PMS ja Terolut/estrogeeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hanski26
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hanski26

Vieras
Kärsin uskomattoman pahasta PMS:stä, olen täysin holtiton reilun viikon ajan ennen kuukautisia. Itken, huudan, ahdistaa, vituttaa,levottomuus on tosi suuri ja pahimmassa tapauksessa olen väkivaltainen..Luontaistuotteet eivät auta, kaikkea mahdollista olen kokeillut. Eilen kävin vihdoinkin naistentautien erikoislääkärillä joka määräsi hoidoksi terolut-keltarauhashormonia käytettäväksi kierron 10 viimeisenä päivänä ja jos se ei auta tarpeeksi geelin muodossa olevaa estrogeenia. Kuukautiskipuihin käytän tulehduskipulääkettä.

Tänään otin ensimmäisen terolut-pillerin, saa nähdä kuinka käy. Onko lukijoilla kokemuksia ko. hoidosta? Mielelläni kuulisin esim. sivuvaikutuksista.

Vastailinkin tuolla alempana jo jollekin toiselle joka kyseli keltarauhashormonista. Itse söin aikoinaan Terolut-kuurin siksi kun menkat jäi tulematta ja kun mun olo alkoi olla asian johdosta tosi paha ja tukala. Hyvin toimivat, menkat alkoi jo ennen kuin kuuri oli syöty loppuun ja sen myötä turvotuskin lakkasi. Ainut ikävä sivuvaikutus oli kiukkuisuus, siis olin kuurin aikana vielä huonommalla tuulella kuin normaalisti ennen menkkoja. =( Sekin saattoi tietysti johtua jostain muusta.

Hei hanski26 ja Moodyblue75 myös! Kyselin tosiaan siitä keltarauhashormonista, ja aloitin juuri kyseisen kuurin! Syynä sama kuin Moodybluella, kuukautisten poisjääminen. Moodyblue, mainitsit turvotuksen, johtuiko se siitä että hormonit olivat ennestään sekaisin, vai terolutista? Olen nimittäin itse havainnut turvotusta tai lihomista kehossani, enkä keksi muut syytä kuin hormonit.

Aika sattuma, kaksi samaan aikaan ko. lääkkeen aloittanutta, oiva tilaisuus vaihtaa kokemuksia!

Mulla turvotus johtui nimenomaan siitä että menkat oli myöhässä - tai niin ainakin olettaisin. Terolut sai menkat alkamaan, ja sen myötä hävisi turvotuskin varsin pian. Tosin olen kuullut, että keltarauhashormoni sinänsä aiheuttaisi turvotusta joillekin käyttäjille, ainakin pitempiaikaisessa käytössä (esim. minipillerit).

No niin, neljäs päivä meneillään, ja tuntuu turvotus laskeneen aika reippaasti, aivan kuin Moodyblue kertoi. Wcssä on saanut ainakin rampata jatkuvasti, ja ummetukseen taipuvainen vatsani on toiminut n. 4-6 krt päivässä. Mitään epämukavaa ei ole ilmennyt.

Itse söin joskus teroluteja myös pms oireisiin jotka oli jokseenkin hanski26 kuvaamia.
Muistaakseni söin kierron vai kaks ja sain tarpeekseni. Ainoa ilo oli et menkat tuli kahta kivuliaimmiksi. Tuolla ne terot taitaa lääkekaapin perimmässä nurkassa olla vieläkin ja sinne sa jäädäkin. Onneksi en ainakaan viime aikoina ole saanut noin kovia pms oireita.
Olisko stressilläkin asiaan vaikutusta...

Eka kuukausi ohitse, yllättävän lievät oireet tuli. Itkuisuutta ja pientä kiukkuisuutta, muuten helpoin PMS kautta aikojen. Huomenna alkaa uudestaan pillerien syöminen, toivottavasti vaikutus on samanlainen kuin viime kerralla. Menkat alkoi 2 päivää kuurin lopetuksen jälkeen eikä ne olleet sen kivuliaammat kuin mihin tottunut.

Eli varovaisesti suosittelisin kanssasisaria kokeilemaan!

Yhteistyössä