poika ei tottele!!

Nää neuvot on niit tavallisempia, mut et kerro mitä oot jo kokeillut.

Laskeudu lapsen tasolle, katso silmiin ja sano matalalla äänellä: "Televisiota ei saa lyödä."

Jos ei aut (kokeile useampaan kertaan) vaihtoehtoina on esim. jäähy. Lapsi vaikka istumaan tuolille (tuon ikäinen ehkä 1,5min). Jos lähtee pois, aika alkaa alusta. (hyvä käyttää esim munakelloa)

Tässä minun ehdotukseni =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2007 klo 14:20 mam84 kirjoitti:
Jos ei aut (kokeile useampaan kertaan) vaihtoehtoina on esim. jäähy. Lapsi vaikka istumaan tuolille (tuon ikäinen ehkä 1,5min). Jos lähtee pois, aika alkaa alusta. (hyvä käyttää esim munakelloa)
Tätä jäähyhommaa taidettiin jossain tv-ohjelmassa tosin suositella vasta kolmevuotiaasta lähtien, jos oikein muistan... :whistle: Mutta eihän mikään tietysti estä kokeilemasta jo nyt, jos se vain tehoo... =)
 
Kyllä meillä ainakin jotenkin 2v ymmärtää tuon jäähyn. En ota mitään aikaa käyttöön, vaan istutan neitin penkille, ja käsken miettiä tekosiaan. Yleensä lapsi siihen jää kiltisti istumaan ja ilmeisesti miettii, ainakin ilmeestä päätellen. Mietintätuokion unohduttua, eli alkaa ite lähtemään liikkeelle, puhun vielä asiasta lapsen kanssa. Ja päästän pois penkiltä. Eikä ainakaan suorinta tietä ole mennyt paahaa tekemään, mistä jäähy on monen kiellon jälkeen tullut.
 
Meillä ei tuon ikäisen kanssa onnistunut jäähy. Oli liian pieni käsittämään koko juttua. Paras olisi, jos sen kielletyn vois ottaa pois lapsen ulottuvilta. Mutta taulu-TV on vähän hankala juttu...Voisko siihen laittaa jotkut esteet, ettei pääse telkkarin lähelle. Jos ottaa homman leikkinä, niin voisko kieltämisen jälkeen vaikka taluttaa reippaasti toiseen huoneeseen ja jäädä lapsen kanssa sinne. Lapsen huomio täytyy kiinnittää muualle. Kieltää tietenkin täytyy ja estää kielletty toiminta, että poika tajuaa ettei moista saa tehdä, mutta jos lapsi jotenkin innostuu vanhemman reaktioista ja ottaa homman leikkinä, niin jonkinlainen vähäeleisyys vanhemman taholta voi toimia. Ehkä lasta ei sitten jatkossa enää kiinnosta sama puuha. Tuo ikä oli meillä just sellainen, että alettiin tehdä kiellettyä. Kannattaa ottaa tiukka linja ja yleensä sellainen välitön palaute tekemisestä esim. jos hakkaa jollain lelulla seinää, niin yksi varoitus ja sitten lelu pois.
 
kokki kolmonen
Ihan ensimmäiseksi, ei kovin montaa ei-sanaa samaan päivään. Koko ei menettää merkityksensä, jos sitä hoetaan koko ajan.

Toiseksi, ei kannata olettaa, että saisi tuon ikäisen saisi tottelemaan. Homma täytyy hoitaa jollakin muulla tavoin.

Itse otan taaperomme mukaan päivän touhuihin, tehdään mm. yhdessä paljon kotitöitä. Ohjaan toivottavaa käytöstä ja kiittelen kovin paljon, kun tyttö tekee jotain oikein tai toimii mukavalla tavalla. Jos tekee kiellettyjä juttuja, kiellän ja otan tarvittaessa vaikka kielletyn asian kädestä, mutta sen jälkeen keskitytään johonkin muuhun. En jää tuon ikäisen kanssa taistelemaan siitä, että nyt sinun pitää totella minua. Jos vaikka yrittää lyödä minua, ehdotan mieluummin halaamista tai jos piirtää seinään, kiellän, mutta haen sen jälkeen paperia ja neuvon piirtämään siihen.

Itse uskon, että sellainen rauhassa yhdessä opettelu ja yhdessä lapsen kanssa eläminen tuottaa paljon paremman tuloksen kuin "sota" perheessä. Eli lapsi tekee pahojaan ja vanhemmat kilvan keksivät tempppuja tai rangaistuksia, millä pienen saa tottelemaan. Lapsi ei ymmärrä aikuisten käytöstä ja kokeilee vanhempiaan kerran toisensa jälkeen, päästäkseen asiasta jyvälle.

Vasta myöhemmin alkaa varsinainen kasvatustyö ja se on paljon helpompaa, jos lapsi kunnioittaa vanhempiaan ja perheessä valitsee mukava ja tasapainoinen tunnelma, ei jatkuva rajojen hakeminen ja aiukuisten väsyminen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2007 klo 13:23 kirsi kirjoitti:
Miten saa pojan 1,7v tottelemaan?? Meillä on uusi taulu telkkari ja jo on saanut sen rikki kun menee kohti ja lyö... miten saa tottelemaan. ei sana on leikki!!
 

Yhteistyössä