PolioSokeripala.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja entäs Men A rokotus 1975-1976:
annettu. Miksi tuo ikäraja sikainfluenssa rokotteelle on laitettu vuodeksi 1976 syntyneille? 34v. 34 v+ 1976 on 2010 :) yhteensattuma ? Mitä Men A rokotus vuodelta 1976 sisälsi ?

siis ikäraja sikainfl. rokotteelle on kyllä 24v.

annettu. Miksi tuo ikäraja sikainfluenssa rokotteelle on laitettu vuodeksi 1976 syntyneille? 34v. 34 v+ 1976 on 2010 :) yhteensattuma ? Mitä Men A rokotus vuodelta 1976 sisälsi ?

Noita "sattumiahan" nyt löytää vaikka mistä ja millä tavalla, kunhan viitsii sovitella palasia yhteen :snotty:

En tiedä, vastaanko nyt kysymykseesi, mutta kyseessä oli meningokokkiA-bakteerin aiheuttamaa aivokalvontulehdusta vastaan annettu rokote. Tuolloin rokotettiin alle 19-vuotiaat, jotka siis katsottiin riskiryhmäksi.

Tuohon poliosokeripalarokotteeseen kuoli Suomessa täysin terve pikkutyttö noin 5-vuotias. Kuoli siis rokotteen vuoksi ja myöhemminhän tuon tytön vanhemmat haastoivat muistaakseni valtion oikeuteen. Joku joka muistaa enemmän voi kertoa lisää. Ja tuo epidemiahan oli 1984-1985.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mä muistan kun "tarjoiltiin" tarjottimelta luokassa kaikille!
Mä olin varmaan yläasteella.
Kaikki otti mukisematta. En muista et ois mitään oireita tullut tai et kukaan ois pyörtynyt tms.

Samoin, paitsi että olin itse ala-asteella siihen aikaan.

Minä kävin YTHS:n jonossa syömässä sen sokeripalan tarjottimelta. Kavereiden kanssa juteltiin, että miten voi olla varma, että joka palaan on se rokotetippa tiputettu, ettei ole joku jäänyt vahingossa väliin.

Sehän annettiin, kun alkoi löytyä uusia poliotapauksia, mihin vanha rokote ei enää tehonnut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuohon poliosokeripalarokotteeseen kuoli Suomessa täysin terve pikkutyttö noin 5-vuotias. Kuoli siis rokotteen vuoksi ja myöhemminhän tuon tytön vanhemmat haastoivat muistaakseni valtion oikeuteen. Joku joka muistaa enemmän voi kertoa lisää. Ja tuo epidemiahan oli 1984-1985.

Niin ja jos kukaan toinen ei muista niin silti tämäkin "tieto" on nyt netissä....

jotkut mun sukulaiset eivät ottaneet. hengissä ja terveitä nekin ovat. itse otin, mutten mä tuosta terveydestä kyllä menis takuuseen mut hengissä pihistään kuitenkin:)

Alkuperäinen kirjoittaja voi vindeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minulla kramppasi siitä jollakin tavalla lihas selästä ja sitä fysioterapeutti hieroi pitkään auki. Toinen olkapää jäi pysyvästi hieman toista alemmaksi. Mutta pientähän tuo polioon verrattuna oli.

mullakin on muuten toinen olkapää alempana kuin toinen ja lihakset pakenee kosketusta erittäin herkästi. tuoltakos se sitten tuleekin. olen muuten ollut ehkä joku 5v ja muistan vieläkin, että hyvää oli.

Hei mullakin on alempana toinen.

Mä olin ala-asteella sillon kun annettiin. Olen vm-75.

Niin on varmaan lukemattoman monella naisella, joka on kantanut reppua/laukkua aina toisella puolella.

Meidät vietiin luokkana terkkariin ja jonossa annettiin se sokeri. Kelleen ei tullu mitään. Siskoillakaan ei oo siitä mitään seurauksia. Ei sitä sillon tosiaan kyselty keneltäkään, tuli vaan komento syödä se rokote.

No melkosen sattumanpa bongasit!!! Men A rokotus 1975-1976, jos tuosta unohtaa tuon ensimmäisen vuoden niin sehän on 1976, ja vuonna 1976 syntyneet ovat nyt 33 vuotiaita, jos siihen lisää yhden vuoden he ovat 34 vuotiaita, ja kun siitä vähentää kymmenen vuotta saadaan 24-v, joka on tämänhetkinen rokotusraja!

OMG MIKÄ SATTUMA!!!! APUA!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Meidät vietiin luokkana terkkariin ja jonossa annettiin se sokeri. Kelleen ei tullu mitään. Siskoillakaan ei oo siitä mitään seurauksia. Ei sitä sillon tosiaan kyselty keneltäkään, tuli vaan komento syödä se rokote.

Meidätkin vietiin (s.-77). olinkohan esikoulussa vai ekalla, en muista. Muistan vain sen palan.
Ja murrosiästä muistan sen pojan kenellä oli ollut polio, käveli sauvoilla huitoen.

Eihän näistä mistään nykyisin niin yleisistä syövistä, lapsettomuusongelmista yms voi koskaan tietää mistä ne kaikki oikein johtuvat ??? Ovat varmaan monen tekijän summa.

juuh ja saa sit taas arvostella ja haukkua niin kuin täällä on heti tapana, jos jotain ajatuksias täällä kirjoitat.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:

En tiedä, vastaanko nyt kysymykseesi, mutta kyseessä oli meningokokkiA-bakteerin aiheuttamaa aivokalvontulehdusta vastaan annettu rokote. Tuolloin rokotettiin alle 19-vuotiaat, jotka siis katsottiin riskiryhmäksi.

olen saanut tämän kyseiseen rokotteen.
Ja poliosokeripalan.

Alkuperäinen kirjoittaja liisa:
Monet sai korvauksia, ksoka vammautuivat siitä polioroketteesta. Mikään rokote ei ole täysin turvallinen. Aina jollekin tulee jotain.

Hah hah ja höpö höpö. Suomessa sai ko. rokotteesta polion tasan yksi mies. Ihme paskanjauhaja.

Olin silloin ammattikoulussa ja koulun ovenluona se jaettiin kaikille sitä mukaan kun sisälle siirryttiin. Eipä sen ottamiseen epäilyksiä ollut,olihan polio jo pörrännyt maailmalla vuosia ennen sitä. Silloin se oli testattukkin kunnolla. Ja nykyiset lasten rokotukset onkin hyviä,kun ne taudit on moni sairastanut aikojen saatossa ja saatu tehtyä hyvät rokotukset niihin.

Jos silloin olisi ollut netti kun tuota sokeripalaa jaettiin, niin millaisia "salaliittoteorioita" siitäkin oltaisiin silloin saatu lukea ja taisi suurinosa kansalaisista sen ihan mukisematta ottaa.

Aivan, tuskin olisin raskaana uskaltanut ottaa. Kovasti pakotti jäseniä sen jälkeen. Mietin vieläkin olisiko pitänyt jättää ottamatta.
Sikapiikin otin muteen raskaana olekaan vaan riskiryhmäläinen sairauksista.

Yhteistyössä