Poika aina yhtä vaikea kun tulee isältään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uusperhe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uusperhe"

Vieras
Aina alkaa sama juttu kun tulee kotiin. "En tykkää olla kotona!" Ja tänä aamuna en meinannut saada lähtemään kouluun ollenkaan! Taksi melkein ajoi jo ohi ennen kuin sain ulos. Hankalaa.:/
On siis 7v. Sitten kun on taas muutaman päivän ollut kotona niin kaikki sujuu suht hyvin. Näkee isäänsä jokatoinen vkloppu ja yleensä vain yhden yön on siellä, lauantaista sunnuntaihin.

[QUOTE="vieras";22069715]Mitäpä jos poika muuttaisi isänsä luo jos on onnellisempi siellä?[/QUOTE]

no sepä oli yksinkertainen ratkaisu. Ensinnäkään en usko että isä ottaisi lasta sinne asumaan, enkä antaisikaan. Tapaamisetkaan eivät ikinä mene niin kuin pitäisi, pitäisi hakea jo perjantaina mutta venyttää aina lauantaihin. Ja onhan siellä mukava olla kun isä on aina mukava eikä komenna mistään kun näkee niin harvoin, ostelee kaikkea mitä pyytää jne.

Meillä oli aikoinaan ihan sama juttu, kun lapset tulivat mummolasta kotiin. Itse ajattelin asian niin, että mummolassa oli sitten varmaan ollut kivaa, kun lapsi olisi mieluummin jäänyt sinne. Parissa päivässä meni aina ohi.

[QUOTE="vieras";22069715]Mitäpä jos poika muuttaisi isänsä luo jos on onnellisempi siellä?[/QUOTE]

Onnittelut! Päivän idiootein kommentti.
Muutostilanteet on lapsille vaikeita.
Pitää vaan jaksaa tukea.

[QUOTE="blondi";22069768]Onnittelut! Päivän idiootein kommentti.
Muutostilanteet on lapsille vaikeita.
Pitää vaan jaksaa tukea.[/QUOTE]
Kerro? Eikö isällä ole oikeus lapseen yhtä lailla? Varisinkin jos lapsi viihtyy. Puhun nyt yleisellä tasolla.

Kai se saisi kenet tahansa kiukuttelemaan, kun saa muistutuksen siitä, että tällainenkin mahtava ihminen perheeseen kuului, vaan eipä kuulu enää, eikä kukaan kysynyt minun mielipidettäni.

Sitäpaitsi tuon ikäinen ei vielä tiedä mitä haluaa. Samalla tavoin varmaan kaipaisi äidin luo, jos näkisi äitiä vain joka toinen viikonloppu. Isällä on mahdollisuus olla kärsivällinen ja mukava ja tehdä kaikkea kivaa, kun lapsi on siellä vain kaksi päivää ja vieläpä viikonloppuisin. Lähivanhemman eli äidin luona taas voi purkaa omia aitoja tunteitaan joita tuon ikäinen varmasti jo pidättelee isän luona ettei "pilaa" yhteistä aikaa, kun sitä on niin vähän.

Keskustele lapsen kanssa. Joka kerta kun tulee isältään. Voit jakaa lapsen ilon siitä mitä hän on tehnyt ja kokenut.
Kysy myös miksi lapsesta tuntuu, että kotona on huono olla. Keitä vaikka joku rauhallinen ilta molemmille kuppi kaakaota ja istuta lapsi pöytään ja kerro, että nyt jutellaan. Puhut kuin vertaisellesi, että on eräs asia mikä painaa sun mieltä. Nimittäin se, että lapsi on usein sanonut, ettei viihdy kotona ja haluaisi takaisin isän luokse. Kysy auttaisiko, jos tapaamisoikeutta lisättäisiin ja kerro, että se ei pelkästään ole sinun päätettävissä ja kerro myös missä määrin sinun mielestäsi olisi ok tavata isää, jos tapaamisoikeutta lisättäisiin. Ota sen jälkeen isään yhteyttä ja kerro, että juttelit lapsen kanssa ja LAPSI haluaisi tavata isää useammin. Pyydä isää harkitsemaan asiaa ja puhumaan siitä lapsen kanssa. Vaadi myös isää itse perustelemaan lapselle päätöstään, jos ei halua lisätä tapaamisia. Aikuinen mies, isä, pystyy kyllä kantamaan vastuuta päätöksistään ja puhumaan niistä lapselle. Jos perustelut on hyvät (pitkät työpäivät tms.) niin lapsikin todennäköisesti ymmärtää.
Tuossa tilanteessa on paha piilotella asioita lapselta. Lapsen luottamus horjuu. Jos isä ei halua tavata lastaan ja äiti suojelee lasta pimittämällä totuutta, niin se on väärin. Jos taas äiti ei halua myöntää enemmän tapaamisoikeutta, niin siitäkin on puhuttava suoraan ja perusteltava syyt. Voi myös sanoa, että tapaamisoikeutta voidaan lisätä esim. lapsen siirtyessä kolmannelle luokalle tms. Kuitenkin lapsen on oltava MUKANA päättämässä, vaikka lopullinen valta on aina aikuisilla.

Ja tuosta onnellisuudesta. Vanhempaa ei voi pakottaa lähivanhemmaksi vaikka lapsi olisi siellä kuinka onnellinen. Toinen juttu on vielä se, että tuon ikäinen ei voi päättää missä asuu. Noin isosta päätöksestä joutuu myös kantamaan seuraukset tai sitten lapselle annetaan niin paljon valtaa, että hän alkaa pompotella aikuisiaan. On vain sanottava jämptisti, että "sinä asun minun luona. Minä rakastan sinua enkä halua, että muutat pois. Minulla olisi todella huono olla, jos sinä muuttaisit. Voisitko lakata puhumasta tuollaisia". Lapsi haluaa varmasti tuntea itsensä tärkeäksi ja osaksi perhettä. Jos tuossa tilanteessa aikuinen pakkaa laukut ja tekee lapselle mieliksi, niin lapsi voi tulla vielä murheellisemmaksi, kun kukaan ei estele hänen lähtöään, vaikka vanhempi tarkoittaisi pelkästään hyvää.

[QUOTE="vieras";22069782]Kerro? Eikö isällä ole oikeus lapseen yhtä lailla? Varisinkin jos lapsi viihtyy. Puhun nyt yleisellä tasolla.[/QUOTE]

Kyllä isällä on oikeus olla isä. Tuossa ei olekaan kyse isän oikeudesta olla isä, vaan lapsen vallasta päättää tuollainen asia. Tuon ikäinen lapsi on vielä todella lapsellinen eikä näe seurauksia kauas tulevaisuuteen niinkuin aikuinen. Hän ei myöskään hahmota tilannetta samalla tavalla. Jos lasta kuuntelisi tuossa asiassa ja tekisi hänen mielen mukaan, koska lapsi on viikonloppulomilla "onnellinen" isällään, niin lasta saattaisi alkaa kaduttaa päätös. Arki isän kanssa ei olekaan samanlaista kuin ne viikonloppulomat jne. Lapsi tekee päätökset asioista joista pystyy ikänsä mukaan kantamaan seuraukset. Lapsi ei voi kantaa seurauksia lähivanhemman muuttamisesta äidistä isäksi.

[QUOTE="KOTIÄITI";22069902]Kyllä isällä on oikeus olla isä. Tuossa ei olekaan kyse isän oikeudesta olla isä, vaan lapsen vallasta päättää tuollainen asia. Tuon ikäinen lapsi on vielä todella lapsellinen eikä näe seurauksia kauas tulevaisuuteen niinkuin aikuinen. Hän ei myöskään hahmota tilannetta samalla tavalla. Jos lasta kuuntelisi tuossa asiassa ja tekisi hänen mielen mukaan, koska lapsi on viikonloppulomilla "onnellinen" isällään, niin lasta saattaisi alkaa kaduttaa päätös. Arki isän kanssa ei olekaan samanlaista kuin ne viikonloppulomat jne. Lapsi tekee päätökset asioista joista pystyy ikänsä mukaan kantamaan seuraukset. Lapsi ei voi kantaa seurauksia lähivanhemman muuttamisesta äidistä isäksi.[/QUOTE]
Näin juuri. Mullakin tyttö joskus suutuspäissään ilmoitti muuttavansa mummille asumaan, mutta sanoin tytölle, että minä olen asunut lapsuuteni mummisi kanssa ja tiedän, että kyläilysi mummilla on ihan erilaisia kuin asuminen mummin kanssa.

Eli meidän uusperheen lapsoset äidin luo asumaan, kun äidin kanssa on kivaa ja siellä ei oo tylsää ja tahdotaan asua äidin kanssa?
Ai niin äiti häippäs maailmalle ja on tällä haavaa kykenemätön huolehtimaan ees tapaamisista. Lähellä asuvana etävanhempana kun oli, jouduttiin huolehtimaan "ulkopuolisin" voimin tapaamisten toteutumisista. Totta hitossa lapsella on tivolissa kivempaa, kuin arjessa. Eiköhän etävanhemman luona lapsilla oo vähemmän kotitöitä+arkea ja enemmän hauskanpitoa. Minä tosin erolapsena en koskaan hinkunut isän luon asumaan, vaikka isä kunnollinen ja vastuullinen ihminen on/oli.

Kai se saisi kenet tahansa kiukuttelemaan, kun saa muistutuksen siitä, että tällainenkin mahtava ihminen perheeseen kuului, vaan eipä kuulu enää, eikä kukaan kysynyt minun mielipidettäni.

Lapsilta myös tuppaa unohtumaan millaista arki oli sen "mahtavan ihmisen" kanssa. Eli tuskin aapeen lapsen isä on viikonlopputapaamisissa samanlainen isä kuin vielä lapsen ja äidin kanssa samankaton alla asuessaan. Sitä kuvitellaan, että arki ois joka päivä samanlaista juhlaa kuin joka toinen viikonloppu tavatessa.

Kiitos paljon kirjoituksista. Kaikenlaisia ajatuksia kun käy mielessä, esim.olenko oikeasti niin huono äiti että poika haluaisi olla mieluummin isänsä luona ja mitä teen väärin. Täytyy vaan jaksaa, kyllä se tästä varmasti jossain vaiheessa helpottaa.

Anteeksi, mutta mulla on kyllä aivan päinvastainen kokemus siitä, mitä oli oikeasti sen taustalla, kun lapset olivat minulle vaikeita sen jälkeen kun isältään tulivat.

Isä asui parinkymmenen km päässä ja muksut (3 lasta, silloin 4-9v) meni sinne lähes joka viikonloppu. Kun tulivat kotiin, kiukuttelivat minulle ja sanoivat että haluavat isän luokse. Kun kyselin mitä isän luona oli puuhailtu, aina oli ollut toooooosi kivaa ja isä oli ollut niiiiiiiiin ihana kun oli ostanut kaikkea. Minä olin tyhmä, minulle sai kiukuta ja kotona kaikki oli ihan syvältä.

Meni muutama kuukausi ja tilanne meni koko ajan pahempaan suuntaan. Vanhempi poika kutsui minua lehmäksi ja tyttö oli jotenkin outo. Oli tosi räjähdysherkkä..äidin vaisto sen kai sanoi, mutta otin lapset puhutteluun yksitellen ja painostin kertomaan, mitä isän luona OIKEASTI tapahtui ja mikä on vialla.
Paljastui karmeita juttuja, siis oikeasti...huoh, tästä on niin vaikea vieläkin puhua sillä lapset hajosivat siihen paikkaan kun saivat murheet sydämeltään ..lapset oli viety silloin tällöin hoitoon ihan vieraille ihmisille, äidille ei saa kertoa. Tai sitten oli ryypätty porukassa, äidille ei saanut kertoa. Oli hakattu uusi avovaimo, äidille ei saa kertoa. Oli tehty tuhopoltto, äidille ei saa kertoa.....
Isä ei ole sen jälkeen saanut tavata lapsia.

Todella kehoitan kuuntelemaan äidinvaistoja. Jos tuntuu, ettei kaikki ole nyt kunnossa niin silloin ei kaikki ole kunnossa.

Minulla oli samanlainen ongelma alkuun esikoisen "isiviikonloppujen" jälkeen. Alkuun lapsi kiukutteli ihan kaikesta ja nimitteli minua. Asiasta puhuttiin lapsen kanssa ja sain selville että isäkin puhuu niin.
Otin isänkin puhutteluun ja ilmoitin, että minua ei saa lapsen kuullen haukkua, minäkään en puhu lapsen kuullen isästä pahaa (vaikka aihetta olisi ollutkin). Tämä loppui joksikin aikaa, kunnes lapsi itse ilmoitti ettei halua mennä isälle (lapsi oli tuolloin 6v), kun isä on aina humalassa ja tappelee uuden puolison kanssa (ja tämän lasten kanssa).
Asiasta puhuttiin yhdessä (se oli kuitenkin lähinnä minun yksinpuhelua) ja lapsi ei mennyt isälleen, ennenkuin uuden puolison kanssa tuli ero. Parin kuukauden jälkeen he palasivat kuitenkin yhteen ja lapsi kävikin taas säännöllisesti isällään (lapsen omasta tahdosta) vuoden päivät. Sitten alkoi taas samaiset ongelmat juomisineen ja tappeluineen (ilmeisesti väkivaltaakin oli käytetty, mutta onneksi ei lapsiin!). Lapsi ilmoitti taas ettei halua mennä, hieman alle vuoden kuluttua isä olmoitti taas muuttaneensa yksin asumaan ja haluaisi ottaa lapsen viikonlopuksi luokseen. Lapsi lähti innoissaan ja tuli kotiin hieman hämmentyneen ja poissaolevan oloisena. Yritin varovasti kysellä oliko jotain tapahtunut, vastaukseksi lapsi (tuolloin jo 10v) kertoi, että olivat käyneet keilaamassa, syömässä ulkona, mummin luona ja muutenkin oli ollut mukavaa viettää aikaa yhdessä isän kanssa.
Jonkin aikaa (muutaman päivän) mietittyäni mistä lapsen käytös voisi johtua, ymmärsin itsekin, että lapsi oli ollut ensimmäistä kertaa elämässään ihan kahden kesken isänsä kanssa. Meneehän toki pienen lapsen ajatukset vähemmästäkin solmuun, menisi ne aikuisellakin!

Nyt lapsi on viettänyt iloisena pian 2 vuotta laatuaikaa isän kanssa, käyneet yhdessä kanariallakin.

Olen todella onnellinen että HE "löysivät" toisensa vihdoinkin =)

Yhteistyössä