Polyamoria

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PahaMYY
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PahaMYY

Aktiivinen jäsen
27.10.2004
2 870
0
36
Mitä mielipiteitä herättää?
Ajatuksia lasten kasvatuksesta polyamoria suhteissa?

Eilisessä G-pisteessä aiheesta oli keskustelua ja jotenkin jäi mietityttään, kun lapsia syntyy näissä suhteissa niin miltä se mahdollisesti vaikuttaa lasten kasvatukseen :/
Onhan ennenkin ollut "isoja"perheitä, joissa koko suku lapsia kasvattaa, mutta jos suhteissa seurustellaan monien kumppaneitten kanssa niin eikö siitä mene lapset sekaisin?

Ajatuksia?

Ja juu, ei sopis mun elämäntyyliin tuo polyamoria.

Lisäys: En epäile, etteikö lapsia hoidettaisi hyvin vaan lähinnä mietityttää se, että jos ne seurustelu kumppanit useinkin vaihtuu..?

Mä olen niin vanha käpy et minusta sellanen on luonnotonta eikä voi olla hyväksi lapselle.Mä en ymärrä miksi sitten pitäis elää niinkuin parisuhteessa jos kuitenkin samaan aikaan voi olla vaikka todella se kymmenen eri kumppania.
Mä olen niin pihi etten mä ole valmis jakamaan itseäni enkä miestä kenenkään muun kanssa jos parisuhteessa ollaan.Eikä mun mielestä sellanen niinkutsuttu perhemalli ole lapsellekkaan hyväksi. *vanha nipo kiristää nutturaa*

Onko polyamoria eri asia kuin polygamia? En vielä siis googletellut mitään - vastaan kohta itse itselleni :D

Ok, eli polyamoria tarkoittaa useita päällekkäisiä rakkaussuhteita ja polygamia moniavioisuutta.

Jotenkin tuntuu, että sitä on paha tälleen ulkopuolisen mennä sanomaan kärsiikö lapset siitä ja miten paljon. Mutta jokainen äiti varmaan haluaa lapselleen parasta ja uskon, että nämäkin äidit varmasti pystyvät parhaiten itse päättämään onko lapsille asiasta hallaa vai ei.

Itselleni ei tuo elämäntyyli sopisi... en edes haluaisi olla muiden kuin mieheni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mä olen niin vanha käpy et minusta sellanen on luonnotonta eikä voi olla hyväksi lapselle.Mä en ymärrä miksi sitten pitäis elää niinkuin parisuhteessa jos kuitenkin samaan aikaan voi olla vaikka todella se kymmenen eri kumppania.
Mä olen niin pihi etten mä ole valmis jakamaan itseäni enkä miestä kenenkään muun kanssa jos parisuhteessa ollaan.Eikä mun mielestä sellanen niinkutsuttu perhemalli ole lapsellekkaan hyväksi. *vanha nipo kiristää nutturaa*

mun tukka ei yllä nutturalle, mut muuten peesaan..

Juu ei sopis mulle, mutta tiiän yhden joka harrastaa tota ja jättää kyllä särkyneitä sydämiä kaikkialle, kun ei kerro ajoissa omia pelisääntöjään toiselle osapuolelle vaan alkaa ns.manipuloimaan ja syöttämään omaa arvomaailmaansa sitten kun nainen on jo ihastunut, prkl...sanoisin ihan ehta kieroilijaksi.
Itte oon niin itsekäs ja tarvitseva, että haluan mieheni olevan vaan mun kanssa..ei sillä voimia riittäs monen naisen onnellisena pitämiseksi, eikä kyllä mullakaan...
Mutta jos KAIKKI ovat oikeesti tyytyväisiä ja onnellisia suhteissa ( mukaan lukien lapset, joista kyllä nopsaan näkyy jos eivät ole ) niin mun puolesta eläköön niin.

Mun mielestä se on jokaisen oma asia niin kauan kun ei ole lapsia mutta toi on ihan luonnoton perhemalli! Niinkun se mies sanoi eilisessä G- pisteessä, hänestä olisi ihanaa että olisi kaikilla keskenään lapsia ja lapsilla olisi näin seuraa toisistaan.. Ei morjes. Mä olen sitä mieltä että tollaisilla ihmisillä on jonkin asteinen tunnevamma.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Mä olen sitä mieltä että tollaisilla ihmisillä on jonkin asteinen tunnevamma.

Joo, kyllä se munkin tuttuni mun mielestäni oli tunnevammainen..hmm, seksiaddikti ainaskin ja kauhee vallottamisen tarve, eli peesi tälle.

Ei voi olla lapselle hyväksi. Johan sen sanoo järkikin. Se opetetaan jo lasten psykiatriassa, että lapsi tarvitsee isän ja/tai äidin, joiden kanssa muodostaa kiintymyssuhde jne. Kuuluu elämän alkutaipaleen perusedellytyksiin. Johan siinä lapsi menee sekaisin, kun aikuiset vaihtuu mennen tullen. Lapset nimenomaan peilaa itseään vanhempiensa kautta. Ymmärsin ohjelmasta, että näiden ihmisen mielestä ihanneperhe olisi sellainen, että aikuisia olis monia, että lastenhoitovastuuta voitaisiin jakaa jne. Voihan sitä jakaa, niin mekin tehdään ystävien kanssa, mutta ihan omissa osoitteissa.

Ja toisekseen, en kutsuisi heitä pariksi, koska "seurustelevat" monien ihmisten kanssa. Ei parisuhdetta turhaan sanota parisuhteeksi. Eihän tollanen voi olla terveellistä heille itsellekään. Nyt kaikki on ehkä ok, mutta kyllä loppupeleissä ihminen vaan haavoittaa itseään tolla menolla. En osaisi kuvitella jakavani itseäni monien kanssa, sen verran arvostan itseäni. Ehkä mulla sitten on pipo tiukalla, mutta multa koko homma menee yli hilseen.

Ilmeisesti sängystä sänkyyn hyppimiselle on nyt saatu hieno nimi, polyamoria. Se kai kuulostaa hyväksyttävämmältä...

Mä mietin että kuinhan ne taudit tollain leviää. Jos ajattelis että mulla olis 5 miestä ja heillä jokaisella olis 5 naista ja näillä naisilla jokaisella 5 miestä jne.

Mun mielestä se on jokaisen oma asia niin kauan kun ei ole lapsia mutta toi on ihan luonnoton perhemalli! Niinkun se mies sanoi eilisessä G- pisteessä, hänestä olisi ihanaa että olisi kaikilla keskenään lapsia ja lapsilla olisi näin seuraa toisistaan.. Ei morjes. Mä olen sitä mieltä että tollaisilla ihmisillä on jonkin asteinen tunnevamma.

Mulla jäi sellanen kuva, että ne pelkää että tavallisessa suhteessa tulee pettymyksiä ja kenties petetyksi, niin on parempi valita tälläinen perhemalli. Lisäksi on niin hienoa, että on joskus päättänyt olla erilainen. Heistä toinenhan sanoi jo lapsena (vai miten se meni) että on päättänyt elää eritavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulla jäi sellanen kuva, että ne pelkää että tavallisessa suhteessa tulee pettymyksiä ja kenties petetyksi, niin on parempi valita tälläinen perhemalli. Lisäksi on niin hienoa, että on joskus päättänyt olla erilainen. Heistä toinenhan sanoi jo lapsena (vai miten se meni) että on päättänyt elää eritavalla.

Pahiten tuossa pettää itseään!!!

Mikäs siinä jos jotkut siitä tykkää, niin pitkään kun lapsia ei ole kuvioissa. En minäkään voi sille mitään, että en pysty yhdistämään lapsia sellaiseen perhemalliin.
Vapaat suhteet ymmärrän paremminkin, kun eihän lasten tarvi siitä olla tietoisia ja jos se molemmille osapuolille hyvin passaa, niin mikäs siinä.
Eli minun puolestani pervo saa olla, kunhan lapset ei sitä tiedä.

Ei kai tuo paljon eroa siitä että, lähiöprinsessalla on 5 lasta ja kaikilla eri isä? Ihan tosi elämässä. Kivoja muksuja, ei siinä mitään. Mulla ei vaan pää kestäis exiä ja tapaamisten
järkkäilyä. Olis liikaa säätöä, ja siinähän lentäis soppa käsille jos joukkoon tupsahtais yks
mustis nykyinen tai ex. Milläs tommosta lapsilleen selittäisi? Onneksi ei ole tarvetta..

Mun mielestä polyamoria kuulostaa erinomaisen järkevältä, mutta nimenomaan ei kaikille, jokainen tekee tässäkin asiassa omat päätöksensä. On kuitenkin fakta, ettei joka ikinen ihminen tunne kykenevänsä monogamiaan, ja siksi en todellakaan näe mitään väärää, jos kaksi ja useampi pelisäännöt toisilleen selvittänyttä aikuista ihmistä päätyvät tällaiseen sopimukseen. Jokainen omalla tavallaan, eikö? On suvaitsematonta pakottaa meidät kaikki samaan lokeroon.

Muutamalle vastaus, kun jotkut noista kommenteista tuntuivat vähän hassuilta:

clivia: Musta tuntuu että toi 'kymmenenkin eri kumppania' on myytti, tai liittyy polygamiaan enemmänkin, tai muuten seksuaalisesti hyperaktiiviseen käytökseen. Mulle on jäänyt käsitys, että polyamoristeilla on MUUTAMA vakavasti otettava seurustelusuhde, ei lukuisia. Satunnaisia juttuja saattaa sitten olla silloin tällöin "tarpeen" mukaan, mutta tuskin kukaan tosissaan SEURUSTELEE kymmenenkin ihmisen kanssa samanaikaisesti. Ja kaikkein tärkeinhän tässä on nimenomaan se, että joka ikinen partneri TIETÄÄ toistensa olemassaolosta, ja sen hyväksyy. Mikäli tämä ei ole asianlaita, ei kyse todellakaan ole polyamoriasta. Otetaan oikeista termeistä selvää.

Pilkettä: Sun kaverisi käytös tuskin on polyamoriaa, vaan hän on muuten joko sitoutumiskammoinen tai muuten vaan seksuaalisesti hyperaktiivinen tai ongelmainen, jos näin nimilappuja saa laitella. Tai sitten hän ei ihan oikeasti tiedä mihin on ryhtynyt, jos itseään polyamoristiksi virheellisesti kutsuu. Polyamoriassa on ihan selkeät pelisäännöt, ja termin selvitys löytyy vaikka Wikipediasta.
Ei missään myöskään ole mainittu, että jokaisessa suhteessa välttämättä harrastettaisiin seksiä, eli seksiaddiktien juttu tämä ei myöskään ole. Suhteessa voi olla vaikka syvällisen kumppanuuden ja yhteisymmärryksen löydyttyä, ja fyysinen kumppanuus löytyy sitten muualta. En myöskään näe ylenpalttista valloittamisen tarvetta ihmisellä, jolla on vaikkapa kaksi tai kolme erilaista kumppania. Ei kannata yleistää yhden varoittavan esimerkin perusteella.

Jessica Rabbit: Ohjelmassa puhunut mies ei mun mielestä sanonut ihan noin että "olisipa kiva jos meillä kaikilla olisi keskenään lapsia", vaan lähinnä sitä, että jos eri suhteissa olisi lapsia ja muutama uusi syntyisi, olisi heistä jokaiselle ensi- ja toissijaisiahoitajia. Ei tässä mihinkään ristiin-rastiin-siitoshommaan oltu ryhtymässä.

susa: Ensinnäkin psykiatrian johtopäätöksetkin elävät ja muuttuvat; mikään, mitä pidämme tänään itsestäänselvyytenä, ei välttämättä ole huomenna takuuvarmaa tietoa.
Tämän hetken ymmärryksen mukaan totta kai lapsen tulee luoda turvalliset kiintymyssuhteet, mutta huomaa, ettei tässä biologista äitiä ja isää korvaamassa ollakaan. Lapsella on yhä vanhemmat, mutta hoitajia voi olla muitakin. Tämä ei missään nimessä tarkoita, että joku toinen aikuinen ryhtyy äidiksi tai isäksi. Yhtä lailla voitaisiin haukkua sairaaksi sitä, että äidin tai isän sisarus, vanhempi tai isovanhempi tai hyvä ystävä auttaa lapsenhoidossa ja on usein läsnä. Lapsi kiintyy toki läheisiin aikuisiin, mutta biologiset vanhemmat säilyttävät luonnollisesti ykkösasemansa. Tuskin kukaan polyamoristin kumppani seisoo synnytyksessä läsnä, ja saa ihan ensimmäisenä lapsen syliinsä, vaan lapsi saa nimenomaan ensimmäiset ja ratkaisevat kiintymyskokemuksensa biologisilta vanhemmiltaan.
Ei voi olla kuin positiivista, kuitenkin, jos muut esiintyvät suhteiden osapuolet ovat mahdollisesti kiintyneitä lapseen, ja pitävät tästä huolta. Eikös?
Olen samaa mieltä tuosta parisuhteen nimikkeestä, polyamoristin ei minunkaan mielestä voi sanoa olevan parisuhteessa, vaan joko polyamoristisessa suhteessa, tai vain suhteessa. Toisinaan on tosiaan tärkeää pitää kiinni näistä nimityksistä, ja mahdollisuuksien mukaan käyttää uusia ja tarkempia, jottei tule väärinkäsityksiä.
Mutta se vielä näistä väärinkäsityksistä, että mun mielestä kyse ei ole myöskään 'sängystä sänkyyn hyppimisestä', vaan muutaman eri seksikumppanin pitämisestä, suuri osa seksikumppaneista on varmasti vakinaisia. En näe tällä vaihtuvalla seksuaalikäyttäytymisellä mitään eroa nykyaikaisen sinkun toimintaan - päinvastoin, polyamoristi on yhä sitoutuvampi kuin täysin viettejensä perässä liihotteleva sinkku.

vieras: Eivätköhän polyamoristitkin osaa pitää huolen asiaankuuluvasta ehkäisystä. Aikuisia ihmisiä tässä ollaan.

vieras: Mies ohjelmassa ei sanonut PÄÄTTÄNEENSÄ elää eri tavalla (näin hyvinkin asennevammaan viitaten), mutta HUOMANNEENSA ajattelevansa ja tuntevansa eri tavalla kuin monet muut ihmiset. Kyse ei siis ole mistään trendikkyydestä, vaan ihan yhtä luonnollisen osan hyväksymisestä omassa itsessään kuin esimerkiksi homoseksuaalisuuden tunnustaminen.

tundra: Mielestäni on haitallisempaa lapselle elää joko esim. yksinhuoltajaperheessä jossa yksi vanhempi koettaa hoitaa kummankin sukupuolen aikuisroolit, ja kumppania etsiessään kenties tuo näytille useamman kokelaan. Polyamoristien perheissä on sentään pysyviä, vakavia suhteita, eikä suhteen hajoamisesta ole samanlaista vaaraa, sillä esim. syrjähyppyjen mahdollisuus on eliminoitu.

Käytän nyt aika paljon tuota 'mun mielestä', sillä kaikki tieto on subjektiivista, enkä minäkään voi näillä loitonnetuillakaan näkemyksillä yleistää niin, että kaikkia asia miellyttäisi.

Todella hirveää ja järkyttävää koko polyamoria, ihan kakkaa kammottavaa hirvittävää ja kauhistuttavaa perverssien touhua! Voi lapsi parat jos tuommoisessa "perheessä" joutuvat olemaan! Kaikki pervot hinkkaa toisiaan ja lapset tietenkin mukaan kun tällaisissa pervoporukoissa riittää pedareita, sadomasoja ja ties mitä kahlekuninkaita ja nekrofiilejä sekä zoofiilejä koirineen ja kissoineen ja hamstereineen. Ja kaikki nai kaikkia ihmiset ja elukat ja se on sitten rakkautta! On sairaaksi mennyt tämä maailma. Miten joku voi olla niin nyrjähtänyt että ei näe tuossa yrjötyksessä mitään pahaa? Olen täysin suvaitsematon enkä häpeä sitä yhtään. Oksettaa ajatellakin että tällaiset orgiat nimitetään rakkaudeksi, on rakkaus sana aikamoisen inflaation kokenut. Tällaiselle saasteelle ehdoton ei, pysykööt kaapeissaan.

Yhteistyössä