Pojan kaveri (6v) on kyllä raivostuttava!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhauttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhauttaa

Vieras
Jatkuvasti vertaa leluja, vaatteita ym ja kehuskelee miten hänellä on mitäkin uutta. Mollaa toisten leluja, vaatteita ym tyyliin "ai sullon tuo, toi on noista Bionicleista kaikkein huonoin". "Mulla on tämmönen, tää on ihan uusi, sulla on tollanen vanha". Omii jopa toisen naapurin (3v) trampoliinin ja yrittää määräillä kuka siinä saa pomppia!

Siis ARGH! Itse yritän opettaa lapsilleni, ettei kaikkea voi kaupasta saada eikä edes tarvitse. Että toisten esim. vaatteita ei saa haukkua, saati jos on hieman erilainen (esim. silmälasit). Sitten tulee naapuriin poika, joka hetkessä romuttaa "kaiken"...
Tarvitseeko edes sanoa, että lapsi on äitinsä ainokainen, eroperheen lapsi, jolle ilmeisesti materialla (jatkuvasti ostetaan uusia leluja, vaatteita ja matkoja) korvataan kaikki...

no mun tytön paras tyttö kaveri on just tällainen ja sanoo, että jos hän jotain pyytää, niin hän myös sen saa. jos ei äiti ja iskä osta, niin sitten mummo ja pappa kyllä ostaa. ikää on 10 vuotta ja hänellä on jo omat stereot, telkkarit, kännykät, tietokone ym. ym. mua se ei haittaa, ja kun ei haittaa tyttöämmekään. yhtenä päivänä vaan sano tyttö, että kun se saa kaiken. niin mä vastasin, että niin saa, mutta että se ei välttämättä ole ihan hyvä. koska sit aikuisena voi pettyä, jos ei kaikkea mitä haluaa saakkaan, niin voi olla iso asia se sulatettavaksi.

Mua häiritsee ehkä siksi, että meillä ei ole varaa (olen kht:lla) ostaa kaikkia uusia hienouksia, joita maa päällänsä kantaa. Eipä silti, ei varmasti ostettais vaikka hukuttais euroihin! Joskus vaan mietin, tuntuuko pojasta ettei hän "koskaan" saa mitään. Tunteeko olevansa huonompi...
Onneksi toisaalta ymmärtää, että kaikkea ei voi saada :)

Ja juuri näille raivostuttaville pikkuihmisille juuri teidän kodillanne ja perheenne tavalla suhtautua omistamiseen ja rahaan voisi olla kaikkein eniten annettavaa. Juuri heidän kohdallaan se kasvatusvastuu voisi laajentua omien lasten yli ja ohi.

On meidänkin pojilla ollut tuollaisia kavereita. Tosin eilen illalla meille tuli juuri yksi tällainen nuori mies, joka saa kaiken ennen kuin on sitä kunnolla huomannut halutakaan, keskelle valtavaa hiirenmetsästysoperaatiota ja pannukakun leivontaa, katseli kotoista sekamelskaamme aikansa ja sanoi sitten vähän haikeana keskimmäiselle:
-Teille kun tulee, niin sitä voi sitten sattua ja nähdä ihan mitä vaan...
Ja siksi minä teille aina tulenkin niin mielelläni.

Piika-äiti

Kuusivuotiaat ovat muutenkin aika nenäkkäitä ja haluavat ärsyttää. Jos lapsi huomaa, että saa teidät tunnekuohun valtaan jutuillaan, hän innostuu vielä enemmän.

Älä ole moksiskaan. Vaikka ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Ja juuri näille raivostuttaville pikkuihmisille juuri teidän kodillanne ja perheenne tavalla suhtautua omistamiseen ja rahaan voisi olla kaikkein eniten annettavaa. Juuri heidän kohdallaan se kasvatusvastuu voisi laajentua omien lasten yli ja ohi.

Piika-äiti

Olipa kivasti sanottu =)
En ärsyynny näkyvästi moisesta. Sisäisesti sapettaa ja lujaa, mutta eilenkin totesin tiukasta, mutta asiallisesti että tramppa ei ole hänen eikä hän voi määrätä kuka sitä saa käyttää.

Meidän 6v on maailman ärsyttävin tapaus välilä, mutta en ole yksin... Kuuluu ikään se kilpailunhalu ja "mä olen paras, muut ei ole mitään" - ideologia.. Siperia opettaa ja kohta nöyrrytään äitin kainaloon, "kun mä en osaa mitään..." :D

Tuollaisia aikuisiakin on... Ilmeisesti tuo vaihe ei mene kaikilta ohi koskaan, sillä olen törmännyt vaikka minkälaisiin kilpavarustelijoihin. Kilpailla voi vaikka lasten vaatteilla ja tarvikkeilla, autoilla, kodeilla ja niiden sisustuksella, kesälomamatkoilla, jne.

Tuo piirre on ärsyttävä lapsella, mutta aikuisella se on sietämätön! :kieh:

ja meillä tyttö..
"sä et saakkaan näin kovin vauhteja" "et osaakkaan ajaa näin kovaa pyörällä kun mä" et pystykkä kiipeen yhtä korkeelle kun mä kaikessa pitää olla parempi.. huoh..

Itse olen kokenut erään aikuisen taholta että "hän on paras kaikessa, muut eivät ole mitään" ja sitten kun riidaannutaan niin vedetään siihen lapsetkin mukaan. Musta aika lapsellista käytöstä aikuiselta ja muutenkin hän leuhkii kaikella mitä hän tekee tai lapsensa osaa, muitten lapset eivät osaa mitään. Onneksi pääsin siitä ihmisestä lopullisesti eroon niin ei tartte kuunnella sitä leuhkimista ym arvostelua. En ole kade koska molemmat tyttöni on aivan ihania, osasipa sitten jotain tai ei. Kaikki eivät ole täydellisiä ihmisiä eikä pidäkään olla.

Yhteistyössä