Pojalla poissaolokohtauksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja af,slfksfkl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

af,slfksfkl

Vieras
Okei,

meidän poika 3v on heräillyt jostain 1v asti välillä yöllä huutamaan. Tilanteissa hän menee aivan poissaolevaksi, ei saa mitään kontaktia tms. Tärisee ja huutaa. No ne mä oon ymmärtänyt olevan täysin kauhukohtauksia..

Nyt poika saattaa herätä yöllä HILJAA ja vain pitää silmiä aukia, ei saa mitään kontaktia, tärisee, kädet nykii ja kohtaus kestää hetken ja lähtee pois. Lopussa ymmärtää jo puhetta ja vastaa kun kysyy onko kaikki hyvin.

Eihän nämä voi olla epilepsiaa tms. Mitä te luulette? Lääkäriin joutuu kyllä mennä kysymään neuvoa. Pelottaa vain.

Voi olla epilepsia. Poissaoloina myös ilmenee ja jos tärisee, kramppaa.

Meillä on pojalla epilepsia ja rajut kohtaukset, mutta kun menimme diagnoosin jälkeen lekurille. Niin juuri tuollaisia kohtaukset voivat olla.

Eikun yhteys lekuriin. Tutkivat "helpolla" kokeella aivon sähkötoiminnot ja siitä se meilläkin selvisi. Että on epilepsia.

[QUOTE="...";30817928]Voi olla epilepsia. Poissaoloina myös ilmenee ja jos tärisee, kramppaa.

Meillä on pojalla epilepsia ja rajut kohtaukset, mutta kun menimme diagnoosin jälkeen lekurille. Niin juuri tuollaisia kohtaukset voivat olla.

Eikun yhteys lekuriin. Tutkivat "helpolla" kokeella aivon sähkötoiminnot ja siitä se meilläkin selvisi. Että on epilepsia.[/QUOTE]

Okei, mä nimittäin heti äsken tajusin että se on epilepsiaa tms, koska ei kauhukohtaus tuollainen ole. Kädet nyki, ei saanut kontaktia, kylmähiki.. Voi että :(

[QUOTE="jep";30818005]Unihalvaus?[/QUOTE]

Millainen se on?

NÄitä ei tule ikinä hereillä ollessa. Öisin vain, ja huomaan että jos ollut todella aktiivinen ja "mennyt yli" ilta - tulee helpommin. Näitä ei ole usein, tai en ainakaan huomaa, kun on ihan hiljaa. Nyt vain huomasin kun kävin katsomassa ja silmät auki kädet tärisee, tuijottaa seinään.. Ja pari viikkoa sitten yöllä, kun nukkui välissä. Näitähän voi tulla useammin.

Eli olen tuo epileptisen pojan äiti taas. Meilläkin pääsääntöisesti kohtaus tulee unissa, juuri nukahdettua. Ensimmäiset kohtaukset menivät kuumekouristuksen piikkiin, vaikkei aina kuumetta yms. Vasta 3s lääkäri ajatteli nenää pidemmälle...

Eli suosittelisin lääkäriä lämmöllä...

[QUOTE="...";30818117]Eli olen tuo epileptisen pojan äiti taas. Meilläkin pääsääntöisesti kohtaus tulee unissa, juuri nukahdettua. Ensimmäiset kohtaukset menivät kuumekouristuksen piikkiin, vaikkei aina kuumetta yms. Vasta 3s lääkäri ajatteli nenää pidemmälle...

Eli suosittelisin lääkäriä lämmöllä...[/QUOTE]

Joo, sinne pitää varata aika asap :/ mä laitoin kauhukohtausten piikkiin, kun silloin itki ja huusi vaikka olikin täysin poissa pelistä. Nyt on vain hiljaa. :( Ihan kamalaa.

Kannattaa käydä lääkärissä, ottavat magneettikuvat ja Eeg (aivosähkökäyrän)

Itse olen sairastanut epilepsiaa varhaislapsuudesta asti, 20 vuotta. Tosin itselläni se todettiin vasta 10v. kun sain rajumman tajuttomuus- kouristuskohtauksen. Eiköhän lääketiede ole kehittynyt roimasti näinä vuosina ja sairaus pystytään toteamaan nopeammin.

Ja itsellä oli (nyt leikattu) juuri noita poissaolokohtauksia, tuijotin vain ja lopetin sen mitä olin tekemässä. Jos en tuijottanut niin jokin automatismi jäi päälle. Kun kohtaus loppui jatkoin siitä mihin olin jäänyt.

Toki kohtaus oireet vaihtelee, kaikilla ei ole samoja oireita. Toki tuo lihasten kramppaaminen viittais epilepsiaan mut onhan niitä muitakin "unikohtauksia" olemassa, niinkuin joku kirjoittikin. Mutta lääkäri on ainoa, joka pystyy todella arvioimaan mistä on kyse.

Jotenkin itse olen käsittänyt et poissaolokohtaukseen ei kuuluisi kramppeja, et siinä vaan ollaan tiedottomassa tilassa (vaikka oiski silmät auki ja pysyis omilla jaloillaan) ja saatetaan hommailla mitä tahansa mut ku potilas palaa tähän maailmaan niin ei muista itse mitään eli oli ikään kuin poissa sen hetken.

Itsellä eri muotoinen epilepsia, ei poissaolokohtauksi joten varmasti en niistä osaa sanoa. Sen vaan sanon, että älä huoli, kyse ei ole sinänsä vaarallisesta sairaudesta eikä estä elämistä :)

Eikös aloittaja sanonu että oletti niiden olevan kauhukohtauksia ja siltähän nuo alkuun kuulostikin? Eikä tule edes joka yö? Ei silloin tule mieleen lähteä lääkäriin, luultavasti olisivat nekin passittaneet vaan kotio. Tartte heti alkaa syyllisteleen kun toinen on muutenkin jo hädissään.

Juu, niitä kauhukohtauksia tuli silloin 1veenä muutamia kertoja, jotka terkkakin sanoi olevan täysin normaaleja.

Nyt on tässä lähiaikoina tullut kaksi tälläistä. Toinen sattu keskellä yötä, enkä edes tajunnut itsekään mitä siinä tapahtui, ja nyt tuli toinen. Eli ei siis mitään jatkuvaa ole ollut,

Nyt pojalla on kuumetta, etten tiedä sitten kumpi on tullut kummasta.

Lääkäriin tietenkin mennään.

Noita epikohtauksia on niin laidasta laitaan. Itse sain "tavallisia" poissaolokohtauksia, tuijotin ja maiskuttelin suulla/yskin enkä ollut tässä maailmassa. Välillä mukana oli myös raajojen nykiminen. Yleensä silloin kohtaus on leviämässä toiseenkin aivopuoliskoon.
Jos taju menee (tajuttomuus-kouristuskohtaus) niin silloin kohtaus on levinnyt laajalle aivoissa. Näin selvensi minulle neurologini.

Yhteistyössä