poikkitilassa rv 36

Hei, itselläni rv 36 ja vauva edelleenkin "poikkitilassa",
Ens vkolla aika ultraan,josta saa vasta lähetteen äitipolille.
Onko kokemuksia lapsen kääntämisestä?
Kaksi edellistä lasta olleet RT jo rv28 lähtien.
 
Itselläni ei ole kokemusta muutakuin perätilasta käännös raivotarjontaan, mutta siskollani on ollut lapsi poikittain mahassa, jota ei onnistuttu äitipolilla kääntämään. Hän meni vyöhyketerapeutille joka, -ihme kyllä, sai lapsen kääntymään oikein päin. Raskausviikkoja oli tuolloin varmaan se lähemmäs 40. Tiedä sitten, olisiko vauva kääntynyt joka tapauksessa oikeinpäin, mutta pääasia että lopputulos oli toivotunlainen.
 
Moro! Minulla oli tyttö pokittain mahassa, 4 kertaa yritettiin kääntää ja se oli kamalaa, eikä tyttö kääntynyt. Koski ihan tajuttomasti se kääntäminen ja tuli tosi huono olo. Eli lääkäri mahan päältä yrittii painamalla saada vauvan kääntymään, kätilö koko ajan ultralla seurasi, ettei napanuora mene kaulan ympäri. Antoivat ennen toimenpidettä supistuksia estävää suihketta suuhun ja makuuttivat sängyssä minua pää alaspäin n ½ tuntia. Toimenpiteen jälkeen makasin melkein tunnin sydänkäyrässä ja eikun kotia.
 
Mulla yksi lapsista oli pitkään poikittain, kunnes lumpsahti perätilaan. Ulkokäännös tehtiin onnistuneesti. Aika makialta se tuntui, ja vatsanahka oli viikon hellänä. Lääkäri tosin kyseli että ottaako kipeää, mutta mä valehtelin taitavasti.. en halunnut synnyttää perätilassa/sektiolla. Ensin todellakin makuutetaan puoltuntia pää alaspäin jotta vauva tulee lantioloukosta pois. Lääkäri laittaa kädet toisen vauvan pepun kohalle ja toisen pään kohdalle ja alkaa pikkuhiljaa muljuttaan vauvaa oikeaan asentoon, ei väkisellä yritä kuitenkaan. Ja kätilö ultraa kokoajan, ja toimenpiteen jälkeen otetaan pitkät käyrät. Mä tosin menin vielä osastolle ja pääsin kotia seuraavana päivänä, käyriä otettiin vielä osastollakin. Mitään supistuksia estävää lääkettä en saanut, mutta ei niitä mulle tullutkaan. Poikittain oleva vauva on helpompi kääntää, sehän on jo puolivälissä oikeinpäin :) Ei tarvi välttämättä kuin pikkusen tyrkkäystä oikeaan suuntaan.
 

Yhteistyössä