Pojallani on Adhd.. :( miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kristel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
"Syytä on [/b]etsitty[/b] keskushermoston kehityksestä ja sen vaurioista, keskushermoston välittäjäaineiden häiriöstä, psykososiaalisista tekijöistä, kuten varhaislapsuuden tunneperäisistä kokemuksista, sekä geneettisistä tekijöistä."

Vaan onko löydetty?

Vallitsevan käsityksen mukaan kyseessä on suurimmaksi osaksi geneettinen muutos, mutta raskauden/synnytyksen aikainen hapenpuute voi lisätä oireita.

Mulle ihan uusi tieto tämä. Kuulostaisi helpottavalta.

TUKHOLMA (TT). Amerikkalais-brittiläinen tutkijaryhmä on löytänyt kromosomissa 16 geenivirheen, joka kaikella todennäköisyydellä on yhteydessä kaikkein yleisimpään lasten neurologiseen häiriöön, AD/HD:hen. Tutkimus julkaistiin arvostetussa tiedelehdessä American Journal of Human Genetics, ja siitä kertoi tänään muun muassa Svenska Dagbladet.

Jo pitkään on uskottu, että AD/HD johtuu suureksi osaksi biologisista, perinnöllisistä syistä. Uusi tutkimus tuo päivänvaloon tähän asti vahvimman todisteen tämän käsityksen puolesta. Lapsi, joka on perinyt nyt löytyneen geenivirheen on suuressa vaarassa saada AD/HD ja sairastua siihen liittyviin ns. päällekkäisoireyhtymiin ja sairauksiin. Aikaisemmin löydetyt geenivirheet ovat selittäneet vain noin kymmenen prosenttia AD/HD-tapauksista.

-Uuden havainnon tehneet tutkijat ovat hyvin arvostettuja. Minusta tutkimustulos on tärkeä, joskin myös muiden tutkijoiden tulee varmistaa havainto, kuten lääketieteessä on tapana, sanoo Svenska Dagbladetille professori Christopher Gillberg joka toimii Kuningatar Silvian Lastensairaalassa Göteborgissa.

Tutkijaryhmä on viiden vuoden ajan kerännyt ja analysoinut geneettistä informaatiota 203 perheestä, joissa on kaksi tai useampia ADHD-lapsia. Tutkijat uskovat että AD/HD on perinöllistä 50-80 prosentissa kaikista tapauksista.

*en löytänyt tarkempaa tietoa ko. tutkimuksesta, ylläoleva postaus on julkaistu 2006*

10.06.2008

ADHD voi olla hyödyksikin
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö eli ADHD voi nimestään huolimatta olla myös hyödyllinen ominaisuus, päättelivät yhdysvaltalaisen Northwesternin yliopiston tutkijat.

Dan Eisenbergin johtama tutkimusryhmä selvitti Kenian paimentolaismiesten ravitsemustilanteen yhteyttä geenimuotoon, joka on jo aiemmin yhdistetty tarkkaavuushäiriöön. He huomasivat, että vaeltavissa paimentolaisheimoissa kyseisen geenin kantajat olivat keskimääräistä paremmin ravittuja. Paikalleen asettuneilla paimentolaisilla geeni taas ennusti hieman heikompaa ravitsemustilannetta.

Kyseinen geeni vaikuttaa aivojen dopamiiniviestintään ja liittyy impulsiiviseen, kärsimättömään ja uusia kokemuksia kaipaavaan luonnetyyppiin. Tällaiset ominaisuudet koetaan nyky-yhteiskunnassa ja erityisesti koulussa usein häiriöksi. Ne voivat kuitenkin auttaa vaeltavia paimentolaisia puolustamaan karjaa tai löytämään ravintoa ja ovat ehkä hyödyttäneet myös esi-isiämme.

Tutkimuksen julkaisi BMC Evolutionary Biology.
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3400

Vastaako tämä kysymykseen MIKSI?

jAA-A...
Jos odottaa lapsestaan kirjanpitäjää, voi pettymys olla suuri..
meidän sukuun taasen yksi AD/HD lisää ei tunnu issään. Kyse on kai loppupelissä lapsen elämästä, tulevaisuudesta.. Eikö?
Tateellinen lahjakkuus auttaa, kuten meillä, koko suku, enempi tai vähempi taiteellista sekopää-porukkaa.. :laugh:
Onnellisia, erilaisia, työtänsä intohimoisesti tehden..
Voimia voimakkaan erilaisen lapsen kanssa, se voi olla "siunaus" ei rangaistus! :heart:

Kyseinen geeni vaikuttaa aivojen dopamiiniviestintään ja liittyy impulsiiviseen, kärsimättömään ja uusia kokemuksia kaipaavaan luonnetyyppiin. Tällaiset ominaisuudet koetaan nyky-yhteiskunnassa ja erityisesti koulussa usein häiriöksi. Ne voivat kuitenkin auttaa vaeltavia paimentolaisia puolustamaan karjaa tai löytämään ravintoa ja ovat ehkä hyödyttäneet myös esi-isiämme.

Kuvittelisin että ADD:stä on hyötyä myös teknisillä aloilla - tapa ratkaista ongelmia ja hakea uusia ratkaisuja on erilaista / nopeampaa. Tällä tietyllä alalla meitä on monta.

Siksi en myöskään halua/uskalla lääkitä omia hyppelehtiviä aivoja.. työnteko onnistuu kehittämällä omia työskentelytapoja ja tuunaamalla työympäristöä.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Kuvittelisin että ADD:stä on hyötyä myös teknisillä aloilla - tapa ratkaista ongelmia ja hakea uusia ratkaisuja on erilaista / nopeampaa. Tällä tietyllä alalla meitä on monta.

Siksi en myöskään halua/uskalla lääkitä omia hyppelehtiviä aivoja.. työnteko onnistuu kehittämällä omia työskentelytapoja ja tuunaamalla työympäristöä.

Itse asiassa lääkitys ei estä luovaa prosessia, vaan jopa tehostaa sitä.

Sama epäluulo ja pelko minullakin oli ennen, kuin uskaltauduin lääkitystä kokeilemaan. tällaisen enemmän hyperin se rauhoittaa tekemään asiat lähes loppuun saakka, vaikka aivoissa menee useampi ajo päällekäin.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:

Itse asiassa lääkitys ei estä luovaa prosessia, vaan jopa tehostaa sitä.

Sama epäluulo ja pelko minullakin oli ennen, kuin uskaltauduin lääkitystä kokeilemaan. tällaisen enemmän hyperin se rauhoittaa tekemään asiat lähes loppuun saakka, vaikka aivoissa menee useampi ajo päällekäin.

Mitenkäs inattentiivisen tapauksessa? Menen itse neurologille kuukauden päästä, jotta selviäisi mikä vaivaa. Veikkaan itse add:ta, en oikein usko hyperiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitenkäs inattentiivisen tapauksessa? Menen itse neurologille kuukauden päästä, jotta selviäisi mikä vaivaa. Veikkaan itse add:ta, en oikein usko hyperiin.

Inattentiivien en ole kuullut saavan yhtä hyvää vastetta tai sitten lääkeannoksen on oltava suurempi. Metyylifenidaatista siis puhun. Muista minulla ei ole kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Inattentiivien en ole kuullut saavan yhtä hyvää vastetta tai sitten lääkeannoksen on oltava suurempi. Metyylifenidaatista siis puhun. Muista minulla ei ole kokemusta.

Mikä tuohon sitten auttaa vai onko siitä vain kärsittävä? Suurin ongelma on vitkastelu ja viivyttely. Ja useamman kuukauden kokemuksella sanon, että itseään ei voi nostaa niskasta. Toinen haittaava on poissaolevuus, mutta siitä taitaa olla enemmän haittaa muille perheenjäsenille.

Tohon vitkasteluun auttaa mulla se, että teen tarkan aikataulun siten, et hampaidenpesulle, tukalle, aamupalalle ja muille on oma määrätty aikansa. Siis sillon jos sitä vaan viitsii toteuttaa. Kivaahan se ei oo.

nykyisin mies herättää mut ja heittää mun vaatteet mulle valmiiksi ja meinaan silti myöhästyä joka aamu. Jos oltas eri työpaikassa, myöhästyisin varmana aina.

Nuo asiat hoituvat rutiinien avulla. Mutta ei säännölliset tapahtumat kuten tentit, työtehtävät ja vastaavat asiat. Myöhästelyn ja unohtelun sain kuriin aika hyvin puhelimen kalenterin avulla, kun laitoin jokaiselle tapahtumalle hälytyksen tuntia ennen. Tuo ympäristöön huomion kiinnittäminen olisi mukavaa, niin tietäisi kenen kanssa on jutellut. Tuo rajoittaa jo ystävien hankintaa, kun ei jälkikäteen muista kenen kanssa on jutellut ne mielenkiintoiset jutut.

Yhteistyössä