Pohdintaa synnytystavasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Allu-

Aktiivinen jäsen
03.09.2009
1 212
1
36
Esikoinen siis syntyi imukupilla, koska jäi jumiin lantioon ja kärsi uhkaavasta hapenpuutteesta. Lääkäri onneksi sai vauvan ulos ennen kuin kävi huonosti, oli meinaan hilkulla. :/ Vauva ei ollut iso (3340g), joten sen takia en usko sen jääneen jumiin.

Synnytystapa-arvioon en ikinä päässyt, koska lääkärin mukaan siihen "ei ollut tarvetta" vaikka siihen TODELLAKIN olisi ollut tarve.

Mitenkähän nyt tän tulevan lapsen kohdalla.. Joudunkohan taas synnyttämään imukupin avulla. Tai entä jos sekään ei auta ja lapsi vammautuu koska sitä ei saada ajoissa ulos..

Puhuin terkkarille että haluan siihen arvioon sitten kun aika on mutta se ei sanonut juuta eikä jaata vaikka tietää kuinka vaikea toi mun edellinen synnytys oli.

Ota yhteys pelkopoliin.
Osa ihmisistä käyttää sitä muutenkin surutta hyväkseen, että pääsevät ilmaiseksi ultraan.

Mä pääsin kummastakin synnytystapa-arvioon, kätilö kirjoitti mukisematta lähetteen. Ehkä siksi kun meidän nlassa ei ole ultraa, eikä kunta maksa yhtään ultrakäyntiä.

Meillä päin ei synnytystapa-arviossa ultrata ollenkaan (neuvolassa ei ole ultraa). Sisätutkimus plus joidenkin luiden paineluita ja siinä se.
Sai kyllä tosiaankin puhua tiukkaan sävyyn että pääsisi ultraan jossa tarkistettaisiin miten päin lapsi on ja voiko synnyttää alakautta jne että sain lähetteen.

Joten ole tiukkana ja sano että sinne täytyy päästä, koska et halua saman asian tapahtuvan uudelleen.

Mielummin synnyttäisin alakautta kuin sektiolla, mutta sitten tietenkin sektiolla jos se on turvallisempaa kuin alakautta. Eniten tässä pelottaa se, että mun toivettani päästä sinne synnytystapa-arvioon ei noteerata mitenkään ja sitten käykin huonosti. :/

Pelkopolille vaan =) Niin mäkin tein ja odotan jo innolla pääsyä sinne.
Mut tuosta kun sanoit, et vauva 3,4kg etkä painon takia usko jääneen jumiin, niin voi olla mahdollista. Minulla kolmas ei mahtunut tulemaan vaikka oli vajaa 3,2kg (ja isommankin olen synnyttänyt alakautta). Johtui siitä, että pää oli virhetarjonnassa ja jouduin sektioon.

no ethän sä pelkopolia tarvii vaan kunnon tutkimuksen. Miksi vauva jäi jumiin? Kertoiko kukaan sulle syytä? Varaa suoraan ä-polilta lääkäriaika ja unohda se neuvolatäti jos se ei osaa toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
no ethän sä pelkopolia tarvii vaan kunnon tutkimuksen. Miksi vauva jäi jumiin? Kertoiko kukaan sulle syytä? Varaa suoraan ä-polilta lääkäriaika ja unohda se neuvolatäti jos se ei osaa toimia.

Ei oo kukaan kertonu. Mulla on neuvolalääkäri perjantaina. Yritän vielä sille puhua.

Mun tietääkseni ä-polilta ei saa mitään vastaanottoaikaa, jos ei lähetettä?

Alkuperäinen kirjoittaja Allu-:

Ei oo kukaan kertonu. Mulla on neuvolalääkäri perjantaina. Yritän vielä sille puhua.

ai, en mä ole varma. Mut voithan sä soittaa ja kysyä et mitä nyt kun tällanen tilanne ja neuvolasta ei sanottu oikeen mitään. Tai vaadi siltä neuvolalääkäriltä kunnon selvitystä asiasta. Sen kyllä saa kun VAATII.

Äpolilta ei tosiaan saa aikaa ilman lähetettä. Kun meet neuvolalääkäriin, ni vaadi sen lääkärin tekemään lähete. Ja sanot ilman muuta siinä, et pelottaa jos sama toistuu, siksi haluat sinne.

:/ Mä kyl soittasin suoraan synnärille ja toivoisin päästä pelkopolille jutteleen ja ultrattavaks.

Mulla oli kans esikoisella aika hurja synnytys. Ensin meinattiin hätäsektioo, mut imukupilla otettiin kuitenkin. Ja kävin kyllä ns. peloistani juttelemassa ja ylimääräsessä ultrassa.

Esikoinen siis syntyi imukupilla, koska jäi jumiin lantioon ja kärsi uhkaavasta hapenpuutteesta. Lääkäri onneksi sai vauvan ulos ennen kuin kävi huonosti, oli meinaan hilkulla. :/ Vauva ei ollut iso (3340g), joten sen takia en usko sen jääneen jumiin.

Synnytystapa-arvioon en ikinä päässyt, koska lääkärin mukaan siihen "ei ollut tarvetta" vaikka siihen TODELLAKIN olisi ollut tarve.

Mitenkähän nyt tän tulevan lapsen kohdalla.. Joudunkohan taas synnyttämään imukupin avulla. Tai entä jos sekään ei auta ja lapsi vammautuu koska sitä ei saada ajoissa ulos..

Puhuin terkkarille että haluan siihen arvioon sitten kun aika on mutta se ei sanonut juuta eikä jaata vaikka tietää kuinka vaikea toi mun edellinen synnytys oli.

Jos sun lantion ei ole todettu olevan normaalia ahtaampi niin silloin et pääse synnytystapa-arvioon automaattisesti. Vauvat jäävät usein jumiin lantioon ihan vaan sen vuoksi, että osa alkaa tulemaan ulos hieman väärässä kulmassa jolloin vartalo ei välttämättä pääse kääntymään ihan kuten pitäisi. Synnyttäjän lantion ahtaudesta ei aina ole kiinnijäämisessä kyse, jos tämä sinua rauhoittaa. Viimeksi olleessa raskaudessasi on saatettu todeta lantiosi tilavuudeltaan normaaliksi ja koska lapsikaan ei ollut ns. iso ei varmaan sen vuoksi nähdä syytä synnytystapa-arvion tekemiseksi.

Yhteistyössä