Please (varsinkin n.1v äidit) antakaa päiväohjelmaanne...Mä en kerkee MITÄÄN!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Että voi verrata missä mulla mättää...kun tuntuu että aamuherätyksen jälkeen kello käy taas kohta puolta yötä ja sata hommaa siirtyy taas "huomiseen".

Sen että ruoan saa tehtyä (nopeeta), pyykkiä pestä ja ast.p.koneen päälle. Aina ei kerkee ulos tai se on jostai muusta hommasta pois (se aika).

Siis antakaa ihan koko päivänohjelma mitä millonkin teette n. kellonaikoineen, OIKEESTI.

8.30 herää ja aamupala
9.30-11.30 ulkoilua
12.00 lounas
12.30-14.00 päikkärit
14.00-16.00 ulkoilua tai kyläilyä
16.30 ruoka
19.00 iltapala
Sitten hengaillaan ilta ja nukkumaan 19.30

meillä herätään niin aikaisin, että päivän aikana ehditään vaikka mitä ;D

06.30 herätys, aamupuuro, pikkukakkonen
09.00 ulos leikkimään
10.30-11.00 lounas
11.30-12.00 päikkäreille
13.30 herätys ja välipala
14.00 ulos leikkimään
16.00 päivällinen
18.30 iltapuuro
20.00 nukkumaan

väleissä sitten leikitään ja puuhastellaan kotitöitä, jos on surkea keli niin ulkoilun sijaan voidaan käydä esim. kaupungilla kattelemassa jne.

herätys 7, aamupala 8, pyykit koneeseen puoli 9. ulos 9, sisälle 10, ruoan laittoa, ruoka 11, nukkumaan n.12. lapsi nukkuu ja äiti juo kahvit, lataa tiskikoneen, laittaa pyykit ja laittaa vaikka uuden koneellisen. 14 välipala. lapsen kanssa touhuja tai kävelylle tms. ruoan laittoa. ruoka 16-17. leikkiä, telkkua, siivoilua. iltapuuro 20. nukkumaan ja äidille ja isille omaa aikaa. Ruoaksi keittoja, laatikoita ym. nopeaa ja riittää useammaksi päiväksi.

7.00 herätys, aamupala
9.30 lounas, ulos hetkeksi tai leikkiä sisällä (itse istun koneella tai teen epämääräisiä kotihommia)
11.00 viimeistään neiti sisälle nukkumaan (itse istun koneella tai teen jotain)
13.00 välipala, sisällä oloa, itse alan tekemään ruokaa
16-17 päivällinen ja pienet unet. Mies tulee klo 15-16 kotiin. Kyläilyä, kaupassa käyntiä, ulkoilua...
18.30 iltapuuro, sen jälkeen leikkiä, kotihommia, pesuja yms
20.00 itselle ja isommille lapsille iltapala, viimeistään 20.30 neidille iltavelli ja sänkyyn.
Itse teen kotihommia, jos viitsin, yleensä istun koneella.

Saakos tästä tolkkua :whistle: Kotona tllä hetkellä 9kk ja 5 lapset, mutta suunilleen tämä sama rytmi ollut isompienkin lasten (10 ja 8) vauva-aikoina...

Mulla lapset 4v7kk, 2v4kk ja 10kk. En osaa kellonaikoja sanoa, mutta herätään n.6.30-7.30. Laitan aamupalan (puuro, leipä tms) ja sitten aamutoimet. Esikoinen klo 9 kerhoon. Käydään ehkä kaupassa tai ulkoillaan ja sitten kotiin. Laitan keittiön aamun jäljilta kuntoon (tiskit koneeseen, pyyhin pinnat), imuroin, jos tarvis, laitan pyykkikoneen päälle (+hypin palstalla), klo 10 kuopus päikkäreille, sen jälkeen ruoanlaittoa (paitsi ei tänään, kun eilisestä jäi lihapataa), klo 12 haetaan esikoinen kotiin kerhosta, syödään lounas, pyykit kuivausrumpuun + kaappiin, välipala, päivällistä alan tehdä n.15-15.30 ja iltapalaa 18.30, lapset nukkumaan n.19-20.00.
Siinä suurinpiiirtein päivä meneekin (ei tietty joka päivä samalla kaavalla)

noin kello 8 herätään. Syödään aamupuuro, aamupesut ja vaatteet päälle. Laitan aamulla pyykkiä koneeseen. 9.30 lähdetään pihalle. 11.30 syödään edellisen päivän jämiä. Poika menee nukkumaan 12.00. Nukkuu noin 1-2 h sillä aikaa teen kotitöitä tai vaan olen. Poika kun herää annan välipalan sen jälkeen hän leikkii ja minä teen ruuan. Syödään noin 16.00. Illalla tehdään mitä milloinkin tai vaan ollaan kotona. 19.00 annan iltapuuron , käytän pesulla ja vaihdan yökkärin, poika käy yöunille 20.00. Kotitöitä teen milloin missäkin välissä ja illalla kun poika käy unille siistin paikkoja ja täyttelen tiskikoneet.

7 herätys
7.30 aamupala

10.45 lounas
11.30 päiväunet
14.15 herätys
(Haetaan isompi tässä välissä päiväkodista jos pk-päivä )

15 välipala
17 lounas
19 iltapuuro

Ehdin hyvin vaikka mitä. Esikoisen aikaan en ehtinyt koskaan mitään :snotty:

herätys 6.30-7.00
pikainen aamupala
isosisko päiväkotiin 8.00
kotona oleilua/kaupassa käyntiä/ulkoilua
lounas 11.00
päiväunet 11.30-14.00
sisko haetaan kotiin 14.30
kaupassa/kotona/ulkona
päivallinen 16-17
yhdessäoloa,välillä siivousta
iltapala ja pesu 19.30-20
nukkumaan 20.00

Meiän huushollista löytyy lapset 8v, 6v 1v4kk ja 4kk. Ja kun musta tuntuu et meillä on hyvinkin lepposia nää päivät, kiireet pakkautuu viikonlopuille, kun mieskin kotona, sillon mennään paikasta toiseen, kyläileen, kauppoihin jne. Mutta arkiviikolla tosiaan aika hissukseen etenee päivät. Meillä ei mitään kellontarkkaa aikataulua ole, mutta pääsääntösesti näin:

klo 7: pienemmät lapset heräilee, syöttelen ne.
klo 8: koululainen ja eskarilainen herää, syövöt aamupalan, valmistautuvat kouluun, lähtevät matkaan klo 8.45.
klo 9-> on vaihtelevaa ohjelmaa... Ulkoillaan joka päivä noin tunti, käydään joskus lähikaupasa kävellen, pesen pyykkiä, täytän/tyhjään tiskikonetta, imuroin, siivoilen vähän, istuskelen palstalla, leikin lasten kans, tapaan kavereita, syödään jne...
klo 11-> pienimmät menee päiväunille, unien aikaan mä teen ruuan ja oleilen palstalla tai luen ja askartelen. Tai viihdytän vauvaa, jos se ei satu nukkumaan.
klo 13-14 päiväunet suurinpiirtein loppuu, siinä sit taas syödään ja puuhaillaan, eskarilainen tulee kotio, touhuilen lasten kans
Sitten päivästä riippuen klo 13-15 välillä kotio saapuu myös koululainen, syö ja tekee läksyt, autan niissä tarpeen mukaan
klo 15-> sekalaista hommaa, joskus ulkoillaan, joskus puuhaillaan muuta. Mies tulee kotio noin klo 16, silloin syödään, ja sitten ilta alkaa vaihtelevasti, joskus lähetään pidemmälle ruokakauppaan, joskus vaan ollaan. Lapset on kavereidensa kans iltasin yleensä. Klo 19 aletaan valmistautuun taas yöpuulle, eka suihkuun, sitten iltapalaa ja hetken rauhallista puuhailua, lapset maate klo 20.30, sen jälkeen on mun ja miehen omaa aikaa. Joskus askartelen, joskus istun koneella, joskus katon telkkaria, ja joskus toki miehen kans vietetään yhdessä sitä "laatuaikaa"...

Mutta kovin on lepposan olosia nää meiän päivät, en oo kertaakaan kokenut et ois kauhee kiire. Mä en viikolle tykkää kuitenkaan järjestää ees kauheesti mitään puuhaa, mieluummin sit viikonlopulle. Joskus arkena aamupäivisin tapaillaan kavereiden kans tosin, joskus on jotain neuvola ym reissuja...

Herätys kuopus 6-7 esikoinen 8
Aamupala 7 ja 8
Leikkiä sisällä 8.30-9.45 Kuopus nukkuu ekat päikkärit yleensä tässä vaiheessa
Uloslähtö vaatteet päälle 9.45-10
Ulkona 10-11.30
Lounas 12
12.30 Kuopuksen 2 Päikkärit
Esikoinen kanssa leikkä 12.30-14.30
14.30 välipala
15-16.30 aikoihin ulos Kuopus nukkuu 3päikkärit 16-17
17.-18 lastiksia
18-19.30 leikkiä/puuhastelua/oleskelua
19.30 iltapala, jonka jälkeen nukkumaan

Ajanhallinta, suurpiirteisyys, järjestelmällisyys ja uskallus käyttää eineksiä aina silloin tällöin lienee yksi tapa.

Mulla tämä ohjelma on sunnuntaisin, mutta jos olisin kotona niin samalla tavalla mentäisiin:

7:00 herätys ja ylös. Pesukone pyörimään ja pojan kanssa aamupalalle.
8:00-10:30 leikkiä/ulkoilua/mitänyt jotain. Pesukone on pessyt 8:30 mennessä.
10:30 - 12:00 ruuanlaitto ja syöminen ja jotain vastaavaa
12:00 -15:00 Päikkäriaika 2h + muksu leikkii huoneessaan enemmän ja vähemmän yksinään. Vanhemmille omaa aikaa. Pesukoneen voi pyöräyttää + astiat
15:00-18:30 Visiitti isovanhemmille/leikkiä/ulos/yms. Jossain välissä ruoka (toinen ruoka yleensä eines tai semieines...)
18:30 -19:00 iltapala
19:00-20:00 Iltaaskareet, leikkiä ja nukkumaan.
20:00 Vapaus

Meillä 1v4kk ja 5kk. Ajat ovat suunnilleen-aikoja.

7.30-8.30 Heräilevät
8.30-9.15 Aamupala (syötän vauvan, sillä aikaa esikoinen juo maitoa pullosta ja kun vauva on syönyt, teen esikoiselle puuron)

9.30-> leikkimistä sisällä ja/tai ulkoilua, ilmasta ja kotihommista riippuen (jos on paljon pyykkiä tai tarvii imuroida niin ollaan sisällä ja esikoinen leikkii tai kulkee perässä harjan kanssa ja "lakaisee"..)
Vauva syö uudestaan ja käy nukkumaan tässä välissä
Jos tarvii käydä kaupassa, niin myös se tehdään tässä välissä.

11.30-12 Esikoiselle ruoka
12-13 Ruuan jälkeen hetki sulattelua ja sit päikkäreille
Vauva herää kun isompi on unilla. Vauvan kanssa sitten touhuillaan mitä millonkin, usein katselee kun teen kotihommia. Vauva myös syö tällä aikaa.

15.30-16 Isompi herää
15.30-> Leikkimistä sisällä kunnes vauva on taas syönyt ja sit isommalle välipala ja ulos

17.30 Leikit jatkuu sisällä (teen samalla ruokaa)
18.00 Ruoka isommalle
19.30-20 Iltapuuro
20.00-21.00 Iltapesut, yökkäri, viimeset leikit ja iltasadut ja nukkumaan.
Sen jälkeen vauva syö jälleen, hoidetaan iltapesut ja nukahtaa yöunille.

Tällästä meillä yleensä on, hyvin ehdin tehdä kotityöt. Aina tosin ei jaksa. Ja täytyy välillä saada vaan istua ja vaikka kattoa töllöä tai istua koneella :whistle:
Tosin meillä on ukko paljon kotona myös, en oo joka päivä yksin lasten kanssa. Siitä on hirmu suuri apu kerkeämisessä ja jaksamisessa. Muutenhan en sais hetken rauhaa :D

Meillä lapset 3,5 ja 1, kolmas tulossa maaliskuussa....

7.00 herätään
8.30 ulkoilemaan noin pariks yleensä kolmeks tunniks
10.45 lounas ja perään päikkärit
alkuiltapäivästä leikitään sisällä ja välipala päälle
15.00 toiset päikkärit
17.00 päivällinen
17.45 ulkoilemaan reiluks tunniks
19.00 kylpyyn ja iltapala
20.00 yöunille

Hyvin saa hommat tehtyä aina jossakin hyvässä välissä....auttaa, kun ei laita tiukkoja aikatauluja kotihommille vaan tekee silloin ku vähänkin pystyy ja jos ei ehdi kaikkea, niin antaa olla. Itse oon varsinkin toisen lapsen syntymän jälkeen pyrkiny pitämään sen linjan, että ne asiat, mitä ei lasten hereilläoloaikana ehdi tehdä, tehdään seuraavana päivänä! Kun lapset menee yöunille, teen omia juttujani (oon netissä, luen, katon telkkaria jne) tai sit tehdään miehen kanssa jotain, mut tiskeihin sun muihin en koske :)

Miten ihmeessä te pääsette ulos jo tunnin - puolentoista päästä heräämisestä? Meillä menee kyllä vähintään kolme tuntia heräämisestä että pästään pihalle :(
Menee jo siinä pepun pesu, vaatteiden vaihto lapselle ja itelle ja aamupalan laitto joku 40min...sitten syöttö. oma aamupala, hampien pesu, kasvot, vähän laittautumista ja pukemiset jne. tähän kaikkeen saan liikaa menemään - tuntuu että kello juoksee ja perässä ei pysy. Tosin luen aamupalalla lehdet netissä (meniskö jotai 40min tähänkin) eli liikaa kai - mutta jos en sillon lue, jää lukematta. Ja sitten on jo kohta lapsen ruoka-aika (ja varsinkin jos isompi juttu tulee kaks - kolme kertaa jo aamusta ni siinäpä se ulkoilu jää ennen nokosia !!!

V'ttu mä en osaa käyttää enää aikaa, no nyt pitää rueta laittaa syöttöä valmiiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten ihmeessä te pääsette ulos jo tunnin - puolentoista päästä heräämisestä? Meillä menee kyllä vähintään kolme tuntia heräämisestä että pästään pihalle :(
Menee jo siinä pepun pesu, vaatteiden vaihto lapselle ja itelle ja aamupalan laitto joku 40min...sitten syöttö. oma aamupala, hampien pesu, kasvot, vähän laittautumista ja pukemiset jne. tähän kaikkeen saan liikaa menemään - tuntuu että kello juoksee ja perässä ei pysy. Tosin luen aamupalalla lehdet netissä (meniskö jotai 40min tähänkin) eli liikaa kai - mutta jos en sillon lue, jää lukematta. Ja sitten on jo kohta lapsen ruoka-aika (ja varsinkin jos isompi juttu tulee kaks - kolme kertaa jo aamusta ni siinäpä se ulkoilu jää ennen nokosia !!!

V'ttu mä en osaa käyttää enää aikaa, no nyt pitää rueta laittaa syöttöä valmiiksi.

ai juu, meillä herätään 9 - 10.

En mäkään heti aamusta ulos pääse, koska luen hesarin ja laitan itseänikin vähän ennen ulostautumista :snotty: Me herätään klo 7 ja ulos mennään klo 9 jälkeen, usein vasta 9.30. Eikä tosiaan joka päivä, kun tuo nukkuu ulkona 3h + iltapäivällä ulkoillaan 2h. Eli aamu-ulkoilut jää usein pois.

Jos heräätte vasta klo 9-10 niin voit vaan miettiä tosiaan mihin se päivä menee :whistle: :attn:
Voit myös itse herätä jo hiukan aiemmin ja syödä ja lueka uutiset rauhassa.

Hyvin päästään :D Päästäis jo aikasemminkin, jos pistäis enempi töpinäks.....mä käyn joka aamu myös suihkussa ja silti keritään reilun tunnin päästä heräämisestä lähipuistoon kavereita tapaamaan! Rentoutta vaan toimintaan ja sillai :hug:

oeln kotona kahden pienen kanssa: 3kk ja 1,5 vee. jokainen päivä on erilainen, riippuen mimmonen rytmi, millä tuulella olemme, mikä sää ja muut tekijät. aamulla mies auttaa toisen pienen kanssa, koululaiset huoltaa itse itsensä. en panosta siivoiluun, koneet osaa kyllä pestä itekin ku ollaan vaikka ulkona. opiskelen tässä samalla enkunkielistä maisterintutkintoa, eilen tein etähommia pari tuntia illalla. koitan aina ku mahdollista nukkua päivällä, jos pienet nukkuu yhtä aikaa. 1,5 veellä on aika säännöllinen rytmi mutta pienellä vielä vaihtelee jonkin verran. mitä se haittaa, jos ei saa kotihommia tehtyä? ei ne oo meillä koskaan minnekään karannu, ehtiny aivan hyvin tehdä seuraavana päivänä tai ollaan tekemättä. ruokaaki laitan isot satsit ja syödään samaa monta päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosin luen aamupalalla lehdet netissä (meniskö jotai 40min tähänkin) eli liikaa kai - mutta jos en sillon lue, jää lukematta.

Montako lehteä sä sitten luet - kysyn kun olen utelias. 40 minuuttia lehden lukemiseen aamulla kuulostaa pitkältä ajalta, varsinkin jos lapsi joutuu leikkimään yksin sen aikaa. Etkö voisi lukea osan lehdistä päikkäriaikaan vai nukutko itsekin silloin?

Teetkö iltaisin ruokaa valmiiksi tai puolivalmiiksi seuraavaa päivää varten?

Kovin aikasin täällä lapset herää...

Mutta meillä siis kuusi lasta,4 koululaista herää ennen 8 ja kouluun 8.30

-pienet 1,5 vee ja 3 vee heräävät n.9 aikaan.
-syödään aamupala 9.30
-aamutouhuja jne pesuja,vaatteen vaihtoa ja mä samalla jotain huushollihommia teen.
-ulos n.11 ja silloin monesti oon laittanut uuniin ruuan jo.
-sisälle 12 aikaan ja syödään n.12.30
-leikkiä tovi,rauhallista ja kotihommia
-unille 14 ja nukkuvat 16 asti.
-Syödään toinen ruoka,jonka oon tehnyt kun pienet nukkuu klo 17
-Isompien harrastuksiin kuskausta,toinen pienistä välillä mukana niissä.Välissä ulkoilua tms.
-iltapala 19.30-20 ja pesut ja pisut
-unille 21-21.30

Meillä on pyykkipäivät ti ja to.Silloin pesen ja rummutan pyykkiä pitkin päivää..Mut siihen ei kauaa mee.
Isot lapset imuroi kahdesti viikossa,tyhjentää tiskikoneen ja kaikki laittaa omat tiskit suoraan koneeseen.
Vessat pesen kolmasti viikossa ja tarpeen mukaan.

Kannattaa tehä suunnitelma jos tekee ajan kanssa tiukkaa...
Mä oon vähän aatellut niin että päivän mä oon "töissä" lasten kanssa ja illat on vähän vapaampaa.

Kyseessä on vissiin ensimmäinen lapsesi...? Mulla on kanssa 1,5 vuotias (ja 4-vuotias), ja mä kerkeisin tekemään vaikka mitä, mutta olen vain niin älyttömän laiska ja mukavuudenhaluinen, etten saa mitään tehdyksi.

Mä en usko että jos kaks kertaa päivässä käydään ulkona, ja ollaan 2-3h ulkona, ni että siinä kovin keretään itse ruokaa laittaa (johon uppoo helposti tunti jos paistelee lihoja, pesee perunoita jne).
Ja eikös toi eka vastaajakin sanonu että ovat ulkona 11.30 ja jo 11.40 istuu koneella vastilemassa...nopeeta on vaatteiden riisuminen ja käsien pesut kun 10min jo näppälee koneella...No joo tiedän ettei ne varmaan oo ihan tarkkoja aikoja ja joka päivä mee minuutilleen just nin...vaikka kyllä moni niin antaa ymmärtää...
Ja mä en kyllä usko että kukaan pääsee lapsen kanssa ulos tunnissa heräämisestä JOS tekee aamupesut ja syötöt ja syö myös itse!

Mulla 1,5v lapsi touhuaa mukana....

07.30-08.00 ylös, aamumaito sängyllä loikoillen ja äiti juo aamukahvia, katsotaan uutiset ja lastenohjelmia, sitten keittiössä vähän aamupalaa
09.00 pitäis olla vaatteet päällä, yleensä siivotaan tai pestään pyykkiä tms., ruoan valmistusta , kotihommia
10.00-11.00 ulkoilua; lenkki tai leikkiä, joskus kerhossa (silloin kotihommat jää tekemättä)
11.00 ruokailu ja 12.00 päiväunille. Nukkuu noin tunnin, tänä aikana äiti on koneella tai tekee sellaisia hommia mihin ei kaipaa pientä apulaista
13.00 välipala ja leikkiä. Iltapäivästä alkaa joskus pitkästyttää, joten sitten pitää keksiä erilaisia askareita, mitä milloinkin, käydään kylässä tms.
17.00 isi kotiin ja syödään, sitten äidille omaa aikaa kun tyttö on isin perään!
20.00 unille

Yhteistyössä