Poika taas parina päivänä leikkinyt yhden kaverin kanssa, jonka kanssa leikit kiellettiin keväällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kaikki sujunut tosi hienosti koko kesän, kun tätä poikaa ei ole näkynyt kuvioissa. On sellainen pahantekijä ja kiusaaja ja äitinsä ei usko mitään niin ainut keino oli laittaa välit poikki kokonaan. Ei ollut koko kesänä yksilläkään kaverisynttäreillä eli oli muutkin vanhemmat päätyneet lopulta samaan.

Pojat ovat siis 9vuotiaita.

Nyt poika pyytänyt parina päivänä, että saisi taas leikkiä sen kanssa kun ollut kuulemma koulussa ihan hienosti. Annettiin sitten aika evästysten kanssa lupa, varovasti.

Eilen oli heitellyt tyttöämme ja tämän kavereita omenoilla päähän. En tiedä onko tapahtunut muuta aiemmin.

Mutta tänään oma poika oli käymässä sisällä ja tyttö tuli kertomaan, että tämä poika kiipesi meidän katolle. Menin sanomaan heti, että alas sieltä ja sanoin, että katolle ei ole mitään asiaa. Ja sanoin sen ihan kauniisti ja asiallisesti, en rähisemällä.

Pari minuuttia tämän jälkeen meidän poika tuli sanomaan, että tämä poika lähti kotiin ja oli sanonut, että minä olen ärsyttävä.

Totesin sitten, että tämä kokeilu loppui taas lyhyeen. Tuon pojan kanssa ei vaan suju ja hänen äitinsä on sitä mieltä kaikkeen, että pojat on poikia. En jaksa sitä, että jatkuvasti tulee jotain ja meidän poika itkee ja on kiukkuinen kaikenaikaa. Nyt ei vielä ole tämän isompaa tapahtunut enkä jaksa alkaa odottamaan sitä, että kohta ollaan samassa kiusaamispisteessä kuin keväällä. Poika voi tosi pahoin tuon pojan läsnäolon takia.

Vai miten te toimisitte?

Eiköhän tuo nyt aika selvältä ja yksinkertaiselta tapaukselta kuulosta. En usko, että kukaan jaksaisi jäädä odottelemaan, että joku kiusaaminen alkaa uudestaan tai voimistuu tai mitään. Mä en ainakaan siedä minkäänlaista kiusaamista ollenkaan ja olen sen tehnyt selväksi lapsille ja heidän kavereilleenkin.

Eiköhän tuo nyt aika selvältä ja yksinkertaiselta tapaukselta kuulosta. En usko, että kukaan jaksaisi jäädä odottelemaan, että joku kiusaaminen alkaa uudestaan tai voimistuu tai mitään. Mä en ainakaan siedä minkäänlaista kiusaamista ollenkaan ja olen sen tehnyt selväksi lapsille ja heidän kavereilleenkin.

Minäkin olen tehnyt hyvin selväksi ja olen miljoonia kertoja keskustellut tästä asiasta niin opettajan kuin tämän äidin kanssa. Opettaja on aika kädetön asian kanssa ja äiti tosiaan vain kieltää kaiken tai kääntää kaiken meidän lapsen syyksi. Kesällä totesinkin miehelle, että poikaon kuin eri lapsi kun ei jatkuvasti itke ja kiukkua sen takia, että jatkuvasti tulee jotain kaverin kanssa. Ja kuvio on aika selvä, kun muutkin vanhemmat on näin toimineet.

me ei hirveästi kyllä rajoiteta kenen kanssa lapsi saa leikkiä ja kenen kanssa ei.Oma poikasi on pyytänyt saako leikkiä tuon pojan kanssa.Voithan ohjeistaa poikaa että kannattaako leikkiä sen kanssa jos kiusaa.Tuolla kyseisellä pojalla voi olla suuri kaverin tarve jos kerran sitä ei kutsuta kaverisynttäreillekkään.Kiusaamista sekin on jos jätetään yksin.

Voi itkut näitä lapsia, joilta kotona ei kielletä mitään, joita ei komenneta, joille ei opeteta mikä on oikein ja mikä väärin! Onko vanhemmillakin käyttäytymistavat hukassa kun ei lapsille opeteta hyviä käytöstapoja?!

[QUOTE="sara";27036827]me ei hirveästi kyllä rajoiteta kenen kanssa lapsi saa leikkiä ja kenen kanssa ei.Oma poikasi on pyytänyt saako leikkiä tuon pojan kanssa.Voithan ohjeistaa poikaa että kannattaako leikkiä sen kanssa jos kiusaa.Tuolla kyseisellä pojalla voi olla suuri kaverin tarve jos kerran sitä ei kutsuta kaverisynttäreillekkään.Kiusaamista sekin on jos jätetään yksin.[/QUOTE]

Poika sanoo usein, että hän ei ymmärrä miksi se poika aina kiusaa kun osaa olla kivakin. Ja poikaa on ohjeistettu satoja kertoja, mutta tämä kaveri oikeasti taitaa tuon kiusaamisen.

Ja yksin on vaan pakko jättää, jos edes lapsen äiti ei ole kiinnostunut puuttumaan pojan kiusaamiseen. Se on suora seuraus asioista joita lapsi tekee. Ei toisen tarvi ikuisuuksia itkeä pahaa oloa sen takia ettei vaan mukamas kiusaa toista sillä ettei enää leiki tämän kanssa. Ei se nyt niinkään hittovie mene.

[QUOTE="vieras";27036844]Kiusaamiseen tarvitaan usein nynnerö vastapuoli![/QUOTE]

Kiusaajan äitikö se siellä? Hitto mitä selityksiä ja puolusteluja sille, että joku ei osaa käyttäytyä. Ei mikään ihme, että tuonkaan pojan äiti ei tee asialle yhtään mitään.

Oma poikani ei ole nynnerö vaan hänellä on paljon kavereita, urheilua ja paljon muutakin harrastava ja muut huomioonottava. Leikkii luokaltaan myös syrjäytyneen pojan kanssa, josta olen opettajalta saanut usein kuulla kiitosta.

Että olkoon sitten nynnerö.

Miksi sun lapsi sit pyysi et saako leikkiä tämän pojan kanssa? Jos se vaan kiusaa poikaasi niin en ymmärrä miksi poikasi kuitenkin haluaa leikkiä hänen kanssaan. Meillä ei olla puututtu siihen kenen kanssa lapset leikkii, ollaan omille yritetty opettaa miten käyttäydytään ja toivotaan et se riittää jatkossakin.

[QUOTE="vieras";27036960]Miksi sun lapsi sit pyysi et saako leikkiä tämän pojan kanssa? Jos se vaan kiusaa poikaasi niin en ymmärrä miksi poikasi kuitenkin haluaa leikkiä hänen kanssaan. Meillä ei olla puututtu siihen kenen kanssa lapset leikkii, ollaan omille yritetty opettaa miten käyttäydytään ja toivotaan et se riittää jatkossakin.[/QUOTE]

Viimeiseen asti minäkin vältin sitä etten kieltäisi. Mutta kun sadatta kertaa poika tulee itkien kotiin ja kun kysyn miksi ei ole lähtenyt, kun toinen on alkanut kiusata niin on sanonut että estettiin/otettiin puhelin pois/kaveri uhkasi soittaa poliisit (joo pelottelee tuollaisella tyhmällä jutulla ja jostain syystä se uppoaa). Varmaan sinäkin kieltäisin lopulta, kun tuota olisi jatkunut jo vuoden ja oma pinnakin totaalisen kireällä.

Ja miksi poika leikkii? Sanoppas se. Poika itse sanoo, että siksi kun se osaa olla kivakin. Jostain syystä se kiva hetki kestää aina maks. puoli tuntia. Ja äitinsä puolustelee aina sillä, että osaa olla jos on vaan yksi kaveri mutta jos on kolme poikaa niin tämä ei enää osaa olla vaan sitten alkaa tapahtua.

Ja nyt poika kysyi, että saako olla kun tämä poika on koulussa ollut kiva. Rajottui sitten sinne.

Yhteistyössä