pököpää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jen

Vieras
Täällä yhden 6kk äiti kyselee, että annetaanko lapselle jo kaksi kertaa päivässä peruna ateria?
Olen siis antanut lapselleni aamulla maitoa ja n.klo 11 peruna-liha-kasvis
n. klo14 ½prk marja/hedelmäsos.
n.klo 17 1prk marja/hedelmäsos.
n. klo 20 puuroa?
Meneeköhän näin oikein?
Puuroa ei ainakaan suositeltu vielä aamulla neuvolassa, koska maitomäärä pieni aamusta... hitto, olen kyl puupää...
neuvoja??
Kiitos.

meillä menee siis kolme ateriaa päivässä tyttö kohta 7kk, mutta siis näin tehtiin 6 kuisenakin, eli aamupala puuro+hedelmäsosetta reilusti, lounas liha-kasvissose, välipala meillä maitoa 200ml, päivällinen kasvissose ja iltapala velliä 200ml riisi tai kauravelliä. Puuro ei uppoa meillä iltaisin. Eli maitoa menee noin 4-5dl päivässä, neuvolan mukaan riittävä määrä maitoa. Jano juoma meillä vesi, jota menee hyvin.

Mä lisäisin klo:17 yhden kasviksen. onko korvikkeella vai rintamaidolla?

Neuvolassa saadussa vihkosessa on esimerkki 6 kk aterioista:

aamiainen: äidinmaitoa + puuroa
lounas: lämmin ateria (kasvis tai liha+kasvis) + maitoa tai vettä
välipala: hedelmä- tai marjasosetta + äidinmaitoa
iltapala: äidinmaitoa + puuroa

+ imetystä päivän mittaan lapsentahtisesti

Juuri tänään neuvolassa sanoivat minulle että vasta 8 kk iässä lapsi tarvitsee 5 ateriaa, eli yo. lisäksi toisen kasvis/liha-aterian.

Meillä poika 5 kk ja mennään kiinteiden kanssa lounas/välipala/iltapuuro -linjalla, johon en halua vielä lisätä mitään jotta tosiaan tuo maidon määrä on vielä mahdollisimman suuri.

Ohjeista en niin tiedä, mutta meillä jouduttiin ottamaan kaikki ateriat ohjelmaan, kun poika oli 5 kk 1 vk. Viikkoa aiemmin meni vasta lounaalla puoli purkkia kasvissosetta ja päivällisellä saman verran hedelmäsosetta. Muuten Tuttelia, illalla velliä. Ihmeteltiin, kun koko ajan kitisee. Muutettiin ensin iltavelli puuroksi. Sit rupes menemään kerralla koko purkki soseita entisen puolen purkin sijaan. Ja kohta oli ohjelma tämä: aamuvelli, kasvislounas, hedelmävälipala, kasvispäivällinen ja iltapuuro. Muiden paitsi aamuvellin kanssa Tuttelia noin desi. Viikko sitten otettiin lounaalle liha-kasvissose. Ja valtavalla halulla syö kaiken.

Eli kyllä sen varmaan huomaa, jos tuo mainitsemasi määrä alkaa käydä pieneksi. Viralliset ohjeet ei aina toimi.

Meillä tyttö juo Nan:ia. Jokainen lapsihan on yksilö, kukin tavallaan...
Ajattelin vain, ettei tule "puutoksia" mistään, jos on liian "laihat" eväät. Noilla eväillä meillä ollaan oltu tyytyväsiä, joten hyvin (ilm.) menee...
Kiitos vastanneille =)

Yhteistyössä