Pojallani on Adhd.. :( miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kristel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kristel

Vieras
Pojallani diagnosoitiin viime viikolla adhd. Pahimmat ongelmat alkoi koulussa. Poika ei pysynyt paikoillaan, häiritsi muita vilkkaudellaan ja on saanut pari raivokohtausta. Kotiolot on vakaat ja turvalliset. Meillä suvussa kenelläkään ei ole adhd:ta, ei minkäänlaisia oppimisvaikeuksiakaan. Mietin, mistä tämä johtuu? Raskausaikana elin terveellisesti. Ainoa mikä kaihertaa, niin... synnytyksessä pojan sydänäänet laski hetkellisesti... meinattiin tehdä hätäsektio, mutta lopulta vaihdoin asentoa ja sydänäänet palasi. Voisiko olla, että aivot vaurioitui tuosta? En ymmärrä, miten juuri meille syntyi erityislapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksi sinä otat sen ADHD:n niin raskaasti?

En tiedä.. kai siksi, kun ajattelen sen olevan jotenkin "oma vika". Ja äitinä on vaikeaa, kun koulusta soitellaan joka päivä pojan kolttosista (nyt tilanne jo parempi ja ymmärrystä varmasti tulee enemmän, kun diagnoosi on tiedossa). Pelottaa myös tulevaisuus, löytääkö poika paikkaansa työelämässä ym..

Miksi näet sen niin negatiivisenä? Meillä on kans todella vilkas poika joka ei pysy paljoa paikallaan ja kaikki menee vähän ylite. Välillä itelläkin tulee mieleen,että miksi se ei voi olla "tavallinen" Mutta se on meidän kuitenki ja niin rakas vaikka hermot menee monesti

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Miksi sinä otat sen ADHD:n niin raskaasti?

En tiedä.. kai siksi, kun ajattelen sen olevan jotenkin "oma vika". Ja äitinä on vaikeaa, kun koulusta soitellaan joka päivä pojan kolttosista (nyt tilanne jo parempi ja ymmärrystä varmasti tulee enemmän, kun diagnoosi on tiedossa). Pelottaa myös tulevaisuus, löytääkö poika paikkaansa työelämässä ym..

Löytää varmasti, nythän se saa apua... Ei tommonen ole kenenkään vika, älä edes ajattele sitä vikana, vaan ominaisuutena.
Kyllä se niitä hermojaankin varmaan oppii käsittelemään, kunhan tulee isommaksi ja oppii.

Meillä on tota suvussa.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Hassukka... :hug:

Ei adhd ole mikään este, joskus kyllä rasite, joskus vahvuus.

*sanoo adhd-tj*

Juuri näin. Ja hyvä vain, että lapsella on se huomattu jo aikaseen. Säästyy monelta turhautumiselta :)

Kyllä adhd:n kanssa oppii elämään sekä lapsi,että adhd-lapsen vanhemmat.Tutustu adhd-liiton sivuihin ja lue sieltä adhd:sta.Ei se ole maailmanloppu,vaikka diagnoosi onkin.Eikö se vain ole hyvä,että lapsi saa apua.Itselläni on myös adhd-lapsi. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja toista se ol ennen:
Alkuperäinen kirjoittaja hohoo:
muotitauti

Ihan todellinen asia, joka voidaan todeta.
juu nykyään muodissa

nih. ennen annettin vaan piiskaa villeille lapsille ja unelmoivat sai kuulla olevansa laiskoja. Oi niitä aikoja, kunpa ne takaisin saisi...

Näinpä... Moni ihminen on sillä pilattu. :(

Mä ajattelen ad/hd:n sattuman kauppana siis sen että kenelle se tulee eli samalla lailla kun ajattelis että miksi mulla on luomi kädessä =) se asia on todellinen ja sille ei mitään voi eikä siihen voi mitenkään vaikuttaa kun se on jo tullut =)

Toisinsanoen elä syytä itseäs tai etsi vikaa itsestäs vaan toimi nykytilanteen mukaan (tiedän ei helppoa jos tuolta sinusta tuntuu) =) se ei ole sinun vika ja vielä vähemmän lapsen joka elää sen asian kanssa lopun elämäänsä ja maailma ei siihen kaadu vaikka hetkittäin siltä saattaakin tuntua teistä molemmista :hug:

Mä en tiedä onko mulla mitään, mut luulen et on add. Kun olen aina ollut niin kauhean epäkäytännöllinen, omissa maailmoissa ja "laiska", alisuoriutuja. Sillon ku mä olin pieni, niin jos oli adhd ois varmaan joutunut tarkkikselle missä oli kaikki ihan hullut häiriköt, mut ku oli hiljanen, niin sai olla rauhassa ja pidettiin vähän tyhmänä ja alikehittyneenä.

ADHD syntyyn vaikuttaa monet tekijät. Raskausajan hapenpuute on yksi syy, kasvatus vaikuttaa osansa. Mutta yleisin syy on ihan vaan geeneissä. ADHD on sekä vahvuus että haitta, ihan kuten lahjakkuuskin.

Tiedän tunteen:(! Minulle toiminraterapeutti sanoi että raskausaikaiset vaikeudet esim. raskausmyrkytys yms. useasti johtavat neurologisiin ongelmiin.... Esim. ADHD, asperger, aistiyliherkkyys yms. yms. Meillä ei vielä kunnon diagnoosia, käypi kumminkin toimintaterapiassa jossa keskitytään aistiyliherkkyyteen. Luulenpa että kuvioihin tulee vielä meilläkin ADHD, kunhan saadaan varsinainen diagnoosi.

Mä en tiedä onko mulla mitään, mut luulen et on add. Kun olen aina ollut niin kauhean epäkäytännöllinen, omissa maailmoissa ja "laiska", alisuoriutuja. Sillon ku mä olin pieni, niin jos oli adhd ois varmaan joutunut tarkkikselle missä oli kaikki ihan hullut häiriköt, mut ku oli hiljanen, niin sai olla rauhassa ja pidettiin vähän tyhmänä ja alikehittyneenä.

Sama juttu. Ja lisäksi epätasiainen suoritusprofiili. Yliopiston kurssien arvosanat kertovat suoraan miten kiinnostava aihe oli.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ADHD syntyyn vaikuttaa monet tekijät. Raskausajan hapenpuute on yksi syy, kasvatus vaikuttaa osansa. Mutta yleisin syy on ihan vaan geeneissä. ADHD on sekä vahvuus että haitta, ihan kuten lahjakkuuskin.

Kasvattamalla et adhd-lasta voi luoda. Toki saman tyyppistä oireilua voi esiintyä, mutta eri syistä.

Juu, kyllä näin on.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kasvattamalla et adhd-lasta voi luoda. Toki saman tyyppistä oireilua voi esiintyä, mutta eri syistä.

Juu, kyllä näin on.

"ADHD on aivojen toimintahäiriö, jonka syy on usein tuntematon. Syytä on etsitty keskushermoston kehityksestä ja sen vaurioista, keskushermoston välittäjäaineiden häiriöstä, psykososiaalisista tekijöistä, kuten varhaislapsuuden tunneperäisistä kokemuksista, sekä geneettisistä tekijöistä. Häiriö on ollut tuttu jo edellisessä sukupolvessa ainakin 30 prosentissa tapauksista."

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1991,2003

Mitäs nuo psykososiaaliset tekijät ovat? Nykytiedon mukaan aivot muokkautuvat kokemusten mukaan lapsuudessa, joten siksi tuo on käsittääkseni mahdollista. Siis puhun aivan biologisista muutoksista.

"Syytä on [/b]etsitty[/b] keskushermoston kehityksestä ja sen vaurioista, keskushermoston välittäjäaineiden häiriöstä, psykososiaalisista tekijöistä, kuten varhaislapsuuden tunneperäisistä kokemuksista, sekä geneettisistä tekijöistä."

Vaan onko löydetty?

Vallitsevan käsityksen mukaan kyseessä on suurimmaksi osaksi geneettinen muutos, mutta raskauden/synnytyksen aikainen hapenpuute voi lisätä oireita.

Minäkään en uskonut koko taudin olemassaoloon, ennen kuin jouduin/pääsin päivittäin tekemisiin diagnosoitujen henkilöiden kanssa. Kyllä muuttui mielipide kertaheitolla. Oireet aiheuttavat valitettavan paljon harmia henkilölle itselleen.

Voihan se olla, että noissa kasvatuksen mukanaan tuovissa oireissa adhd on väärin diagnisoitu. Kun eikös se ollut niin, että lääkkeet eivät vaikuta kaikkiin? Mutta olen silti sitä mieltä, että nuoden psykososiaalisten syiden on täytynyt olla ääriolosuhteita ja silloinkin pohjalla on ollut perinnöllinen tai raskausongelmien tuoma altistava tekijä.

Yhteistyössä