Pohditaan perheen voimin koirarotua mikä olisi hyvin seurallinen.*veljen surullinen pyyntö*

kysymys ei ole siitä että minä kasvattaisin tällaisia lapsia, ihme syyllistämistä heti. olen vain saanut läheltä seurata tällaista ja ei ole kivaa katsottavaa. ja jos lasta jo ennestään kiustaan niin vasta saavat kiusaamisen aihetta jos jonkun pikkufifivillakoiratipsun hänelle hankitaan. kiusaajat kun eivät yleensäkkään ole niitä mukavimpia ja fiksuimpia tyyppejä, saavat kyllä kiusaamisen aihetta pienemmästäkin.
Kiusaamiseen ei tarvita aihetta. Ei se kiusatun muuttaminen tai se, että varotaan kaikkea, mistä voitaisiin kiusata auta ollenkaan mitään. Sitäpaitsi lapset eivät edes tunnista villakoiraa villakoiraksi, jos sillä ei ole leijonaleikkausta.

Keittiönoita
Kivasti tullut lisää ehdotuksia. Mä mietin tota villakoiraa ja totesin, että ei villakoiraa. Veli on muutenkin syrjitty koulussa (haukutaan homoksi yms. :( ) Eikä tosiaan niitä kavereita ole. Joten pelkään, että villakoira lisää sitä vielä enemmän. Villakoirat on kyllä kivoja, mutta silti.

Mä en tokkiinsa sano, etteikö sakemanneista löydy niitä helmiäkin. Mutta mun mielestä se ei oo hyvä vaihtoehto vilkkaalle lapselle. Kaiken lisäksi tää mahdollinen sakemanni on joku venäjältä/virosta tuotu.
Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat :) Meille aikoinaan yksi kriteeri koiran valinnassa oli, että koiran pitää olla koiran näköinen ja koiran kokoinen. Lisäksi terve ja pitäikäinen rotu sekä lempeä luonne. Siksi meille tuli malamuutti. Kuormanvetokoirana se ei kuitenkaan ollut lasten ulkoilutettavissa ennenkuin vasta sitten, kun koira ei kokenut tarvetta "suojella" hihnan toisessa päässä olevaa ulkoiluttajaa. Poika siis pystyi ulkoiluttamaan koiraa vasta noin 14-vuotiaana, sitä ennen pojalla ei ollut vielä riittävästi auktoriteettia ja koira koki pojan lauman jäseneksi, jota pitää suojella kaikilta mahdollisilta möröiltä.

Lapinkoiraa ehdottaisin itsekin tai miten olisi lunnikoira:

hhhhhhh
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24395713:
Kiusaamiseen ei tarvita aihetta. Ei se kiusatun muuttaminen tai se, että varotaan kaikkea, mistä voitaisiin kiusata auta ollenkaan mitään. Sitäpaitsi lapset eivät edes tunnista villakoiraa villakoiraksi, jos sillä ei ole leijonaleikkausta.
kuule jos minua itseä kiusattais niin voisin noin ajatellakkin, itsellä kun riittäis itsetunto ja ylpeys siihen. mutta lapsi voi ennestään olla jo aivan maassa kiusaamisen takia, ja jos nyt omaa lasta esim homoksi haukuttais niin en laittais hänelle enään korviksia, pukis naismaiseksi, hankkis villakoiraa käsilaukkuun ja kouluun vaan.
ei varoa liikaa, mutta ei myöskää uhmata liikaa..

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24395715:
Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat :) Meille aikoinaan yksi kriteeri koiran valinnassa oli, että koiran pitää olla koiran näköinen ja koiran kokoinen. Lisäksi terve ja pitäikäinen rotu sekä lempeä luonne. Siksi meille tuli malamuutti. Kuormanvetokoirana se ei kuitenkaan ollut lasten ulkoilutettavissa ennenkuin vasta sitten, kun koira ei kokenut tarvetta "suojella" hihnan toisessa päässä olevaa ulkoiluttajaa. Poika siis pystyi ulkoiluttamaan koiraa vasta noin 14-vuotiaana, sitä ennen pojalla ei ollut vielä riittävästi auktoriteettia ja koira koki pojan lauman jäseneksi, jota pitää suojella kaikilta mahdollisilta möröiltä.

Lapinkoiraa ehdottaisin itsekin tai miten olisi lunnikoira:

Meillä ei Fifillä ole minkään valtakunnan suojeluviettiä... vahtikoirana sen teho perustuu massaan: sen voi laittaa oven eteen nukkumaan ja toivoa, että mahdollinen tunkeilija kompastuu siihen ja fifi herää ja haluaa leikkiä - ja nuolee tunkeilijan kuoliaaksi. Ja pieniä koiria se pelkää. Luulee ehkä liikkuviksi alkupaloiksi?

"Jonna"
sellainen koira, jonka lapsi hallitsee. Ja oli rotu mikä vain, väärissä käsissä siitä voi kasvaa ongelma. Eli lapselle ei yksinään mitään, vanhemmat ovat vastuussa koirasta, ei se lapsi vaikka koira olisi kuinka hänen ilokseen hankittu.
Hankkikaa kissa!

Keittiönoita
Meillä ei Fifillä ole minkään valtakunnan suojeluviettiä... vahtikoirana sen teho perustuu massaan: sen voi laittaa oven eteen nukkumaan ja toivoa, että mahdollinen tunkeilija kompastuu siihen ja fifi herää ja haluaa leikkiä - ja nuolee tunkeilijan kuoliaaksi. Ja pieniä koiria se pelkää. Luulee ehkä liikkuviksi alkupaloiksi?
:D :D Meidän puudelilla ei ollut suojeluviettiä oikeastaan muita kohtaan kuin juurikin kuopusta. Tai kyllä muakin kohtaan, mutta ero oli siinä, että minä päätin, tarvitseeko mua suojella vai ei.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24395754:
:D :D Meidän puudelilla ei ollut suojeluviettiä oikeastaan muita kohtaan kuin juurikin kuopusta. Tai kyllä muakin kohtaan, mutta ero oli siinä, että minä päätin, tarvitseeko mua suojella vai ei.
Fifin rohjake ei suostu vetämään minua, vaan tulee pulkkaan/kelkkaan istumaan syliini ja katselee kummissaan, minne vetokoirat ovat unohtuneet... Muksuja kyllä kiskoo.

JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24395773]noitahan ei lasketa spanieleiksi vaikka nimessä se onkin ;)

Spanieleista mä ehdottaisin Espanjanvesikoiraa tai lagottoa[/QUOTE]

Kiitokset selvennyksestä! :D:flower:

Ei aina jaksa itse nähdä vaivaa...

<3
australianpaimenkoira..
tykkää lapsista,aina valmis kaikkeen,iloinen ja oppivainen.
ei iso,eikä pieni.
turkki hylkii likaa ja vettä.
värivaihtoehtoja monia... : )
tutustuppa rotuun netissä.

meillä jo 3 aussia : ) ja 1v lapsi.

australianpaimenkoira..
tykkää lapsista,aina valmis kaikkeen,iloinen ja oppivainen.
ei iso,eikä pieni.
turkki hylkii likaa ja vettä.
värivaihtoehtoja monia... : )
tutustuppa rotuun netissä.

meillä jo 3 aussia : ) ja 1v lapsi.
Kaikki tapaamani australianpaimenkoirat ovat olleet todella aktiivisia. Ei mikään koira helpommasta päästä. En ehkä suosittelisi 10v:n koiraksi, vaikka teillä ilmeisesti positiivisia kokemuksia onkin. Esim collie on mielestäni asteen verran helpompi ja jo mainittukkin "minicollie" eli sheltti sitäkin soveltuvampi.
Kaikki tällä hetkellä tai lähimenneisyydessä työkoirina käytetyt rodut jättäisin kyllä suosiolla laskuista. Maailmasta löytyy monta seurakoiramaisemmaksi jalostettua koirarotua, joista saa kyllä myös menevän kaverin.
Joku tuolla jo mainitsikin lapinkoiran. Se saattaisi soveltua, jos ei asu kerrostalossa, eikä ole kovin ääniherkkä. Kyseessä käsittääkseni suhteellisen haukkuherkkä rotu.
Toinen sopiva turrikka voisi olla keeshond.
Vaan ehkäpä minä olen nyt kantanut korteni kekoon tässä asiassa ja lupaan olla ehdottamatta enää yhtään rotua :saint:

JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="pölyhousu";24400757]Bordercollie.Todella älykkäitä ja sopii harraste koiraksi[/QUOTE]

Älykäs koira on saatanasta tai perkeleestä. Samoin ääliö koira. Sopivan yksinkertainen on helpoin: oppii asiat, kun jaksaa opettaa, mutta ei sovella käytäntöön oma-aloitteisesti.

Minä äänestäisin Keittiönoidan tapaan lapinkoiraa tai lunnikoiraa, mutta en missään nimessä 10 vuotiaan koiraksi vaan perheen aikuisten vastuulle. Toki 10-v. osaa jo tehdä koiran kanssa paljonkin opastettuna ja ainakin meillä koirat ovat lapsille todella tärkeitä vaikka itse kannankin vastuun.

Yhteistyössä