Poikien ympärileikkaukset aiotaan sallia Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Kun mun on vaikea ymmärtää, että ihmisruumiissa olisi muka jokin ylimääräinen nahkalerpake, joka tulisi poistaa.
Eiköhän sen ole tarkoitus olla paikoillaan.

Onhan meillä häntäluu, umpisuoli, silmän vilkkuluomi....tarpeettomia nekin, tai eivät ainakaan kovin tärkeitä, ja esim. umpisuolen poisto voi olla todella tarpeellinen juttu jos se tulehtuu, samoin kun esinahan poistaminenkin.

No sitten tottakai jos jotain ongelmia tulee. Vai tarkoitatko, että kaikilta ihmisiltä heti synnyttyään pitäisi poistaa umpisuoli, häntäluu, vilkkuluomi (mikä ihme sitten onkaan)? :xmas:

VASTAAPA RAVISTETTAVA

Rauhoitu. Vastaan.
En ole sitä mieltä, että kaikilta ihmisiltä pitäisi heti synnyttyään poistaa umpisuoli, häntäluu, vilkkuluomi. Mutta en ole sitäkään mieltä että kaikilta miehiltä pitäisi poistaa esinahka....
Totesin vaan, että onhan ihmisruumiissa jäänteitä evoluution alkuajoilta, sellaisia jotka ovat suht koht tarpeettomia ja joita ilman me voimme mainiosti elää - ja joiden poistaminen voi jopa edistää terveyttämme. Sinä kun olit sitä mieltä, että meissä ei mitään ylimääräistä olisi.
Tuohon listaan voisin muuten lisätä viisaudenhampaat. Ei niistäkään mitään hyötyä ole, ja monelta ne poistetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Tavallaan OT, mutta mä tunnen monta miestä, jotka uskoo ympärileikkauksen parantavan miehen kykyä nauttia seksistä! Tästä käytiin joskus jänniä keskusteluja, kun yhdellä kaverilla oli ympärileikattu poikaystävä :D

Näin naisena voin kuiskata, että miehen ympärileikkaus parantaa ainakin naisen nautintoa :whistle: :p :snotty:

Ja minä näin naisena voin vakuuttaa, että ne on kyllä ihan muut asiat mitkä sitä nautintoa parantaa.

Ja alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, niin ihan hyvä homma. :)

Alkuperäinen kirjoittaja veetu:
...ja kohta taas saapuu FantaIhana suu vaahdossa puolustamaan lasten turhaa "silpomista"

Mulla ei ole tarvetta puolustaa mitään, kait mä nyt yleiseen keskusteluun saan osallistua. En ikinä ole aiheesta alotusta tehny. Palstalaisten mielipiteet meidän perheestä ei mua mitenkään liikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Minun mies tuossa vieressä ei missään tapauksessa ympärileikkauttaisi itseään eikä meidän poikaa eikä näe siitä mitään hyötyä, ellei ole terveydellistä syytä.

Mutta ympärileikkaus ei kuulu teidän uskontoon.
Teidän perheessäkin on varmaan sellaisia uskontoon kuuluvia tapoja ja perinteitä, joita te noudatatte, mutta joku muu taas pitää niitä täysin turhina ja typerinä.

Niinkuin esim. mikä voisi olla tähän ympärileikkaukseen verrattavissa oleva sellainen asia?

Kastaminen, ripille-pääsy, kaikki tekee niin, eikä mieti pätkääkään onko edes kirkon avomaailma lähelläkään omaa!

Kun mun on vaikea ymmärtää, että ihmisruumiissa olisi muka jokin ylimääräinen nahkalerpake, joka tulisi poistaa.
Eiköhän sen ole tarkoitus olla paikoillaan.

Onhan meillä häntäluu, umpisuoli, silmän vilkkuluomi....tarpeettomia nekin, tai eivät ainakaan kovin tärkeitä, ja esim. umpisuolen poisto voi olla todella tarpeellinen juttu jos se tulehtuu, samoin kun esinahan poistaminenkin.

No sitten tottakai jos jotain ongelmia tulee. Vai tarkoitatko, että kaikilta ihmisiltä heti synnyttyään pitäisi poistaa umpisuoli, häntäluu, vilkkuluomi (mikä ihme sitten onkaan)? :xmas:

VASTAAPA RAVISTETTAVA

Rauhoitu. Vastaan.
En ole sitä mieltä, että kaikilta ihmisiltä pitäisi heti synnyttyään poistaa umpisuoli, häntäluu, vilkkuluomi. Mutta en ole sitäkään mieltä että kaikilta miehiltä pitäisi poistaa esinahka....
Totesin vaan, että onhan ihmisruumiissa jäänteitä evoluution alkuajoilta, sellaisia jotka ovat suht koht tarpeettomia ja joita ilman me voimme mainiosti elää - ja joiden poistaminen voi jopa edistää terveyttämme. Sinä kun olit sitä mieltä, että meissä ei mitään ylimääräistä olisi.
Tuohon listaan voisin muuten lisätä viisaudenhampaat. Ei niistäkään mitään hyötyä ole, ja monelta ne poistetaan.

Mutta häntäluu ja vilkkuluomi ei todella kuulu osiin, joita ilman voisi elää.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Ja minä näin naisena voin vakuuttaa, että ne on kyllä ihan muut asiat mitkä sitä nautintoa parantaa.

Kyllä mä, useamman leikatun ja leikkaamattoman partnerin kokemuksella, väitän että ympärileikattu tuntuu paremmalle. Ainakin mun mielestä.
Henkilökemiat on sitten asia erikseen, ja miehen muut kyvyt, mutta jos pelkkää vehjettä ajatellaan niin mulle leikattua, kiitosh. :xmas:

Minun mies tuossa vieressä ei missään tapauksessa ympärileikkauttaisi itseään eikä meidän poikaa eikä näe siitä mitään hyötyä, ellei ole terveydellistä syytä.

Teidän perheessäkin on varmaan sellaisia uskontoon kuuluvia tapoja ja perinteitä, joita te noudatatte, mutta joku muu taas pitää niitä täysin turhina ja typerinä.

Niinkuin esim. mikä voisi olla tähän ympärileikkaukseen verrattavissa oleva sellainen asia?

Kastaminen, ripille-pääsy, kaikki tekee niin, eikä mieti pätkääkään onko edes kirkon avomaailma lähelläkään omaa!

Ai luulet, että mun lapset on kastettu. Ei ole. Ripille muuten ei viedä ketään väkisin, kai tiesit? Mutta kerro, miten voit verrata näitä asioita keskenään, koska mainitsemasi asiat eivät muokkaa ihmisen kehoa?

Kyllä mä, useamman leikatun ja leikkaamattoman partnerin kokemuksella, väitän että ympärileikattu tuntuu paremmalle. Ainakin mun mielestä.
Henkilökemiat on sitten asia erikseen, ja miehen muut kyvyt, mutta jos pelkkää vehjettä ajatellaan niin mulle leikattua, kiitosh. :xmas:

Miltähän susta tuntuis, jos mies sanois sulle, että sun häpyyhuulia pitäs muokata tai ne pitäs leikata pois, ettet ois ällöttävä?

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mulla on kokemuksia sekä laikatuista että leikkaamattomista ja ehdottomasti haluan sellasen miehen joka on leikattu.

Kuten myös.
Suoraan sanottuna ajatuskin leikkaamattoman miehen kanssa sekstaamisesta hieman ällöttää...vaikka onhan mulla niitäkin ollut aikoinaan, ennen naimisiinmenoa.
On leikattu kuitenkin niin paljon miellyttävämpi.

Niin ne ei varmaan ole osanneet pestä kunnolla, reppanat. Monella ihmisellä onkin niin rasvanen tukka, että ois parempi, et postettas sekin kokonaan. Tai jos joku ei pese hampaita, niin nekin kandee poistaa.

Pesee tai ei, niin leikattu tuntuu mun mielestä silti paremmalta.
Ja koita nyt jo raasu ymmärtää, että ei balaniittia voi estää pesemällä: jos niitä tulee toistuvasti, niin ympärileikkaus on ainoa toimiva hoitokeino. Ei se huonosta hygieeniasta tule.

Miltähän susta tuntuis, jos mies sanois sulle, että sun häpyyhuulia pitäs muokata tai ne pitäs leikata pois, ettet ois ällöttävä?

Ei varmaan kivalta. Mutta katsos, mun mies ON leikattu, enkä mä leikkaamattomallekaan menisi sanomaan että en tykkää sun esinahastasi. Näinollen en tällä mieltymykselläni yhtään miestä loukkaa.

Mun miesestä on hämäävää ja harhaanjohtavaa puhua miesten ja naisten ympärileikkauksesta samalla nimellä, kun kyse on kahdesta aivan eri asiasta ja kaikki ei sitä selvästi tämän ketjun alussakaan oikein ymmärtäneet. Niistä ei voi puhua samana vuonnakaan!!!

Itsellä ei ole miesten ympärileikkaukseen oikein selvää kantaa. Monia leikataan lääketieteellisistä syistä ja siitä nahan poistamisesta ei juuri haittaakaan ole, jos sen tekee ammattilainen. Silti en nyt tiedä, onko se nyt välttämätöntä lapselta poistaa, jos se ei varsinaisesti haittaakaan. En nyt kuitenkaan tuomitse niitä, kenen lapselta se on uskonnon vuoksi poistettu. Itsellä ei uskonto siihen velvoita, joten en siksi omalle lapselle sitä tekisi ilman lääketieteellistä syytä.

Minäkin perustan väitteeni kokemukseen useammasta leikatusta ja leikkaamattomasta partnerista ;)

Ai luulet, että mun lapset on kastettu. Ei ole. Ripille muuten ei viedä ketään väkisin, kai tiesit? Mutta kerro, miten voit verrata näitä asioita keskenään, koska mainitsemasi asiat eivät muokkaa ihmisen kehoa?

Vastasin kysymykseen mikä voisi olla... En sanosnu että sinun lapsesi ovat =) Ripille ei viedä ketään väkisin, mutta ei siinä iässä viellä aseteta sillätavala kyseenalaiseksi aisoita, mitkä kaikki kaveritkin tekee, että sitä' mietittäis onko sillä merkitystä. Eli se on "kun kaikki kaveritkin"-juttu, ihan samoin kuin ympärileikkaus kulttuurissa, johon se kuuluu. Voi verrata oikein hyvin, koska ympärileikkaus ei nyt kuitenkaan juuri kulmakarvojen nypimistä kummempi kehonmuokkausoperaatio ole.Entä sako tytölle laittaa reijät korviin, vauvana? siihen ympärileikkausta voisi verrata vallan hyvin. Sekin kuuluu joihinkin kulttuureihin.

Tavallaan OT, mutta mä tunnen monta miestä, jotka uskoo ympärileikkauksen parantavan miehen kykyä nauttia seksistä! Tästä käytiin joskus jänniä keskusteluja, kun yhdellä kaverilla oli ympärileikattu poikaystävä :D

mä katoin joksus dokumentin missä oli että pienentää miehen nautintoa.

Mun mies on ympärileikattu (muslimiperheestä kun on) ja puhuttiin jo vuosia sitten että jos saamme joskus pojan, häntä ei leikata. Mun ei tarvinnu asiasta mitenkään vääntää kättä, päinvastoin, mun mies ajattelee että koska ympärileikkauksen tulos jää selkeesti näkyviin, ja kun Suomessa asutaan eikä toi leikkaus oo täällä yleinen käytäntö, niin hän ei halua asettaa lastaan silmätikuksi esim koulun liikkatuntien suihkussa, uimahallissa jne... Sitäpaitsi, meidän tytökin on kastettu kristinuskoon, joten uskonnollista perustettakaan ei tule, kun ei lapsista tuu muslimeja.

Naisena ja vaimona oon tyytyväinen leikattuun vehkeeseen, mutta äitinä en siihen suostu ilman lääketieteellistä syytä. Nih :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Jonteri:
Naisena ja vaimona oon tyytyväinen leikattuun vehkeeseen, mutta äitinä en siihen suostu ilman lääketieteellistä syytä. Nih :snotty:

Sul on mun näppis :)
Sillä erotuksella, että mä kyllä sallin ympärileikkauksen pojalle, jos hän isompana (kun asioista jo ymmärtää ) sitä itse haluaa, vaikka lääketieteellistä syytä ei olisikaan.
Mutta meidän sällin tulehdustilannetta ajatellen voi leikkaus olla edessä hyvinkin pian :| . Taas tiputtelen silmätippoja poitsun pippeliin.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja no sentäs:
Tytöistä leikkauksessa viedään klitoris ( etteivät nauttisi) .. pojilta ei viedä kuin nahkaa. Ei ole yhtään niin paha vaikka turhaa onkin.

Mutta kuten totesit, se on ihan turha operaatio.
Samalla vois sitten sallia vaikka pikkulasten korvalehtien venytykset. Kun ei niistäkään varsinaisesti mitään haittaa ole.
Mun mielestä on sairasta sallia lapsen minkään asteinen silpominen uskonnon nimissä.

täysi peesi! ympärileikkaus on järkevää ja hyväksyttävää silloin kun siihen on lääketieteellinen peruste, uskonto ei ole hyväksyttävä syy leikellä ketään eikä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:

mä katoin joksus dokumentin missä oli että pienentää miehen nautintoa.

mulla on 2 ystävämiestä jotka on ympärileikattu ja oon joskus kyselly asiasta niin valitettavasti molemmat myönsi että jopa välttelevät seksiä koska se aiheuttaa heille jopa kipuja..ei tietenkään kaikilla oo näin,mutta kun näitäkin tapauksia on niin tuntuuhan se järjettömältä..

Alkuperäinen kirjoittaja Jonteri:

Sul on mun näppis :)
Sillä erotuksella, että mä kyllä sallin ympärileikkauksen pojalle, jos hän isompana (kun asioista jo ymmärtää ) sitä itse haluaa, vaikka lääketieteellistä syytä ei olisikaan.
Mutta meidän sällin tulehdustilannetta ajatellen voi leikkaus olla edessä hyvinkin pian :| . Taas tiputtelen silmätippoja poitsun pippeliin.

Näin se mullakin menee.. mä vaan oon ymmärtäny että yleensä nää toimenpiteet etenkin juutalaisten ja muslimien joukossa tehdään heti pikkuvauvana, ja siihen tätä lakiehdotusta eniten sovelletaan, ja silmiin pisti meilläkin miehen kanssa tuo lapsen suostumus....jota ei siis ihan pieneltä voida kysellä :o Joku itsemääräämisoikeus sentään pitäs olla, ja kun on aikast radikaalista operaattiosta kyse, ni inhimillistä ois oottaa kunhan se miehenalku voi sen päätöksen jossain ymmärryksessä tehdä... Plaa-plaa-vali-vali ;)

Lehdessä muuten oli, että suosittelevat ympärileikkauksen ajankohdaksi kun lapsi on jo n.10-vuotias ja pystyy sanansa asiaan sanomaan.
Jos lapsi on kuitenkin pienempi, niin vanhempien päätös riittää.
Mutta sit oli, että pienenkin lapsen kieltäytyminen on ehdoton..muistaakseni :D

ei kyllä oo yhtään verrattavissa,jos tuntuu ettei kirkon arvomaailma vastaa omaansa niin kirkosta voi erota,saako sen oman nahkansa takas jos haluaa??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Poikalasten ympärileikkaukset aiotaan sallia Suomessa, kertoo Yle Uutiset.

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee lakiehdotusta, jonka mukaan ympärileikkaus olisi hyväksyttävää, kun sen tekee lääkäri vanhempien toiveesta ja lapsen suostumuksella. Lakiesitys aiotaan antaa eduskunnalle vielä tämän vuoden aikana.
STT

Kamala uutinen, mutta kai se on pakko tehdä. Muuten leikkaavat itse kotona. Täähän ei ole suomalaisten tapa, huom. Ja lapsen silvominen on aina väärin, oli siihen siten uskonnollinen peruste tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mulla on kokemuksia sekä laikatuista että leikkaamattomista ja ehdottomasti haluan sellasen miehen joka on leikattu.

Kuten myös.
Suoraan sanottuna ajatuskin leikkaamattoman miehen kanssa sekstaamisesta hieman ällöttää...vaikka onhan mulla niitäkin ollut aikoinaan, ennen naimisiinmenoa.
On leikattu kuitenkin niin paljon miellyttävämpi.

Niin ne ei varmaan ole osanneet pestä kunnolla, reppanat. Monella ihmisellä onkin niin rasvanen tukka, että ois parempi, et postettas sekin kokonaan. Tai jos joku ei pese hampaita, niin nekin kandee poistaa.

Pesee tai ei, niin leikattu tuntuu mun mielestä silti paremmalta.
Ja koita nyt jo raasu ymmärtää, että ei balaniittia voi estää pesemällä: jos niitä tulee toistuvasti, niin ympärileikkaus on ainoa toimiva hoitokeino. Ei se huonosta hygieeniasta tule.

koitahan sinä raasu ymmärtää että lääketieteellinen syy on eri asia kuin joku kivikaudelle unohtunu uskonto.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Kamala uutinen, mutta kai se on pakko tehdä. Muuten leikkaavat itse kotona. Täähän ei ole suomalaisten tapa, huom. Ja lapsen silvominen on aina väärin, oli siihen siten uskonnollinen peruste tai ei.

Ihan suomalaisia Suomen juutalaiset ainakin on, tataaritkin katsoisin suomalaisiksi...

Yhteistyössä