Pojalla, 2v., aina punaiset/näppyläiset posket, allergiaa? *kuvia*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Peppi, pric-testit on ja sitten verestä katsotaan laajempi kuva, ylipäätään myös verikokeesta näkee onko allergeenejä olemassa/koholla! Jos on niin kertoo jo että taipumusta allergioihin on! Meillä kuopuksella oli vuosi sitten juuri noin, mutta itse allergioita lähdettiin selvittämään paljon myöhemmin :o

1v 3kk kun kuopuksella tuli niitä suolisto oireita, niin kakka ei ollut ihan vesiripulia, vaan enemmänkin vaahtomaista ns. vauvakakkaa, joko kellertävää tai vihertävää ja niitä kakkoja tuli yli 5 päivässä. Kuukauden tilannetta seurasin, annoin maitohappobakteereja ja sitten otin vaan maidon pois. Eli minusta tuo suolisto meni ihan selkeästi sekaisin, ei ollut vain pikkuise sekaisin. Allergiat ylipäätään harvoin esiintyy suolisto oireisina lapsilla! Tai esim. myöhemmin ikän karttuessa esim. tuo maitoallergia voi muuttaa muotoaan ihottumasta-ripuliin.

Unikuu, miten sä saisit sen lapses asiantuntevalle lääkärille, tuli niin kurja mieli sen puolesta ja teidän vanhempien, kun ette hoidossakaan saa oikeata ravintoa lapselle :o

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:
Auts, pahannäköinen toi jalkakuva :( On se kumma, kun niitä lähetteitä ei saada tai tutkimuksiin päästä, prkl! :kieh: :headwall: |O

niin.se on kyllä omituista. en mäkään tajua millä logiikalla niitä nyt ei voi vaan tutkia. varsinkin kun teilläkin näyttää olevan aika selvät oireet.

maidosta meillä on siis samaisen omalääkärin lausunto päiväkodissa ja se on ollut jo vuoden ok. mut tää vehnä joka hyökkäs tammikuussa ja siitä lähtien ollaan väännetty..
nyt viimeksi omalääkäri sanoi että kun meillä alkaa loma heinäkuussa niin pidämme 2vk ruokapäiväkirjan ja sit siitä altistuksen ja kiikutamme nämä tulokset hälle niin sitten hän kirjoittaa todistuksen.. eipä olla voitu aikaisemmin tehdä kun poika päivisin tarhassa.. eivoi kontrolloida mitä syö. päiväkodissa tietävät kyllä että allerginen mutta pakkohan sitä on sille ruokaa antaa siellä... ojasta allikkoon..

Huh huh. Ei voi muuta sanoa. Voisittekoha kerran mennä yksityiselle, kyllä meillä ainakin tää ihana lääkäri laittoi lähetteen kunnalliselle puolelle, kun ei meillä vakuutusta (tietenkään, hitto) ollut. Kyllä ne yksityiseltäkin mun mielestä voi laittaa lähetteitä kunnalliselle puolelle.

Onhan toi jo hitto....... :o

Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:
ap:lle, saman näköistä kuin meidän esikolla pienenä. Maito jätettiin pois ja soijamaito tilalle = sama tilanne, eli lääkärit sanoi ettei ole allergiaa. Vietiin yksityiselle ja otettiin paljon testejä... Allergiaa löytyi... maito, soija, kananmuna, kala, vehnä, ohra, ruis, kaura, sitrushedelmät, suklaa, mansikka, vadelma, kiiwi, mantelit, pähkinät, äyriäiset, tomaatti, ravut...

nyt poika on jo 9v. ja pikkuhiljaa on allergiat jääneet pois.

Tämmösen jälkeen tekis mieli mennä sen kyseisen lääkärin luo noi diagnoosit mukana ja sanoa pari valittua sanaa :kieh: Vai ei ole allergiaa :|

Siitä kanamunasta sun Peppi, ois helppo lähteä etsimään syitä ihottumaan. Nuo maitoallergia hommat on jo sit vähän toinen juttu, pitää ruokavaliosta poistaa myös soija jne. Paljon asioita, mitkä lääkäri osaa sitten neuvoa ja ottaa huomioon.

Ja vaikka nyt saisit lähetteen eteenpäin, saatat "joutua" itsekin kotona tekemään näitä omia päätelmiä, poistamaan ruoka-aineita jne. Lähete voi mennä aika pitkän ajan päähän ja toiminta ylipäätään voi olla hidasta. Ensin tehdään yksi testi, sitten toinen, vähäh funtsitaan ja tuumaillaan.. Helpommalla pääset kun itse vaan rohkeesti otat tietoa allergioista/atopiasta ja poistat vaan joitain aineita ruokavaliosta. '

Tämä siis minun kanta :D Kun kahden lapsen kanssa olen käynyt pitkät taistelut kunnallisella puolella näissä asioissa, on otettava myös itseään niskasta kiinni ja uskaltautua kokeilemaan erinäisiä juttuja :)

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Peppi, pric-testit on ja sitten verestä katsotaan laajempi kuva, ylipäätään myös verikokeesta näkee onko allergeenejä olemassa/koholla! Jos on niin kertoo jo että taipumusta allergioihin on! Meillä kuopuksella oli vuosi sitten juuri noin, mutta itse allergioita lähdettiin selvittämään paljon myöhemmin :o

1v 3kk kun kuopuksella tuli niitä suolisto oireita, niin kakka ei ollut ihan vesiripulia, vaan enemmänkin vaahtomaista ns. vauvakakkaa, joko kellertävää tai vihertävää ja niitä kakkoja tuli yli 5 päivässä. Kuukauden tilannetta seurasin, annoin maitohappobakteereja ja sitten otin vaan maidon pois. Eli minusta tuo suolisto meni ihan selkeästi sekaisin, ei ollut vain pikkuise sekaisin. Allergiat ylipäätään harvoin esiintyy suolisto oireisina lapsilla! Tai esim. myöhemmin ikän karttuessa esim. tuo maitoallergia voi muuttaa muotoaan ihottumasta-ripuliin.

Unikuu, miten sä saisit sen lapses asiantuntevalle lääkärille, tuli niin kurja mieli sen puolesta ja teidän vanhempien, kun ette hoidossakaan saa oikeata ravintoa lapselle :o

No näkyykö siitä verikokeesta aina, jos allergiaa on? Vai voiko olla, että verikokeessa ei näy, mut allergiaa silti olis?

Siitä kanamunasta sun Peppi, ois helppo lähteä etsimään syitä ihottumaan. Nuo maitoallergia hommat on jo sit vähän toinen juttu, pitää ruokavaliosta poistaa myös soija jne. Paljon asioita, mitkä lääkäri osaa sitten neuvoa ja ottaa huomioon.

Ja vaikka nyt saisit lähetteen eteenpäin, saatat "joutua" itsekin kotona tekemään näitä omia päätelmiä, poistamaan ruoka-aineita jne. Lähete voi mennä aika pitkän ajan päähän ja toiminta ylipäätään voi olla hidasta. Ensin tehdään yksi testi, sitten toinen, vähäh funtsitaan ja tuumaillaan.. Helpommalla pääset kun itse vaan rohkeesti otat tietoa allergioista/atopiasta ja poistat vaan joitain aineita ruokavaliosta. '

Tämä siis minun kanta :D Kun kahden lapsen kanssa olen käynyt pitkät taistelut kunnallisella puolella näissä asioissa, on otettava myös itseään niskasta kiinni ja uskaltautua kokeilemaan erinäisiä juttuja :)

Ok, niin se pitää varmaan tehdä. Ja jos tekis sen ensin niin olis jotain tietoa omasta takaakin, mitä lääkärille kertois (jos esim. se munattomuus auttaisi), toinen asia onkin sit, et uskooko lääkäri...

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Ei näy välttämättä verikokeessa.
Meillä ei näkynyt, eikä prickeissä. Altistus vasta näytti.

Niin just. Meilläkin VUOSI odotettiin että lähdettiin kunnolla miettimään noita allergioita - kun ei kerta veressä mitään näkynyt.

AATELLA meidän tyttö on kärsinyt jo vuosi sitten ensin siitä kun ei paino nouse, no eihän se nouse kun ei ruoka maita, jos siitä tulee kurja olo. Sitten tehtiin testejä, kilpirauhaset, aineenvaihdunta järjestelmä ym. Ooteltiin uusia aikoja seuraavaan paikkaan, uudet tutkimukset, mitään ei löydy. Itse oli otettava tietoa ja lähdettävä selvittämään, eli altistamaan. Vuosi on kulunut ja kymmenkunta allergiaa löytynyt, kaikki pikku hiljaa - tän lapsen elämää ois voinut helpottaa jo paljon aikaisemminkin. Nyt syö hyvin ja kasvaa hyvin!

Lääkäritkin muuten käyttää diagnosoidakseen, noita altistuksia - juts silloin kun ei näy muissa kokeissa.

Kyllä tuo allergiselta munkin silmään näyttäs, neloselle tulee tuommoset, pahemmat vaan, kasvoihin jos saa laktoosipitoista ruokaa tai soijaa. Meilläkää ei näkynyt ne kokeissa vaan ihan käytännössä on testannu. Ennen ei sopinut myöskää persikka, mansikka, ruusunmarja mut ne on alkanu hiljalleen pieninä määrinä käydä.

Niin just. Meilläkin VUOSI odotettiin että lähdettiin kunnolla miettimään noita allergioita - kun ei kerta veressä mitään näkynyt.

AATELLA meidän tyttö on kärsinyt jo vuosi sitten ensin siitä kun ei paino nouse, no eihän se nouse kun ei ruoka maita, jos siitä tulee kurja olo. Sitten tehtiin testejä, kilpirauhaset, aineenvaihdunta järjestelmä ym. Ooteltiin uusia aikoja seuraavaan paikkaan, uudet tutkimukset, mitään ei löydy. Itse oli otettava tietoa ja lähdettävä selvittämään, eli altistamaan. Vuosi on kulunut ja kymmenkunta allergiaa löytynyt, kaikki pikku hiljaa - tän lapsen elämää ois voinut helpottaa jo paljon aikaisemminkin. Nyt syö hyvin ja kasvaa hyvin!

Lääkäritkin muuten käyttää diagnosoidakseen, noita altistuksia - juts silloin kun ei näy muissa kokeissa.

meillä se omalääkäri tuijotti tiukasti niitä kasvukäyriä ja sanoi ettei ole mitään kun hyvin kasvaa.. tämä tammikuussa (tammikuusta lähtien siis oli kakka vihreetä vaahtolimaa, poika navasta alaspäin ihottumalla ja raapi itseään sen minkä kerkesi..) ja edellinen mitta marraskuulta jolloin ei ollut mitään ongelmaa. poika aina syönyt hyvin ja maito oltiin selvitetty reilu puoli vuotta aikaisemmin.
ei edes katsonut ihottumia tuijotti vaan ruutuja ja mutisi itekseen.

mut onneksi oli jo tuota allergioiden selvittämispohjaa että nopeesti saimme selville että joku vilja ja noista sitten se et se on vehnä. lääkäri vaan odottaa virallista kotialtistusta.

Silloin, kun poika oli pienempi niin mä en edes osannut epäillä mitään tiettyä allergiaa, niin tää Jorvin lääkäri huusi mulle, että jos sinulla edes olisi joku epäilys, että eikai me aleta jokaikistä allergisoivaa ruokaa/eläintä jne. tutkimaan. Minä siinä itku kurkussa koitan jotain sanoa, mut ei siitä mitään tullut. Sairaanhoitaja myöhemmin pahoitteli ja oli aidosti pahoillaan tän lääkärin takia, kun kerroin mitä kaikkea oli sanonut ja tehnyt.

Siitä tuli niin paha mieli, etten ole kyllä ihan helposti alkanut uudestaan aikaa varaamaan, varsinkaan minkään typerien allergiaepäilyjen vuoksi :kieh:

Onko allergiset lapset helpommin kipeitä tai siis useammin ehkä? Mä en näistä allergioista tiedä kyllä yhtään mitään :ashamed: Meillä poika on nimittäin koko ikänsä ollut TODELLA paljon kipeenä, tosi heikko vastustuskyky, on korvatulehduskierteitä, silmätulehduksia, keuhkokuumetta, virtsatientulehdusta, kurkunpääntulehduksia (näitä tulee usein), oksennustautia ja vaikka mitä!

Meillä taas tää lääkäri ei vilkaissutkaan kasvukäyriä, jotka oltiin neuvolasta lähetetty, vaikka niistäkin pari kertaa sanoin, totesi vaan, että ei näytä siltä, että nälkää näkisi tms. :headwall: Mut siis edelleen on pieni ja on aina ollut (paitsi syntyessään).

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:
:kieh:

Onko allergiset lapset helpommin kipeitä tai siis useammin ehkä? Mä en näistä allergioista tiedä kyllä yhtään mitään :ashamed: Meillä poika on nimittäin koko ikänsä ollut TODELLA paljon kipeenä, tosi heikko vastustuskyky, on korvatulehduskierteitä, silmätulehduksia, keuhkokuumetta, virtsatientulehdusta, kurkunpääntulehduksia (näitä tulee usein), oksennustautia ja vaikka mitä!

Meillä taas tää lääkäri ei vilkaissutkaan kasvukäyriä, jotka oltiin neuvolasta lähetetty, vaikka niistäkin pari kertaa sanoin, totesi vaan, että ei näytä siltä, että nälkää näkisi tms. :headwall: Mut siis edelleen on pieni ja on aina ollut (paitsi syntyessään).

mä olen ymmärtänyt (histamiini.com) lukemistani vanhempien jutuista että kun allergiat oli selvitetty niin lapsi parani huomattavasti. ei korvatulehduskeirteitä ja kurkunpääntulehduksia.. jne..

kantsii muuten käydä vilasee tuolla histamiinissa..

Jos vaan on vakuutus niin veisin yksityiselle allergiatestiin. Kuopuksella oli myös posket punaset pienenä ja edelleen tulee silloin tällöin allergiareaktion muodossa. No vein yksityiselle ja ottivat kaiken mahdollisen kokeen ja pähkinä se oli paha. ei muuta ruoka-allergiaa. Mä olen ihan mahoton pähkinän popsija ja siitä tuo kuopus vauvana sai maidonmukana reaktion. M;uuten meitä vaivaa vain paha koivu allergia ja joidenkin kukkien siitepöly.
Mutta siis vie yksityiselle jos vain voit. Siellä kuuntelevat tarkasti ja tekevät kokeet. voimia vaan sinne ja lutunen poika sinulla =)

Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Jos vaan on vakuutus niin veisin yksityiselle allergiatestiin. Kuopuksella oli myös posket punaset pienenä ja edelleen tulee silloin tällöin allergiareaktion muodossa. No vein yksityiselle ja ottivat kaiken mahdollisen kokeen ja pähkinä se oli paha. ei muuta ruoka-allergiaa. Mä olen ihan mahoton pähkinän popsija ja siitä tuo kuopus vauvana sai maidonmukana reaktion. M;uuten meitä vaivaa vain paha koivu allergia ja joidenkin kukkien siitepöly.
Mutta siis vie yksityiselle jos vain voit. Siellä kuuntelevat tarkasti ja tekevät kokeet. voimia vaan sinne ja lutunen poika sinulla =)

Kiitos :) Jos nyt lääkäriaikaa varailen niin varaan sitten yksityiselle tälle tosi mukavalle, joka poikaa tutki, kun oli vauva (toi naamarupiaika), hän kyllä silloinkin olisi laittanut kunnalliselle lähetettä, kun meillä ei tosiaan sitä vakuutusta ole :( Kokeet tulee sit liian kalliiksi, jos niitä alkaa yksityisellä tekemään.

Kiitos kaikille vastauksista :flower: :hug: Ja kiitos tosta linkistäkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Jos meette lääkärille, kannattaa ottaa noita kuvia, etenkin tuo vauva-ajankuva, mukaan. Niistä näkee aika paljon tilannetta.

Totta.
Meidän lääkäri myös kiitteli (ja kauhisteli) kun näytin pahimpia kuvia.

Jos meette lääkärille, kannattaa ottaa noita kuvia, etenkin tuo vauva-ajankuva, mukaan. Niistä näkee aika paljon tilannetta.

Totta.

Ja jotain kannattaa kirjottaa myös et on tekstiä mustaa valkosella. Jonkin sortin ruokapäiväkirjaa tms. Eivät pääse sanomaan että palaa asiaan pidettyäsi ruokapäiväkirjaa. Meitä kans lääkäri kiitteli kun otin kuvan esikosta kun sai allergisen reaktion kasvoilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:

meillä se omalääkäri tuijotti tiukasti niitä kasvukäyriä ja sanoi ettei ole mitään kun hyvin kasvaa.. tämä tammikuussa (tammikuusta lähtien siis oli kakka vihreetä vaahtolimaa, poika navasta alaspäin ihottumalla ja raapi itseään sen minkä kerkesi..) ja edellinen mitta marraskuulta jolloin ei ollut mitään ongelmaa. poika aina syönyt hyvin ja maito oltiin selvitetty reilu puoli vuotta aikaisemmin.
ei edes katsonut ihottumia tuijotti vaan ruutuja ja mutisi itekseen.

mut onneksi oli jo tuota allergioiden selvittämispohjaa että nopeesti saimme selville että joku vilja ja noista sitten se et se on vehnä. lääkäri vaan odottaa virallista kotialtistusta.

Eikö sitä omalääkäriä saa vaihdettua. Senhän pitäisi olla mahdollista. Minusta nuo sinun kirjoituksesi jo kuvastavat, että se omalääkäri kiusaa teitä. Vaadit ajan toiselle lääkärille ja jos ei onnistu niin valitusta ylemmälle taholle.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Eikö sitä omalääkäriä saa vaihdettua. Senhän pitäisi olla mahdollista. Minusta nuo sinun kirjoituksesi jo kuvastavat, että se omalääkäri kiusaa teitä. Vaadit ajan toiselle lääkärille ja jos ei onnistu niin valitusta ylemmälle taholle.

en mä ole edes ajatellut tuollasta. pitääpäs kysyä terkalta et voiko sen vaihtaa.. onneks meil on nyt järkevä ja mukava terkka nykyään.

Me käytiin yksityisellä allergialääkärillä ja koska meillä ei ole vakuutusta saimme häneltä lähetteen julkiselle puolelle sairaalaan, jossa on sitten tehty kaikki allergiatestit. Meillä toimi näin ihan ok.

Allergiatestit ei vaan ikävä kyllä välttämättä näytä niitä allerioita kaikkien kohdalla vaan kaikki pitää kokeilla altistusten kautta. :/

Totta.

Ja jotain kannattaa kirjottaa myös et on tekstiä mustaa valkosella. Jonkin sortin ruokapäiväkirjaa tms. Eivät pääse sanomaan että palaa asiaan pidettyäsi ruokapäiväkirjaa. Meitä kans lääkäri kiitteli kun otin kuvan esikosta kun sai allergisen reaktion kasvoilleen.

Hyviä vinkkejä. Näin täytyy tehdä. Kiitos :flower:

Yhteistyössä