Poikien ympärileikkaukset aiotaan sallia Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huhheijaa. Lääketieteellisistä syistä lapsille ympärileikkaus ok, uskonto... onkohan uskonnoista oikeasti jotain hyötyäkin vai näkeekö sen sitten kuoleman jälkee? Jotkut miehet leikkauttaa yksityisellä esinahkasa pois, ihan huvikseen, mut ne onkin sit aikuisia ja omasta tahdostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos oikeasti välitetään niistä pienistä pojista, niin annetaan lääkärin leikata mieluummin, kuin että Rabbi Rähmäkäpälys leikkaa sen nahkan jollain ruosteisella linkkarilla ja tulee tulehdus ja tippuu irti koko pili.

Ja jos nää vanhemmat välittäs lapsistaan, ne tajuais, että koko operaatio on ihan turha.

Ei sen nyt ihan noin mene. Meiän pojan leikkas juutalainen naislääkäri.

Tossa laissa vaan mättää se että pojan pitää antaa suostumus, vaikeeta se on 8 päivän ikäseltä selvittää mitä mieltä on asiasta. Ja kyllä oma poika on leikattu sen ikäsenä, ja ei olla juutalaisia vaan mies on katolinen nigerialainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Jos oikeasti välitetään niistä pienistä pojista, niin annetaan lääkärin leikata mieluummin, kuin että Rabbi Rähmäkäpälys leikkaa sen nahkan jollain ruosteisella linkkarilla ja tulee tulehdus ja tippuu irti koko pili.

Ja jos nää vanhemmat välittäs lapsistaan, ne tajuais, että koko operaatio on ihan turha.

Tossa laissa vaan mättää se että pojan pitää antaa suostumus, vaikeeta se on 8 päivän ikäseltä selvittää mitä mieltä on asiasta. Ja kyllä oma poika on leikattu sen ikäsenä, ja ei olla juutalaisia vaan mies on katolinen nigerialainen.

No mä en ymmärrä, miksi lapsen ei anneta itse päättää. vauvalla se esinahka on ihan hyvä juttu, kun se suojaa sitä tattia.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Telkasta tuli kerran dokkari aikuisista miehistä jotka oli lapsena ympärileikattu. Ja kyllä ainakin he olivat saaneet traumoja sekä fyysisiä vaivoja tarpeettomista leikkauksista.
Tiesitkö että sun juttujen lukeminenkin aiheuttaa monelle traumoja
:kieh:

Mun tuntemat ympärileikatut, jota siis on sekä miehen että mun suvussa, eivät kyllä ole kertoneet minkäänlaisista traumoista tai fyysisistä vaivoista, kun ollaan juteltu ympärileikkauksista.
Mutta uskoisin, että jatkuvan ja toistuvan henkisen väkivallan alla elävä lapsi saa traumoja aivan taatusti. En tarkoita normaalia äänen korottamista, vaan sitä että lapselle karjutaan "vitun kakara, pidä nyt perkele se turpasi kiinni tai mä hakkaan sut". Tuonkaltaisesta karjumisestahan siinä ketjussa, mihin viittaat, oli kyse.
Ja sinä, joka oletettavasti olet aikuinen ihminen, voit jättää mun jutut lukematta jos saat niistä traumoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Poikien ympärileikkaus on ihan hyvä juttu, välttyy tulehduksilta ym.

Ei esinahka mitään tulehduksia aiheuta. Ei meillä ainakaan ole saanut tulehdusta iso eikä pieni mies. Ja minusta se esinahka on sitäpaitsi tosi hyvä olla olemassa.

Siinä uutisessa, jonka mä luin, sanottiin että pikkulapsen ollessa kyseessä asiasta päättää vanhemmat, ja jos molemmat haluaa ympärileikkausta niin se voidaan tehdä.

No mä en ymmärrä, miksi lapsen ei anneta itse päättää. vauvalla se esinahka on ihan hyvä juttu, kun se suojaa sitä tattia.

Sä varmaan tiedät että se on juutalainen perinne että leikataan 8 päivän ikäsenä. Eihän lapsilta monta muutakaan asiaa kysytä, esim. minkä väriset vanhemmat haluat, mitä kieltä haluat että vanhemmat puhuu, tai missä maassa haluat asua. Nää on kaikkia asioita jotka joku muu päättäää sun puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Kun mun on vaikea ymmärtää, että ihmisruumiissa olisi muka jokin ylimääräinen nahkalerpake, joka tulisi poistaa.
Eiköhän sen ole tarkoitus olla paikoillaan.

Onhan meillä häntäluu, umpisuoli, silmän vilkkuluomi....tarpeettomia nekin, tai eivät ainakaan kovin tärkeitä, ja esim. umpisuolen poisto voi olla todella tarpeellinen juttu jos se tulehtuu, samoin kun esinahan poistaminenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Siinä uutisessa, jonka mä luin, sanottiin että pikkulapsen ollessa kyseessä asiasta päättää vanhemmat, ja jos molemmat haluaa ympärileikkausta niin se voidaan tehdä.

Hyvä, jossain mä luin että saattas tulla vanhemmille jopa 8 vuoden vankeustuomio jos poikalapsen ympärileikkaa, ja ei riittäs et miehen kotimaassa synnyttäis, en tiedä miten pitkään ne olis ajatellu et siellä pitää olla ennen synnystä.

Mä meinaan koulussa syksyllä tehdä etiikkaan liittyvä tehtävä aiheesta joten sillon voin ottaa asioista selvää. Tosin ei pitäs vielä pariin vuoteen olla ajankohtasta meiän perheessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Poikien ympärileikkaus on ihan hyvä juttu, välttyy tulehduksilta ym.

Ei esinahka mitään tulehduksia aiheuta. Ei meillä ainakaan ole saanut tulehdusta iso eikä pieni mies. Ja minusta se esinahka on sitäpaitsi tosi hyvä olla olemassa.

Poikani on ympärileikattu lääketieteellisestä syystä ja olen tyytyväinen nyt. Lääkärit sanoivat että se on pojalle pelkästään hyväksi. Miehelleni tehty sama operaatio, onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Kun mun on vaikea ymmärtää, että ihmisruumiissa olisi muka jokin ylimääräinen nahkalerpake, joka tulisi poistaa.
Eiköhän sen ole tarkoitus olla paikoillaan.

Onhan meillä häntäluu, umpisuoli, silmän vilkkuluomi....tarpeettomia nekin, tai eivät ainakaan kovin tärkeitä, ja esim. umpisuolen poisto voi olla todella tarpeellinen juttu jos se tulehtuu, samoin kun esinahan poistaminenkin.

Häntäluu ei ole mikään aika tarpeeton. Se on kiinnittymäkohta yhdeksälle lihakselle, ja se toimii iskunvaimentimena istuutuessa. Jos vähän googlaat, huomaat, että myös villkuluomi on tarpeellinen.

Minusdta vanhemmistaan välittävä vanhempi miettii myös näitä vanhoja tapoja lapsensa kannalta. Ei uskonto voi olla tekosyy sulkea silmät. Ja samaa voin kysyä tyttöjen ympärileikkauksesta, että kun se on kerran perinne, niin tekiskö ne vanhemmat todella niin, jos ne välittäs?

Ne tekee sen juuri siksi, kun ne välittää. Ympärileikkaamattomalla ympäristön paineet on isot ja kohtaa halveksuntaa. Ja se on jpoa niille tytöile tärkeää. Luin joku aika sitten kirjan, mutta kun vailtettavasti en muista nimeä, jonka oli kirjoittanut ympärileikattu nainen. Hänet oli ympärileikattu 8-12 vuoden välillä, koska hän itse niin vaati, koska kaiki kaveritkin....Tapahtuma oli iso julkinen juhla, josta sai todistuksen.
(Isä tais vieläpä vastustaa, mutta suvn naiset asettui tytön puolelle)
Tuommoisia asioita on todella vaikea kitkeä kulttuurista, koska se tosiaan mittaa tavallaan yksilön arvoa, yksilö itse tuntisi itsensä häväistyksi, jos hänet olisi jätetty yhteisönsä ulkopuolelle jättämällä tärkeä riitti pois.

Ei lapsen anneta päättää monessa muussakaan asiassa, esim kastaminen on yks juttu

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei lapsen anneta päättää monessa muussakaan asiassa, esim kastaminen on yks juttu

Yksi oleellinen juttu siinäkin on erilaista. Kaste ei muokkaa lapsen kehoa. Tosin minun lapsia ei ole kastettu, minusta sekin pitäisi olla oma päätös.

Alkuperäinen kirjoittaja iloton:
Se, onko poikien ympärileikkaus välttämättä täysin turha toimenpide ei välttämättä pidä paikkaansa http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/2007_5/5767

Näitä tutkimuksia on tehty ja usein saadaan myös ihan toisenlaisia tuloksia.

Yhteistyössä