Poikien ympärileikkaukset aiotaan sallia Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lirppa:
Profeetta Muhammed jatkoi mm. juutalaisten tapaa ympärileikata pojat. Hän ei ole muslimeille pelkkä 'ukkeli' vaan tärkein profeetta (myös Abraham ja Jeesus ovat muslimeille tärkeitä profeettoja). Kuten jo olemme täällä kuulleet, ympärileikkauksella on terveyden kannalta hyviä puolia. Alueella, jossa Profeetta Muhammed asui, ympärileikkauksesta on jopa enemmän hyötyä kuin täällä Suomessa. Ei ympärileikkaus ollut pelkkä 'päähänpistos' vaan siihen oli hyvät terveydelliset perusteet.

Itselläni on ympärileikattu mies, hän on tyytyväinen, niinkuin minäkin. Poikaani en leikkauttaisi lapsena, mutta jos hän vanhempana sitä itse haluaa, en vastusta!

Jos te nyt jaksasitte mulle vielä niitä terveydellisiä syitä kertoo, kun jaksais koko ketjua kahlata.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Jos te nyt jaksasitte mulle vielä niitä terveydellisiä syitä kertoo, kun jaksais koko ketjua kahlata.

Ootas...tällaisia mä joskus löysin, kun aiheesta oli aikaisemmin puhetta:

Ympärileikkaus suojelee HI-virustartunnalta (ei tietenkään täydellisesti, mutta aika hyvin silti).
Ympärileikatuilla ei esiinny balaniittia.
Ympärileikatun miehen puolisolla on pienempi riski sairastua kohdunkaulan syöpään.
Ympärileikatuilla on vähemmän penissyöpää ja virtsatietulehduksia (tulehduksia on vähemmän myös ympärileikattujen puolisoilla).
Ympärileikattu penis on helpompi pitää puhtaana.
Ympärileikatuilla kondomi hajoaa harvemmin (esinahkaa ei ole, joten sitä ei myöskään tarvitse vetää kunnolla taaksepäin ennen kondomin asettamista).

Mä en ole lääkäri tai tutkija, vaan nuo ovat jonkun muun tekemiä päätelmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Poikalasten ympärileikkaukset aiotaan sallia Suomessa, kertoo Yle Uutiset.

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee lakiehdotusta, jonka mukaan ympärileikkaus olisi hyväksyttävää, kun sen tekee lääkäri vanhempien toiveesta ja lapsen suostumuksella. Lakiesitys aiotaan antaa eduskunnalle vielä tämän vuoden aikana.
STT

Kamala uutinen, mutta kai se on pakko tehdä. Muuten leikkaavat itse kotona. Täähän ei ole suomalaisten tapa, huom. Ja lapsen silvominen on aina väärin, oli siihen siten uskonnollinen peruste tai ei.

Tossa uutisessa ei missään sanota että tehtäisiin jatkossa sairaalassa. Meiän pojan leikannut lääkäri oli sitä mieltä että tekee sen mieluiten kotona keittoönpöydällä, kotona on samoja bakteereja joihin vauva muutenkin kosketuksissa. Ei meillä haava mitenkään tulehtunu vaikka tehtiin kesällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Ympärileikkaus suojelee HI-virustartunnalta (ei tietenkään täydellisesti, mutta aika hyvin silti).
Ympärileikatun miehen puolisolla on pienempi riski sairastua kohdunkaulan syöpään.
Ympärileikatuilla on vähemmän penissyöpää ja virtsatietulehduksia (tulehduksia on vähemmän myös ympärileikattujen puolisoilla).
Ympärileikatuilla kondomi hajoaa harvemmin (esinahkaa ei ole, joten sitä ei myöskään tarvitse vetää kunnolla taaksepäin ennen kondomin asettamista).Mä en ole lääkäri tai tutkija, vaan nuo ovat jonkun muun tekemiä päätelmiä.
Tässähän täytyy oikein ryhtyä ählämsählämmuslimiksi ja leikkauttaa pojilta esinahat pois.

Alkuperäinen kirjoittaja lirppa:
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Muakin kiinnostaisi ympärileikkauksen uskonnollinen tausta mutta en löytänyt netistä mitään perusteluita... Jotain puhuttiin, että miehiä, jotka ovat kestäneet kovaa kipua on pidetty arvossa.. Ei liity kyllä uskontoon

Mitähän tarkoitat 'uskonnollisilla perusteilla' ? Ympärileikkaus tehdään, sillä siitä on terveydelle hyötyä. Uskonto antaa monia ohjeita, jotka perustuvat meidän terveyteen, eli esim Islamissa ympärileikkaus tehdään terveydellisistä syistä.

sama kuin esim. muslimien alkoholin juontia rajoitetaan, koska se on terveydelle vaaraksi.

Ahaa, no kiiitos tiedosta. Ajattelin, että olisiko ympärileikkauksista joku kehotus esim. koraanissa. Eli siis terveydellinen syy, selvä sitten. Naisten ympärileikkaus taitaakin sitten olla ihan eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja ( . ):
Tässähän täytyy oikein ryhtyä ählämsählämmuslimiksi ja leikkauttaa pojilta esinahat pois.

Ryhdy, jos haluat. Helpompihan sun on muslimiksi alkaa kuin juutalaiseksi, pohjoisamerikkalaiseksi, afrikkalaiseksi...
Minä en ryhdy muslimiksi, eikä mun poikaa ympärileikata.

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Poikalasten ympärileikkaukset aiotaan sallia Suomessa, kertoo Yle Uutiset.
Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee lakiehdotusta, jonka mukaan ympärileikkaus olisi hyväksyttävää, kun sen tekee lääkäri vanhempien toiveesta ja lapsen suostumuksella. Lakiesitys aiotaan antaa eduskunnalle vielä tämän vuoden aikana. STT
Kamala uutinen, mutta kai se on pakko tehdä. Muuten leikkaavat itse kotona. Täähän ei ole suomalaisten tapa, huom. Ja lapsen silvominen on aina väärin, oli siihen siten uskonnollinen peruste tai ei.
Tossa uutisessa ei missään sanota että tehtäisiin jatkossa sairaalassa. Meiän pojan leikannut lääkäri oli sitä mieltä että tekee sen mieluiten kotona keittoönpöydällä, kotona on samoja bakteereja joihin vauva muutenkin kosketuksissa. Ei meillä haava mitenkään tulehtunu vaikka tehtiin kesällä.
Mikäköhän poppamies teillä oikein on kotona veistä heilutellut;)Varmaan teurastitte vuohenkin juhlan kunniaksi keittiössä:D

Kertokaa nyt joku, miksi niitä tehdään pojille? Siis niitä uskonnollisia syitä.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.17.html#o24

Siinä on raamatunkohta mihin se juutalaisten kohdalla perustuu. Miehen mukaan afrikkalaiset tekee sen merkkinä siitä että he on Iisakin jälkeläisiä, eikä Ismailin.

Kyllä musta pitäisi hyväksyä, että Suomeen kun muuttaa, niin maassa maan tavalla. Loppuisipa tuollaiset turhat silpomiset. 2000-luvulla leikellään poikien kikkeleitä - ihan sairasta! Suomalaiset naiset puolustaisitte poikianne.

Kyllä musta pitäisi hyväksyä, että Suomeen kun muuttaa, niin maassa maan tavalla. Loppuisipa tuollaiset turhat silpomiset. 2000-luvulla leikellään poikien kikkeleitä - ihan sairasta! Suomalaiset naiset puolustaisitte poikianne.

Öh.
Entäs kun on aina asunut Suomessa? Syntynyt täällä, kuten vanhempansa, isovanhempansa, isoisovanhempansakin?
Toisekseen; saman logiikan mukaan pitäisi suomalaiset miehet ja pojat leikkauttaa, jos he muuttavat maahan, missä ympärileikkaus on tapana. Vaikkei ihmisen minuus ja identiteetti, kulttuuriperimä ja uskonto, muutu miksikään vaikka asuinmaa vaihtuisikin.

Öh.
Entäs kun on aina asunut Suomessa? Syntynyt täällä, kuten vanhempansa, isovanhempansa, isoisovanhempansakin?
Toisekseen; saman logiikan mukaan pitäisi suomalaiset miehet ja pojat leikkauttaa, jos he muuttavat maahan, missä ympärileikkaus on tapana. Vaikkei ihmisen minuus ja identiteetti, kulttuuriperimä ja uskonto, muutu miksikään vaikka asuinmaa vaihtuisikin.

Joo mutta harvanpa ulkomaalaisen isoisovanhemmat ovat täällä eläneet.

Kertokaa nyt joku, miksi niitä tehdään pojille? Siis niitä uskonnollisia syitä.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.17.html#o24

Siinä on raamatunkohta mihin se juutalaisten kohdalla perustuu. Miehen mukaan afrikkalaiset tekee sen merkkinä siitä että he on Iisakin jälkeläisiä, eikä Ismailin.

eli juutalaisilla se on merkki liitosta jumalan kanssa.

en tiedä kuinka hyvin tuo, että afrikkalaisilla se on merkki Iisakin jälkeläisyydestä pitää paikkaansa. kyllähän Ismailinkin jälkeläiset(=muslimit) ympärileikkauttavat itsensä!

Joo mutta harvanpa ulkomaalaisen isoisovanhemmat ovat täällä eläneet.

Mutta eihän ympärileikkaukset ole vain Suomessa asuvien ulkomaalaisten juttu! Ei, vaikka niin moni ajatteleekin sen olevan vain islaminuskoisten maahanmuuttajien mukanaan tuoma tapa.

Joo, mut jos en oo ihan väärässä niin muslimit leikkaa paljon vanhempina. Juutalaiset ja afrikkalaiset tekee sen 8 päivän iässä.

Jep. Jossain oli oikein listakin siitä, missä iässä muslimi-poikalapsi olisi hyvä ympärileikata.
Miehen siskon poika on 7 v ja hänet ympärileikattiin pari viikkoa sitten. Mun mies taas leikattiin joskus parivuotiaana, samaan aikaan isoveljiensä kanssa.

Ympärileikatuilla kondomi hajoaa harvemmin (esinahkaa ei ole, joten sitä ei myöskään tarvitse vetää kunnolla taaksepäin ennen kondomin asettamista).

Mä en ole lääkäri tai tutkija, vaan nuo ovat jonkun muun tekemiä päätelmiä.

Siis..ohoh, etenkin tuo hi-virus :o
ja kaikki yhden lirpakkeen poistolla :o

Niinpä.
Perustuu kuulemma siihen, että virus tarttuu helposti esinahan soluihin, ja säilyy hengissä lämpimissä ja kosteissa olosuhteissa esinahan alla.
Ne prosenttiluvut, joita tutkimuksessa saatiin, oli aika uskomattomia.

Niinpä.
Perustuu kuulemma siihen, että virus tarttuu helposti esinahan soluihin, ja säilyy hengissä lämpimissä ja kosteissa olosuhteissa esinahan alla.
Ne prosenttiluvut, joita tutkimuksessa saatiin, oli aika uskomattomia.

Mikähän se nahan palan tarkoitus sitten on, jos poistosta on noinkin paljon hyötyä? Suojaako se terskaa, vai?

Yhteistyössä