Pojan kummit ärsyttää.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miuku

Jäsen
28.10.2004
226
0
16
Mieheni naispuolinen serkku sekä hänen aviomiehensä ovat nuoremman lapseni sylikummeja.Tämä pariskunta on iältään päälle 40 vee,eli eivät vielä mitään vanhoja.Heillä on kaksi aikuista tytärtä,eli ovat aloittaneet perheen perustamisen jo nuorina.Nyt he ovat vapaita tulemaan ja menemään ja harrastamaan mitä töiltään ehtivät,kun ei ole enään leikki-ikäisiä jaloissa pyörimässä.Tosin tämän miehen harrastukset tuntuvat sijoittuvan vain ja ainoastaan tietokoneen äärelle.Se harva kerta kun olemme heillä kylässä, niin silloinkin tämä mies istuu naama kiinni tietokoneessa eikä tule seurustelemaan meidän vieraiden ja huom :attn: oman kummipoikansa kanssa....Mieheni serkku ei koskaan tarjoa apuaan lastenhoidollisesti,ei koskaan vaikka tietää että esim.oma äitini on kuollut ettei meillä niitä lastenvahteja niin paljoa ole saatavilla. :ashamed: Olen joskus asiasta vihjannut,mutta vielä tähän päivään mennessä kummit eivät ole poikaa pitäneet/vahtineet ja poika täyttää sentään jo kolme!Miksi minun pitäisi alkaa asiaa heiltä kerjäämään,kun eivät itse älyä apuaan tarjota? :/ Tämä pariskunta valittaa aina kuinka väsyneitä he ovat työpäivien jälkeen.....Aika kaameaa sinäänsä että jo tuon ikäiset ihmiset ovat työpäiviensä jälkeen niin väsyneitä ettei energiaa riitä enään mihinkään muuhun........Ja en minäkään nyt olisi vilkasta poikaani heille alvariinsa "tunkemassa" hoitoon,joskus silloin tällöin vain,etten vain liikaa rasittaisi heitä.... :kieh: Ja tokkopa pysyisivätkään vilkkaan poikani perässä,niin paksuja ja lihavia ovat molemmat.... :headwall:

Minä myös olisin iloinen jos kummit viettäisivät aikaansa kummilasten kanssa. Kummi vois ottaa lapsen joskus hoitoonsa, viedä pulkkamäkeen, ulos...ihan mitä vaan...mutta kun ei! Tulee aina vaan se "pakollinen" tavaralahja jouluna, synttäreille jne.

Minä ymmärrän täysin, että työpäivien jälkeen on väsynyt, eikä jaksa tehdä mitään ylimääräistä. Kummien velvollisuus ei ole toimia lapsenvahtina. Olisitte ajatelleet asiaa ennen kuin pyysitte heitä kummeiksi. Voihan olla, että he eivät ole kehdanneet kieltäytyä kummiudesta. Turha on silloin myöskään odottaa mitään erikoispalveluja kummeilta. Se on jo aika paljon, että muistaa merkkipäivinä, joka sekin voi olla monille kummeille iso rasite (sekä ajallisesti että taloudellisesti), jos on paljon kummilapsia.

Minä olen valinnut lasten kummit lähipiiristä. Tiedän, että oman ja miehen siskon perheen kanssa ollaan paljon tekemisissä ja heiltä voi hätätilanteessa pyytää apua. Ymmärrän kyllä, että heilläkin on omat menonsa ja ovat väsyneitä, koska ovat työssäkäyviä perheellisiä, joten en siitä pahastu, jos eivät lapsenvahdiksi pääse. Turhaan en heitä edes halua rasittaa millään vaatimuksilla. En edes odota, että joku tarjoutuisi vapaaehtoisesti lapsenvahdiksi.

Meillä on lasten kummit ns. lähipiiristä. En ole kuitenkaan huomannut minkäänlaista kiinnostusta lasten kuulumisia kohtaan saatika että olisivat tarjonneet hoitoapua. Ainoastaan yksi kummeista kyselee kummilapsensa ja muidenkin lasten kuulumisia, itse olen myös tämän kummin lapsen kummi. Itse olen kertoillut lapsien kuulumisia, mutta tulee tunne, että ei oikeasti ole kiinnostunut. Tiedän toki, että kummien velvollisuus ei ole "hoitaa" kummilapsiaan, mutta miksi edes lupautua kummiksi, jollei ole siihen halukas eikä koe olevansa jostain muusta syystä sopiva siihen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 12:47 vieras kirjoitti:
Meillä on lasten kummit ns. lähipiiristä. En ole kuitenkaan huomannut minkäänlaista kiinnostusta lasten kuulumisia kohtaan saatika että olisivat tarjonneet hoitoapua. Ainoastaan yksi kummeista kyselee kummilapsensa ja muidenkin lasten kuulumisia, itse olen myös tämän kummin lapsen kummi. Itse olen kertoillut lapsien kuulumisia, mutta tulee tunne, että ei oikeasti ole kiinnostunut. Tiedän toki, että kummien velvollisuus ei ole "hoitaa" kummilapsiaan, mutta miksi edes lupautua kummiksi, jollei ole siihen halukas eikä koe olevansa jostain muusta syystä sopiva siihen.

niin mut sit sanotaan et kummiudesta "ei voi" kieltäytyä, on noloa jos sanoo ei, ja haukut tulee taas selän takana kun on niin koppava ettei suostunut, *mikä meissä on muka vikana* jne jne
itse olette kumminne valinneet ja ei se heidän tehtävä ole lapsianne hoitaa. en itekkään odota et kummit hoitaisivat lapsiani. ja jotenkin vanhanaikainen jäänne lutherilaisessa seurakunnassa tämä kummi asia, sais jättää sen pois et olisi vapaa ehtoista pyytää tai olla pyytämättä kummeja lapsilleen.

No, voi harmi :(
Aina se kummivalinta ei onnistu haluamallaan tavalla...

Mieän poika ei edes kummiaan muista ku ei oo nähny sitten ristiäistensä...

Juuu, poika täyttää elokuussa 11v

Ja toisen pojan kumiakaa ei ole näkyny vuosikausiin.Oikeestaan sen jälkeen pahemmin ku erosivat kummisedän kanssa.Kummisetää nyt näkee joka päivä melkein ku asuu naapurissa...

Meillä tilanne ihan eri kuin näköjään teillä muilla. Olemme kyselleet kummilastamme pulkkamäkiin, luistelemaan, retkille, uimaan, eläintarhaan, lintsille... Siis mukaan ihan kaikkeen! Mutta eipä ole lapsen vanhemmat olleet yhteistyökykyisiä. Mikään ei ole sopinut (eivätkä ole itse ehdottaneet muuta ajankohtaan tms.) ja myöhemmin ollaan kuultu kun ei kummilapseen olla yhteyksiä pidetty... Hä?! No eipä paljoo kiinnosta kun vastaus on "ei ehdi" tai miljoona eri versioo ei:stä. Kyse ei ole mistään vauvasta ja oma lapsemme on melkein saman ikänen, joten ei täs kai mitään poropeukaloita lasten suhteen olla. En tiedä yhtään missä vika. Nyt ei tosiaan olla enää kyseltykkään, tuntui seura niin epätoivotulta.
Mutta tosi harmi koko homma :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 03:13 Miuku kirjoitti:
Mieheni naispuolinen serkku sekä hänen aviomiehensä ovat nuoremman lapseni sylikummeja.Tämä pariskunta on iältään päälle 40 vee,eli eivät vielä mitään vanhoja.Heillä on kaksi aikuista tytärtä,eli ovat aloittaneet perheen perustamisen jo nuorina.Nyt he ovat vapaita tulemaan ja menemään ja harrastamaan mitä töiltään ehtivät,kun ei ole enään leikki-ikäisiä jaloissa pyörimässä.Tosin tämän miehen harrastukset tuntuvat sijoittuvan vain ja ainoastaan tietokoneen äärelle.Se harva kerta kun olemme heillä kylässä, niin silloinkin tämä mies istuu naama kiinni tietokoneessa eikä tule seurustelemaan meidän vieraiden ja huom :attn: oman kummipoikansa kanssa....Mieheni serkku ei koskaan tarjoa apuaan lastenhoidollisesti,ei koskaan vaikka tietää että esim.oma äitini on kuollut ettei meillä niitä lastenvahteja niin paljoa ole saatavilla. :ashamed: Olen joskus asiasta vihjannut,mutta vielä tähän päivään mennessä kummit eivät ole poikaa pitäneet/vahtineet ja poika täyttää sentään jo kolme!Miksi minun pitäisi alkaa asiaa heiltä kerjäämään,kun eivät itse älyä apuaan tarjota? :/ Tämä pariskunta valittaa aina kuinka väsyneitä he ovat työpäivien jälkeen.....Aika kaameaa sinäänsä että jo tuon ikäiset ihmiset ovat työpäiviensä jälkeen niin väsyneitä ettei energiaa riitä enään mihinkään muuhun........Ja en minäkään nyt olisi vilkasta poikaani heille alvariinsa "tunkemassa" hoitoon,joskus silloin tällöin vain,etten vain liikaa rasittaisi heitä.... :kieh: Ja tokkopa pysyisivätkään vilkkaan poikani perässä,niin paksuja ja lihavia ovat molemmat.... :headwall:

Heh heh...pyysitkö tätä pariskuntaa nyt kummeiksi vai lastenhoitajiksi? Ehkäpä he eivät tienneet, että kummeus velvoittaa myös lastenhoitoon...

Ja ap itse on ollut milloin viimeksi töissä? Kyllä sitä vain voi olla työpäivän jälkeen väsynyt...aivan helposti. Suosittelen kokeilemaan!

Olen itsekin työssäkäyvä äiti ja niinkuin jo kirjoituksessani totesin,EN OLE VAATINUT KUMMEJA LASTENVAHDEIKSI AINA JA USEIN JA KOKO AJAN,vaan ajatukseni oli,että jos vaikka kerran kolmessa kuukaudessa pitäisivät poikaa pari tuntia että päästäisi miehen kanssa vaikka käymään elokuvissa vain kahdestaan....... \|O

Olen itsekin työssäkäyvä äiti ja niinkuin jo kirjoituksessani totesin,EN OLE VAATINUT KUMMEJA LASTENVAHDEIKSI AINA JA USEIN JA KOKO AJAN,vaan ajatukseni oli,että jos vaikka kerran kolmessa kuukaudessa pitäisivät poikaa pari tuntia että päästäisi miehen kanssa vaikka käymään elokuvissa vain kahdestaan....... \|O

itse olen 2 lapsen yh ja 2 kummeista on oma sisareni. Kumpikin toiselle siis. No eipä oo paljon apuja ollut ite kyllä oon toisen kummin lapsen vahtina ollut useammin.

Mutta en ole tota kummiutta valinnut sen takia että oisin aatellut että he sit ois ne hoitajat.

Tosin muutakaan apua ei ole. "4724 vuorokaudessa olen lapsen kanssa. Omaa aikaa on ainoastaan se aika kun lapset nukkuu jos jaksan valvoa tai siis kun valvon. oon iltavirkku.

itse olen 2 lapsen yh ja 2 kummeista on oma sisareni. Kumpikin toiselle siis. No eipä oo paljon apuja ollut ite kyllä oon toisen kummin lapsen vahtina ollut useammin.

Mutta en ole tota kummiutta valinnut sen takia että oisin aatellut että he sit ois ne hoitajat.

Tosin muutakaan apua ei ole. "24/24 vuorokaudessa olen lapsen kanssa. Omaa aikaa on ainoastaan se aika kun lapset nukkuu jos jaksan valvoa tai siis kun valvon. oon iltavirkku.

Tosin muutakaan apua ei ole. "24/24 vuorokaudessa olen lapsen kanssa. Omaa aikaa on ainoastaan se aika kun lapset nukkuu jos jaksan valvoa tai siis kun valvon. oon iltavirkku.

Minä en ainakaan ole kummeja valinnut siks että niiltä oottaisin jotakin vaan meilkeinpä siks et se vaan oli pakko kun piti lapsi kastaa...
Ite en ole paljon kummilapsien kanssa ehtiny touhuamaan, kun on itellä neljä lasta ja työ eipä juuri ehdi...
Kylässä käydään sillointällöin,synttäri-ja joulu lahjat viedään ja kuulumisia kysellään mutta siihen se melkein jää, enkä ole koskaan edes ajatellut että sitä jotakin pitäisi odottaa niiltä.
Ja ap:lle, sun olis varmaan pitäny valita laihat kummit...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 18:50 Miuku kirjoitti:

No huhhuh, varsin outo ajattelutapa sinulla. Ei kummien tarvitse olla lapsenvahteina teidän huvittelunne ajan. Ostakaa maksullinen lapsenvahti. Me pyydämme kummitätiä korkeintaan kerran vuodessa kiltille tytöllemme hoitajaksi. Saman verran olen ollut heillä lapsenvahtina. Ei tulisi mieleenikään odottaa sen tiheämpää panostusta suuntaan eikä toiseen.

Vähän hankala asia tuo kummius... Voiko siitä kieltäytyä loukkaamatta kysyjää ja jos kummiksi rupeaa, velvoittaako se jotenkin?
Meillä kummit on lähisukulaisia. Lähinnä nimellinen juttu. Siitä olen kummeille sanonutkin, että mihinkään se ei velvoita. Toinen kummi asuu lähempänä, tykkää enemmän lapsista, joten hän on välillä ollut hoitoapuna. Olisi kyllä ilman kummin titteliäkin. Toinen asuu kaukana, eikä haluaisi kyllä lasta hoitoonsa. Eikä se minua haittaa. Kortteja ja paketteja tulee ja se on minusta jo kylliksi.

Itse en ole kenenkään kummi ja hyvä niin. Siskoni lapsen kummiksi olen lupautunut, kun hän joskus lapsen saa. Se tuntuu luonnolliselta, koska varmasti olen tuon lapsen elämässä osallisena ilman kummin titteliäkin.

Mielestäni kummius ei velvoita mihinkään. Ehkä kummeja valitessa on hyvä keskustella "ehdokkaiden" kanssa, miten he näkevät kummin roolin lapsen elämässä. Moni kummiksi ryhtynyt ei varmasti ole osannut ajatella, että häneltä kaivattaisiin ihan konkreettista apua.

Aloittajan kannattaa varmaan kysyä ihan suoraan, josko kummit voisivat joskus ottaa lapsen hoitoon. Jos eivät halua, niin ei siitä kannata mieltänsä pahoittaa. Ja onhan se mukavampi jättää lapsi sellaisen hoitoon, joka oikeasti lapsen seurassa viihtyy eikä puoliväkisin joudu vahtijan hommiin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 09:19 Nainen72 kirjoitti:
Minä en ainakaan ole kummeja valinnut siks että niiltä oottaisin jotakin vaan meilkeinpä siks et se vaan oli pakko kun piti lapsi kastaa...
Ite en ole paljon kummilapsien kanssa ehtiny touhuamaan, kun on itellä neljä lasta ja työ eipä juuri ehdi...
Kylässä käydään sillointällöin,synttäri-ja joulu lahjat viedään ja kuulumisia kysellään mutta siihen se melkein jää, enkä ole koskaan edes ajatellut että sitä jotakin pitäisi odottaa niiltä.
...

Mulla kans vähän tällainen ajatus. En odota mitään erityiskohtelua lasteni kummeilta, kiva tietenkin, jos juhlapäivinä muistaisivat. Aina eivät ole muistaneet, mutta ei sekään ole ystävyyttämme liiemmin koetellut.

Itse toimin samoin. Olen kolmen pojan kummitäti. VAnhin heistä jo täysikäinen ja kontakti katkennut, en tiedä missä asuu nykyään. Päädyin kummiksi silloisen avokkini kautta. Toinen kummipoika on nyt 12v ja tulossa kesällä meille viikon suomen ja englannin "kielikurssille". On puoleksi norjalainen. Tämän pojan äiti on nuorimmaisemme kummi ja hän puolestaan on lupautunut hoitamaan meidän lapsia kesällä. Kolmas poika on 2 v ja siltä taholta tiedän, että odotukset minulta kummitätinä on korkeammat kuin mitä itse olen pystynyt tarjoamaan. Poika on lasteni serkku ja tärkeä henkilö elämässämme jo sinällään, mutta varsinainen kummihössötys on mulle vähän vierasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 09:19 Nainen72 kirjoitti:
vähän samalla lailla täälläkin...

kummien tehtävä on kaiketi jotain kristillisen kasvun tukemista.. että siltä pohjalta.. MLL listoilta löytyy hyviä hoitajia lapsille, just tällaisiin parin tunnin menoihin sopivia. Ei maksa paljon.

Aika hassusti jotkut ajattelee kummeista... :) Et odottavat heidän joskus katsovansa lasten perään... ihan sama koskee monien lasten isovanhempia et heiltä odotetaan lastenhoito apua... tulee itselle mieleen et eikö tämmöiset asiat käyneet mielessä silloin kun niitä lapsia alettiin laittaa alulle... Itse olin 5.5-v elämästäni yh:na vaikka yksin olikin välillä tosi rankkaa niin silloinkaan ei tullut edes mieleen hoidattaa muilla lapsia... Minä ajattelin asiaa näin.. sitten kun työt kasvaa niin sitten minulla on aikaa itselle ja omille menoille.. Ja mites kävikään... Nyt tytöt 7 ja 8-v (kesäkuus 8ja9-v) hyvä kun neitejä näkyy edes kotosalla ja monasti ovat viikonloppuna kaverilla yötä tai sit taas kaverit meillä yötä :) Mielestäni jo se että suostuu kummiksi on suuri palvelus.. Ilman suostumustahan lapsi ei ilmeisesti saisi edes nimeään.... Kummitkin ovat vaan ihmisiä. Miksi heiltä tarvitsisi odottaa jotain erilaista käytöstä kuin muilta ihmisiltä?

Nämä kummivalitukset ovat ikäviä :'( Pitäisi kai jutella tarkemmin vanhempien kanssa, ennenkuin suostuu kummiksi. Joillakin vanhemmilla näkyy olevan ihmeellisiä odotuksia kummiudesta. On aika vaikea olla hyvä kummi, jos ei edes tiedä mitä vanhemmat kummilta haluavat. Ap:n selostuksesta jää vaikutelma, että kummien kanssa ei ole reilusti juteltu. Tietävätkö kummit, että heidän odotetaan hoitelevan lapsianne kerran kolmessa kuukaudessa :whistle: Ja miksi ihmeessä juuri heidän pitäisi hoitaa lapsianne?

Itse olen jutellut kummien kanssa, kun olen heitä tehtävään pyytänyt. Olen toivonut heidän pitävän lapseen sen verran yhteyttä, että lapsi tietää omat kumminsa. Minusta on rikkaus, että lapsella on tärkeitä aikuisia ihmisiä rinnallaan kasvunsa aikana. Yritämme pitää myös itse kummeihin yhteyttä kylästelemällä, korteilla, kirjeillä jne. Kaikki kummit ovat olleet hyviä =) Itse muistan kummilapsiani jouluna ja syntymäpäivinä lahjoilla ja käyn heidän luonaan kylästelemässä aina kun siellä päin liikumme. Lapsenvahtina en ole ollut ;)

Jos haluaa, että kummit hoitaisivat lasta, pitää sitä heiltä suoraan kysyä. Ihmiset liian usein olettavat asioita, eivätkä kysy suoraan. Ei auta täällä valittaa, vaan ottaa puhelin kauniiseen käteen ja kysäistä esim.: " Voisitteko mennä ensi tiistaina klo 16-17 pojan kanssa leikkipuistoon".

Yhteistyössä