Pömppömahaisista plussanneet!

Astarte
Pitkästä aikaa Moi!

En tiedä mikä iski, kun en ole käynyt täällä kuukauteen ollenkaan. Täällähän on rouviinnuttu ja kaikkea (onnea Kurre!) sillä aikaa.

Meillä on kaikki hyvin ja vauva masussa köllöttelee. Eilen oltiin neuvolassa, ja kuultiin ensimmäistä kertaa syke. Liikuttava tilanne. Mies oli niin innostuneen näköinen, että mulle tuli kyynel silmäkulmaan.

Sitten vaivoihin. heh.. Selkä on täälläkin reistaillut. Töissä olen pystynyt käymään, mutta jo pari viikkoa ennen joulua alkoi sellainen iskiastyyppinen vihlonta tietyissä asennoissa. "Iskias" on loppunut, mutta selkä on jumittuneen oloinen ja väsyy jo 2 km kävelyn jälkeen liikaa. Kotiin saa sitten laahustaa ihan mummona, jos on liian kauas eksynyt. Välillä tuntuu jo töissä istuessa kipua, mutta yleensä onneksi vasta illalla kotona. Neuvolassa "täti" sanoi, että pitäisi helpottaa lähiaikoina, ja palannee sitten loppuraskauteen tämä vaiva. Saas nähdä.

Sama päänsärkyjen kanssa. Lähes joka päivä saa napata panadolin tai kaksi. Tai jopa kolme. Joskus helpottaa vain nukkumalla. Kauhean huono omatunto on särkylääkkeen kanssa, mutta niitä saa ja pitää syödä särkyyn. Tämänkin pitäisi kuulemma helpottaa joskus rv20.

Mutta mutta, olen kaikkinensa NIIIIIN onnellinen ja odotan milloin tunnen liikkeet. Nyt on ollut vasta sellaista "olikohantoinytvaieiköhänseollut". Maha on ihan pallo, ja äitiysvaatteet käytössä. Olen niin ylpeä vauvamahastani.

Astarte ja Vauva 16+5 :heart:

Myöhäisiltaa! :wave:

Kurre, kätilö ei puhunut sanaakaan sukupuolesta, ei edes viitannut koko asiaan. Ihan hyvä niin koska sovittiin ennen ultraan menoa miehen kans ettei kysytäkään. Toki kutkuttais tietää et kumpiko siellä köllii, mut pidetään jännitys loppuun saakka ;)
Mahtava juttu et oravanpoikaisuuksilla oli kaikki hyvin :heart: Eikö kätilö edes arvaillut että kumpaako sorttia masus on, vai onko jopa kumpaakin?!

Kiva kuulla Väreestä ja Astartestakin pitkästä aikaa! =) Tuuthan Väre sit kertomaan ultra-kuulumiset kun kerkeet! Onnea huomiselle!

Monella ollut noita supisteluja, jaksamisia saikkulaisille :hug:
Mä en oo vielä havainnut yhtäkään supparia, ilmeisesti siinäkin on joku juttu, et joillakin on taipumus niihin ja toisilla ei. Itse oon täs miettinyt, että kuuluukohan tää asiaan et joinakin päivinä vauva liikkuu ahkerammin kuin toisina. Parina viime päivänä kun on ollut jotenkin hiljaisempaa.. Noh, toivotaan et siellä on kuitenkin kaikki hyvin ja jos oikein rupee murehduttamaan niin sit painelen neuvolaan tarkistamaan sydänäänet!

Täällä kans ollut selkävaivoja jonkin verran, mut ei vielä ainakaan sietämättömiä. Yöt töissä tuntuu viikko viikolta raskaammilta ja muutenkin motivaatio on jotenkin hukassa. Huvittais vaan hakea saikkua, vaikka käy se aika pitkäksi kotonakin pidemmän päälle.. Ehkä toi laiskottaminen johtuu siitäkin et tuntuu et on aika väsyksis eikä jaksais tsempata itteensä reipastumaan :whistle: Vaihdoin rautalääkkeen Obsidanista Maltoferiin, saa nähdä sit tehoaako paremmin.

Hyviä öitä rakkaat kamut! :heart:

Moro taas!

Tässä näitä ultrakuulumisia: Masun sisäisessä valtakunnassa on kaikki erittäin hyvin ! Koko vastasi eri paikoista mitattuna 20+0, 19+5 ja 20+1 ja tänään siis oikeesti 20+2, eli ihan on oikeen kokoinen. Paino on 329g. Kaikki sisäelimet toimi niinkuin pitääkin, istukka myös. Vauva siellä haukotteli ja maiskutti ja potki mun rakkoa . (Onneks olin just käyny vessassa.) Sen pää oli just tasan mun navan kohdalla, joutu täti painelee aikalailla että sai aivot zuumattua.
Henkilö oli siellä niin jalat yhdessä siveesti ettei mitään toivoakaan että sukupuoli ois paljastunut . Oltais ehkä haluttu tietää:whistle:..
Mulla on niin ristiriitaset fiilikset ja aatokset koko sukupuoliasiasta.. toisaalta en halua tietää ja toisaalta haluan. Ois ehkä helpompi muodostaa suhdetta pieneen jos se ois selkeesti "meidän tyttö" tai "meidän poika". Toisaalta taas haluan "kunnioittaa vauvan yksityisyyttä" ja antaa hänen kasvaa rauhassa kohdun piilossa.
Tuntuis niin turhamaiselta mennä Brunolle 4-d:hen vaan silkasta uteliaisuudesta, mutta toisaalta tää voi olla mun ainoa raskaus ja tästä ois kiva repiä kaikki ilo ja hyöty irti...ääääähh, vaikeeta!

Nyt oon kuitenkin äärimmäisen helpottunut, iloinen ja kiitollinen että nyt on kaikki hyvin ja vauva voi hienosti :heart:!
Että nyt vaan kasvatellaan masua ja naatiskellaan..

mmm: tsemppiä saikille! On se vaan uskottava että rauhallisesti täytyy ottaa. Mä meen ens ke.kokeilee taas työntekoa. Jospa se jo sujuisi ilman suppareita..

Astarte, kiva kuulla susta! Ikävää että sullakin on kaikenlaisia kipuja ja särkyjä. Älä turhaan murehdi noista särkylääkkeistä, ei niitä sanottais turvallisiks ottaa raskausaikana jos ne ei sitä olis! Ja ei särkyjen kanssa voi elää täyspainosesti. Toivotaan että saat olla kivuitta loppuraskauden!

Kamilla, mä oon ainakin huomannu että vauva on selkeesti riehakkaampi ensin yhtenä päivänä ja sit on pari hiljasempaa päivää. Tänään on taas aika muksimiset päällä :heart:. Nostan kyllä hattua sulle kun jaksat painaa yövuoroa, musta ei siihen olis. Älä vaan liian sinnillä vedä, vaan haet sitä saikkua jos yhtään alkaa siltä tuntumaan.

Nyt on taas pakko mennä syömään jotain. Mulla on pohjaton maha tänään, että se siitä painon putoomisesta..:kieh: .

Mitäs muille masuille ja mammoille kuuluu?

-Väre 20+2

Onnea Väre ultrakuulumisista! :flower: Ja kyllä se jotenkin vaan kutkuttaa saada tietää sitä sukupuolta, ja kun sitten odottaa, että rakenneultra sen kertoo, eikä sitä nähdäkään, niin uteliaisuus kyllä herää vaan lisää. Me ollaan mietitty, että pitäiskö sittenkin vaan olla tietämättä, kun anopit ja muut jo kovasti kyselee, ja en haluais sitä muille kertoa juurikaan etukäteen - kun se vielä tarkoittaa sitten tyttö- tai poikatavaroiden ennakkohamstrausta isovanhempien osalta. ;) Ois kaikkiin uteluihin helpompi vastata, ettei tiedetä itsekään...

Selkäsärkyisille ja supistuspotilaille kovasti jaksamista ja voimia. Onko teillä tukivyö käytössä muuten? Mä ajattelin mennä huomenna sellasen hankkimaan, kun hieman alkaa näyttää, että tää masu tosiaan kasvaa aika kovaa vauhtia ja jospa sillä sitten säästäis selkäänsä ja välttyis edes osalta selkävaivoista jatkossa.

Astarte, toivotaan että pian noi päänsäryt helpottaa. Itsekin oon vastahankainen syömään lääkkeitä, vaikka ne ihan sallittuja olisikin. Mutta kovan kivun kanssa en myöskään aio sinnitellä, vaan sitten rauhoitetaan oloa lääkkeillä. Mullahan oli tossa häiden aattona sitten hammasjuuren tulehdus, ja voin sanoa, että koska penisiliini ei ihan heti todellakaan tehonnut ja paracetamolien maksimiannostus ei juuri tuntunut missään, niin se juuristossa jomottava tulehdus vei olon aika järkyttäväksi. Kaiholla katselin kunnon särkkiksiä sillon lääkekaapissa...

Ollaan käyty vähän tarkastelemassa noita vaunuvalikoimia ja turvakaukaloita, ja kulut tulee olemaan aika isot, kun kaikkea kaksin kappalein hankitaan... :/ Ajateltiin itse asiassa kyllä vaunut tilata Saksasta ja kaukalot nyt varmaan myöskin, kun vaan tietäis, että kannattaako maksaa niistä telakoista vai ottaa van ne ihan peruskaukalot, jotka tulee vöillä kiinni. Vaunujen laatu on se, josta en suostu tinkimään, mutta muuten kyllä pitää ihan ehdottomasti katsoa tarkkaan, kuinka paljon mistäkin maksaa. Ja mitä voi saada vaikka lainaan.

Onko kukaan teistä muuten harkinnut niitä vuokrattavia Vaavi-sänkyjä? Me vähän ajateltiin, kun niiden pyörien avulla ne sitten sais helposti sängyn viereen tai vaikka toiseen huoneeseen, jos vaikka toinen vauva nukkuis paremmin kun toinen. Meidän makkariin kun ei oman sängyn lisäksi mahdu kahta isoa pinnistä.

Hassua kyllä, kun näitä niiiin pitkään haaveina olleita juttuja nyt sitten mietitään ihan oikeasti. En oo kyllä tehnyt mitään vauvahankintoja vielä siltikään, eli mitään ei ole ostettu, ja vaunujen ja noiden isompien lisäksi en tiedä kauanko menee, ennen kuin mitään vaatetta tai muuta päätyy itse ostamaan...

Ihanaa helmikuista viikonloppua naiset! =) Ja vieläkin voi syödä Runebergin torttuja, jos ei kiintiö oo tullut vielä täyteen.... :p

Moikka Pömppikset!

Täällä ollaan kotosalla pienen tytön kanssa!!!
- tyttö on jo kohta 2 viikkoa (s. 25.1.). Suurkiitokset kaikista onnistteluista!!!!
On tää ihmeellistä - vuosi sitten tähän aikaan tapeltiin Naikkarilla ivf-jonoon pääsystä kevyiden hoitojen epäonnistuttua ja mieli oli aika maassa.
Tämä muksu on niin ihme - mistä se positiivinen energia silloin viime huhtikuussa tulikin ja into lähteä yksityiselle? Jos en sitä olis tehnyt niin tässä ei oltais (ivf naikkarilla olis ajoittunut ehkä loka-marraskuuhun) Ja silloin toukokuussa se hoito, ensimmäinen plussa ikinä, onnistui. Ja nyt sitten elävä, ihana lapsi sylissä (tai tuossa vieressä kopassaan..nuku vielä hetki, rakas, että äiti ehtis vähän kirjoittamaan.. )

Meillä synnytys käynnistyi lapsiveden menolla keskiyöllä. Vähän ajan kuluttua alkoi supistukset -menkkamainen juilina. Se sitten koveni ja tihentyi. Kehottivat synnärillä odottelemaan rauhassa, ottamaan suihkua ja tulemaan viimeistään puolilta päivin (kun veden menosta 12 tuntia). Supparit oli sen verran kipeitä, että sai ähkymään jo ihan kiitettävästi. Muistelin, että voi ei tällaista se menkkaolo oli (mulla taustalla siis endo ja tuskaset menkat). Klo 11.00 aikaan totesin, että nyt lähdetään, koska supparit tulee 7-10 min. välein ja mä en kohta kestä istua autossa. Siinä vaiheessa älähtely muuttui jo hieman huudoksi kun sattui (olin ottanut 1mg panadolia alle, mutta siitä ei ollut kai mittään hyötyä). Päästiin synnärille ja totesivat, että on tämä synnytys jo käynnissä eli siirryttiin synnytyssaliin. Olin 5-6cm auki. Seisoessa ja makuulla supistukset tuntui tosi kipeiltä, mutta kun istuin keinutuoliin ja hengittelin ilokaasua, olo oli kohtuullinen. Siinä se sit menikin, keinuessa ja ilokaasun hengittämiseen keskittyessä. Pahinta oli kun piti nousta pissalle. Silloin supparit sattui niin... Ja lapsivettä roiskui koko ajan. Antibioottia ne anto tän lapsiveden menemisen takia suoraan suoneen.

Avautuminen kesti kauan, etenkin sen loppusentit. Meni useampi tunti, mutta ilokaasulla pärjäsi. Lopulta puhkaistiin vielä kalvot (vaikka lapsivettä tuli koko ajan oli kalvot vielä ehjät, pussissa oli joku reikä josta lapsivesi pääsi tulemaan). Kun kalvot oli puhkaistu, hulahti kaamee määrä vettä ja saatiin paikat aukemaan siihen vaadittuun 10 senttiin. Ponnistuksen tarve tuli aika pian - siinä vaiheessa sitä sitten karjui. Ilokaasu ei sinänsä oikeen auttanut enää ja puskemisen tarve sai aikaan sen ettei oikein pystynyt keskittymään hengittämiseen kunnolla. Tää oli se ilkein vaihe, peppuun sattui sen verran. Onneksi kätilö ehti paikalle ja alettiin samantien ponnistamaan kunnolla. Olin selälläni ja ponnistus meni hyvin, ponnistusten välillä sattui tietty kun lapsen pää vähä vähältä venytti paikkoja enemmän auki. Toisaalta koitin ajatella (kuten kätilökin sanoi) että se venytys on hyvä juttu, ei repeä paikat niin paljoa... En tiedä montako kertaa ponnistin, mutta veikkaan että joku 15 ja pää oli ulkona ja sit seuraavalla työnnöllä tuli loppu lapsi - se tuli niin yllättäen ja nostettiin mun päälle, etten tajunnut edes itkeä. Isi hoiti sen :) Olin aikas ymmällään.

Koko synnytyksestä jäi tosi hyvä mieli. Kivun kesti ja se ilkein kipu, sinne peppuun kohdistuva, siitä tiesi että h-hetki lähestyy ja alkaa ponnistus. Paikat ei onneksi pahasti repeillyt, muutama tikki tuli kuitenkin.

Tässäpä jotenkin kiteytettynä oma synnytystarinani :)

Sitten hieman kommenttia muuhunkin...

Kurre - mulla oli sama, että istukka etuseinässä ja en tosiaan tuntenut varmasti puoliakaan vauvan liikkeistä. Nyt tässä lopussa tuli pari päivää sellaista, että ei kyllä tuntunut liikkuvan niin paljon. Mä kun tunsin liikkeet sellaisina tosi isoina ja välillä kivuliainakin muljahduksina. No ultrassa tsekattiin ja todettiin, että vauva liikkuu ihan mahtavasti - ja mä en tuntenut mittään! Mulla saattoi asiaan vielä vaikuttaa sekin, että tuota lapsivettä oli ilmeisesti tosi tosi paljon. Rf mitta huitelin yli ylärajojen ja silti tyttö oli ihan normi 3,5 kg.

Väre - sukupuolesta, pohdit että haluaisitteko tietää. Mä oikeestaan halusin, mutta unohdin asian ultrassa, kunnesa kätilö itse kysyi (rakenneultra) että haluatteko tietää. Musta se oli kiva kuulla. Kuitenkin suhtauduin hieman varauksella, että josko veikkaus menee pieleen. Ei mennyt. Mä olin jotenkin ajatellut siihen rakenneultraan asti että se on poika, koska selvisi vaikeasti alusta jne. Toisaalta olen kuullut että tyttösikiöt olis sitkeämpiä (?)

Kamilla - toivottavasti Maltofer tepsii, mulla tepsi. Nyt lopussa sain jopa enkka-arvot 130. Joku mainitsi toisessa pinossa ottaneensa ko. valmistetta nesteenä/tippoina - en tiennyt että sitä olisi edes nestemäisessä muodossa. Mutta ne imeskelytabletit oli jotain hämärän suklaan makuisia ja niihin tottui. Totta on, että ei ole halvin rautavalmiste.

Ja nyt tyttöä hoivaamaan eli imettämään...nännit huutaa hoosiannaa...

t. Meikku ja vauva

mmm
Meikku nauti nyt täysin siemauksin teidän pikku ihmeestä ja kiitos positiivisesta synnytyskertomuksesta :heart:

Piti alkaa jotain kommentoimaan kun oltiin tiputtu jo kolmannelle sivulle. Täällä edelleen saikulla, ainakin viikko vielä. Touhuillut olen näin kotosalla kaikkea pientä, lähinnä pyykin pesua(sitä ainakin pystyy vielä tekemään) :) Vein kirpparille myyntiin tytön pieneksi menneitä vaatteita ja kuumille kiville näyttävät menevän. Ei viitsi alkaa niitä säästämään kun tuo ikäero tulee olemaan melkein 10v. Lumitöistä olen saanut vapautuksen ja lunta onkin tullut jo varmaan kohta viikko. Aamusta paistoi aurinko upeasti ja pitihän se käydä salaa takapihalla lunta luomassa kun koira rukat ei päässeet eteenpäin tuolla hangessa. Mies oli aamulla ennen töihin menoa ehtinyt kolata etupihan. Saas nähdä mikä puhuttelu odottaa kun huomaa minun lapioineeen :ashamed: Tosin ei kyllä supistellut yhtään ja sai sykkeenkin kohoamaan edes hiukan, autuaallista :D No nyt tupruttaakin taas sakeasti lunta, joten taidetaan täällä pohjoisessa hukkua tuohon lumeen :LOL:
Äitiyspakkauskin sitten saapui ja todella ihania olivat ne pienen pienet vaatteet. Ihan epäuskoisena niitä pyörittelin ja kääntelin. Pääsenkö tosiaan pukemaan näitä vauvalle ja onko se tosiaan näin pieni. Sävyt oli kivasti beigeä ja pakkaus oli se viime vuoden malli. Vielä en ole osannut alkaa niitä pesemään ja kaappiin laittamaan, mutta jospa tässä kohta ettei vaan jää miehelle hommaksi. Shoppailua on tullut muutenkin harrastettua aika tiheään(tosin ei vauvatavaroita) vaan sisustus juttuja, kai tää on jotain ihme hormoonitoimintaa, tiedä häntä. Tilit ainakin tyhjenee kivasti ja visakin saa oman osansa :LOL: Johonkin se varmaan täytyy tää energia käyttää ja mielialaa kohottaa, kun ei pääse töissä niitä purkamaan.
Lääkäri neuvola oli sit kahden viikon kuluttua joten sitä odotellessa.

Talvista alkuviikoa kaikille ja hyviä vointeja :heart:

mmm 24+5

Hui, ollaanpa me pudottu alas! Yökyöpeli täällä taas valvoo :whistle:
Sain tiistaina osaston ylilääkäriltä kirjeen noista verikokeista, joita siis otettiin yht. kolme tän vesirokko-asian tiimoilta. Siinä sanottiin näin: "Olet ollut äitiyspoliklinikalla vesirokkoepäilyn vuoksi. Olet kertonut että omalla isoveljelläsi on ollut vesirokko. Siinä yhteydessä olet aivan 100%:lla varmuudella saanut tartunnan ja todennäköisesti immuniteetin. Nyt otetut verinäytteet eivät täysin poissulje akuuttia vesirokkoinfektiota, mutta ne eivät myöskään vahvista sen tapahtumista. Lähinnä verikokeista ilmenee se, että sinulla on vanhaa immuniteettiä vesirokkoa vastaan. Haluamme kuitenkin tarkastaa lapsen kehityksen äitiyspoliklinikalla ja olemme varanneet sinulle ajan 6.3.09 klo 08.30."
Aikamoisen ympäripyöreää tekstiä :D Nyt vaan odottelen tota ultraa, johon otan mukaan äitini kun mies ei töiltään pääse. Tuleva mumma on tietysti innoissaan =) Tää samainen lääkäri ultraa, oon kuullut paljon kehuja hänestä. On kuulemma tosi tarkka ja pätevä.

minäkin voisin osaltani nostaa pinoa ylöspäin, ettei vallan unohdu!
minä kateellisena täällä katselen, kun te muut olette niin pitkällä ja minä vasta rimpuilen "kalkkiviivoilla".

Kamilla: aika ympäripyöree vastaus todellakin! en itse ottaisi tosta vastauksesta kyllä mitään tolkkua, mutta onneksi tsekkaavat tilanteen. mutta, 6.3 on vielä niin kaukana!
sinä se jaksat yökyöpeli vielä olla, mun ei enään tartte. teen pelkkää aamua ja iltaa. hyvä näin. kaikki työkaverit ymmärtävät, miksi heillä pikkasen enempi öitä nyt kun ennen.

onko kellään vastaavaa, kun istun (kovalla tai pehmeällä) niin ei kauan mene kun vasenta takareittä rupeaa pakottamaan ja hetken kuluttua puutuu jalka. mulla ei ole aikasemmin vastaavaa ollut, niin nyt olen pikkasen ymmälläni. työkaveri puhui, että voisi hyvinkin olla issiasta. pitänee 20.pv neuvolassa puhua, että saisinko lääkäriltä lähetteen fysikaaliseen. kaipa fysikaalisessa saa käydä vaikka raskaana onkin?
nyt rv 14+6 ja huomenna 15+0 (onpas paljon jo)!!! :heart: :heart: :heart:

Ihanaa ystävänpäivää rakkaat pömppömasut! :heart:

mmm, voi vitsi, siellä äitiyspakkaus siis jo tullut! =) Varmaan tosi ihanaa tutkia sisältöä ja miettiä niille vaatteille sitä pientä käyttäjää. Mä kyllä varmaan jätän tilauksen tonne vähän myöhemmälle vielä, vaikka varmaan tämän vuoden 2008 pakkaus (tai siis pakkaukset) meillekin tulee. Otetaan kaksi ja sitten yksi rahana, kun tuplista noita pakkauksia saisi siis yhteensä kolme. Ja olehan varovainen lumitöiden kanssa, joohan?

Kamilla, onhan noi lääkäreiden viestit aina tosi informatiivisia... ;) Syytä huoleen ei ole, mutta uskon, että menet ultraan varmaan tosi mielelläsi. Ja tuleva mamma myös.

HelinäKeiju, otahan tuo puutuminen tosiaan neuvolassa esiin. Ja olettaisin, että fysikaaliseen voi hyvin mennä raskaana.

(.) Vatsa on kasvanut viimeisen 3 viikon aikana aika tavalla, jo nyt siis todellakin näkyy. :p Ei kyllä haittaa mitään, saa mun puolesta näkyäkin. Etenkin edestäpäin. Takaa ei vielä raskautta osais sanoa, mutta odotan, koska nämä veijarit levittäytyvät myös kylkiin ja joka suuntaan. Potkuja ja muksautuksia tuntuu nyt päivittäin, mutta mulle meni oikeastaan tonne 20. viikolle ennen kuin osasin varmuudella sanoa, että kyse on vauvojen liikkeistä. Torstaina neuvolassa täti kehui hyvin pyöristynyttä vatsaa ja dopplerista kuulemma kuului kova lapsiveden molske, kun siellä möngittiin karkuun.

Oma olo on ollut nyt hyvä, eli sitä seesteista keskiraskautta ilmeisesti elellään. Vatsan
kasvu kyllä varmaan pian tuo oireita selkään. Oonkin koittanut etsiä sellasta tukivyötä/liiviä, joka tukisi kunnolla masua, mutta kapealanteisena ei meinaa löytyä mitään mallia, joka sopisi mulle. Tai siis ne ei vaan tue kunnolla eikä sellasta kannata sitten ostaa.

Ummetusta kyllä riittää, ja olenkin nyt alkanut juomaan muutaman kerran viikossa aamulla tyhjään vatsaan ison kupin mustaa kahvia. Luumut ja leseet ja muut kun ei tunnu oikein auttavan, mutta kahvi lienee sellasta myrkkyä, että se vielä toistaiseksi silloin tällöin juotuna jotenkin tehoaa. Eikä se enää ole edes niin vastenmielistä, onneks.

Nyt pitäisi varmaan lähteä ulkoilemaan ja nauttimaan pakkasesta. Leppoisaa viikonloppua kaikille!

Kurre ja oravanpojat 21+1

Rakkaat pömpöt, missä te kaikki olette? Hiihtomillako? :p Tulkaahan kertomaan kuulumisianne. Kieltämättä ulos katsoessa tekisi mieleni itsekin lähteä pihalle, sillä sen verran ihanalta toi ilma kyllä näyttää. :wave:

mmm
Huhuu :wave: täällä vähän nostattelen :wave:

Kaikki ilmeisesti talvilomilla ja Lapissa hiihtelemässä B) Meillä loma vasta vko 10 ja toivottavasti lauhtuu. Eipä ole ollut raposta hiihdellä 20-30 asteen pakkasissa vaikka aurinko paistaisikin. On meinaa nihkee keli :D

Onko kaikilla kaikki ok? Tulkaahan nyt kertomaan kuulumisia. Nyt alkaa mm-kisat Liberecistä joten urheiluhullun täytyy mennä :wave: Hyvää viikonloppua kaikille!

mmm

Moikka!

Meidän kotikone sanoutui lopullisesti irti, joten harvakseltaan olen päässyt koneelle..

Meikulle (ja koko perheelle) suuret onnittelut!! :flower:

Mulla on viimeaikoina supistellut ja töissä on ollut rankkaa. Eilen kävin kosmetologilla ja kaiken 'rääkin' jälkeen kun olisi saanut nauttia hieronnasta ja sivelyistä, niin mahalla ja nivusissa alkoi hirvittävä polte, aivan kuin pahat menkkakivut. Nauti siinä sitten kun tuskainen olo nousee poskille asti ja on vaikea rentoutua. Polte onneksi loppui kun lähdin kotiin. Jos tuollaiset jatkuu, niin taidan hakea saikkua. Muuten olisi vielä 6 viikkoa töitä ennen äitiyslomaa.

Onko muille tullut jo äitiyspakkausta? Meille tuli jotain pari viikkoa sitten ja mä ainakin tykkäsin vaatteista ym.

Hyviä vointeja kaikille!! :heart:

Ulpu 28+1

Moi!

Ulpu, ihmeessä haet nyt sitä saikkia! Ei tod. tarvi/kannata töissä sinnitellä vikaa kuutta viikkoa jos kerta supistelee ja tuntuu pahalta. Ihanan vähän sulla tuohon "lomaan"!

Mä saan ensi to.neuvolassa sen todistuksen ja katotaan noita Kelan lappuja, eli en oo vielä pakkausta saamassa. Enkä tiedä haluanko laittaa hakemusta ennekuin oon nähny uuden pakkauksen. Toivottavasti kuvat ehtii tulla nettiin ennenkuin laput täytyy lähettää.. En niin perustais tosta -08 laatikosta, eniten oisin tykänny -06 vai oliko se -07 laatikosta (oon kytänny ne kaikki 2004 lähtien). Vaikka samapa tuo minkämoista vermettä sieltä löytyy, eniten mua kiinnostaa se ite laatikko ja makuupussi yms.

Kurre, voin vaan kuvitella millainen melske sun mahassa on kun mullakin näkyy jo osa isoimmista muksuista jo ulospäin! Eikö oo ihanaa?!!
Mullakin on tota ummetusta, enkä oo oikeen löytäny siihen parannuskeinoa.. Kerran kokeilin vähän Levolacia, enkä siihen aineeseen enää kyllä koske! Pitäis ostaa luumubonaa kaupasta.
Kurre, onko kaksoismasuille oma sf-mittataulukko? Vai meetkö omias vaan? Mulla oli viime neuvolassa kun eka kerran mitattiin (rv 20+3) sf 19 ja hipun yläkäyrän yläpuolella. Siitä se kasvatus on hyvä aloittaa :kieh: ..

Mmm, mikäs sulla on olo? Meillä on kanssa vko 10 lomaa. Ei olla suunniteltu mitään ihmeellistä, vkonloppuna lähetään risteilylle. Ei oikeen uskalla suunnitella mitään pidempää reissua vaikka mieli tekis koska en voi luottaa siihen että supistukset ois kaikonneet lopullisesti. Kolutaan varmaan kaikki Ikeat sun muut läpi kalusteita kattomassa.

ON: Töissä oon jaksanu ihan hyvin. Pihalla seisomisesta kohtu ei tykkää, mutta muuten sujuu kyllä. Massu kasvaa ja mä nautin! En voi kylliksi hehkuttaa kuinka upeeta on olla viimein raskaana :) . Ostin pitkän imetystyynyn jonka avulla nukkuminenkin on helpottunut kummasti. Ja ostin myös semmosen Carriwellin tukitopin, jota käytän töissä. Se tukee mahaa ja selkää, eikä paina eikä purista mistään-ihana! Eihän se toki tukivyön veroinen ole, mutta auttaa vähäsen kuitenkin.
Pitäis varmaan pukea päälle, aamutakissa täällä vielä hillun.. (mies on reissussa, niin mä oon ihan hunningolla :saint: ).

Ootteko muuten muut hamstranneet jo vaatteita kuina paljon? Mulla on tarttunu jo vaikka mitä matkaan.. Oon perustellu asian sillä että monia kivoja kuoseja ei enää myöhemmin saa, joten on parasta ostaa heti kun jotain kivaa löytää- täysin aukoton teoria, kröhöm :snotty: .

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!

-Väre 22+5

mmm
Heipä hei kaikille! Täällä sataa vaihteeksi LUNTA! Ihan varmasti lumi ei sula ennen juhannusta, on sitä vaan niin paljon. No, kävin taas salaa lumitöissä sykettä nostamassa ja ei paha:nolla supistelua mutta selkä ei digannut :ashamed: Tuli kuitenkin hyvä mieli ja hieman punaa poskille :p

Ulpu olen kyllä samaa mieltä Väreen kanssa, että hae sitä saikkua. Ei kannate vetää itseään liian tiukalle, siinähän kärsii myös kaikki tietää kuka =) ja niitä töitä ehtii vielä tekemään monia, monia vuosia. Nyt otetaan varman päälle, eikö? ;)

Väre ei ole tarkoitus lähteä 10 vko:lla mihkään, mut ku tytöllä koulusta vapaata niin täytyyhän munkin sit olla kotona :) Kai tehdään jotain mukavaa ja RAUHALLISTA kaksistaan kun mieskin on töissä. Tarkoitus lähteä sit vko 12 pitkäksi viikonlopuksi tunturiin, mut saa nähdä tän mun voinnin kans.

(.) Sairasloma vetelee viimeisiään ja to ois neuvolalääkäri. Ajattelin kyllä vakavasti käydä kokeileen vielä työntekoa. Alkaa nää seinät kaatuun jo päälle ja vointikin on ajoittain parempi,enimmäkseen. Flunssa kyllä yrittää päälle, joten saas nähdä pääsenkö ja riippuu tietty mitä mieltä lääkäri on. Eivät näytä päästävän kovin helpolla takaisin työn pariin. Kai ne ajattelee, että kun on tätä ikääkin ja on jo pitkään saaneet "jännätä" pysyykö vauva kyydissä. No tulokset näytteistä oli tullut, eikä mitään tulehduksia ollut, jee! Kohdunkaulakin oli normaali ja kohdunsuu kiinni eikä ilm. pehmentynytkään(ainakaan silloin viime ma) No "tuomio" kuullaan sit torstaina ja siitä riippuu tietty se töihin meno, mut haluttas niin työkavereiden pariin. Ajattelin, et toi ens viikko ois lomaa ja sit vielä kaks viikkoo ja vois jäädä sit loppuajaksi saikulle jos tarve niin vaatii. Olis tos viimeisellä viikolla pari tärkeetä palaveria niin melkein ois pakko päästä. Aika näyttää sitten miten käy. Vauvan vaatteita en oo hankkinut, enkä vielä pessyt niitä pakkauksenkaan vaatteita. Jotenkin en oo saanut/uskaltautunut vielä. Katellaan kun jää kokonaan pois töistä, tosin ei se vointi taida kauheesti enää kohentua, kun maha sen kun kasvaa. Mulla on kyllä jo valtava pallo tos edessä :whistle: Ja eihän se ole kuin alkua, joten vähän jännittää kuinka suureksi se kasvaa...

Täytyypä alkaa laittamaan tuota syömäpuolta, ennekuin mies tulee duunista ja joutuu vielä lumitöihinkin(en uskaltanut tehdä koko pihaa, ettei tule taas torumisia :saint:
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille ja tulkaa nyt ihmeessä muutkin kertomaan kuulumisia!

mmm 26+5

Moikka ja kivaa laskiaistiistaita naiset!

mmm, täällä myös urheilufani! =) Tosin näin töissä ollessa joutuu tyytymään nettilähetyksiin, mutta ei pidä antaa sen menoa haitata. Sä oot kyllä aika ovela noiden lumitöiden takia, kun et tee kaikkea, niin ei tuu sanomista mieheltäkään.. ;) Millon sulla alkaa äippäloma virallisesti? En usko, että on mitään haittaa käydä kokeilemassa työntekoa, mutta jos se ei suju, niin sitten on vaan annettava periksi. Mä tavallaan ootan kotiin jäämistä jo, vaikkakin nyt tämä alkuvuosi täällä töissä on ollut tosi kivaa. Syksystä ja siitä järkystä pahoinvoinnista kun jäi aika paha muisto, huh. Nyt on kovasti hommia ja saa tehdä vaikka mitä, mutta ehkäpä sekin vaikuttaa, kun tietää, ettei tätä kestä enää niin kauaa.

Ulpulle suositellaan saikkua täältäkin käsin. Ootko muuten voinut hyvin ja jaksellut kasvavan masun kanssa? Äippäpakkausta ei ole vielä haettu, ja pikkasen mietin, että pitäisikö odotella vielä, että jos vaikka saataisiin ne uudet pakkaukset... no sitä nyt ei etukäteen tiedä, joten voipi olla turhaa kikkailua vaan. Ei tuossa nykyisessäkään mitään vikaa ole ollenkaan, sitä vaan pitäis saada aina se uusin. Hassua.

Väre, sulla on just oikea asenne! Masusta pitä ja saa nauttia, ja siitä, että näyttää raskaana olevalta. :flower: Sama juttu täällä, eli ylpeänä kannan tätä palloani ja toivon, että se pysyisi tämmöisenä loppuun saakka ja kasvaisi vielä kunnolla lisää. Tai siis vauvat ainakin. Ja liikkeiden tunteminen on tosiaan mahtava juttu, ja pakko välillä nauraa ääneen, kun joku muksii tonne kylkeen yhteen ja samaan kohtaan ainakin kymmenen kertaa. Ihan kun äiti ei vähemmästä uskois. :p Ja kun käy nukkumaan toiselle kyljelle, niin sieltä alkaa kova protesti - mies sanoi eilen, ettei se tykkää litistyä sinne pinon alimmaiseksi.

Mä en tiedä onko kaksoismammoille millanen oma sf-taulukko, tai siis neuvolassa siitä ei ainakaan tiedetä mitään. Mutta omilla luvuillani olen, nyt viime neuvolassa 21+0 sf olikin komiat 25. Että pistäkäähän mammat paremmaksi! :wave: Vatsa on aika pallo siis ja suuntautuu vielä toistaseksi suoraan eteenpäin.

Ja ummetuksen suhteen en myöskään lääkeaineisiin koske, sillä ne saattaa tehdä vatsan todella kipeäksi, kokemusta on. Leseitä, puuroa, luumua, vettä ja mustaa kahvia, niillä tässä yritetään. Ei se ummetusta kokonaan poista, mutta auttaa kuitenkin niin, että sen kestää.

Täällä ei ole ostettu mitään vaatetta eikä tehty vielä muitakaan hankintoja. Ens kuussa sitten pitäis isoimmat hommata valmiiksi, kun tässä ei tiedä, missä vaiheessa vauvat haluaa yrittää tähän maailmaan. Vaunut ja kaukalot tilataan Saksasta, siinä säästää vähän. Kumma juttu kyllä, mua ei ole vauvanvaatteet edes houkutelleet yhtään, eli ei ole ollut vaikeuksia olla hankkimatta.

Kamilla ja muut, mitä teille kuuluu? :wave:

Astarte
Moikkelis taas pitkästä aikaa.

Meillä oli tänään rakenneultra ja oli pakko tulla kertomaan kuulumiset. Huoli on kova. Oltiin pari tuntia tutkimuksissa, kun sekä kätilö että lääkäri katsoi vauvelin. Joku "löydös" siellä oli, virtsarakon ja selkärangan välissä. Epäilivät hyvänlaatuista kystaa (onneksi!!). Ensi viikolla on kontrolliultra sikiötutkimusyksikössä. Enpä sitten palannutkaan ultrasta töihin vaan soitin itkunsekaisen puhelun, että menen kotiin. Miehen oli pakko lähteä vielä töihin, mutta sain onneksi siskoni seuraksi.

Nyt olen kieltänyt itseni googlettamasta mitään aiheeseen liittyvää. Sukupuoli selvisi halutusti ultrassa (kätilö ei nähnyt mutta lääkärille selvisi), mutta se ei voisi tällä hetkellä vähempää kiinnostaa. Kliseestä tuli totta: kunhan hän on terve.

Yritän elää nyt tämän viikon normaalia elämää. Saa nähdä onnistuuko. Mies lohdutti, että me emme voi asialle mitään tehdä, joten sitä on aivan turha nyt huolehtia. Se on totta, mutta kun..

Iloisempiin asioihin. Oli niin ihana lukea teidän äitiyspakkauksista ja vauvamasuista. Mekin tehtiin ensimmäinen iso vauvahankinta: lipasto vaatteille. Myöskin pinnis, hoitopöytä, vaunut ja kaukalo on jo valittu, mutta tilaamatta. Osa tilataan hinnan takia ulkomailta. Äitiyspakkauksesta odottelen, että uusi pakkaus tulisi nettiin ja jos ehtisin päättää kumman haluan. Vaatteita tosin on jo NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄIN paljon. Hih..

Aloitin muuten myös eilen äitiysjoogan ja vauveli tykkäsi siitä. Rentoutumisessa alkoi kova polskinta :heart:

Kurreliini pohdiskeli raskausvyöasiaa. Mun neuvolatätini suositteli Wiipurin Erikoiskorsettiliikettä Arkadiankadulla. Oma raskausvyöni saapunee tällä viikolla, kun ei ollut sovittaessa oikeaa kokoa. Sain hyvän sovitus-avun liikkeestä. Mallien määrästä en osaa sanoa, kun minulle sopi heti ensimmäinen tarjolla oleva. Selkäni kestää parin kilometrin lenkin, mutta jospa vyöllä pystyisi vähän pidempiin eikä olisi mummovauhtia.

Helinäkeiju, kohtu painaa kuulemma joskus selän hermoja, joka tuntuu iskiaskipuna. Itselläni on sen kanssa parempia ja huonompia päiviä, mutta pahin taitaa olla toistaiseksi ohi. Vaikeimpia olivat noin viikot 8-16. En tiedä onko sulla samasta hommasta kyse, mutta keskiraskauden pitäisi tämän suhteen olla helpoin.

Meikku, oli mukava lukea synnytyskokemuksesi. Alkaa jo pikkuhiljaa sekin mietityttää.

Ensiviikon ultraa odotellen,

Astarte ja Rakas Vauveliini 19+5 :heart:

mmm
[/b]Astarte kovasti jaksamista teille :hug: Se odottavan aika on tunnetusti pitkä. Uskon ja toivon että uutiset ovat hyviä sitten ensi viikolla. Koeta nyt ajatella kaikkea positiivista ja ihania asioita(helppohan se tietysti on sanoa) mutta eihän siitä etukäteen murehtimisesta ole mitään apua. Muista! me ollaan täällä sun tukena, joten jos tuntuu ahdistavalta niin tulehan purkamaan mieltä. Se onnistuu näin virtuaalisesti monesti paljon paremmin ja on helpompaa kuin kasvotusten.

Kurre joo hyvin on saikku kulunut nyt kun kisat alkoivat :D Tänään olis lääkärineuvola ja toiveissa huominen töihin meno, mutta.....niin hirveen flunssan löi päälle, että pois alta :headwall: Kuumetta ei onneksi ole mutta hirvee nuha ja kurkku kipee. Yöt on tullut nukutuksi erittäin huonosti, joten saa nähdä miten jaksaa. Mulla äitiysloma alkais 20.4 mutta tuskin pystyn olemaan tuonne asti töissä. Äitiysraha päätöskin tuli jo kelalta, olipa vaan nopeeta toimintaa. Nyt ois neljän aamun putki töissä ja sit ois kuusi päivää vapaata, joten nyt ainakin taistelumieltä riittää ja halua töihin menemiseen, mutta huomisen aamun jälkeen voi olla toinen ääni kellossa :LOL: Täytyy vielä seurata tuota kuume-tilannetta, jos nousee niin en tietenkään sitten lähde riskeeraamaan mitään. Jännä miten nuo pelot valtaa vieläkin mielen :ashamed: Nytkin kun toi flunssa iski tuli heti mieleen kaiken maailman toksoplasmat yms. (vaikka en omista edes kissaa) ja nuo liikkeet pari päivää kävi sellainen melske ja sit jos on hiljaisempi päivä niin paniikki valtaa mielen. Aivan uskomattomia kauhuskenaarioita sitä pystyy vieläkin kehittelemään, olenko siis aivan seko?

Tuli nyt kirjoitettua kaikki tuohon Kurren osioon mutta ei kai haitanne :D Taidan vääntyä tuonne sohvalle lueskelemaan kun noi kisatkin alkaa vasta myöhemmin. Täällä vähän kylmänpuoleista ulkona, mittari näyttää -20 astetta, joten ei huvita näin flunssaisena edes nokkaa ulos näyttää. Hyvää päivänjatkoa kaikille!

mmm 27+1

pitkästä aikaa kirjoittelen tänne, olen ollut niin saamaton kirjoittelija vaikkakin olen kaikki uskollisesti käynyt lähes päivittäin lukemassa.
perjantaina oli 2. neuvola käynti. pikkasen olen tyytyväinen itseeni, kun paino noussut edelisestä kerrasta vain 400g. yläpaine mulla kyllä huiteli 140 tietämillä, pitänee mittailla aika ajoin sitä töissä. hemppa oli laskenut 141=> 135 ja sain määräyksen syödä raskaus multi- tabseja x2 päivässä. musta ainakin toi oli ihan hyvä arvo, koska nuorempana oli joskus alle 125, jolloin en saanut luovuttaa verta.
ja mikä ihaninta, önnin sydämen tykytys kuului niin ihanasti, että kyyneleet tuli silmään. tosin ei sitä sykettä laskettu ja merkattu mihinkään. pariin otteeseen piti etsiä kaveri uudestaan, kun oli liike kannalla. samalla kerroin myös takareiden kivusta ja neukkutäti veikkaa issiasta. sain siihen lääkäriltä lähetteen fysikaaliseen. kun saisin vaan aikaseksi haettua sen ja varattua sen ajan jumpparille, laiska kun olen.
meillä töissä kamalasti norovirusta, ja arvata saattaa minuun se iski lauantaina ennen puolta yötä. noh, eikun töihin soitto ja miettiä yökön kanssa kuka hätyytetään töihin aamuksi. meidän kaikilla työntekijöilä kun ei ole lääkkeenanto saatikka lääkkeenjako lupaa. ja mulla olisi ollut molemmat edessä, siis jakoa ja antoa. onneksi homma onnistui!
tänään olin sitten ekaa kertaa töissä, tosin olin siivoomassa. ja selkä on nyt sen makuinen, vaikka työkaveri kantoi kaikki matot mun puolesta. tulipa huomattua, että pöntöpesu oksettaa edelleen, joka pesemääni pönttöön tuli oksennettua. kiva kiva! onneksi asukkaan ei olleet paikalla.

Astarte; :hug: :hug: :hug: ja jaksamisia ensiviikkoon. iedän, että voi olla helpommin sanottu kun tehty, että eläisi normaalisti kun pieni epätoivo takoon rinnassa kokoajan. ensi viikko on yllättävän lähellä.

HelinäKeiju75 ja Önni 16+5

MOI!

lainakoneelta pikaisesti...

Kurre sun sf-lukemat menee ihan omissa sfääreissä. Ei pysty kyl paremmaksi laittaan. Mulla oli viime mittauksessa rv25+4 sf23 ja sekin on omaan silmään jo iso. Mitä se sulla viä tuleekaan oleen :D

mmm Vai että salaa lumitöissä.. :LOL:

Astarte Sulla hyvä asenne, vaikka tukalassa tilanteessa joudutte olemaan. Tosi pa...maista, että nyt kun loppusuora häämöttää, ei vieläkään voi nauttia siitä täysin, kun huoli toisen terveydestä. Toivon hyviä vointeja koko perheelle ja muistakaa, että rakenneultrissa on ennenkin oltu huolissaan täysin terveistä lapsista. :heart:

Väre: Mä en ole paljoa ostellut vaatteita tms. perustarvikkeiden lisäksi, mutta ikeasta tarttui mukaan leluhylly ym. vastasyntyneelle 'ehdottoman' tärkeää. Hyvä pitää mielessä tuo sun teoria, että kivoja kuoseja ei ehkä ensikerralla löydykään. ehkä ens kerralla kun lähden shoppaan, niin muutamat kivat kuosit voisi ostaa. heh heh...

Ulpis: Kiitos paljon ja ihanaa vauva-arkea poikien kanssa!!

Mä jäin tiistaina saikulle viikoksi ja ens viikolla kun on neuvola, mietitään jatkoa. Kipeitä supisteluja ei ole ollut, mutta selkäsärky yllättää muutaman tunnin viiveellä jos on jotain rehkinyt. Sain fysioterapeutilta lainaan sellaisen tukivyön selkään ja se olikin ihan hyvä, mutta pitemmän aikaa alkaa painaa mahaa.
Lääkäri totesi että vauva on jo raivotarjonnassa. Kohdunkaula oli lyhentynyt puolellasentillä kolmessa viikossa. Tässä tärkeimmät, tarvii lopettaa.

Ulpu rv 28+6

:LOL: :LOL: :LOL:

Uppista!

Ihan ensiksi Astartelle iiiiso halaus :hug: . Toivotaan että tuo löydös on joku vaaraton juttu joka sitten itsekseen häviää. Varmasti kamalaa elää huolen kanssa, koska väkisinkin sitä takuulla miettii vaikka päättäisi toisin.

Kurre, sä vedät kyllä omissä sfääreissäs ton sf:n kanssa :D . Mahtava masu sulla takuulla!

Voi ärsytys; tossa ylhäällä ei näy kun tää uusi sivu, joten en yhtään muista mitä kukakin kirjoitti..

Siis anteeksi pöllöpäisyyteni ja ottakaa vilkutukset vastaan :wave: HelinäKeiju, Ulpu, Mmm ja muut kaikki!!

(.) (joka muuten pullahtaa varmaan hetkenä minä hyvänsä..)
Viime to (rv.23+2) oli neuvola, joten niitä kuulumisia:
Paino noussu nyt 93g/vko. Yhteensä tullu n.6 kg ja terkka kehui että hyvin maltillista on ollut tuo nousu.
Rr oli 140/76, yläpaineeseen ei oltu tyytyväisiä mutta minkäs teet..
(tähän väliin vauvalta terveiset; potkii niin että mahanahka nykii :heart: )
Hb laskenu yhä vaikka vedän rautaa (140->118), joten jatkan samaan malliin vaan (on mua kyllä väsyttänytkin)
Sf oli nyt 23+2 hienot 22 cm! Taidan Ulpu mennä sun ohi tähän tahtiin?! :kieh: Yläkäyrällä meno jatkuu..voi kun mä rakstan mun massua!
Syke oli 150 ja liikkeet ++

Että tällasta täällä.
Seuraavaksi on nlalääkäri 24.3 (rv.27) ja terkka "varoitteli" että silloin varmaan mietitään tarkkaan mun työssäjaksamista/jatkamista. Mulla ei kertakaikkiaan oo mahdollisuutta istua tai levähtää silloin kun olisi tarve ja se käy sitten vatsan ja selän päälle :| . Esim. viime tiistaina olin jaloillani touhuamassa ja liikkeessä klo.7-11.30 ja kipu oli sen mukaista..töiden jälkeen iski sitten vielä kamala närästys-ei kiva!
Muuten oon kyllä voinu hyvin. Mä oon nähny vauvan potkut ulospäin jo varmaan yli viikon, mutta mies onnistu bongaa ne eilen :heart: . Jotenkin se ei jaksa keskittyä mun karvaisen mahan tuijottamiseen..mä kun en muuta tekisikään-hih!
Meillä alkoi nyt se kauan kaivattu loma. Jesh! Eilen juhlistettiin sitä ravinteli-illallisella ja mulla oli päällä-mikäs muu kun tunika!

Aurinkoista sunnuntaita kaikille Pömpöille!

-Väre 23+5

Yhteistyössä