Poikaa kertoo hoitajan puristaneen nenästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti1234
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti1234

Vieras
Kohta 4-vuotias poikani on yllättäen koko viime viikon itkenyt, että ei halua päiväkotiin. Tänään tuli taas puheeksi se, että ei haluaisi mennä päiväkotiin (sitten maanantaina). Kyselin, että mikä päiväkodissa on tyhmää. Hän sanoi, että pelkää erästä hoitajaa, koska hoitaja puristaa häntä nenästä. Kysyin, että mitä se tarkoittaa. Poika näytti ottamalla kiinni omasta nenästään (jolloin pystyi hengittämään ainoastaan suun kautta). Kysyin, miksi hoitaja puristaa nenästä? Poika sanoi, että pulisee liikaa naulakoilla (eli ilmeisesti pukiessa). Poika lisäsi, että nenästä kiinniottaminen sattuu ja häntä pelottaa kyseinen hoitaja. Poikani sanoi, että häntä itketti sitten kauheesti. :(

Ilmeisesti tilanne on ollut se, että poikani ei ole suostunut pukemaan itse ja höpötellyt ja/tai kiukutellut, jolloin hoitaja ei ole jaksanut kuunnella ja puristanut häntä nenästä.

Mitä tekisitte? Kysynkö suoraan hoitajalta vai toiselta hoitajalta?

Todellisuudessa en tiedä, että mikä tilanne on täysin ollut. En kuitenkaan usko että poika keksii ideaa nenästä puristamisesta, koska niin ei ole kukaan hänelle ennen tehnyt. Lisäksi mielestäni kyseisestä hoitajasta on aistinut aina, että hän ei ole aidosti lämmin ihminen lapsia kohtaan. Ryhmän kaksi muuta hoitajaa tuntuvat aidosti välittävän lapsista ja poika sanookin että pitää heistä, mutta ei tästä yhdestä hoitajasta.

Koeta kuitenkin muistaa samalla, että lapsesi on käyttäytynyt siten, että siihen on ollut aihetta puuttua. Eli et unohda ohjeistaa häntä hyvään käytökseen. Ja muista myös se, että lapset keksivät omaksi hyväkseen mitä mielikuvituksellisempia juttuja. Varsinkin vapaasti kasvatetut inhoavat sitä, jos heitä rajoitetaan ja kehittävät inhoa ja pelkoa rajoittajiaan kohtaan.

Kannattaa keskutella hoitajan kanssa. Itsekin olen "töötännyt" lasta nenästä ja kysynyt samalla että "mistä nappulasta tätä ääntä saikaan pienemmälle" Toki tilanne on naurattanut lasta ja ihan tarkoituksella, mutta ehkä joku todella herkkä lapsi saattaisi kokea leikin laskunkin kiusana, jolloin toki kannattaa mainita hoitajalle, jotta osaa ottaa lapsen paremmin huomioon eikä turhalla höpsöttelyllä pahoita lapsen mieltä.

Toki "see":n kirjoituksessa on kyllä pointtinsa, jos teillä kotona ei lapsella ole rajoja ja voi protestoida todella rankasti rajojen asettajiin.

[QUOTE="see";24919235]Koeta kuitenkin muistaa samalla, että lapsesi on käyttäytynyt siten, että siihen on ollut aihetta puuttua. Eli et unohda ohjeistaa häntä hyvään käytökseen. Ja muista myös se, että lapset keksivät omaksi hyväkseen mitä mielikuvituksellisempia juttuja. Varsinkin vapaasti kasvatetut inhoavat sitä, jos heitä rajoitetaan ja kehittävät inhoa ja pelkoa rajoittajiaan kohtaan.[/QUOTE]

Haista sinä sanonko mitä"!
Kyllä on hoitajalla ammattitaito hukassa jos ruumiillinen kuritus on ainoa mihin kykenee. Ei jessus!

[QUOTE="hoitaja";24919305]Kannattaa keskutella hoitajan kanssa. Itsekin olen "töötännyt" lasta nenästä ja kysynyt samalla että "mistä nappulasta tätä ääntä saikaan pienemmälle" Toki tilanne on naurattanut lasta ja ihan tarkoituksella, mutta ehkä joku todella herkkä lapsi saattaisi kokea leikin laskunkin kiusana, jolloin toki kannattaa mainita hoitajalle, jotta osaa ottaa lapsen paremmin huomioon eikä turhalla höpsöttelyllä pahoita lapsen mieltä.

Toki "see":n kirjoituksessa on kyllä pointtinsa, jos teillä kotona ei lapsella ole rajoja ja voi protestoida todella rankasti rajojen asettajiin.[/QUOTE]

Ai sä näit apn tekstistä että leikinlaskusta on kyse? Mä näin vaan lapsesta, joka pelkää hoitajaa.

Hyviä pointteja. Olen kyllä ottanut huomioon sen, että olen kuullut tilanteen vain lapsen selittämänä. Toisaalta, en usko että hän täysin voi tuulesta keksiä nenästä puristamista.

Haluan puuttua ja kysyä tästä asiasta hoitajalta, mutta kieltämättä mieleeni tulee, että jos puhun tästä hoitajalle, saan hankalan vanhemmat maineen. Ja kukas muu siitä kärsii, kuin lapsi. :/ Mutta silti äitinä osaan sanoa, että lapsen pelko tätä kyseistä hoitajaa kohtaan on todellista.

Tiedän, että lapsi on voinut käyttäytyä pukemitilanteessa huonosti, mutta nenästä, (enkä tiedä kuinka kovaa), puristaminen lapsen hiljentämiseksi ei ole sallittua! Rajat lapsella on, mutta kotona olemme AINA selvinneet puhumalla.

Yhteistyössä