poimiiko joku vielä oikeesti marjoja mettästä?

  • Viestiketjun aloittaja örkki
  • Ensimmäinen viesti
mari
Marjoissa voi olla paljon bakteereja. Esim. Hirvet voi kakata marjojen päälle, siksi pitää olla tarkka metsässä kun poimii marjoja. Poimin aina marjat ohuet hanskat kädessä ettei tarvii koskea ötököihin metsässä kuten hämähäkkeihin.
 
ootteko
te ihan tosissanne? Syöttekö sit esim marjajogurtteja? miettikääpä niiden marjojen puhtautta ja alkuperää. Mitään puhtaampaa en oikeesti tiiä kuin ihanat vatut ja mustikat omasta mettästä, nam:). Sitä paitsi siellä liikkuessa se sielu lepää eri lailla kuin Prisman pakastealtaalla. Kauas on tosiaan ihminen tullut luonnosta, surullista:(
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja ootteko:
te ihan tosissanne? Syöttekö sit esim marjajogurtteja? miettikääpä niiden marjojen puhtautta ja alkuperää. Mitään puhtaampaa en oikeesti tiiä kuin ihanat vatut ja mustikat omasta mettästä, nam:). Sitä paitsi siellä liikkuessa se sielu lepää eri lailla kuin Prisman pakastealtaalla. Kauas on tosiaan ihminen tullut luonnosta, surullista:(
kaupan marjat on pesty kunnolla tehtaassa ja poistettu bakteerit
 
kunnon perheenäiti
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja ootteko:
te ihan tosissanne? Syöttekö sit esim marjajogurtteja? miettikääpä niiden marjojen puhtautta ja alkuperää. Mitään puhtaampaa en oikeesti tiiä kuin ihanat vatut ja mustikat omasta mettästä, nam:). Sitä paitsi siellä liikkuessa se sielu lepää eri lailla kuin Prisman pakastealtaalla. Kauas on tosiaan ihminen tullut luonnosta, surullista:(
kaupan marjat on pesty kunnolla tehtaassa ja poistettu bakteerit
Aivan. Tehtaan tädit ja sedät poistavat bakteerit yksi kerrallaan marjoista (jotka on tuotettu tietenkin steriilissä kupolissa, johon ei ole asiaa yhdelläkään elollisella olennolla, joka voisi edes tuottaa virtsaa). Ennen tuota bakteerien yksilöpoistamista tädit ja sedät pesevät jokaisen marjan yksitellen pikkiriikkisillä juuriharjoillaan.

Kyllä kaupan marjoja kelpaa popsia (kunnollisen ryöppäämisen, keittämisen ja paistamisen jälkeen tietty) :saint:.
 
Marjanpoimija.
Marjoja EI pestä, vaikka ne ois kaupassa.
Käykääpä hakemassa steriloiduilla hanskoilla litra marjoja mettästä ens kesänä, ja peskää ne! Näätte sitten miksi niitä ei pestä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Marjanpoimija.:
Marjoja EI pestä, vaikka ne ois kaupassa.
Käykääpä hakemassa steriloiduilla hanskoilla litra marjoja mettästä ens kesänä, ja peskää ne! Näätte sitten miksi niitä ei pestä.
kyllä mä pesen elikkäs huuhtelen moneen kertaan. ei niille mitään tapahdu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja ootteko:
te ihan tosissanne? Syöttekö sit esim marjajogurtteja? miettikääpä niiden marjojen puhtautta ja alkuperää. Mitään puhtaampaa en oikeesti tiiä kuin ihanat vatut ja mustikat omasta mettästä, nam:). Sitä paitsi siellä liikkuessa se sielu lepää eri lailla kuin Prisman pakastealtaalla. Kauas on tosiaan ihminen tullut luonnosta, surullista:(
kaupan marjat on pesty kunnolla tehtaassa ja poistettu bakteerit
Niin, jos tarkoitat kaupan pakastealtaassa olevia marjoja, ne on useimmiten peräisin ulkomailta.. Ja niiden kasteluun käytetään monesti likaista vettä, mikä on aika paljon pahempi juttu kuin se, että hirvi tai jänis on saattanut kusaista metsässä mustikoiden, puolukoiden tai sienten päälle. Ulkomailla kasteluvedessä on usein ulosteperäisiä bakteereja, ja kun tällaista vettä käytetään esim. pensasmustikoiden kasteluun, bakteerit siirtyvät suoraan marjoihin.

Etkö oikeasti ole tietoinen siitä, että ulkomaiset pakastemarjat on yksi tavallisimmista ruokamyrkytysepidemioiden aiheuttajista? Siis nimenomaan niiden epidemioiden, joista lehdissä ja netissäkin kirjoitellaan.
 
kinuski
:LOL: :LOL: :LOL:

Ei hitto en oo nauranu aikoihin niin paljon kun tätä ketjua lukiessani... :LOL:

Meijän mustikat, puolukat ja hillat kerää mun vanhemmat mökiltä, ja se on kyllä niin korvessa että jos joku sinne kuselle eksyy nii onnea hälle :LOL: tai no voihan ne porot ja hirvet tietty luikauttaa sinne ties mitä.

Mutta siis mistähän ap luulee niiden marjojen kauppoihin tulevan? Ja ihan oikeasti joku luulee että ne pestään :LOL: Mun vanhemmat myös myy niitä keräämiään marjoja, ja kyllä ne ostajat ihan sellasenaan ne myyntiin laittaa. Mutta mä voin myös näille hysteeriköille kertoo että olin aikoinaan eräässä leipomossa töissä ja siellä se hygienia oli... ööö... no, ei ihan kohillaan. Eli ne leivät mitä te kaupasta ostatte voi olla pyöriny vaikka miten paskasilla lattioilla jne.
 
maaltavaan
Jaa-a, eiköhän niitä joku kerää kun kaikki tuntuu lähimettistä aina menevän. Me sitten syötiin koko perhe eilen kusta ja paskaa kun popsittiin metsäretkellä puolukoita :D Eipä tullu mieleen pestä, kun ei olis ollu tiskiharjaaka mukana. Mut hyviä oli silti! Tosin vähän hapokasta ;)
 
Hei, meikä muuten mietti just tätä asiaa viimeks kun olin mustikassa! :D Oltiin koiran kanssa liikenteessä ja se piru kun änkes mun kanssa samoille mättäille, yritti syödä niitä marjoja mitä ite just keräsin! :kieh: Niin mietin siinä ensin kaks sekuntia, et "hyi, meniköhän näihin nyt koiran kuolaa" kunnes sitten hoksasin, että ehkäpä niitä samoja marjoja on just käyny joku pikku hiironen mutustelemassa ja karhunpoika päälle pissaamassa... Että meidän koira on sentään rokotettu. :whistle:
 
Ei marjoja enää ikinä
Eihän se pisu mitään, mutta ajatelkaas kun eläimet ovat valuttaneet kuolaa turvistaan ja kuonoistaan... ja entäs se hirven huti kun lajäytti spermat kankaalle!!!
 
aply
En nyt ihan koko ketjua lukenu, mutta minä olen myynyt keräämiäni marjoja niihin "pussitustehtaille", et kyllä kotimaiset pakastemarjat on ainakin ihan metästä poimittuja :) Ja ei niitä kyllä millään vedellä todellakaan pestä ennen pakkausta, pakastaessahan ne pöpöt kuolee, sadevesi pesee marjat metässä. Jos on pöpökammonen nin huuhtelee itse ne keräämänsä marjat ja sit vielä pakastaa ni ei ainakaan ole pöpöjä, mut vedellä pestessä ne kyllä menee pilalle... Ja saahan sitä ihminen vähän pöpöjä saadakkin niin pysyy vastustuskyky hyvänä :D
 
salla
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Tää on suunnilleen samaa lajia kuin mitä oli paikallislehden tekstaripalstalla vasta: kauppojen hevi-osastolle pitäis laittaa kertakäyttöhanskoja kun ihmiset rääppii niitä hedelmiä yms. ties millä käsillä. Aletaan vaan desinfioimaan kaikki, niin ollaan pian niin allergisia kaikille tavallisillekin pöpöille, että kuollaan sukupuuttoon.
Roomassa muuten ihan oikeesti oli niitä hanskoja kun oltiin siellä. Arvaa katselinko hieman pitkään. Ekaks en edes tajunnu miks ne hanskat oli siellä, mutta sitte kattelin ku paikalliset kiskas hanskat käteen ku rupes laittaan hedelmiä pussiin...
 
Hah, johan on hauska ketju  :LOL:  Mä luulin et mun mummon sisko on harvinaisuus kun pelkää pöpöjä että kaikki marjat täytyy ennen pakastusta huuhdella, vaikka ne pöpöt kuolee siellä pakastimessa kuitenkin  :LOL: Vielä tässä hengissä ollaan vaikka oon syöny marjoja suoraan mettästä :D
 

Yhteistyössä