Poika aikoo lopettaa opiskelut heti alkuunsa...

  • Viestiketjun aloittaja "Annuli"
  • Ensimmäinen viesti
"Annuli"
Mun poika ilmoitti tossa viime viikonloppuna, että aikoo lopettaa syksyllä alkaneet opintonsa. Opiskelee kauppakorkeessa, mutta on todennu että lähinnä "eettiset syyt" estävät opiskelun tuolla. Ja muitakin syitä. Sanoi, että hoitaa syksyn loppuun ja aloitetut kurssit mutta sitten menee joulukuussa töihin samaan paikkaan kotikaupungissa jossa on ollut kesätöissä. Sano, että on elokuuhun asti töissä ja sitten alkaa opiskelemaan jotain muuta...

Noi "eetiset syyt" on jotain, että markkinatalous on huono asia jne. jne. Mää vaan aattelin että ei kai kaikista ekonomeista tartte tulla jotain bleiserissä viillettäviä myyntitykkejä, että kai sitä voi tolla koulutuksella muutakin tehdä. Mutta poika vaikuttaa aika ehdottomalta. Mitään hajua ei sitten oo mitä muuta vois opiskella.

Hirveesti se tonne halus ja hienosti pääsi sisään. Mutta en sitten tiedä miksi mieli muuttunut. Alkuun oli jopa intoa täynnä, mutta jotain kummallista lienee tapahtuneen. Poikani kertoo mulle kyllä asioitaan, että muuten kaiken pitäis olla kunnossa.

Niin en mä mitenkään häntä aio estää. Muuttaa sit kotiin takas ja alkaa käydä duunissa. Duunipaikassa on jo sovittu asia. Tosin kuulemma firman toimitusjohtajakin oli sanonut, että kannattais pysyy siellä koulussa enemminkin kuin tulla tänne.

Onks täällä semmosii joiden lapset on lopettaneet opiskelun ja vaihtaneet alaa ja sitten löytäneet sen? Tai ootteko ite tehneet niin?
 
Itse olen lopettanut aikanaan ammattikorkeakoulun kesken ja sen jälkeen vielä yliopistonkin :ashamed: Riitti ihmettelijöitä, mutta ei kaduta. Kumpikaan opiskelemani ala ei olisi omani tänä päivänäkään..

Ihan hyvin oon pärjännyt ja hyvän koulutuksen/työn hankkinut ;) Nyt kun lapset on tehty, olen ajatellut alanvaihtoa todelliselle "haavealalleni", joten koulu kutsuu toivottavasti pian!
 
Jee jee
kannattaa tiedustella asiaa. Jos kykenis nyt vielä kevään suorittamaan... Varmaan opinnot hyvitettäisi tulevassakin koulutuksessa. Tosin ei tuo työssä olokaan ole huono. Saa kenties säästettäisiin opiskeluun rahaa syksyksi. Nyt vaan miettimään uutta alaa. Kauppatieteen opinnoista ois kyllä hyötyä, ekobisnes ja reilukauppa ym. Kovasana joten kyllä ne eettiset arvot pystyy silläkin alalla toteuttamaan...
 
Lodis
Elämä on liian lyhyt tehdäkseen sitä, mistä ei pidä. Luota siihen, että kyllä poika jossain vaihessa tajuaa, mitä tahtoo elämällään. Duuni tuo kokemusta osakseen, ja kuitenkin lapsesi vaikuttaa fiksulta, tahtoo vain punnita vaihtoehtojaan.
 
"mou"
Mun poika lopetti amk:ssa, mutta jatkoi seuraavana vuonna siellä toisella alalla. Nyt hän opiskelee 3. vuotta ja on oikein tyytyväinen. Mieluummin niin, että vaihtaa alaa kuin jatkaa sillä alalla, mikä ei tunnu omalta.
 
"mou"
Ai niin, vaihtoihan mun tyttökin yliopistossa pääainetta.Ja on nyt erittäin tyytyväinen. Perusopinnot piti ensin suorittaa siltä alalta, mitä meni opiskelemaan, ja sen jälkeen onnistui hyvin pääaineen vaihto.
 
Kannattaisi yrittää takoa hänelle päähän, että tuolla koulutuksella voi tehdä paljon. Ei todellakaan tarvitse olla pörssimeklari tms. IMF ja Maailmanpankki näin perinteisinä instituutioina sekä kansalaisjärjestöisemmällä tasolla esim. Grameen Bank ja Kiva.org ovat esimerkkejä joiden kautta kaupallisella koulutuksella voi vaikuttaa ihmisten elämään. Itsellänikin on myös kaupallista koulutusta, tosin AMK-tasolta, mutta olen ajatellut jatkaa siitä eteenpäin, kunhan saan kehityshallinnon opintoni valmiiksi. Kaupallista puolta voi soveltaa lähes kaikkeen ja siinä sivussa voi opiskella jotain muutakin, tiedän esim. lääkis/kauppis -tuplatutkinnon samaan aikaan suorittaneita. :)

Voin yyveellä antaa oman sähköpostiosoitteeni, jos lapsesi haluaa keskustella asiasta tarkemmin.
 
"ap"
kannattaa tiedustella asiaa. Jos kykenis nyt vielä kevään suorittamaan... Varmaan opinnot hyvitettäisi tulevassakin koulutuksessa. Tosin ei tuo työssä olokaan ole huono. Saa kenties säästettäisiin opiskeluun rahaa syksyksi. Nyt vaan miettimään uutta alaa. Kauppatieteen opinnoista ois kyllä hyötyä, ekobisnes ja reilukauppa ym. Kovasana joten kyllä ne eettiset arvot pystyy silläkin alalla toteuttamaan...
Poika on aina säästänyt rahojaan. Ei nytkään hänellä ole rahasta pulaa. Ja varmaan töissä käydessä säästäis lisää. Siis onhan toi kai sitä samaa Aalo-yliopistoa? Että kai sitä vois ainakin kokeiluksi opiskella jotain muuta?

Emmä tiedä, mun poika juttelee noista asioista niin korkealentoisia ettei aina perässä pysy. Jotenkin se näkee, että yhteiskunta menee pikkuhiljaa siihen suuntaan, että tietokoneet hoitaa kaiken ja että kun muutkin asiat järkeistetään, niin ei oo mitään järkeä opiskella? No ekana kai noi tehdasduunit sitten menee? En osaa selittää, mutta sillä on hyvin kummallinen ja aika negatiivinen kuva siitä miten maailma kehittyy. Ei se muuten ole mikään negatiivinen ihminen vaan todella avoin, sosiaalinen ja tavallisissa asioissa positiivinen.

Kai se sitten on jotain semmosta maailmantuskaa jota jokku nuoret kokee. Joillekkin se ilmenee nuorempana kaiken maailman angsteina, mutta kai se mun pojalla sitten tullut vähän myöhemmin. Hän kun on aina ollut vähän "hidas" (ei älyltään), että ehkä tää on joku jälkimurrosikä...
 
"ap"
Kannattaisi yrittää takoa hänelle päähän, että tuolla koulutuksella voi tehdä paljon. Ei todellakaan tarvitse olla pörssimeklari tms. IMF ja Maailmanpankki näin perinteisinä instituutioina sekä kansalaisjärjestöisemmällä tasolla esim. Grameen Bank ja Kiva.org ovat esimerkkejä joiden kautta kaupallisella koulutuksella voi vaikuttaa ihmisten elämään. Itsellänikin on myös kaupallista koulutusta, tosin AMK-tasolta, mutta olen ajatellut jatkaa siitä eteenpäin, kunhan saan kehityshallinnon opintoni valmiiksi. Kaupallista puolta voi soveltaa lähes kaikkeen ja siinä sivussa voi opiskella jotain muutakin, tiedän esim. lääkis/kauppis -tuplatutkinnon samaan aikaan suorittaneita. :)

Voin yyveellä antaa oman sähköpostiosoitteeni, jos lapsesi haluaa keskustella asiasta tarkemmin.
Joo. Vaikeepa mun on sen päähän mitään takoa kun ittellä ei kauheen korkeeta koulutusta ole. Jotenkin sillä ei oo respektiä ton suhteen mua kohtaan, mikä on ihan ymmärrettävää. Ei se sinällään mikään maailmanparantajahihhuli oo, ainakaan sillä tavallisella tavalla. Ja lisäksi mun poika on semmonen, että vaikka se on fiksu, niin se on sitten tosi laiska opiskelujutuissa jos sitä ei se yhtään kiinnosta.

No voinhan mä sille vihjata, että jos se haluaa keskustella joidenkin ihmisten kanssa jotka tietää asioista ja joilla on erilainen näkemys, niin sekin ois mahdollista. Että täytyy kysyy. Että jos semmosta ilmenee niin voin rekkautua tänne ja pyytää sulta yv:llä sähköpostin. Poika tulee tänään illalla kotiin ja oli tarkoitus jutella lisää.
 
"Mama_82"
[QUOTE="vieras";27444796]En ymmärrä näitä lopettajia....on vienyt jonkun paikan, joka todella halusi sinne.[/QUOTE]

Joo, vituttaa tommoset. Pitäis antaa noi opiskelupaikat semmosille jokka sitä haluu. Varmaan on tuhansia nuoria jokka ottas tonkin paikan riemulla vastaan ja opiskelis hymyssä suin eikä valittais. Pitäs olla niin että tonne otettas motivaation perusteella. Tietty sillonki aina joku lopettas, mut aina kun lopettas, otettas tilalle joku uusi.
 
Voisiko vaihtaa lennossa kauppakorkeasta vaikka yliopistoonesim. Humanistiseen tiedekuntaan tai
No tuollaisen "lennosta vaihtamisen" saa unohtaa heti kättelyssä. :D Ei tiedekunnasta toiseen tuolla tavalla siirrytä edes saman talon sisällä.

Mutta noin muuten ymmärrän täysin tuon poikasi leipääntymisen siihen kauppakorkeaan; aika lailla vastaavia tapauksia on omassakin tuttavapiirissä peräti kolme kappalaetta. Eivät aikanaan miettineet asiaa loppuun asti ja kun sisäänpääsykin vielä on suhteellisen helppoa, niin siellähän sitten aloittivat. Se porukka siellä kauppakorkeassa vaan on pääsääntöisesti aivan kamalaa ajattelevan ihmisen siedettäväksi; varsinainen opiskelu ja oppisisällöt eivät kiinnosta juuri ketään (luennoilla ei viitsitä käydä, vaan luentomuistiinpanoja myydään ja ostetaan; tenttikirjoja ei viitsitä lukea, vaan tenteistä keplotellaan ykkösellä läpi oppilaskunnan myymien prujujen avulla yms. alakoulumeininkiä), vaan ainoa ajatus on läpäistä opinnot mahdollisimman vähällä vaivalla, jotta pääsee vuolemaan rahaa.

Voi olla loppupeleissä ihan hyväkin mennä vielä hetkeksi töihin miettimään, mitä oikeasti haluaa elämältään. ;)
 
[QUOTE="Mama_82";27444812]Joo, vituttaa tommoset. Pitäis antaa noi opiskelupaikat semmosille jokka sitä haluu. Varmaan on tuhansia nuoria jokka ottas tonkin paikan riemulla vastaan ja opiskelis hymyssä suin eikä valittais. Pitäs olla niin että tonne otettas motivaation perusteella. Tietty sillonki aina joku lopettas, mut aina kun lopettas, otettas tilalle joku uusi.[/QUOTE]

"Antaa opiskelupaikat sellaisille, jotka niitä haluu"!!!??? Siis mitä *ittua? Jos kerran on motivaatiota, niin lukee sitten niihin pääsykokeisiin ja osoittaa sen motivaationsa, eikä vain vingu netissä, että "kyllähän mäkin, mutku!". Vihaksi pistää! :mad:
 
"Mama_82"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27444857:
"Antaa opiskelupaikat sellaisille, jotka niitä haluu"!!!??? Siis mitä *ittua? Jos kerran on motivaatiota, niin lukee sitten niihin pääsykokeisiin ja osoittaa sen motivaationsa, eikä vain vingu netissä, että "kyllähän mäkin, mutku!". Vihaksi pistää! :mad:
No pääsykokeet on vääränlaiset. Sinne pääsee jos osaa vastata niihin kysymyksiin, mutta ei siitä motivaatiota näe. Kyllä motivoitunu pärjää paremmin ja sitä ei ne pääsykokeet mittaa. En osaa selitää mutta tajuut kyllä itekkin mutta haluut vaan vängätä kun oot ite olevinaan niin hieno korkeekoulutettu.
 
[QUOTE="Mama_82";27444882]No pääsykokeet on vääränlaiset. Sinne pääsee jos osaa vastata niihin kysymyksiin, mutta ei siitä motivaatiota näe. Kyllä motivoitunu pärjää paremmin ja sitä ei ne pääsykokeet mittaa. En osaa selitää mutta tajuut kyllä itekkin mutta haluut vaan vängätä kun oot ite olevinaan niin hieno korkeekoulutettu.[/QUOTE]

No koettaisit edes selittää, mitä pääsykokeet sinun mielestäsi mittaavat, jos eivät kerran motivaatiota? Tyypillisestihän pääsykokeissa on (ainakin) kaksi erillistä osiota, jossa toisessa mitataan kykyä omaksua hiukan suurempi tietomäärä ja toisessa sitten kykyä soveltaa tätä tietoa. Jos ei homma onnistu pääsykokeessa, niin voin luvata, että ei se kyllä onnistu opinnoissakaan (vaikka se opiskelupaikka siis kannettaisiin kultatarjottimelle eteen).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27444857:
"Antaa opiskelupaikat sellaisille, jotka niitä haluu"!!!??? Siis mitä *ittua? Jos kerran on motivaatiota, niin lukee sitten niihin pääsykokeisiin ja osoittaa sen motivaationsa, eikä vain vingu netissä, että "kyllähän mäkin, mutku!". Vihaksi pistää! :mad:
Miehän en oo koskaan päässyt Helsingin yliopistoon, vaikka pääsykokeissa olen käynyt hikoilemassa useampaan otteeseen. Siltikin, vaikka samoista aineista olen avoimen yliopiston kautta (jotka siis sisällöltään, luennoitsijoiltaan jne. samoja kuin yliopiston "suljetutkin" kurssit, jopa osa yliopistossa kirjoilla olevista käy aikataulujen vuoksi avoimen kursseilla) suorittanut yli 100 op kiitettävästi. Lundin yliopistoon pääsin maisteriohjelmaan sisään heittämällä ja UK:ssa yliopisto-opintoni sujuvat ihan ok. En tiedä mitä suomalaiset pääsykokeet testaavat, mutta ainakaan minun kohdallani eivät kerro motivaatiosta, opiskeluun soveltuvuudesta, opiskelutaidoista tms. muustakaan merkittävästä.

Olisin ennemmin sen mallin kannalla, että kaikki haluavat pääsevät sisään ja heikoiten suoriutuvia karsitaan sitten vuosi vuodelta, kurssi kurssilta poies.
 
"vieras"
[QUOTE="Mama_82";27444882]No pääsykokeet on vääränlaiset. Sinne pääsee jos osaa vastata niihin kysymyksiin, mutta ei siitä motivaatiota näe. Kyllä motivoitunu pärjää paremmin ja sitä ei ne pääsykokeet mittaa. En osaa selitää mutta tajuut kyllä itekkin mutta haluut vaan vängätä kun oot ite olevinaan niin hieno korkeekoulutettu.[/QUOTE]Eiköhän ne pääsykokeet ole silti paras keino siivilöidä uudet opiskelijat. Jos on motivaatiota päästä sisään ja päntätä, niin osaa varmasti vastata pääsykokeen kysymyksiinkin, eikä pauhata kuinka ne on "vääränlaiset". Opiskelun aikana sen sijaan monelle tuleekin motivaatio- ja jaksamisongelmia, mutta minusta se on ihan normaalia; ei kaikkea voi ennustaa ja se mitä 18-kesäisenä ylioppilaana halusit, voikin olla muutaman vuoden päästä jotain ihan muuta.

Toivottavasti aloittajan poika löytää oman paikkansa. Tiedän kyllä tunteen, kun se oma, kauan haaveiltu ala ei enää pitkien opiskeluvuosien päästä olekaan sitä. Kauppatieteiden opiskelijoista minulla on vähän sellainen kuva, että tärkeänä ne siellä istuu puvut päällä luentosaleissa euron kuvat silmissä. :D

Mutta tosiaan, jos kovat arvot ahdistavat, niin onhan nykyään kasvavana suuntauksena ekobisnes, reilu kauppa, vihreät arvot jne. Ehkä voisi yrittää suuntautua niihin?
 
Olisin ennemmin sen mallin kannalla, että kaikki haluavat pääsevät sisään ja heikoiten suoriutuvia karsitaan sitten vuosi vuodelta, kurssi kurssilta poies.
En ota kantaa siihen, miksi et ole päässyt sisään, mutta tuo yllä esittämäsi malli on huono ainakin kahdesta syystä:
1) Jos kaikki pääsisivät sisään, niin kuka ja millä resursseilla ne peruskurssit yms. vetäisi nykyistä monta kertaa suuremmalle porukalle? Tällä hetkelläkin yliopistoissa opetustehtävissä toimivat ovat ihan kirjaimellisesti uupumassa työtaakkansa alle (merkittävin syy mm. sille, miksi itse otin ritolat yliopistolta) ja olen ihan varma, että riittäviä opetusresursseja ei valtio tulisi takaamaan. Ja vaikka periaatteessa rahat takaisikin, niin mistä ne riittävän pätevät opettajat yht'äkkiä revittäisiin?
2) Mallissa tulisi ihan liikaa tarpeetonta tyhjäkäyntiä. Todella moni sellainen, joka itse kuvittelee handlaavansa yo-opinnot, ei niissä todellisuudessa kuitenkaan pärjäisi. Tässä menee vuosia hukkaan ja näille karsiutuneille pitäisi joka tapauksessa järjestää sitten vaikkapa amk-koulutusta = ei mitään eroa nykytilanteeseen.

(Tietysti voitaisiin sitten kuvitella sellainen hypoteettinen tilanne, jossa kaikki sisäänpäässeet kuitenkin valmistuisivat ( :D ), mitä me tekisimme vuosittain sadoille teatteritieteen maistereille?)
 
tytönjapoikienmamma
Voi, ymmärrän, että mietit asiaa ja ehkä olet pettynytkin, tavallaan....toisaalta, hyvä jos nyt huomasi, ettei tuo ole hänen alaansa ja mahdollisesti löytää, siis , toisaan toivottavasti sitten klöytää oikean alan...Tsemppiä ja jutelkaa !
 

Yhteistyössä