Monipuolisuutta vauvanruokiin.. ideoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "napsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"napsu"

Vieras
mulla siis 6kk ikäinen, joka syö "haarukalla pienennettyä" eli menee isomatkin kokkareet (esim. riisi kokonaisena).

Millaista vaihtelua tämän ikäiset tarvii ruokaan, muut raaka-aineet meil on käytössä paitsi kala ja syömme 5 ruokakertaa päivässä.

Aamulla puuroa n. 1dl
peruna yms ruoka n. 1dl
välipala n. 1dl (tai esim. banani)
ruoka n. 1½dl
puuro n. 2dl

Puro: 4-viljaa, ruis + kaura
ruuat teen yleensä itse, pohjana porkkana/peruna tai pataatti, sit saatan lisätä sekaan esim. purkin maissia.
Possun liha joko lihana tai jauhelihana (pienin toki), hirvi. Kana sekä nauta on tähänsaakka syöty valmissoseista.

Viimeksi tein satsin:
pataatti, maissi + hirvenliha

Tänään satsin makaroni + jauheliha ´+ peruna + porkkana

syömme 4-5 ruokakertaa samasta-annoksesta.

Väliin teen pohjan peruna + kasvissuikaleet...

.... mistä makua ruokiin? joko tomattisosetta (siis näitä mis on pelkkää tomattia murskaa) vois lisätä ruokiin, entä mitä mausteita?

Pyrin vauvalle ottamaan/tekemään samaa ruokaa mitä me muu perhekkin syömme eli otan vauvan annoksen ennen esim. maustamista suolalla..

mietityttää tuo palsternakka mikä on tuossa kasvissuikaleissa et saako sitä antaa?

Jasmiini- tai basmatiriisi on maukasta, meillä uppos ainakin hyvin soseiden seassa. Persilja ja muut miedommat yrttimausteet, tomaatti ehkä varovasti aloittaen. Sipulia ja valkosipulia jos vatsa kestää, itse laitoin välillä valkopippuria ja mm. rakuunaa.

Minä tein ison satsin kerralla ja pakastin pilttipurkkeihin, joita kertyi hedelmä- ja marjasoseista. Aluksi keitin lihan aina erikseen (kana, lammas, nauta, hirvi, possu), soseutin ja pakastin pieninä nappuloina. Kun oli erilaisia sosepurkkeja valmiina ja erilaisia lihanappeja, niin sai vaihtelua. Eipä kyllä tuon ikäisenä vielä hirveästi tarvitse muuta vaihtelua, kuin mitä uusien ruoka-aineiden kokeilusta väistämättä tulee :) . Tein siis ruoat vauvalle erikseen, ehkä 8kk ikäisenä annoin samoja ruokia hienonnettuna, jos yhteinen ruoka oli vauvalle sopivaa.

Niin, ja leipää ja keitettyjä kasviksia isoina paloina ym. sormiruokaa sai usein muun ruoan lisänä. Kätevää lusikkalakkojen aikana, kun sai aina jonkun lusikallisen uppoamaan samalla kun toinen järsi onnessaan sormiruokaansa :)

Minä pakastin keitetyt hienonnetut lihat kokkareina, joita heitin sitten ruoan joukkoon. Vastaavasti pakaselin kesäkurpistsasosetta (tulee tosi löysää lientä) sekä paprika-sipuli lientä, mitä käytin niin perunan kuin riisinkin löysentämiseen soseeksi.

Yhteistyössä