pojan tiukka esinahka

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meidän pian 6-vuotiaalla pojalla on tiukka esinahka. Siitä mainittiin ekan kerran muistaakseni 3v neuvolassa, kun poika valitti että pippeli on kipeä. Nyt on ihan pikkuisen siitä löystynyt, poika olikin kauhuissaan kerran kun sen huomasi ja tuli itkien sanomaan että äiti mun pippelissä on reikä. mutta tiukka on siis edelleen. tulehduksia ei ole koskaan ollut, mutta pippeli on välillä tosi arka ja pesuja poika inhoaa, suihkuttaa ei saa ollenkaan,vaan aina haluaa liotella ammeessa puhtaaksi. kuivatakaan ei saisi, kun kuulema sattuu.

sille ei kai siltikään aleta mitään tekemään vaan odotetaan että se siitä löystyy vain koska ei ole tulehduksia tms? tuohon kipuun ei ainakaan viimeksi reagoitu mitenkään. pippelin pää välillä hieman punottaa ja ollaan laitettu bepantheniä tai sinkkivoidtta joilla se häviää.

kokemuksia? miten tiukka sen täytyy olla että lähdetään leikkaamaan, vaanko jos on tulehduksia?
 
Meillä esikoisella oli esinahka todella tiukka eikä sitä saanut mitenkään yhtään vedettyä taaksepäin. Asiaan kiinnitimme huomiota ensimmäisen kerran pojan ollessa n.3vuotias, kun hälle tuli aika raju tulehdus ja koko vehje oli ku pallo. Saatiin silloin lähete lastenklinikalle, kun asuttiin vielä tuolloin pääkaupunkiseudulla. Siellä lastenlääkäri tulehduksen jälkikäynnillä tuumas, ettei niille juuri mitään tehdä ainakaan ennen kouluikää, ellei sitten kovin ala tulehtumaan. No tuo jäi viimeiseksi tulehdukseksi ja vuodet meni eteenpäin. Välillä se pää punotteli ja huuhtelimme ja poika otti "istumakylpyjä". Sitte kouluunlähtötarkastuksessa neuvolassa lastenlääkäri sitä katteli ja sanoi että odotellaan vielä puoli vuotta. Ja sitte se alkoi pikku hiljaa avautumaan ja nyt on ok. Mainitsi myös, että enää äärimmäisen harvoissa tapauksissa sitä enää varsinaisesti leikataan, vaan (vaikka meillä pojalla oli jossain vaiheessa aika toivoton tilanne) niin puhuivat koko ajan esinahan venytyksestä nukutuksessa.

Odottele siis rauhassa vielä...
 
Noh...
Mun pojista toisella pippelin esinahka on ollut tiukka ihan tähän alkavaan murrosikään asti (13 v) ja alkanut kuulemma siitä pikkuhiljaa avautumaan ja hoitumaan. Toisella pojalla taas tuota ongelmaa ei ollut edes viiden vuoden iässä...vaikuttaisi olevan tosi yksilöllistä. Useimmiten aika hoitaa asian.
 
"Mintus"
Mun pojulla oli myös tuo ongelma tosi pahana. Pahinta oli kun ihan pienenä huusi ostoskärryissä: 'äitiiii, mun pippelin sattuu!!!!'. Nolotti. Oli tulehduksia, mutta myös hy mies lääkäri joka selitti ja näytti pojalle miten asioiden pitäisi olla ja mistä tietää sitten isona poikana jos tarvitsee asiaa korjailla.
Äidin hinnaksi jäi noin suunnilleen puolivuosittain kysellä onko kaikki ok. Nyt o. Aikuinen ja homma hoitui ihan itsestään.
 
[QUOTE="Jarno";25547301]En jaksanut lukea kuin otsikon, anteeksi. Mutta asiaan: Lapsuuden kaverilta leikattiin mulkku liian tiukan esinahan takia. Eli lekuriin mars.[/QUOTE]

Jos ei vaivaudu lukemaan otsikoa enempää, niin luulisi ettei sitten vaivautuisi kommentoimaankaan.
 
"hmm"
[QUOTE="Mintus";25547314]Mun pojulla oli myös tuo ongelma tosi pahana. Pahinta oli kun ihan pienenä huusi ostoskärryissä: 'äitiiii, mun pippelin sattuu!!!!'. Nolotti. Oli tulehduksia, mutta myös hy mies lääkäri joka selitti ja näytti pojalle miten asioiden pitäisi olla ja mistä tietää sitten isona poikana jos tarvitsee asiaa korjailla.
Äidin hinnaksi jäi noin suunnilleen puolivuosittain kysellä onko kaikki ok. Nyt o. Aikuinen ja homma hoitui ihan itsestään.[/QUOTE]

kuulostipa tuo lääkärin sukupuolen mainitseminen ja "näyttäminen" pahalta :D
 
[QUOTE="Jarno";25547384]Tiukka esinahka on perusongelma joillakin pojilla ja se siitä. Pitääkö näistä asioista tehdä joku numero ? Ei jaksa, koska otin juuri iltalääkkeet ja olen leppoisalla tuulella :)[/QUOTE]

Jos sitten menisit odottelee nukkumattia niissä bentsohöyryissäs.
 
"hilima"
Mun miehellä oli tämä vaiva vielä parikymppisenäkin. Oli käynyt lapsena lääkärissä ja siellä sanottu, että menee tod.näk. itsekseen ohi ja nahka löystyy, mutta ei mennyt. Teininä ei kehdannut mennä uudestaan lääkärille. Petipuuhat oli aluksi todella kivuliaita miesparalle, sitten kävi lääkärissä ja ehdotettiin jopa ympärileikkausta, jotain kiinnikkeitä oli muodostunut. Ne kiinnikkeet sitten yhtenä kertana repesi kunnolla kun harrasteltiin, voitte kuvitella mikä määrä verta ja kipua. :/

Suosittelen että hoidattakaa tää vaiva pois jo pikkupoikana.
 

Yhteistyössä