Poikien ympärileikkaukset aiotaan sallia Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:
koitahan sinä raasu ymmärtää että lääketieteellinen syy on eri asia kuin joku kivikaudelle unohtunu uskonto.

Kyllä mä ymmärrän, mutta tuo Sirkka ressukka se vaan selittää pesemisestä, vaikkei se tulehduksia poista. Kun ei hänen miehellä tai pojalla ole ollut tulehduksia, vaikkei niitä ole ympärileikattu.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ja jos nää vanhemmat välittäs lapsistaan, ne tajuais, että koko operaatio on ihan turha.

Ai sä väität, että esim. juutalaiset ja islaminuskoiset vanhemmat eivät välitä lapsistaan, koska eivät ala kyseenalaistamaan vuosituhansien perinnettä, joka on oleellinen osa heidän uskontoaan?
Jep.

Ja sä väität että vanhemmat jotka huutaa lapsilleen ei välitä niistä.
Jep.
Mutta toki täytyy sallita ympärileikkaukset koska ne on vuosituhansien PERINNE.
Myös tyttöjen ympärileikkaus on vuosituhansien perinne, ja monet äidit sen sallivat lapsilleen. Vaikka tietävät että siihen VOI KUOLLA. Mutta kuolemahan on aina jumalan tahto.
Jokainen voi toki miettiä kumpi on vanhemmille tärkeämpää lapsi vai uskonto/perinne, jos lapsen silpominen tuntuu oikealta.

Niin ja varsinkin kun tiedetään, että naisen alapään silpominen altistaa synnytyskomplikaatioille ja voi johtaa jopa lapsen vammautumiseen tai kuolemaan äidistä puhumattakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja varsinkin kun tiedetään, että naisen alapään silpominen altistaa synnytyskomplikaatioille ja voi johtaa jopa lapsen vammautumiseen tai kuolemaan äidistä puhumattakaan.

Poikien ympärileikkauksesta ja naisen alapään silpomisesta ei voi puhua samana päivänäkään.
Kaksi täysin eri asiaa.
Toisen WHO tuomitsee ehdottomasti, toista taas jopa suosittelee tietyillä alueilla ja tietyissä tapauksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Poikien ympärileikkauksesta ja naisen alapään silpomisesta ei voi puhua samana päivänäkään.
Kaksi täysin eri asiaa.
Toisen WHO tuomitsee ehdottomasti, toista taas jopa suosittelee tietyillä alueilla ja tietyissä tapauksissa.

Kun oli puhetta kulttuurista ja kulttuurisyistä silpoa ihmisiä..

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Kertokaa nyt joku, miksi niitä tehdään pojille? Siis niitä uskonnollisia syitä.

:attn:

Mä en tiedä, mihin Koraanin, Raamatun tai Tooran kohtaan ympärileikkaus perustuu (jos mihinkään). Mutta sellainen mielikuva mulla on, että Abraham olisi ympärileikkauttanut itsensä, ja siksi juutalaiset poikavauvat leikkautetaan.
Itse asiassa mua kiinnostaisi tosissaan tietää, mihin tuo leikkaaminen perustuu. Täytynee surffata netissä muuallakin kuin täällä B)

Kertokaa nyt joku, miksi niitä tehdään pojille? Siis niitä uskonnollisia syitä.

:attn:

Mä en tiedä, mihin Koraanin, Raamatun tai Tooran kohtaan ympärileikkaus perustuu (jos mihinkään). Mutta sellainen mielikuva mulla on, että Abraham olisi ympärileikkauttanut itsensä, ja siksi juutalaiset poikavauvat leikkautetaan.
Itse asiassa mua kiinnostaisi tosissaan tietää, mihin tuo leikkaaminen perustuu. Täytynee surffata netissä muuallakin kuin täällä B)

:o Onko netissä muutakin kuin plussa :whistle: :D

Noh, kiitos kumminkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Jos meidät luonut olisi tarkoittanut meidän elelevän ilman tiettyjä lirpakkeita sukupuolielimissä, olisi kai evoluutio/luomistyö sen hoitanut meidän puolesta!?

No tätä mäkin kirjotin edelliselle sivulle, et miksi ne uskovat leikkaa jotain oman jumalansa luomaa pois :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Jos meidät luonut olisi tarkoittanut meidän elelevän ilman tiettyjä lirpakkeita sukupuolielimissä, olisi kai evoluutio/luomistyö sen hoitanut meidän puolesta!?

no nimenomaan! minä oon antanu itteni ymmärtää että se "lirpake" siinä on kumminki suojaamassa..

Näin ne väittää mutta en mä tiiä :xmas:

Googlasin, ja ainakin islam+ympärileikkaus kertoi, että "poikien ympärileikkaus on profeetan sunna, eli Muhammadin opetukseen perustuva normi, vaikka Koraanissa ei ole siitä määräyksiä".

Näin ne väittää mutta en mä tiiä :xmas:

Googlasin, ja ainakin islam+ympärileikkaus kertoi, että "poikien ympärileikkaus on profeetan sunna, eli Muhammadin opetukseen perustuva normi, vaikka Koraanissa ei ole siitä määräyksiä".

Eli saattais olla vaan yhden ukkelin päähänpisto ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Esinahka leikataan pois jotta miehille tulisi lisää turnauskestävyyttä naisten tyydyttämiseen. Niin sanotusti ympärileikatut eivät ole kahden minuutin munia=)

Öö... ja tää on uskontoon liityvä perustelu? :whistle: Tai lääketieteellinen...

Esinahka leikataan pois jotta miehille tulisi lisää turnauskestävyyttä naisten tyydyttämiseen. Niin sanotusti ympärileikatut eivät ole kahden minuutin munia=)
Öö... ja tää on uskontoon liityvä perustelu? :whistle: Tai lääketieteellinen...
Mitä kunnon miehet eivät tekisi pitääkseen naisensa mahdollisimman tyytyväisenä ja tyydytettynä=)

Kyllä ympärileikattujen joukkoonkin mahtuu niitä minuuttimunia :D

Syyt ei tietääkseni ainakaan kaikilla muslimeilla liity uskontoon vaan enemmän kulttuuriin. Ja kun se tehdään pienenä lapsi ei edes muista siitä mitään isompana. Meidän poika luultavasti leikataan 6kk ikäisenä (isä on muslimi) perusteet myös terveyteen liittyvät eli liian ahdas esinahka. Ja ihan lääkäri yksityisklinikalla suositteli toimenpidettä tehtäväksi tuolloin 6kk iässä, koska isommalle siitä voi jäädä jotain traumoja. Mutta emme asu siis Suomessa vaan Keski-Euroopassa.

Muakin kiinnostaisi ympärileikkauksen uskonnollinen tausta mutta en löytänyt netistä mitään perusteluita... Jotain puhuttiin, että miehiä, jotka ovat kestäneet kovaa kipua on pidetty arvossa.. Ei liity kyllä uskontoon

Alkuperäinen kirjoittaja lirppa:
Eli saattais olla vaan yhden ukkelin päähänpisto ;)

Jos on, niin kyseinen ukkeli ei ole Muhammed. Islam syntyi 600-luvun alussa, ja ympärileikkauksia oli tehty jo ennen sitä.

Profeetta Muhammed jatkoi mm. juutalaisten tapaa ympärileikata pojat. Hän ei ole muslimeille pelkkä 'ukkeli' vaan tärkein profeetta (myös Abraham ja Jeesus ovat muslimeille tärkeitä profeettoja). Kuten jo olemme täällä kuulleet, ympärileikkauksella on terveyden kannalta hyviä puolia. Alueella, jossa Profeetta Muhammed asui, ympärileikkauksesta on jopa enemmän hyötyä kuin täällä Suomessa. Ei ympärileikkaus ollut pelkkä 'päähänpistos' vaan siihen oli hyvät terveydelliset perusteet.

Itselläni on ympärileikattu mies, hän on tyytyväinen, niinkuin minäkin. Poikaani en leikkauttaisi lapsena, mutta jos hän vanhempana sitä itse haluaa, en vastusta!

Kyllä mä tiedän Muhammedista, olenhan lukenut useita islamiin liittyviä kirjoja, ja sekä perheestä että ystäväpiiristä löytyy muslimeja.
Mutta mieshän Muhammed oli, eli ukkeli :). En mä sitä halventavaan sävyyn käyttänyt.
Ympärileikkauksestakin olen ottanut selvää, monestakin syystä. Sekä leikatuilta, että lääkäreiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Muakin kiinnostaisi ympärileikkauksen uskonnollinen tausta mutta en löytänyt netistä mitään perusteluita... Jotain puhuttiin, että miehiä, jotka ovat kestäneet kovaa kipua on pidetty arvossa.. Ei liity kyllä uskontoon

Mitähän tarkoitat 'uskonnollisilla perusteilla' ? Ympärileikkaus tehdään, sillä siitä on terveydelle hyötyä. Uskonto antaa monia ohjeita, jotka perustuvat meidän terveyteen, eli esim Islamissa ympärileikkaus tehdään terveydellisistä syistä.

sama kuin esim. muslimien alkoholin juontia rajoitetaan, koska se on terveydelle vaaraksi.

Yhteistyössä