poika tuli :heart: hän saapui maailmaan 4.3 klo. 1.37 ja mitat oli 4440g ja 53cm,pipo 37,4cm.
ja siitä synnytyksestä; maanantaina mentiin sinne ä-polille kontrolliin.lääkäri siinä mittaili taas ja tuli siihen tulokseen,että parempi käynnistellä heti,oli sen iso pää vauvalla.
onneks olin ottanu kaikki tavarat varuilta mukaan,siitä sitten lähettiin vuodeosastolle.
11 aikaan mulle annettiin ½ sytotec ja pikku supistelut alkoivat,sain vielä myöhemmin toisen puolikkaan ja kun ei sen kummempia tapahtunut,niin sain nukkua yön aika rauhassa.
välillä kyllä heräilin ihan kunnon tuntemuksiin,mutta ne tuli kuitenkin vielä tunninkin välein.
aamulla sain jo kokonaisen sytotecin ja olokin muuttui jo astetta tukalammaksi,supistuskäyrä huiteli jo 80 puolella.onneks olin aika rentona ja keskityin vaan siihen särkyyn.kätilön kanssa sovittiin,että otan vielä yhen kokonaisen ja sit katotaan mikä tilanne kohdunsuulla.tähän asti ei ollut kun kaula vähän lyhentynyt.
toisen lääkkeen jälkeen alko sitten jo tapahtua kunnolla.17 aikaan supistukset vaan tihenivät ja alkoi todella tuntua selässä.kärvistelin vaan tuolissa ja kätilö soitti saliin siinä vähän ennen 19,että oltais tulossa.pakko oli päästä ammeeseen,onneksi se oli vapaana!siellä meni n.1,5 tuntia ja aika kipeetä teki jo,meinasin jos jotain lääkettä sais.kätilö teki tutkimuksen ja sano että epiduraalin vois saada.lääkäri oli toista mieltä,kun kaulaa oli vielä jäljellä,mutta olin 4 cm auki.tässä välissä vaihtu kätilö ja hän antoi mulle petidiinin,että saisin vähän levätä.mies lähti kanssa nukkumaan isienhuoneeseen.
kuuntelin radiota silmät kiinni ja seikkailin mielessäni jossain ihan muualla.hyvin vei ajatukset pois kivusta vähäksi aikaa.sitten alko taas tuntua pahalta.makasin vaan hiljaa paikoillaan ja keskityin hengittämiseen.kunnes oli pakko käydä vessassa.nousin ylös ja kävelin vessaan.
huomasin,että verta ja limaa tulee ihan kunnolla.jotenkin sain itteni ylös ja menin soittamaan kelloa.kätilö tuli ja katto tilanteen,olin melkein 8 cm auki!kehu kovasti miten olin jaksanut kärvistellä siinä
lääkäri tuli paikalle ja puhkaisi kalvot,sen jälkeen laitettiin kohdunkaulapuudute,että saisin vähän levätä ennen ponnistusta.mies tuli kanssa takasin saliin.puudute vei pahimman kivun,mutta melkein heti laiton jälkeen alkoi ponnistuttaa.yritin hengitellä nopeasti siinä ja kätilö kattoi taas tilanteen,ei antanut lupaa,koska piti laittaa telineet ja hakea lääkäri ja episiotomia leikata.kuitenkin sanoi että voin vähäsen ähistää.no meinashan poika syntyä jo silloin,otti kunnon harppauksen eteenpäin
kätilö valmisteli paikat pikavauhtia ja kutsui lääkärin.mies lähti juomaan mehua ja meinas myöhästyä syntymähetkestä.nimittäin ponnistus vaihe kesti 7 minuuttia ja jos ei ois tarvinnut sitä epparia leikata,ois tullu vieläkin nopeammin.varmaan 4 tiukkaa ponnistusta a poika oikein lensi maailmaan=)kaikki kivut unohtuivat heti ja ihmettelin edessäni näkyviä pieniä kiveksiä
olin aika varma että toinen tyttö tulee,ja olinkin aika järkyttynyt,kun ei ollutkaan samanlainen kun esikko
mutta rakastuin poikaan heti ensi silmäyksellä :heart:
kätilö siinä paikkaili epparia ja poika oli rinnan päällä,rauhoittui heti kun siihen laskettiin.
siirtyi siitä tissille ja ensiruokailu kesti melkein tunnin verran.kätilö patisteli sitten suihkuun,mutta kun nousin ylös,alkoi pyörryttää niin,että pääsinkin pyörätuolissa osastolle.
siellä sitten meni 2 päivää ja nyt ihanaa olla kotona.esikoinen rakastui vauvaan heti ja itelläkin jo ihan ok olo,mitä nyt välillä haavaa vihloo ja hemppa oli pudonnut 135:stä 98:siin.eli aika kalpea olo ja heikottaa.
lähenkin tästä nyt tissihommiin,palailen taas kertomaan kuulumisia ja lukemaan teidän vauvanodotuksista=)