polkupyörä ja 4 v lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ok, meneekö se hyvin jos itsekin pyöräile? eikö voi olla vaarallista jos lapsi yhtäkkiä pysähtyy
Voi. Alle 8v pyöräilijä on aina riski! Mutta jostain se on aloitettava.

Meidän poika oppi 2v:na pyöräilemään, ja 7v:na törmäsi autoon -onneksi selvisi säikähdyksellä. Ajoin itse hänen perässä, mut eipä siinä ehtinyt edes huudahtaa, auto kun tuli takaviistosta.

Kävelen tai pyöräilen. Juurikaan ei tarvitse huudella kun liikennenatseilu on mennyt jakeluun: joko tottelet kuin kone tai kävelet. Muissa asioissa minusta löytyy joustoa ja lempeyttä mutta tuon vauhdikkaan ja rohkean kuopuksen kanssa pitää joissain jutuissa olla tiukka että pysyy hengissä.

Pyöräillessä turvaväli nopeuden mukaan niin ettei aja päälle, tai riittävän leveillä reiteillä ajan rinnalla. Yleensä kuljetaan jonossa 7v + 4v + minä, hyvin sujuu.

Kävellen usein sovitaan joku piste (etäisyys ympäristöstä riippuen) mihin pysähtyy odottamaan mua, ja kun saavutan niin huikkaan seuraavan ja lapsi saa jatkaa (penkki, roskis, pysäköintimerkki, ennen seuraavaa pihatietä).

Edellinen jatkaa vielä, me pyöräiltiin samalla tavalla jo viime kesänä kun nuorin oli 3, tosin silloin hänellä oli potkupyörä ja vauhti toki hitaampi (mutta itsellä oli jalkavamma jonka kanssa jaksoi pyörällä silloinkin kun sattui kävellä).

hups, mitä tapahtui? oliko teillä kypärät?
Ajettiin pikkutien reunaa, tie kaartui oikeaan, poika ei, pakettiauto tuli siis takaa ja poika ajoi suoraan auton kylkeen ja ponnahti ulospäin. Autolla oli vauhtia onneksi vain noi 50, mutta ei se edes pysähtynyt, vaikka ilmeisesti kuuli törmäyksen ja olisin kuvitellut että olisi sivupeilistä huomannut pyöräilijän kaatuvan. Itse en siinä huomannut katsoa auton rekkaria, ja onneksi tosiaan säikähdyksellä selvittiin.

Kypärät on aina, meidän teinipojatkin käyttää.

Ajettiin pikkutien reunaa, tie kaartui oikeaan, poika ei, pakettiauto tuli siis takaa ja poika ajoi suoraan auton kylkeen ja ponnahti ulospäin. Autolla oli vauhtia onneksi vain noi 50, mutta ei se edes pysähtynyt, vaikka ilmeisesti kuuli törmäyksen ja olisin kuvitellut että olisi sivupeilistä huomannut pyöräilijän kaatuvan. Itse en siinä huomannut katsoa auton rekkaria, ja onneksi tosiaan säikähdyksellä selvittiin.

Kypärät on aina, meidän teinipojatkin käyttää.
onneeksi oli kypärä, kaikki pitäisi käyttää