Pk-täti laittoi kummallisen viestin :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis mistä IHMEESTÄ ap:n pitää pahoitella asiaa? Mitä ap on sille voinut että hänen lapsensa tulee kotiin väärissä kengissä?
Ap:n on syytä pahoitella siitä, ettei ole joko merkannut lapsensa kenkiä tarpeeksi hyvin tai sitä, että hänen lastaan hakee niin tyhmä kaveri, että pukee lapselle väärät kengät.

Varmasti vetäisin herneet kunnolla nenuun toisen lapsen vanhempana, jos lapsella ei olisi kenkiä, millä tulla kotiin. Ja eskarissa merkattiin kumpparit hempeillä tarroilla sen lisäksi, että siellä oli ennestään selkeä nimi isolla saappaan suussa. Eipä sen jälkeen pojat enää laittaneet vääriä saappaita jalkaansa ja tytön jalat pysyivät kuivina. Kurarukkaset löytyivät mystisesti vasta siinä vaiheessa, kun tuo eskari loppui.

Ap:n on syytä pahoitella siitä, ettei ole joko merkannut lapsensa kenkiä tarpeeksi hyvin tai sitä, että hänen lastaan hakee niin tyhmä kaveri, että pukee lapselle väärät kengät.

Varmasti vetäisin herneet kunnolla nenuun toisen lapsen vanhempana, jos lapsella ei olisi kenkiä, millä tulla kotiin. Ja eskarissa merkattiin kumpparit hempeillä tarroilla sen lisäksi, että siellä oli ennestään selkeä nimi isolla saappaan suussa. Eipä sen jälkeen pojat enää laittaneet vääriä saappaita jalkaansa ja tytön jalat pysyivät kuivina. Kurarukkaset löytyivät mystisesti vasta siinä vaiheessa, kun tuo eskari loppui.

Voi hyvin kuvitella millainen rähjääjä olet. Tuollaiset vahingot nyt ovat melkoisen yleisiä päiväkodeissa. Virheen huomattuaan varmasti jokainen - vanhempi tai hoitaja - palauttaa tavaran oikealle omistajalleen ilman sun kaltaisia hernenenähuutajia.

Voi hyvin kuvitella millainen rähjääjä olet. Tuollaiset vahingot nyt ovat melkoisen yleisiä päiväkodeissa. Virheen huomattuaan varmasti jokainen - vanhempi tai hoitaja - palauttaa tavaran oikealle omistajalleen ilman sun kaltaisia hernenenähuutajia.

Paitsi ap ei käsittääkseni niin aikonut tehdä. Virhehän oli huomattu tosi nopeasti sen jälkeen kun lapsi väärissä kengissä hoidosta lähti, mutta kenkiä ei palautettu silloin eikä niitä olla muutenkaan ilmeisesti palauttamassa ennen kuin tämä väärät kengät ottanut lapsi menee seuraavan kerran hoitoon. Pääsiköhän se lapsi edes ulkoilemaan, jonka kengät oli viety ja nyt ei siis pääse kotiin, kun ei ole kenkiä. Tai kai jotenkin pääsee, mutta voi olla että vanhempiensa pitää ostaa uudet kengät, jolloin ei paljon lohduta että ap aikoo jossain vaiheessa kengät palauttaa. Lapsi kuitenkin tarvitsee kenkiään joka päivä, ei se oikein käy päinsä että on kengättä kunnes seuraavan kerran päiväkotiin menee. Tämä ei ap:n mielestä ole hänen murheensa, minä olisin eri mieltä ja palauttaisin kengät heti kun mahdollista. Minä en kyllä räyhää, mutta pitäisin hiljaa mielessäni ap:n tavoin toimivia vanhempia itsekkäinä idiootteina. Vahinkoja voi sattua, mutta ne pitää korjata ensi tilassa.

No ei se nyt ihan noinkaan mene! Päiväkodilla on varakenkiä akuutteja tilanteita varten. Ei kaikilla ole mahdollisuutta karauttaa päiväkodille samantien kun on huomattu mukulalla toisen hanskat. Vähän jotain kohtuutta! On minunkin lapsella ollut pari kertaa kengät hukassa. Ihan ollaan päiväkodista saatu varakengät tilalle. Ja niin köyhiä ei olla etteikö varakenkiä ole kotona toista paria. Kas kummaa, lapsi ei kuollut kertaakaan! Omat kengät palautuivat parin päivän päästä. Vahingossa olivat menneet toisen lapsen jalkaan. Eipä olisi tullut mieleenkään järjestää jotain kohtausta sen takia. Omituista yksisilmäisyyttä ja nillittämistä, joustamattomuutta.

Paitsi ap ei käsittääkseni niin aikonut tehdä. Virhehän oli huomattu tosi nopeasti sen jälkeen kun lapsi väärissä kengissä hoidosta lähti, mutta kenkiä ei palautettu silloin eikä niitä olla muutenkaan ilmeisesti palauttamassa ennen kuin tämä väärät kengät ottanut lapsi menee seuraavan kerran hoitoon. Pääsiköhän se lapsi edes ulkoilemaan, jonka kengät oli viety ja nyt ei siis pääse kotiin, kun ei ole kenkiä. Tai kai jotenkin pääsee, mutta voi olla että vanhempiensa pitää ostaa uudet kengät, jolloin ei paljon lohduta että ap aikoo jossain vaiheessa kengät palauttaa. Lapsi kuitenkin tarvitsee kenkiään joka päivä, ei se oikein käy päinsä että on kengättä kunnes seuraavan kerran päiväkotiin menee. Tämä ei ap:n mielestä ole hänen murheensa, minä olisin eri mieltä ja palauttaisin kengät heti kun mahdollista. Minä en kyllä räyhää, mutta pitäisin hiljaa mielessäni ap:n tavoin toimivia vanhempia itsekkäinä idiootteina. Vahinkoja voi sattua, mutta ne pitää korjata ensi tilassa.

Luitko ollenkaan ap:n tekstiä? Lapsi oli menossa seuraavana päivänä hoitoon. Mistäs sinä tiedät miksei ap voinut lähteä kiikuttamaan kenkiä saman tien takaisin? Yksinhuoltaja ilman autoa? Pitkä matka päiväkotiin? Työt? Sairaus? Sun mielestäkö pitäisi yhden päivän takia lentää vaikka lentokoneella yksien vitun kenkien takia???

Joillakin on tärkeämpiä asioita mielessä kuin jonkun räkänokan kengät.

• Tykkää
Reactions: Nuri
Kun meillä kävi vastaava, niin vielä saman päivän iltana kävin vaihtamassa kengät saamastani osoitteesta. Meillä oli vielä hankalampi tapaus, kun toinen lapsi oli jostain vierailevasta lapsiryhmästä ja kun aloin soittelemaan kenkien perään, niin kellään ei ollut tietoa, missä kengät ovat. Ei siinä kumpaakaan syyllistetty, vaikka lapsen äiti kertoi lapsensa valittaneen kengistä puettaessa (kengissä oli lapsen jalan mukaan tehdyt erityispohjalliset, joten tuntuivat jalassa varmasti erilaisilta). Äiti ei edes tiennyt, että heillä on väärät kengät ennenkuin kengistä soitettiin. Pääasia, että saatiin nopeasti omat kengät takaisin. Itse opin tilanteesta, että on tärkeää merkitä kengät hyvin, niin että lapsikin erottaa omat kenkänsä.

Luitko ollenkaan ap:n tekstiä? Lapsi oli menossa seuraavana päivänä hoitoon. Mistäs sinä tiedät miksei ap voinut lähteä kiikuttamaan kenkiä saman tien takaisin? Yksinhuoltaja ilman autoa? Pitkä matka päiväkotiin? Työt? Sairaus? Sun mielestäkö pitäisi yhden päivän takia lentää vaikka lentokoneella yksien vitun kenkien takia???

Niin, illalla kun menee yövuoroon. Meinaatko että sen toisen lapsen, joka haetaan siis klo 12.00 normaalisti, pitäisi odottaa päiväkodilla myöhäiseen iltaan asti niitä kenkiä? Ja yhtä lailla sen toisen lapsen vanhempi autoton yh, eikä ap ole kertonut sellainen olevansa. Häntä ei vaan kiinnostanut se, pääseekö toinen lapsi kotiinsa.

Sitä paitsi ilman kenkiä lapsi ei pärjää päivääkään, joten ihan sama palauttaako kengät vuorokauden vai kuukauden päästä, joka tapauksessa sille kengättömälle lapselle pitää hankkia uudet kengät, kun ap ei viitsi niitä ajoissa palauttaa. Ja sen toisen perheen syy tämä tapaus ei ainakaan ole missään määrin, sen sijaan ap ei ole merkinnyt kenkiä niin että lapsi omansa tunnistaisi tai hänen lapsensa on ollut huolimaton kengät ottaessaan.

Varmaan vaan tökerösti muotoiltu viesti. En välittäisi siitä, kävisin vaan vaihtamaan kengät. Jos todella siinä vaiheessa jotain päänaukomista vielä tulisi, niin vastaisin että yritin soittaa tänne päiväkodille mutta ette vastanneet, vaikka tiedän että olitte vielä töissä.

Mikseivät päiväkodilta soita sen toisen lapsen vanhemmille ja pyydä ottamaan kotoa varakengät mukaan kun hakevat?

Jos ap:n on vaikea käydä aamulla ne kengät vaihtamaan, niin soittaisin päiväkodille ja ehdottaisin tätä.

Sinähän varmaan olisit ollut tosi ilahtunut, kun lapsen kengät olivat läpimärät, kun hänet oli laitettu niillä ulos sadekelillä, kun joku toinen kullannuppu oli hänen saappaansa ottanut käyttöön. Kotiinkin jouduttiin kävelemään litimärissä kengissä. Paremminkin minä sain valitukset siitä, kun lapselle ei ollut kumisaappaita - eikä varasaappaitakaan ollut päiväkodissa antaa. Ihmettelin heille kyllä, että mihin meidän saappaat on hävinneet, kun ne ovat päiväkodissa. Uusien kurarukkasten katoamiselle vain kohautettiin olkia - veikkaan, että joku pölli omaan kotikäyttöönsä koko kaudeksi ja palautti ne sitten toukokuun lopulla. Ne oli niin isolla merkitty sisäpuolelta, ettei varmaan kehdannut niitä myydä käytön jälkeen, joten palautti ne sitten.

Ne oli niin isolla merkitty sisäpuolelta, ettei varmaan kehdannut niitä myydä käytön jälkeen, joten palautti ne sitten.

Kannattaa merkata ne isolla ulkopuolelta, että ei satunnaiselle tarkkailijallekaan jää epäilystä kenen ne ovat.

Esim. omassa päiväkodissa kaikissa päiväkodin varavaatteissa lukee ulkopuolella todella isoilla kirjaimilla "päiväkoti" tai "pk", mikä on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi estää niiden katoaminen. Ei juuri kukaan kehtaa esimerkiksi mennä kauppaan sellaisen lapsen kanssa, jonka kurahousujen lahkeessa lukee isoilla kirjaimilla "päiväkoti".

Olisin ihan vittuillakseni takaisin laittanut vastausviestin, jossa sanotaan, että soitin päiväkotiin xxxx aikaan, jolloin tiesin sen vielä olevan auki, mutta kukaan ei vastannut puhelimeen.

Jos lapsi oli pukenut itse kengät jalkaan ja hakija haki lapsen pihalta, niin ei varmasti tule mieleen tehdä mitään ylimääräistä kenkätarkastusta.

Vai oletko sinä niin tyhmä, että riisut pihalla aina varmuuden vuoksi lasten kengät ja tarkistat, kenen nimi sisällä lukee. Monilla kun on samanlaisia kenkiä.

Uskomatonta, kuka hakee yhdestä ehkä kiireessä lähetetystä viestistä piilomerkityksiä... sattuuhan näitä. Ei varmaankaan kannata jäädä pyörimään mielenpahoituksessa.

Laita sinne vastaus, että hoitaisivat itse työnsä kunnolla, niin ei tulisi ongelmia.
Hoitajien tehtävänä on vahtia, että lapset siellä laittavat omat vaatteensa päälle.

Laita sinne vastaus, että hoitaisivat itse työnsä kunnolla, niin ei tulisi ongelmia.
Hoitajien tehtävänä on vahtia, että lapset siellä laittavat omat vaatteensa päälle.

Sä ihan tosissasi väität, että jos mulla on klo 16.00 jälkeen kahdeksan lasta sisällä ja olen yksin töissä ryhmässä, mun pitää jättää ne muut lapset leikkimään keskenään, ja mennä eteiseen vahtimaan siksi ajaksi kun yksi lapsi lähtee pukemaan jonkun uusavuttoman hakijan kanssa ???
Vai vaadinko niitä kahdeksaa lasta lopettamaan leikit ja tulemaan eteiseen mukaan???
Hirvee meteli nousee siitäkin jos väijyn eteisessä lasten omaisuutta ja jollekkin muulle lapselle sattuu tapaturma!

Sä ihan tosissasi väität, että jos mulla on klo 16.00 jälkeen kahdeksan lasta sisällä ja olen yksin töissä ryhmässä, mun pitää jättää ne muut lapset leikkimään keskenään, ja mennä eteiseen vahtimaan siksi ajaksi kun yksi lapsi lähtee pukemaan jonkun uusavuttoman hakijan kanssa ???
Vai vaadinko niitä kahdeksaa lasta lopettamaan leikit ja tulemaan eteiseen mukaan???
Hirvee meteli nousee siitäkin jos väijyn eteisessä lasten omaisuutta ja jollekkin muulle lapselle sattuu tapaturma!
No ihan aluksi voit ainakin nostaa laiskan perseesi ylös penkistä ja viedä lapset ulos tuohon aikaan. Lapset ovat ihan liian vähän ulkona arkisin, kun heitä istutetaan sisällä.

Toiseksedn voit opetella lukemaan. Aloittajan lapsi oli jo pihalla haettaessa. Lapset ovat pukebeet hoitajien vastuuajalla. Näinollen ovat vastuussa siutä, mutä kelläkin on päällä.

Toiseksedn voit opetella lukemaan. Aloittajan lapsi oli jo pihalla haettaessa. Lapset ovat pukebeet hoitajien vastuuajalla. Näinollen ovat vastuussa siutä, mutä kelläkin on päällä.

Lapsille pitää opettaa jo hyvissä ajoin ennen koulun alkamista vastuuta ja omista tavaroista huolehtimista. Meinaatko sinä tosissasi, että vielä 5-6-vuotiaillekin hoitaja antaa vaatteet puettavaksi, eikä lasta missään vaiheessa opeteta ihan itse katsomaan, että pukee päälleen oman takkinsa ja kenkänsä? Tuon ikäiset tunnistavat oman nimensäkin jo, jos se on vaatteeseen kirjoitettu.

Jos isoja lapsia paapottaisiin kuin pikkuvauvoja ja -taaperoita, pk:ssa pitäisi olla isojen ryhmässä samat henkilöresurssit kuin pienten ryhmässä. Mutta ei ole, isommilta lapsilta voi ja pitääkin jo vaatia omatoimisuutta pukemisessa yms., eihän isojen ryhmässä ole yleensä kuin yksi tai korkeintaan kaksi hoitotätiä valvomassa yli 20 lapsen pukeutumista, joten eihän siinä ole todellakaan aikaa kaikkia nimilappuja tarkistaa.

a) joko tarhaopella oli kiire, eikä oikein ajatellut mitä kirjoitti

b) kenkien oikea omistaja oli ottanut pultit ja tarhaope sen johdattelemana kirjoitti "hätäviestin"

Näkemykseni mukaan tarkoitus ei ollut syyllistää sinua vaan hän koki painostusta kenkien oikeiden omistajien puolelta, saada kengät heti, mutta kukaan ei vastannut ja hänellä oli olo kuin puun ja kuoren välissä.

Paniikki tekee joskus tepposet.
Ja omien kokemuksien mukaan yleisestikin, tarhaopet ovat tarkkoja useasta asiasta. Se on heidän työnsä, että asiat sujuu hyvin, rutiinilla ja aikataulussa.
Joskus tokaisin tarhaopelle, kun se valitti että tutun pojalla ei ole kuin reimatecin puku - ei kurahousuja lainkaan, että kaatuukohan se maailma siihen jos on vain vedenkestävä puku kurahousujen sijaan.
Hän piti luentoa kuinka jotkut vanhemmat päivittelevät likaisista puvuista ja hän kertoi että likainen puku teettää heille lisähommia, että kurahousut on helpompia.

Heillä on ihan omia ongelmia joista me ei tiedetä mitään, eikä osata arvata edes.

Yritetään olla kivasti heitä kohtaan. Aika pienellä rahalla he siellä touhuavat yhdessä tärkeimmässä duunissa mitä Suomesta löytyy.

Koittaisin ottaa viestin neutraalisti. Tökerö viesti ja paniikissa oleva tarhaope.

Yhteistyössä