Poliisit toi teinin kotiin

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Huoh. Nyt tämä sattui meillekin. Eli poliisit toi 14-vuotiaan kotiin, oli ollut kaverinsa kanssa ryyppäämässä keskustassa. Oli puhaltanut 1,2 promillea.

Mä olen ihan raivona. En ole huutanut enkä edes korottanut ääntäni lapselle, otin vaan puhelimen pois ja sanoin että koulun jälkeiset ajat viettääkin tästä lähtien melko tiiviisti kotona. Miehen kanssa ei ole ehditty paljon puhua, on töissä ja tulee vasta aamulla.

Millaisia rangaistuksia muut on mahdollisesti samanlaisesta toiminnasta antaneet? Tietokoneelle ei ainakaan ole mitään asiaa, koulusta tulee suoraan kotiin. Lastensuojeluilmoitus tehdään, joudutaanko nyt millaiseen seurantaan? Olen niin pettynyt, itseeni sekä lapseeni :(

hm...
Muistan itse nuoruudesta, miten yli puolet 13-15 vuotiasta otti alkoholia pari kertaa kuukaudessa. Ketään ei rangaistu millään tavalla, koska se kuului normaaliin nuoruuteen.

"ap"
Tottakai olen tyytyväinen, ettei lapselle sattunut mitään ja että jäi kiinni. Olen pettynyt itseeni, enkö ole tuon parempi kasvattaja ollut? Ja pettynyt lapseen, koska luulin että hän olisi fiksumpi.

Mun mielestä ei kuitenkaan ole normaalia, että tuon ikäinen juo. En hyväksy sellaista, eikä lapsen isäkään, eli rangaistus seuraa. Mietin vaan, kuinka mitoittaa rangaistus niin, ettei ole liian ankara.

pakko
Kuulin taannoin työkaveriltani miten hän oli toiminut vastaavanlaisessa tilanteessa.. Jatkossa äiti oli lähtenyt lapsen "varjoksi" kartsalle. Hengaillut vähän syrjemmällä ja kulkenut nuorison perässä. Ei poika ollut halunnut ihan heti lähteä uudelleen kaupungille vaan kotona olo oli ihan jees :)

"vieras"
[QUOTE="ap";28303705]Tottakai olen tyytyväinen, ettei lapselle sattunut mitään ja että jäi kiinni. Olen pettynyt itseeni, enkö ole tuon parempi kasvattaja ollut? Ja pettynyt lapseen, koska luulin että hän olisi fiksumpi.

Mun mielestä ei kuitenkaan ole normaalia, että tuon ikäinen juo. En hyväksy sellaista, eikä lapsen isäkään, eli rangaistus seuraa. Mietin vaan, kuinka mitoittaa rangaistus niin, ettei ole liian ankara.[/QUOTE]

Kysy nuorelta itseltään rangaistusta. Mitä hän antaisi itselleen kun on käyttäytynyt sääntöjen vastaisesti. Kai te kuitenkin olette jutelleet nuoren kanssa ja tehneet selvät pelisäännöt alkoholin käytöstä? Kannattaa tosiaan jutella nuoren kanssa ja yrittää vaikuttaa nuoren arvomaailmaan ja asenteisiin. Niiden avulla voi ohjata nuorta oikealle polulle.

huup
[QUOTE="ap";28303705]Tottakai olen tyytyväinen, ettei lapselle sattunut mitään ja että jäi kiinni. Olen pettynyt itseeni, enkö ole tuon parempi kasvattaja ollut? Ja pettynyt lapseen, koska luulin että hän olisi fiksumpi.

Mun mielestä ei kuitenkaan ole normaalia, että tuon ikäinen juo. En hyväksy sellaista, eikä lapsen isäkään, eli rangaistus seuraa. Mietin vaan, kuinka mitoittaa rangaistus niin, ettei ole liian ankara.[/QUOTE]

Et ole tehnyt mitään väärää kasvattajana. Vanhemapana voi olla vaikea ymmärtää ja uskoa, mutta totuus on, että tosi suuri osa nuorista alkaa kokeilla alkoholia tuossa iässä. Niin se vaan menee.

Älä ole liian ankara lapselle. Olet tehnyt todella hyvin, kun et ole huutanut hänelle jne. Mielestäni kannattaisi melkeenpä olla ennemminkin ymmärtäväinen. Juttele alkoholinkäytöstä ja sen seurauksista.

"vieras"
voisitteko pitää perhepalaverin. Kertoisitte molemmat vanhemmat tuntemuksistanne ja siitä mitä asiasta seuraa teille perheenä. Tarkoitan siis vakavaa keskustelua eikä mitään pääntaputtelua. Sovi toki miehesi kanssa rangaistuksen kovuus, mutta kysy myös pojaltasi millaisen rangaustuksen hän antaisi itselleen. Pistä lapsesi pohtimaan tilannetta muutenkin kuin vain, että ilmoittaisit kylmästi rangaistuksen ja sen pituuden.

Tsemppiä!

"vieras"
Itse juttelisin lapsen kanssa alkoholin vaaroista noin nuorelle. Ja antaisin tiedon siitä, että jos noin käy vielä, napsahtaa kotiarestia ja muuta rankkua. Vahinko kävi jo, ja jos asiasta ei ole koskaan keskusteltu sen tarkemmin, on saarnaaminen ja rangaistukset aika turhia.

"minä vaan"
No mä pitäisin vaikka ensi viikonlopun kotona ja sitten saa mennä kaupungille seuraavana viikonloppuna. Jos sama toistuu niin koventaisin rangaistusta. Antaisin siis hänelle mahdollisuuden näyttää että on luottamuksen arvoinen. Yrittäisin myös keskustella asiasta. Jos on fiksu nuori, niin ymmärtää kyllä puhetta. Ehkä tuo sossujen tapaaminenkin vähän pelästyttää.

Toki on myös mahdollista, että alkoholikokeilut jatkuu piilossa. Siksi e lähtisi heti mihinkään 2kk kotiarestia-linjalle.

• Tykkää
Reactions: tintta iita

turha siitä paremmuskilpailua on tehä. nyt son maistanu, kärsiny olonsa ja toivoa ettei ihan heti ole ottamassa lisää.

huutohan on suorastaan ja kauheat rankut melkein ku palkinto tuossa tilanteessa. jotku kovakurisesta pereestä uhmaavatki enemmän ;)

puhukaa tilanne läpi miksi joi ja kuka hommas juomat?

Viimeksi muokattu:
Meillä 7v sitten tapahtui niin että heräsin yöllä kännykän soidessa.Unenpökkyrässä siihen vastasin ja kyllä unenrippeet hävis melkosen äkkiä kun poliisi sanoi että 15v poikamme umpihumalassa asemalla poliisiauton perässä.Ei muuta kuin hakemaan kotiin.Oli juonu virolaista 80%:sta.Pesuhuoneeseen nukkumaan tyynyn kera ja säännöllisesti kävin tsekkaamassa että kaikki ok...oli myrkytys niin lähellä.Siitä olin tyytyväinen että poika jäi kiinni juomisestaan ja että hän tiesi että uskaltaa kaikesta huolimatta kotiin tulla.Itkun sekaisella äänellä sanoi haluavansa kotiin nukkumaan.Aamulla oli tiukkasävyinen keskustelu, kännykkä joksikin aikaa pois, kopsasin sieltä kaikki numerot itselleni ja sen jälkeen tiukka seuranta missä ja kenen kanssa, kunnes uskalsi taas luottaa.
Lastensuojeluun meni ilmoitus ja hyvä niin.Siellä kävimme juttelemassa, mutta asiakkuutta ei tullut, koska kaikki muuten kunnossa.Pojan piti olla kaverillaan yötä, mutta olivatkin yhdessä lähteneen kylälle (lue: kaupungin keskustaan) hummaamaan.

Viimeksi muokattu:
"ap"
Kyllä olemme puhuneet alkoholista, sen vaikutuksista ja vaaroista. Ja silti, lapsi menee ja juo jonkun kaverinkaverin tuomaa viinaa, ei edes tiennyt mitä se oli. Sanoin kyllä, että luulin häntä fiksummaksi. Enempää en halua tänään puhua asiasta, hän on humalassa ja haluan puhua mieheni kanssa ensin.

Ja tosiaan, mitäpä se huutaminen auttaa. Ensimmäinen ajatus kyllä oli, että nyt tulee kaikkien kotiarestien äiti. Hyvä saada muidenkin mielipiteitä asiaan. Saa vähän perspektiiviä.

Meillä pojalla oli seuraavana päivänä todella huono olo ja muistaa sen kuulemma vieläkin hyvin.Otti opikseen tuosta kokemuksesta.Ottaa nykyään alkoholia silloin kun käy kavereiden kanssa viihteellä, mutta ei juo itseään ns umpitunneliin.

"vieras"
Totta kai lasta pitää rangaista ja vielä tärkeämpää, keskustella lapsen kanssa siitä kuinka vahingollista alkoholi on kasvavalle nuorelle. Mutta maailma ei tähän kaadu, oikeasti varmaan ainakin 80% nuorista kokeilee alkoholia.

saattaapa olla, että kun kokeilu noin päättyi, teiniä ei enää hirveesti huvita ryyppäämään lähteä. Mitä tulee sosiaalitoimiin, kannattaa käydä se tie loppuun asti eli menet lapsen kanssa juttelemaan. Sillä tavalla teini huomaa, että teolla on todella seuraukset, jotka vaikuttaa koko perheeseen ja että tekin joudutte vanhempina syyniin. Meillä se toimi. Ensin kävi pari sossutätiä meillä kotona jututtamassa meitä, totesivat ettei aihetta lastensuojeluun ole kun kotona on kaikki hyvin. Sanoivat, että muutaman viikon kuluttua voi vielä käydä juttelemassa nuorisotyöntekijän kanssa ja sinnekin ipanan vein ihan vaan sen takia että muistaa pidempään mitä seurauksia teosta on. Sielläkin todettiin, että taisi olla vaan hölmöilyä ja ettei jatkotoimenpiteitä tai seurantaa tarvita. Tästä on nyt aikaa 4 vuotta eikä ipana sen jälkeen alaikäisenä viinan kanssa lätrännyt. Ei myöskään pikkusisko. Lapsi oli niin häpeissään ettei raaskittu enää suuremmin rankaista.

Huonon omatunnon voit heittää roskakoppaan, et ole tehnyt mitään väärin. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja kokeilunhalu kasvaa. Tietyssä iässä äidin ohjeet ja neuvot vaan painuu taka-alalle

Tietysti tuollaista ei saa sallia, mutta kuitenkin tehdä lapselle selväksi, että myös kännissä voi kotiin tulla, ettei jää kenellekään tuntemattomalle tai katuojaan nukkumaan. Että rangaistus oltava sellainen, että lapsi sitten oikeasti tulee kotiin eikä jää jonnekin vain siksi, että kotona saisi varmasti rangaistuksen. Kertoisin alkoholin vaaroista.

"Kifa"
Lisäisin edellämainittuihin hyviin neuvoihin vielä sen, että selvittäisin kenen kanssa lapsi oli juomassa ja keneltä se alkoholi oli peräisin ja ottaisin yhteyttä myös kaverien vanhempiin ihan sillä mielellä että ollaan sitten jatkossa kaikki valppaampia.

iryoio
Tietysti tuollaista ei saa sallia, mutta kuitenkin tehdä lapselle selväksi, että myös kännissä voi kotiin tulla, ettei jää kenellekään tuntemattomalle tai katuojaan nukkumaan. Että rangaistus oltava sellainen, että lapsi sitten oikeasti tulee kotiin eikä jää jonnekin vain siksi, että kotona saisi varmasti rangaistuksen. Kertoisin alkoholin vaaroista.
Näin ja ainakaan mulla ei nyt ekana mielessä olis rangaistukset vaan se miksi teini joi. Se on aika hemmetin tärkeää selvittää, moni juo siihen että on paha olo. Jos on paha olo niin mistä se johtuu jne. Ja jos joi siksi että halua olla kova jätkä tai kokeilunhalusta niin sitten keskustellaan sen mukaan.

Ja tosiaan selvittää mistä saivat juotavaa. Meille jopa kavereiden vanhemmat ostivat kirkasta viinaa kun oltiin pentuja, sellainen pitäis kitkeä.

ppoollkiilljhhf
Näin ja ainakaan mulla ei nyt ekana mielessä olis rangaistukset vaan se miksi teini joi. Se on aika hemmetin tärkeää selvittää, moni juo siihen että on paha olo. Jos on paha olo niin mistä se johtuu jne. Ja jos joi siksi että halua olla kova jätkä tai kokeilunhalusta niin sitten keskustellaan sen mukaan.

Ja tosiaan selvittää mistä saivat juotavaa. Meille jopa kavereiden vanhemmat ostivat kirkasta viinaa kun oltiin pentuja, sellainen pitäis kitkeä.
Eiköhän ne nuoret juo siksi että kaveritkin juo. Aikuisilla se ryyppääminen taitaa usein olla sitä murheiden hukutusta. Mä en ottais tästä näin kovaa stressiä, kyllä sitä itsekkin 15v iässä istuttiin pussikaljalla ja kuljettiin ties missä ja hengissä ollaan edelleen.

"vieras"
Viinaa ja pillua tekee tuonikäisillä pojilla mieli. Siksi kurissa ja nuhteessa kotona. Vaihtoehtoisesti kännykkään seuranta päälle ja tarkistussoitot tunnin välein.

....
Se on aika hemmetin tärkeää selvittää, moni juo siihen että on paha olo. Jos on paha olo niin mistä se johtuu jne.
Veikkaan että tällainen juonti tulee kyllä paljon myöhemmin elämässä.
14-vuotias juo koska teini-ikäisten "kuuluu" juoda ja se on pirun hauskaa.

Toivottavasti hän vain oppii äkkiä sen rajan. Tosin varmasti poliisin kyyti kotiin on jo niin noloa tuon ikäiselle että yrittää vähän skarpata jatkossa.

Mutta joo, todellakaan ei saa rankaista lasta niin paljoa ettei uskalla enää tulla kotiin kännissä. Kuullut todella inhottavan tarinan tuollaisesta pojasta joka sitten jäi yöksi ulos, ja nukahti sinne. Talvella...

Yhteistyössä