Pölhöjä kysymyksiä vauvan pukemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piika-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piika-äiti

Aktiivinen jäsen
31.12.2006
3 723
0
36
Sisko sanoi, että vauvoilla pitäisi pitää ohutta hattua sisällä. Ymmärrän, että vetoisassa talossa ja esim. keskoslasten kohdalla hattua pidetään vauvan lämmönsäätelyä tukemassa, ja itsekin laitan sen hetkeksi kylvetyksen jälkeen 4-viikkoiselle, mutta että vuorokauden ympäri? Ihanko totta pitäisi 5-kiloisen jäntevän jätkän kanssa tämmöiseen alkaa? Ja mihin ikään asti? Ja miksi?

Toinen juttu on sellaiset puvut, joiden lahkeet päättyvät nilkkaan. Miten te niitä käytätte? Sukkien kanssa vai sukkahousut alle? Vauvan varpaat, ja kädetkin, ovat joskus viileät, ja pikemminkin tuntuu, että potkupuvun/potkuhousujen päälle pitää vielä lisätä villasukkaa tukemaan ääreisverenkiertoa.

Sain ko. pukuja ja housuja kokonaisen kassillisen ja nyt ihmettelen näitä 62-senttisiä farkkuja yms. vastaavia pukuja. Tunsin itseni reliikiksi, kun pakkasin jo osan palautettavaksi epämukavina ja hankalina. Miksi vauvaa ei voi pukea käytännöllisesti ja lämpimästi pehmeisiin mukaviin vauvan vaatteisiin, joiden kangas ei paina eikä purista?

Ei minulla ole muita ongelmia, ja nämäkin aika pieniä. Puhdas kylvetetty vauva uinuu sinisessä pehmeässä puvussaan lämpimän peiton alla, ja minä ja hänen isänsä menemme kohta hänen viereen.

Piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Sisko sanoi, että vauvoilla pitäisi pitää ohutta hattua sisällä. ... Ja miksi?

Toinen juttu on sellaiset puvut, joiden lahkeet päättyvät nilkkaan. Miten te niitä käytätte? Sukkien kanssa vai sukkahousut alle?
Piika-äiti

Puolipotkareiden kanssa ko puvut ovat ihan hyviä, silloin ne villasukatkin pysyvät paremmin jalassa.

Hattujuttua en ole minäkään ymmärtänyt. Toiset väittävät, että vauva on rauhallisempi hattu päässä, olen käsittänyt että tähän tarvitaan huippukallis silkkimyssy. ;)

En ole käyttänyt lakkia vauvoilla sisällä, kuin silloin ihan synnytyssairaalassa ja kylvyn jälkeen korkeintaan muutaman viikon ikäiseksi saakka. Perinteisten vauvanvaatteiden ystäviin lukeudun enemmän minäkin. KÄytännölliset, pehmeät ja lämpimät vaatteet ovat huomattavasti mukavampia kuin esim. farkut. Ihan pienimmät housut, joissa ei "teriä" ovat jääneet suurimmaksi osaksi käyttämättä.

henk koht en ole yhdelläkään sisällä pipoa pitänyt,enkä sairaalassakaan niitä käyttänyt vauvoillani.kyllä alkaa olla niin viileä ett voi laitta esim. body+sukkikset/puolipotkarit ja siihen päälle joku haalari tai pitää löysästi viltin sisällä..mä en vielä tolla vuosikkaalla osaa farkkuja pitää =)

Lakkia meillä ei ole käytetty sisällä kotona ollessa ikinä. On ollut sen verran lämmintä ja vedotonta, että koin turhaksi.

Ja noita pieniä terättömiä housuja on pidetty pehmeitten sukkahousujen ja puolipotkareitten kanssa, hyväksi havaittu on myös pitkävartiset sukat.

Mä olen pitänyt vauvalla vain silloin myssyä sisällä, kun kylvyn jälkeen öljyttiin pää...Mulla oli yleensä potkarit siis jossa kiinteä sukkaosa ja jos oli housun malliset niin sukat jalkaan. Varpaat piiloon joka tapauksessa. Tumputkin sisällä jos oikein kylmät oli kädet tai pitkät kynnet.

Ihan vastasyntyneellä siten kuin sairaalassakin kapalossa ja lapsen kasvaessa sen lämpötilan mukaan. Olen nähnyt semmoisia vauvoja jonka sängyssä ei ole mitään muuta ku pehmoleluja lämmittääkö ne teitä? Itsellä ainakin tulee kylmä ja herään siihen ku peittoa ei ole ni miks ei vauva muka tarvi peitto`?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan vastasyntyneellä siten kuin sairaalassakin kapalossa ja lapsen kasvaessa sen lämpötilan mukaan. Olen nähnyt semmoisia vauvoja jonka sängyssä ei ole mitään muuta ku pehmoleluja lämmittääkö ne teitä? Itsellä ainakin tulee kylmä ja herään siihen ku peittoa ei ole ni miks ei vauva muka tarvi peitto`?!

Meillä vauvan toisella puolen nukun minä ja toisella hänen isänsä ja meidän kaikkien päällä on tuplapeitto. Itse asiassa ajattelin mahtaako vauvan olla liiankin lämmin siinä välissämme. Mutta totta kai vauvalla pitää vauvansängyssä peitto olla, se on ilman muuta selvä, hatusta en sen sijaan ole edelleenkään varma.

Superkallis ja rauhoittava silkkimyssy oli tosi hyvä heitto. Minä kun olen vain pitänyt vauvallamme hänen kummitätinsä 20-vuotiaan esikoisen aikanaan saamasta äitiyspakkauksesta peräisin olevaa myssyä. Kummitäti tosin lupasi, että myssyn pitäjistä tulee onnellisia ja hilpeitä ihmisiä. Rauhallisuudesta hän ei puhunut mitään, taisi unohtaa mainita sen erikseen.

Piika-äiti

Jos pienellä on lämmönsäätelyn kanssa jotain ongelmaa on lakki sisälläkin ihan paikallaan, sillä pään kauttahan haihtuu paljon lämpöä. Jos vauva ei vaikuta mitenkään kylmäiseltä ilman lakkia ja ruumiinlämpö pysyy hyvänä, ei lakkia tarvitse.

Ei meilläkään pojalla myssyä käytetty kuin kylvyn jälkeen. Senpä takia kai tuosta tuollainen elohopea tulikin, kun on rauhoittavat menneet ihan sivu suun ;).

Pikkuisen alkuperäisen ohi menee, mutta noita hupullisia paitoja ja takkeja ihan pienillä en ymmärrä minäkään - hirmu hankalahan se on, kun huppu on mytyssä niskan alla. Tai siis säätää saa koko ajan, ettei se ole siellä.

Noita jalkaterättömiä collarihousuja ja -haalareita meillä sen sijaan oli - sukat vaan jalkaan, ni hyvin toimi. Meillä poika on ollut alusta asti tosi lämminverinen. Koskaan ei oo tarvinnut kahta sisävaatekerrosta kotioloissa käyttää. Farkkuja ym. on käytetty korkeintaan kyläily- ja juhlavaatteina, eikä ihan pienenä edes silloin. Musta tärkeintä vauvan vaatetuksessa on mukavuus ja käytännöllisyys, ulkonäköseikat tulee vasta kakkosena.

mä en oo kyllä mitään myssyjä pitäny sisällä, ja inhoan noita kaikkia terällisiä pukuja/potkareita.. ukolla on päällään yleensä body ja verkkarit sekä tietty sukat.. mulla noissa terällisissä tökkii se että niissä on yleensä niin hassun malliset ne terät ettei tollasen touhukkaan jalat siellä pysy.. ja ukolla on niin isot jalat että ei mahdu ne oikean koon terälliset jalkaan..

Yhteistyössä