Polvileikkauksen toimenpiteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minttumin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minttumin

Uusi jäsen
20.07.2015
3
0
1
30
Heips! Elämäni ekaa kertaa olisin leikkaukseen menossa, polvea tähystetään ja leikellään. Onko kokemuksia selkäydinpuudutuksista ja nukutuksesta? Pelkään piikkejä ihan hirmuisesti, verikokeissa ihan puudutettu ja silti huudan kuin syötävä. Tässä paniikkikohtausta odotellen. Entä miten toimitaan vessa-asioiden kanssa? Joltakin oli tyhjätty suoli ja virtsa-katetria oli laitettu. Toimitaanko yleensä näin polvileikkauksessa? Miten ne laittaa sen katetrin?

Kiitos! Vastaattehan asiallisesti.

Minulla ei niin polvileikkauksesta ole henkilökohtaista kokemusta mutta parhaan kaverin polvi on muutamaan kertaan leikelty. Ja ei häntä ole nukutettu, eli on tuon selkäydinpuudutteen saanut. Ja sen verran on sitten ollut operaation jälkeen tarkkailtavana että pysyy kunnolla pystyssä ja pystyy keppien kanssa liikkumaan ja sitten on saanut lähteä. Kerran hain hänet operaation jälkeen ja heitin kotiin niin kyllä hirvitti tavallaan kun tiesi että hänet juuri on leikelty. Mutta kyllä siinä sitten kaveri sujuvasti kepeillä hyppeli eteenpäin että se suurin huoli minulta karisi äkkiä pois.

Ja aivan varmasti ennen operaatiota on saatavilla rauhottavaa esilääkitystä niinkun muissakin tutkimuksissa, niin menee se pistäminen varmasti helpommin.

Niin ja virtsakatetroinnista.. Minua on jouduttu muinoin virtsaummen takia sairaalassa kertakatetroimaan, ei se ole sen erikoisempi juttu kun paikkojen putsaus jollain, en nyt muista millä liuoksella, sitten se putki liukastetaan ja asetetaan paikalleen. Helppo operaatio jos on henkilö joka sen osaa hyvin tehdä, että ei mene sohellukseksi niinkun muutaman hoitsun kanssa. Vaikka kuulostaa ihan tajuttoman epämiellyttävältä ajatukselta, minäkin meinasin siinä että ei tarvi.. No kyllä tarvi kun rakko täyttynyt koko päivän :D
Mutta totesin sitten että eihän se niin paha ollut, ja siittä sitten tulikin muutaman päivän rutiini, siihen asti kun kestokatetrin laittoivat. Muuten sama juttu mutta se keräyspussi sitten kulkee mukana.

Heips! Elämäni ekaa kertaa olisin leikkaukseen menossa, polvea tähystetään ja leikellään. Onko kokemuksia selkäydinpuudutuksista ja nukutuksesta? Pelkään piikkejä ihan hirmuisesti, verikokeissa ihan puudutettu ja silti huudan kuin syötävä. Tässä paniikkikohtausta odotellen. Entä miten toimitaan vessa-asioiden kanssa? Joltakin oli tyhjätty suoli ja virtsa-katetria oli laitettu. Toimitaanko yleensä näin polvileikkauksessa? Miten ne laittaa sen katetrin?

Kiitos! Vastaattehan asiallisesti.

Mun polvi tähystettiin puudutuksessa. Itse sain valita kummassa tekivät, selkäydinpuudutuksessa vai nukutuksessa. Tähystyksen ajan kattelin sitä ruutua, josta näke polven sisälle. Ei sieltä löytynyt ihan sitä vikaa, mikä "piti" olla, mut toisenlainen vika kylläkin.
Veskissä kävin ennen tähystystä ja sit tähystyksen jälkeen pääs heräämöstä osastolle siinä vaiheessa kun varpaat liikkui. Sit poispääsyn ehtona oli, että käy veskissä ja näyttää fysioterapeutille miten kävely kepeillä onnistuu.

• Tykkää
Reactions: Minttumin

Yhteistyössä