Poika amikseen vaiko lukioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mama78"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mama78"

Vieras
Mun poika pärjää hyvin koulussa. Kasiluokan keskiarvo oli 8,7. Matematiikka on paras aine, siinä menestynyt jossain kilpailussakin (ei nyt voittanut, mutta oli koulunsa 3. paras). Ruotsi vähän kangertelee, siitä kutonen. Muuten tosi hyvä siis.

No poika ei oikein itse tiedä jatkaisko lukioon vai amikseen (sähköpuolelle). Isä on sähkömies ja hän harrastaa vähän propagandaa amiksen puolesta ja lukiota vastaan. Hänen mielestään lukiossa menee vain kolme turhaa vuotta ja kun jo yläasteella on ruotsin kanssa ongelmia, niin lukiossa sitten tulis vaikeeta. Ite oon sitä mieltä, että kyllähän varmasti nyt jonkun ruotsin saa hoidettua. Poika on kuitenkin englannissa ihan hyvä.

Poika on kahden vaiheilla, musta jopa tuntuu, että se menis mieluummin lukioon, mutta kaksi asiaa painaa sitä vastaan. Ensinnäkin isän puheet ja toiseksi se, että parhaat kaverit menee amikseen.

No kaikki sanoo, että antakaa pojan päättää ite. No tietysti, ei mulle lukio mikään pakkomielle oo, mutta jotenkin tuntuu, että sinne kannattais lähtee ees koittamaan. Mutta mitä perusteluita on mennä lukioon?

Jos ei poika itse ole ihan varma alavalinnasta niin lukio ei ainakaan sulje mitään pois, sieltä voi jatkaa joko lukiopohjaiselle amk-linjalle tai jos kerran on matikkapäätä niin vielä mielummin suoraan ammattikorkean puolelle vaikka sähköinsinööriksi tai mikäettei Otaniemeen. Sillä amiksen tutkinnolla kun ei nykypäivänä oikeasti kovinkaan paljon vielä tee ja kun kerran päätä on niin miksei sitten pyrkisi samantien vähän pidemmälle.

[QUOTE="Kifa";27141937]Jos ei poika itse ole ihan varma alavalinnasta niin lukio ei ainakaan sulje mitään pois, sieltä voi jatkaa joko lukiopohjaiselle amk-linjalle tai jos kerran on matikkapäätä niin vielä mielummin suoraan ammattikorkean puolelle vaikka sähköinsinööriksi tai mikäettei Otaniemeen. Sillä amiksen tutkinnolla kun ei nykypäivänä oikeasti kovinkaan paljon vielä tee ja kun kerran päätä on niin miksei sitten pyrkisi samantien vähän pidemmälle.[/QUOTE]

Ai väitäksä että ne joil ei oo päätä menee amikseen. Todella typerä väite. Mul on moni kaveri käyny lukion ja sitten tekee paskahommia. Mun mies on sähkäri ja tienaa yli kolme tonnia kuussa. Enempi kuin kukaan lukion käyny jonka tiedän.

Sitä paitsi amiksen sähkölinjallekan ei ole ihan helppo päästä,mutta teidän poikahan pääsis kyllä. Ammattikoulu on nykyisin tosi arvostettu myös.Jos ei haluu opiskella seuraavaa 7 vuotta.

En tiedä mikä on sähköpuolen tilanne mutta monilla peruskoulupohjaisilla amk-linjoilla tilanne voi olla se että oikeasti opinhaluinen ja lahjakas kaveri äkkiä turhautuu kun opiskelutoverit lähinnä räkivät kattoon eikä koulu suuriakaan vaadi. Eräs tuttu hakeutui perinteiselle duunarialalle puhtaasti lukiopohjalta (tai oli siinä jotain harrastustaustaa mukana) ja kuulemma pomo oli sanonut että mielummin hän ottaa töihin tällaisen fiksun kaverin joka oppii suunnilleen parissa viikossa sen mitä tarvitsee kuin kolme vuotta amiston nurkalla norttia kiskoneen kundin joka on päässyt koulusta rimaa hipoen ja jota ei todellisuudessa ala kiinnosta hituistakaan.

Amikseen on vähän vaikea hakea, jos ei oikein tiedä mikä siellä kiinnostaisi. Mutta jos pojalla on joku tietty ala (vaikka just tuo sähkö), mikä kiinnostaa, niin sitten mun mielestäni ilman muuta amikseen. Lukion voi käydä myös amiksessa, ns. kaksoistutkintona. Sen lisäksi lukion voi käydä myös myöhemmin iltalukiona, jos tykkää.

Ja kuten sanottua, en tiedä mikä on sähköpuolen tilanne mutta ainakin täälläpäin esim. auto-, putki- ja monilla muilla aloilla joissa olisi oikeasti hyvä työtilannekin, on ihan huikea keskeytysprosentti kun kouluun hakee ja pääsee suunnilleen kuka vaan ja sitten ne oikeasti motivoituneetkin saavat tarpeekseen. Lukiopohjaisilla linjoilla ja kaksoistutkintolaisilla tilanne on perinteisesti ollut parempi kun sinne hakeutuu porukkaa joka jo oikeasti tietää olevansa kiinnostunut alasta ja panostaa opiskeluihinsa.

Ai väitäksä että ne joil ei oo päätä menee amikseen. Todella typerä väite. Mul on moni kaveri käyny lukion ja sitten tekee paskahommia. Mun mies on sähkäri ja tienaa yli kolme tonnia kuussa. Enempi kuin kukaan lukion käyny jonka tiedän.

Miten minä en käsittänyt tuota viestiä ollenkaan noin?? Tuntuuko susta nyt siltä, että joku väittää, ettei sun "hyvin tienaava" mies ole fiksu.

Ja ap:lle. Kyllä se sun poikasi sen ruotsinkin siellä lukiossa selvittäisi, ei sen pidä ratkaista tätä asiaa. Enemmän ehkä, mitä hän haluaa tehdä tulevaisuudessa? Teoriassa kuitenkin enemmän koulutusta -> vastuullisempia tehtäviä (siis tarkoitushan on tämä). Asiantuntijatehtäviä. Esimiestehtäviä. Suunnittelutehtäviä. Jos hyvin ja oikein käy. Vai tahtooko hän tehdä tulevaisuudessa "vain" sähkömiehen hommia (eiköhän jo ku sähkärin vaimo tule ja puutu nyt tuohon vain sanaan). Ehkä suosittelisin pojallesi lukiota, jos yhtään inspiroi.

Oikeesti. Sun pojan on mentävä lukioon. Luulen, että hänestä on paljon parempaan kuin sähkäriksi. Ja luulen, että kun hän tutustuu uusiin ihmisiin, niin hänestä voi löytyä vaikka mitä. Jos on yläasteella huippu matikassa ja etenkin jos pärjää matikkakilpailussa, niin taatusti on lahjoja.'

Meidän koulussa annettiin matikkakilpailussa palkintoja viidelle. Kaikki kirjoittivat lukion pitkästä matematiikasta laudarin. Ja sillä arvosanalla pääsee suoraan Otaniemeen. Noin esimerkkinä vaan.

Suoraan sanoen, sun on parempi saada pojalles oikeeta tietoa. Se on sitten eri asia jos hänellä ei ole alkuunkaan kunnianhimoa jne. Sitten se on eri, mutta luulen että noilla lahjoilla kuitenkin olisi lukio mielekkäämpää.

Ei sitten vissiin tunneta, koskapa olen lukion käynyt ja tienaan reilusti yli 3000 euroa kuussa. Olen kyllä käynyt ammattikoulunkin, mutta työskentelen lukio- ja yliopistokoulutustani vastaavissa hommissa. Mutta itse aiheeseen, uskoisin, että jos poika pitää matematiikasta, niin lukio-opinnot voisivat sopia hänelle. Pääsisi tosissaan ratkomaan matemaattisia ongelmia.

Itse kannustaisin lukioon ja jos ei suju niin sitten voi hakea vaikka sinne amikseen. Voin kertoa että myöhemmin lukion suorittaminen ei ole niin helppoa ja motivaatio siihen voi olla vaikeaa löytää. Itse suoritin lukion vähän myöhemmin ja olisi kannattanut suorittaa silloin heti kun ns. oli sen aika. Muihin kouluihin ehtii hakea sitten jos lukio ja se Ruotsi ei oikein maistu.

Mielestäni ammattiopisto,kolmesta syystä: samalla voi käydä kaksoistutkinnon, voi hakea myös amk:n/yliopistoon jatkamaan ja jos opiskelu ei innosta kolmen vuoden jälkeen,niin on jo yksi tutkinto. Ja ihan tiedoksi että kolme vuotinen amo-tutkinto vastaa lukiota jatko-opintoihin hakiessa. Nimim. Entinen lähihoitaja ilman lukiopapereita ja nykyinen yliopisto-opiskelija

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Jos löytyy motivaatiota vielä ahkerasti opiskella, eikä ala ole ihan vielä selvillä, lukio on ihan hyvä vaihtoehto. Ehtii kasvamaan vielä 3 vuotta.

Jos taas ala on selvästi se sähköpuoli, amis ehkä parempi. Pääsee heti työnmakuun ja sieltä voi sitten jatkaa ammattikorkeaan. Opiskeluaikana pystyy tekemään myös alan töitä.

Niin pieniähän nuo 9.luokkalaiset vielä on, että harvalla on selvillä se oma ala vielä moneen vuoteen..

Kyllä se lukion ruotsi meni siinä missä yläasteellakin, huonosti. :D Mutta mitä sitten, jossain hyvä ja jossain huonompi. :) Kyllä sen läpi pääsee ihan varmasti jos yhtään viitsii sen eteen jotain tehdä.

Lukioon minä lapseni kannustaisin ensisijaisesti. Jos yhdessä aineessa on huono niin ei ole todellakaan mikään este jos se siitä on kiinni.

Ruotsiahan ei ole enää pakko kirjoittaa, pakolliset kurssit pitää suorittaa, mutta niistäkin voi selvitä, vaikka saisikin jonkin kurssin arvosanaksi nelosen. Juuri lukion ekan vanhempainillassa informoitiin, kun monia tuo ruotsin opiskelu (ja pakollisuus kiinnosti).

Sopivassa erikoislukiossa voi suorittaa muuten vaikka yliopiston kurssejakin ja tarvittavan hyvällä menestyksellä on yliopistopaikka valmiina ilman mitään pääsykokeita.

Lukio ja amis. Kummastakin ihan yhtäläiset hyödyt - paitsi että lukiosta on melkeempä pakko lähtee lisää kouluttautumaan, jotta saa hyviä itteä kiinnostavia töitä... Kaksoistutkintoa suosittelen.!

:rolleyes:

[QUOTE="Kifa";27141937]Jos ei poika itse ole ihan varma alavalinnasta niin lukio ei ainakaan sulje mitään pois, sieltä voi jatkaa joko lukiopohjaiselle amk-linjalle tai jos kerran on matikkapäätä niin vielä mielummin suoraan ammattikorkean puolelle vaikka sähköinsinööriksi tai mikäettei Otaniemeen. [/QUOTE]

Tässä oli minusta mielipide hyvin sanottu ja perusteltu.

Pelkällä lakilla et tee mitään. Ammatilla teet. Molemmilla pääset eteenpäin yliopistoon/korkeakouluun... kumman valitset?

Koitapa pyrkiä autoasentajan papereilla biologiksi, lääkäriksi, matkailualalle, ihan mihin vain. Kyllä joudut alusta asti käymään lukion asiat läpi. On aivan naurettavaa väheksyä lukion hyötyjä. Eri asia jos haluaa johonkin tiettyyn ammattiin ammattikoulupohjalla, sitten se on tietenkin järkevin vaihtoehto. Nyt kannattaisi hakea yleistietoa nostattava koulutus joka helpottaa huomattavasti suurimpaan osaan kouluun pääsyihin.

Vai miksi luulet, että vain murto-osa ammattikoulupohjalla hakevista pääsee yliopistoihin, kun taas suhteessa lukiolaisia pääsee huomattavasti enemmän? Koska heillä on niin hyvä pohja, lukio on nimenomaan tehty yleistiedon nostattamiseksi, voi käydä pitkän fysiikan matikan tai vaikka kemian. Siellä opiskellaan myös niin monia eri aiheita, että siinäkin jo kasvaa huomaamalla mikä itselleen sopii kun oikein syvennytään kieliin, matematiikkaan, kuvataiteisiin ja kaikkiin aineisiin eri tavalla kuin alakoulussa ja yläkoulussa.

Kaksoistutkinto on hyvä vaihtoehto, jos se ammattipuoli todella kiinnostaa myös joka on toisena lukion ohella. Muuten todella hyödytön ja hukkaan heitetty aika.

Tietenkin lukioon ja siitä eteenpäin. Sähköinssi kun tienaa enemmän ja saa haasteellisempia hommia kun perussähkäri. Vaikka niitäkin on taitavia, miksi hukata hyvää matikkapäätä.

Yhteistyössä