Pois perhepäivähoidosta!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja kaivattas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja kaivattas

Vieras
Plaah ja valivali..
Ongelma on se että meidän pojan pph ryhmä muuttui syksyn alussa, poika on 3,5v muut lapset 2v ja 2x1v, ennen kävivät satutunnilla ja jumpassa metsäretkillä jne..
Nyt tilanne on muuttunut ja poika ei pääse pahimmilla viikoilla mihinkään näistä, käyvät ulkona(omalla pihalla pph ohjaaja on sanonut hoitajalle että pienempien takia pitää olla samoissa paikoissa) ja ovat sisällä jossa pph:n aika kuluu pienempiä kaitsiessa..
Ollaan haettu tarhapaikkaa sitä kuitenkaan saamatta, poika kärsii tilanteesta ja on usein pahalla mielellä kun ei ole kavereita ja tekemistä hoidossa, lisäksi ruvennut kiusaamaan pienempiä, hakee tällä huomiota.. Viime vuonna vastaava ongelmaa ei ollut kun ryhmässä kaksi pientä ja pojalla oman ikäisät seuraa!
Miten ihmeessä mä saisin nopeutettua tuota tarhapaikan löytymistä? Ei oo kiva kattoa kun lapsi "kärsii"!!
 
Ei tarhassa käydä jumpassa ja satutunneilla kovinkaan usein. Eikä siellä aina löydy hyvää kaveria, vaikka lapsia on pilvin pimein. Huomionhakuisuus lisääntyy kun sitä huomiota ei saa senkään vertaa kuin pph:lla. Pienten ryhmissä voi olla hurja määrä lapsia, kun kolmevuotiaat hoidetaan niissä tavallaan ylimääräisinä. Uusia ihmisiä, uusia lapsia ja uusien itkua jatkuvasti...
 
Kyllä meidän pojan päiväkodissa jumpataan joka viikkoa. Ja on satutunteja ja metsäretkiä myös joka viikkoa. Ja ainakin kerran kuukaudessa käyvät kirjastossa ja isolla pallokentällä pelaamassa jalista. Poika 2v7kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;27470161:
Ei tarhassa käydä jumpassa ja satutunneilla kovinkaan usein. Eikä siellä aina löydy hyvää kaveria, vaikka lapsia on pilvin pimein. Huomionhakuisuus lisääntyy kun sitä huomiota ei saa senkään vertaa kuin pph:lla. Pienten ryhmissä voi olla hurja määrä lapsia, kun kolmevuotiaat hoidetaan niissä tavallaan ylimääräisinä. Uusia ihmisiä, uusia lapsia ja uusien itkua jatkuvasti...

Jokaviikko jumpataan ja pidetään satuhetkiä. Retkiä tehdään aina kun mahdollista. Aikalailla päiväkodeissa on ne viikkorungot toiminnan suhteen.
 
Harmillinen tilanne! En usko että olis meidänkään poika tuollaisessa seurassa viihtynyt edes alle 4 v. Nyt poika 5 v ja kun kotipäivinä seurana on vain kohta 2 v. pikkusisko. Osaa olla melkoinen tapaus kun ei ole "kunnon" tekemistä: kiusaa pikkusiskoa, tekee kaikkea jäynää jne. (Siinä ei mummon hermot kauaa kestä.) Mutta päiväkodissa viihtyy, kun siellä on samanikäisiä kavereita, jumppatunnit, lauluhetket, askartelutuokiot ja metsäretket. Pidempiä päiviäkin on toivonut.

Toivottavasti teille nyt pian löytyisi paikka sopivasta päiväkotiryhmästä! Sitten taas jos on kovin iso ryhmä, niin sekin voi olla aika rasittavaa. Meillä on 4-9 lasta, ja rauhallinen meininki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;27470161:
Ei tarhassa käydä jumpassa ja satutunneilla kovinkaan usein. Eikä siellä aina löydy hyvää kaveria, vaikka lapsia on pilvin pimein. Huomionhakuisuus lisääntyy kun sitä huomiota ei saa senkään vertaa kuin pph:lla. Pienten ryhmissä voi olla hurja määrä lapsia, kun kolmevuotiaat hoidetaan niissä tavallaan ylimääräisinä. Uusia ihmisiä, uusia lapsia ja uusien itkua jatkuvasti...

Meidän tarhassa jumpataan kerran viikossa, samoin käydään metsäretkellä, jollei ole aivan kamala ilma. Joka päivä luetaan satuja, joten satutunteja ei erikseen ole. Aika monessa isojen ryhmissä on näin. Pienten puolella ei tietenkään tehdä yhtä paljoa.

Meillä oli esikoisen kanssa aikanaan sama tilanne. Kun siirtyi päiväkotiin, niin oltiin ihmeissämme, että täällä tehdään lasten kanssa kaikkea. Lapsikin viihtyy ihan erilailla. Kyllä sieltä päiväkodista yleensä joku lapsi löytyy leikkikaveriksi, kun lapsia on enemmän. Alat vain ap pommittamaan päiväkodin johtajaa. En tiedä, missäpäin Suomea asutte, mutta ainakin pk-seudulla on paljon yksityisiäkin päiväkoteja, joita voi selvittää. Ja hinta ei välttämättä ole kunnallista kalliimpi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;27470161:
Ei tarhassa käydä jumpassa ja satutunneilla kovinkaan usein. Eikä siellä aina löydy hyvää kaveria, vaikka lapsia on pilvin pimein. Huomionhakuisuus lisääntyy kun sitä huomiota ei saa senkään vertaa kuin pph:lla. Pienten ryhmissä voi olla hurja määrä lapsia, kun kolmevuotiaat hoidetaan niissä tavallaan ylimääräisinä. Uusia ihmisiä, uusia lapsia ja uusien itkua jatkuvasti...

Liikuntahetkiä meillä päiväkodilla on paljon ei kylläkään säännöllistä harrastusmuotoista satujumppaa, sen lisäksi että satuja luetaan päiväkodissa päivittäin he käyvät säännöllisesti kirjaston satutunneilla, metsäretkiä ei päiväkodista ole mahdollista tehdä samalla tavalla kuin omasta pihasta josta metsään pääsee suoraa, päiväkodista retkeillään lähipuistoissa. 10-14 lasta ryhmässä jossa kolmehoitajaa ei kuulosta ihan hurjalta, pienryhmissä isompia 4-5 vuotiaita on yhdellä hoitajalla muutama enemmän kun pienempiä alle 3 vuotiaita pienryhmässä on kolme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;27470339:
Jos päiväkodin ohjelmassa lukee jumppa, se ei aina tarkoita sitä, että kaikki lapset osallistuvat.

?
Jos mun tytön päiväohjelmassa lukee jumppa ilmoitustaululla, kyllä siellä koko ryhmä jumppaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;27470339:
Jos päiväkodin ohjelmassa lukee jumppa, se ei aina tarkoita sitä, että kaikki lapset osallistuvat.

Ei, mutta rytmi on niin että kaikki pääsevät aikana tai toisena. Pojankin ryhmässä on paljon jaettu ja kaikki toiminnot eivät koske kaikkia samalla kertaa. Silti kaikille on se sama toiminta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;27470339:
Jos päiväkodin ohjelmassa lukee jumppa, se ei aina tarkoita sitä, että kaikki lapset osallistuvat.

Jos pienryhmän ohjelmassa lukee jumppaa tai liikuntaleikkejä, miksi se ei tarkoittaisi sitä että kaikki 3-7 osallistuisi päivänohjelmaan. (eskari-ryhmässä taitaa jossakin olla tuo 7 lasta/ryhmä)
 
Meillä jumppa mennään vaihdellen mutta niin että kaikki pääsevät jumppaamaan jokaviikko. Ei koskaan kokoryhmänä. Musiikkituokiot on useinmiten jaettu jne. Ei ketään jätetä ilman toimintatuokioita.
 
Jos pienryhmän ohjelmassa lukee jumppaa tai liikuntaleikkejä, miksi se ei tarkoittaisi sitä että kaikki 3-7 osallistuisi päivänohjelmaan. (eskari-ryhmässä taitaa jossakin olla tuo 7 lasta/ryhmä)

Jumpat järjestetään jossain päiväkodin tiloissa ja kaikki ehtivät ehkä samana päivänä sinne? Jos jumppaavat kolme ryhmää/päivä, tuokio on aika lyhyt, että ehtivät syömäänkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;27470448:
En laske jumpaksi pientä hyppelyä ahtaissa tiloissa. Sellaistakin sanotaan jumpaksi joskus kun tiloja ei ole.

Voi hyvää päivää taas näitä päiväkodin parjaajia. Voisko ihan puhua niistä asioista mistä kysytään eikä alkaa jauhaa jotain ohi aiheen? Onko siis parempi, että ap:n lapsi on turhautumassa ja rasittamassa niiden pienempien lasten hoitoa perhepäivähoitajalla, kuin päiväkodissa? Vaikka sattuis olemaan pieni jumppasali (meillä käytetään koulun jumppasalia btw), niin siellä päiväkodissa kyllä ON enemmän tekemistä ja kavereita isommalle lapselle kuin kyseisessä perpepäivähoitopaikassa.

Ja parempi varmaan se luvallinen hyppelyhetki pienemmissäkin tiloissa kuin että ei pääse ollenkaan purkamaan energiaansa pienten seurassa.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;27470437:
Jumpat järjestetään jossain päiväkodin tiloissa ja kaikki ehtivät ehkä samana päivänä sinne? Jos jumppaavat kolme ryhmää/päivä, tuokio on aika lyhyt, että ehtivät syömäänkin.

Liikunta leikkejä voi olla pihallakin, eikä välttämättä ohjattua jumppaa/liikuntahetkeä ole jokapäivä. Maanantaina jummppaa pienrymistä yksi, tiistaina toinen ryhmä ja torstaina kolmas, seuraavalla viikolla päivät on todennäköisesti erijärjestyksessä jne.
 
Liikunta leikkejä voi olla pihallakin, eikä välttämättä ohjattua jumppaa/liikuntahetkeä ole jokapäivä. Maanantaina jummppaa pienrymistä yksi, tiistaina toinen ryhmä ja torstaina kolmas, seuraavalla viikolla päivät on todennäköisesti erijärjestyksessä jne.

Näin. Jumppa sisältää monenlaista. Ei vaan sitä jumppasalissa tapahtuvaa sisäliikuntaa.
 
Mä ohitan tuon jumppa tappelun ihan suosiolla!
Mä oon miettiny että voisko neuvolasta olla apuja tässä asiassa, vai kehen mä olen yhteydessä?!
Pojan käytös on siis syksyn aikana muutunut selkeästi ja pahempaan suuntaan, ja kun hoidossa ei saa seuraa ja huomiota on sitä vailla kotona koko ajan.
 
[QUOTE="alkup.";27471413]Mä ohitan tuon jumppa tappelun ihan suosiolla!
Mä oon miettiny että voisko neuvolasta olla apuja tässä asiassa, vai kehen mä olen yhteydessä?!
Pojan käytös on siis syksyn aikana muutunut selkeästi ja pahempaan suuntaan, ja kun hoidossa ei saa seuraa ja huomiota on sitä vailla kotona koko ajan.[/QUOTE]

Se huomionhakuisuus ja käytöksen muuttuminen voi johtua ihan muustakin, olla kasvun vaihe. Eli välttämättä se pk:iin siirto ei itsessään auta. Mutta kokeillahan voi!
 
Pph ei itse valitse ryhmässä olevia lapsia.
Ne annetaan.
Ei mikään ole sen ärsyttävämpää kuin et meen nikopeter EI sitten leiki pienempien kanssa.
Vanhemmat lietsoo inhoa vauvoja kohtaan.
Opettakaa lapsenne leikkiin kaikkien kanssa.

Ei se jatkuva meneminen jonnelin ole yhtään sen kehittävämpää kuin oikea leikkikään.
 
[QUOTE="vieras";27470623]Voisiko pph viedä lasta kerhoon pari kertaa viikossa? Siellä olisi enemmän isompien juttuja jos ei päiväkotipaikkaa heti saa.[/QUOTE]

Pph EI saa kuskata ketään erikseen kerhoon työaikana.
Kuljetuksen hoitakoot muut tahot.
 
Tässä ei ole kyse siitä että lapsi ei osaisi leikkiä pienempien kanssa, vaan siitä että se ei riitä tuollasella energiselle menijälle että nyprätään kaiket päivät ja puistossa olokin on pelkkää hiekkalaatikolla istumista.
Ja tästä asiasta ei ole lapsen kuullen puhuttu tai asiaa hänelle surkuteltu pelkästään kannustettu.
Juttelin nyt sitten neuvolan tädin kanssa, ja hänen mielestä ryhmä on väärä tuon ikäiselle ja pk paikka tai hoitopaikka ryhmässä jossa isompia on saatava vuoden alusta!
 

Yhteistyössä