J
Jaana
Vieras
Kaipailen kokemuksia seuraavasta asiasta. Elikkä itse olen umpisuomenkielinen, isä ruotsinkielinen. Isä puhunut koko ajan 4 vuotiaalle pojalle ruotsia, jonka ymmärtääkin luullakseni täydellisesti, mutta toki suomenkieli vahvempi, koska äidin kanssa ollut enemmän. Poika ollut ruotsinkielisessä tarhassa, jossa pärjää tosi hyvin, niinkuin nyt tarhassa yleensä pärjätään. Isälleen poika nyt alkanut enenevässä määrin puhumaan muutaman saman ruotsinkielisiä lauseita.
Mietinkin tulevaisuudessa olevaa eskaria ja ennenkaikkea koulua, että mitenhän poika pärjää ruotsinkielisessä koulussa ja ei niinkään sekään huoleta vaan se kun itse olen tosiaan umpi suomalainen, kouluruotsia vähän osaan ja toki puhetta jonkin verran ymmärrän, mutta haluaisin varmasti kovasti auttaa läksyissä. Kuinkahan vaikeaa se meille molemmille tulee olemaan kun itse en osaa ruotsia hyvin ja haluaisin olla osana läksyjen teossa ja muutenkin "hösäämässä" kouluasioissa. Isä ei niin aktiivinen näissä asioissa ole, tiedän sen jo nyt
! Kertokaa hyvät ihmiset kokemuksia kun mietin, että teenkö suuren "mokan" jos poika menee ruotsinkieliseen kouluun ja kadunko sitä sitten jälkikäteen, kun hiki päässä läksyjen parissa ollaan eikä äiti osaa poikaa auttaa esim. kirjoittamaan ainetta! Kiitos kun luitte vuodatuksen, mutta asia vaivaa todella!
Mietinkin tulevaisuudessa olevaa eskaria ja ennenkaikkea koulua, että mitenhän poika pärjää ruotsinkielisessä koulussa ja ei niinkään sekään huoleta vaan se kun itse olen tosiaan umpi suomalainen, kouluruotsia vähän osaan ja toki puhetta jonkin verran ymmärrän, mutta haluaisin varmasti kovasti auttaa läksyissä. Kuinkahan vaikeaa se meille molemmille tulee olemaan kun itse en osaa ruotsia hyvin ja haluaisin olla osana läksyjen teossa ja muutenkin "hösäämässä" kouluasioissa. Isä ei niin aktiivinen näissä asioissa ole, tiedän sen jo nyt