Pohdiskeluja välttämisestä/altistamisesta, imetysdieetistä yms.

Olen ollut imetysdieetillä nyt 1,5 vkoa ja on herännyt pari mieltä askarruttavaa juttua. Toivottavasti joku ehtisi kommentoida näitä omia pohdiskelujani. :) Olen siis jättänyt omasta ruokavaliosta maidon, viljat ja kananmunan pois. Tyttö siis himpun vajaa 7kk.

1) Kauanko suolioireiden katoaminen yleensä kestää, mikäli ruokavalio on kunnossa? Iho meillä on jo suht hyvässä kunnossa, mutta tyttö potee edelleen vatsaansa 1,5 viikon jälkeenkin.

2) Imetän niin usein päivässä kuin pieni tuntuu haluavan, mutta meillä syödään mielestäni todella huonosti tällä hetkellä (n. 5 krt imetystä päivässä, yöllä ehkä 2-5 krt). Kasviksia emme edes ehtineet kunnolla ottaa ruokavalioon, eikä lihoja ollenkaan ennen varsinaisia allergiaepäilyjä, joten pieni syö edelleen imetyksen lisäksi vain riisipuuroa ja hedelmäsoseita. Imetysdieetillä olisi kuulemani mukaan hyvä välttää mitään uusien ruoka-aineiden kokeilua, mutta huolettaa saako tyttö tarpeeksi ravintoa. Onko siis väärin kokeilla esim. bataattia, vai tulisiko minun pysyä vain imetys-riisipuuro-hedelmäsose-linjalla tämän dieettauksen ajan? Alan olla huolestunut tytön ravinnonsaannista kun tuntuu että oma maidontuotantokin alkaa hyytymään. Meillä tehdään parhaillaan myös hampaita, joten ruokahaluttomuus voi tietenkin liittyä myös siihen.

3) Kokeilimme Mimimax soijakorviketta parin päivän ajan. Halusin tarjota tytölle juotavaa muualtakin kuin rinnasta, kun pullo tuntui maistuvan muutenkin paremmin. Kolmen päivän kokeilun (50-100ml päivässä) jälkeen eilen illalla iholle ilmaantui punaista näppyä, rintakehään ja vatsaan ja levisi vähän myös selkään ja raajoihin. Aamulla näpyt olivat kadonneet, mutta uskallanko enää kokeilla Mimimaxia? Näpyt saattoivat johtua myös omasta ajatusvirheestä, kun väsyneenä ja ajattelemattomasti söin laktoositonta juustoa (jossa tietenkin on maitoa, hölmö minä! :$ ). Voivatko ihoreaktiot tulla siis viiveellä, eli olisiko soija sittenkin sopimatonta? Harmittaa vain, kun se meni suht hyvin alas.

4) Lastenlääkäri ohjeisti meitä pari viikkoa sitten tekemään välttämisen jälkeen altistuksen kotona. Onko tämä ihan normaalia? Olen jostain ollut lukevinani, että altistus pitäisi tehdä lääkärin valvonnassa kuitenkin, onko näin?

Välttämisen jälkeen neidin iho on huomattavasti parantunut, mutta massu vaivaa ilmeisesti edelleen. Meillä on seuraava lääkäri kuun lopulla (saman lastenlääkärin ohjeistuksesta), mutta tuntuu aika pitkältä ajalta, etenkin kun huolettaa onko pieni nälissään. Yöllä heräillään edelleen vähintään 5 kertaa itkemään. :|
 
Oireiden väheneminen on yksilöllistä, mutta luullakseni tuossa 1,5 vkossa olisi jo pitänyt tapahtua muutosta.

Mitä, jos tekisit nyt niin, että jättäisit kaikki kiinteät vauvalta pois? Usko vaan, kyllä pelkällä rintamaidollakin kasvaa (itsellä kohta 10Kk:n ikäinen tyttö, jolla ei yhtään kiinteää kuvioissa). Uusien ruokien ottaminen sekoittaa tässä vaiheessa teitä kyllä entisestään.

Toisekseen voisit jättää omasta ruokavaliostasikin ainakin sen soijan pois. Se on aika allergisoiva myös. Vältäthän maidon kaikkia ainesosia ruuassa? Maitoa on ns piilomaitona mm. heraproteiini on maitoa.

Mielestäni lastenlääkärin kehottama altistus on paikallaan silloin, jos lapsi saadaan oireettomaksi. Nythän siitä ei vielä ole hyötyä, kun lapsi kuitenkin oireilee. Sinänsä ihan järkevä idea eli, jos saat dieetilläsi vauvan oireetomaksi, voithan kokeilla ottaa maidon takaisin omaan ruokavalioosi ja katsoa mitä tapahtuu jne. muidenkin ruokaaineiden kanssa.

Ruoka-ainepäiväkirjan pitäminen voisi olla myös paikallaan. Itse olen huono siinä neuvomaan, mutta on kuulemma hyvä apuväline oireiden selvittelyssä.

Tsemppiä ja kärsivällisyyttä.

Piti vielä sanoa, että tuo yöheräily voi johtua nimenomaan allergiasta. Lapsi heräilee epämukavaan oloon ei niinkään nälkään.
 
Meidän neidin (4kk) allergia on ilmennyt pääosin suolisto-oireisena ja huonoina unina. Iho on erittäin hyvä ollut koko ajan. Aika kauan näyttäis menevän ennen kun vatsan/suoliston toiminta tasaantuu... Pari viikkoa syötiin Neocatea, eikä ehtinyt ihan kunnolla korjaantua. Sitten maitoaltistus taas sotki tilanteen, nyt siitä on reilu viikko ja alkaa pikku hiljaa näyttää paremmalta. (Ens viikolla Almiron-altiustus...)
Eli mun mielipide on, että suoliston tasapainottumiseen voi mennä viikkoja.
Niin, ja noi unet meillä on tasoittuneet huomattavasti!
Olin itse megadieetillä kuukauden verran, mutta viime viikonlopulla lopetin imetyksen, koska en enää jaksanut itse ja tuntu, että edelleen söin jotain mikä aiheutti oireita...
 

Yhteistyössä