden mahdollisiin kumppaneihin. Kulloinenkin pidempään jatkunut suhde on johtanut tiiviiseen yhdessäoloon kaikkien kuvioon kuuluvien kesken.
Nyt olemme kolmikymppisiä ja olen seurustellut nykyisen miesystäväni kanssa muutaman vuoden (eikä meillä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään halua muihin suhteisiin). Rakastan molempia kumppaneitani syvästi. Suunnittelemme kaikki kolme yhteenmuuttamista lähivuosina ja minä ja mieheni haluaisimme lapsia. Vaimoni ja mieheni eivät siis ole romanttisessa suhteessa keskenään, mutta he ovat ystäviä ja vietämme kaikki paljon arkea yhdessä jo nykyäänkin. Vaimoni olisi tietysti lastemme elämässä mukana vanhemman kaltaisessa roolissa, vaikka ei varsinaisesti olisi vanhempi (mahdollisesti oheishuoltaja). Eniten huolestuttaa juuri ympäristön suhteutuminen - kuinka jaksaisimme muutenkin rankkana pikkulapsiaikana sitä, että perhemuotomme kohtaisi jatkuvaa kyseenalaistusta, ennakkoluuloja ja mahdollisesti haukkumista. Olen tottunut siihen, että joudun selittämään henkilökohtaista elämääni - biseksuaalisuutta ja polyamoriaa - muille, mutta tähän asti se on ollut melko vaivatonta ja ihmiset ovat olleet yleensä hyvin ymmärtäviä. Lapset kuitenkin monimutkaistaisivat asiaa valtavasti, koska niin monilla tuntuu heteroydinperheen malli olevan niin voimakkaasti se ainoa oikea, että torjuvat reaktiot tulevat tunnepohjalta. Ymmärrän tämän ja siksi kai itsekin olen huolissani, kuinka sitä jaksaisimme ja mille altistaisimme lapsemme, vaikka toisaalta en näe, miksi tämä olisi huonompi perhe lapselle kuin muukaan perhe, jonka vanhemmat rakastavat ja kunnioittavat toisiaan.
Jos jollakulla on jotain kysyttävää tai näkemyksiä, kuuntelen ja vastailen parhaani mukaan. Kaipaan kokemuksia siitä, että polyna ja perheellisenä voi selvitä yhteiskunnan paineista, ja toisaalta haluaisin voida selventää omalta osaltani, miksi ainakaan kaikki polysuhteet eivät todella ole sama asia kuin vapaat suhteet tai liity ensisijaisesti useamman seksikumppanin kaipuuseen, sallittuun pettämiseen tai hierarkkisiin sivusuhteisiin.