Pohdintaa synnytystavasta...

Esikoisen synnytyin alakautta, poika oli 3980g, säännöllinen synnytys ehdittiin jo merkata korttiin kun tuli melkein litran verenvuoto eli muuttui sitten epäsäännölliseksi synnytykseksi. En kuitenkaan tarvinnut lisäverta. Parannuin nopeasti ja synnytyksestä jäi tosi hyvä fiilis.
Tyttöä odottaessa tunsin, että on iso tyttö tulossa, itse veikkasin 4500-4600g. Terkka ja lääkärit väittivät että korkeintaan esikoisen kokoinen eikä tehty painoarviota. Alakautta halusinkin synnyttää, pelkäsin vaan että käykö vauvalle jotain jos ei mahdukaan ulos. Tyttö oli 4850g, tytölle ei onneksi käynyt kuinkaan, kun minulla onneksi paikat jousti. Symfyysin diastaasin vuoksi en voinut pariin päivään kävellä, mutta kipeä se kohta ei ollut. Itsestään vaiva parani melko nopeasti. Tikkejä tuli varmaan vähemmän kuin esikoisen synnytyksessä, kun en edes huomannut niitä, pystyin istua heti synnytyksen jälkeen.
Nyt odotan kolmatta. Neuvolasta sanottiin että synnytystapa-arvio on edessä. En millään usko, että tästä vauvasta niin isoa kasvaisi, etteikö alakautta mahtuisi. Sitä kautta on jo 2 reilun kokoista syntynyt, joten eiköhän tämäkin mahdu, lähemmäs 6kiloiseksi tämä vauva tuskin kasvaa. Kunhan vauva kasvaa, niin itsekin osaan arvioida tuntuuko enemmän esikoisen vai toisen lapsen kokoiselta. Kammoan sitä, että minua aletaan käännyttää sektioon. Tietysti vauvan terveys on tärkein, mutta jos on tulossa edellisten kokoinen lapsi, en ymmärrä miksi pitäisi leikata, kun reilunkin kokoiset ulos minusta mahtuu ja minäkään en sitä sektiota vaadi. Tällaista mietintää, mitä ajatuksia herättää..? Neuvoja..? :flower:
 
En usko, että kovin aktiivisesti alkavat sektion puolesta puhumaan, jos pystyvät ultralla varmistelemaan vauvan koon suurinpiirtein. Sinä olet luontainen synnyttäjä, hyvä lantioinen. Eiköhän se vauveli sieltä alakautta maailmaan saavu.

On tietysti parempi, että nyt seuraavat vauvaa tarkemmin ja osaavat tarvittaessa odottaa isoa vauvaa syntyväksi.

Minä itse olen synnyttänyt yli nelikiloisia vauvoja ja en sektiota olisi halunnut. Eppari on leikattu jokaisen kohdalla ja se on kipeä ollut sen pari viikkoa.

Onnellista loppuodotusta sinulle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2007 klo 22:42 Hupsu kirjoitti:
En usko, että kovin aktiivisesti alkavat sektion puolesta puhumaan, jos pystyvät ultralla varmistelemaan vauvan koon suurinpiirtein. Sinä olet luontainen synnyttäjä, hyvä lantioinen. Eiköhän se vauveli sieltä alakautta maailmaan saavu.

On tietysti parempi, että nyt seuraavat vauvaa tarkemmin ja osaavat tarvittaessa odottaa isoa vauvaa syntyväksi.

Minä itse olen synnyttänyt yli nelikiloisia vauvoja ja en sektiota olisi halunnut. Eppari on leikattu jokaisen kohdalla ja se on kipeä ollut sen pari viikkoa.

Onnellista loppuodotusta sinulle.
Kiitos :) kävin tänään neuvolalääkärillä, ainakin hänen mielestään sektiosta turha puhuakaan, kun olen 2 alakautta jo synnyttänyt ja olen nuori ja terve :) mainitsi vielä, että tietysti vauvan tarjonta katsotaan ensin, mutta niinhän tehdään ihan jokaisen raskauden kohdalla.
 

Yhteistyössä