Pk:ssa hoitajat vihjailevat jatkuvasti äidin työttömyydestä, onko asiallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Lapsi on pk:ssa, lapsen äiti jäi hiljaittain työttömäksi. Äiti on ollut muutaman viikon työttömänä, jona aikana on aktiivisesti hakenut töitä, känyt haastatteluissa yms. Koska ei ole tärpännyt, niin hän aikoo mennä työvoimakoulutukseen pian.

Heti kun hän jäi työttömäksi, pk:ssa hoitajat alkoivat ikävään sävyyn vihjailla että sinähän voit tehdä sitä ja tätä, onhan sulla aikaa kun lapsi on pk:ssa. Ei vaan yksi hoitaja, vaan lähes kaikki vihjailevat. Siis onko tuo ihan Ok, kannattaisiko tehdä valitus pk:n johtajalle, vai vaan hyväksyä? Äidistä tuntuu tosi pahalta tuollainen vihjailu. Ei hän oikein voi lasta ottaa pk:sta poiskaan, koska on hakenut aktiivisesti töitä, ja pian alkaa kurssi.

Onkohan tuollainen vihjailu yleistäkin?

tuo asiallisuus on varmasti melko pitkälti kiinni siitä mitä he vihjailevat. oletko sanonut heille etsiväsi kovasti töitä ja käyväsi ahkerasti haastatteluissa? entä tuosta kurssille pääsemisestä?

[QUOTE="vieras";21997547]tuo asiallisuus on varmasti melko pitkälti kiinni siitä mitä he vihjailevat. oletko sanonut heille etsiväsi kovasti töitä ja käyväsi ahkerasti haastatteluissa? entä tuosta kurssille pääsemisestä?[/QUOTE]

Kyse on ystävästäni. Kyllä ystäväni on kertonut aktiivisesta työnhaustaan ja kurssistaan, silti lähes päivittäin joku siellä puhuu hänelle tyyliin " sullahan on aikaa mihin vaan, kun lapsesi on päiväkodissa ja itse olet työttömänä" tms.

Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa? Vai oletko yksi hoitajista, äidin kaveri, mistä tiedät mitä vihjailevat?
Maailma on täynnä kusipäitä, että en siis lainkaan ihmettele että pk:ssakin heitä löytyy. Ei ole asiallista mutta jos ei puhumalla selviä niin antaisin olla omassa arvossaan.

Kuulostaa todella ikävältä, miten ne oikein kehtaa, mietin ihan oikeasti? Vaikka olisi kuinka täyttä, niin se pitää kaataa perheen niskaan. Meille oli kans isku ja kylmää vettä naamaan kun kävin juttelemassa että jos melkein 3-vuotiaamme tulisi päiväkotiin lyhennetylle päivälle, niin he luokittelivat sen niin ettei ole oikein tervetullutta kun isä on työtön. Mä soitin alueen päiväkotivastaavalle siis kaupungin ihan virkamiehelle ja hän sanoi, etteivät he voi pk:ssa päättä etteivät ota lasta ajallaan jos haemme paikkaa. (mulle siis vihjailtiin paikan tuplaodotusajasta, 8kk)

Mä en sit hakenut kun en halua viedä lasta hoitajille, jotka suhtautuvat noin ikävästi, kun ei tosiaan ollut pakko. Mä en siis sietäis vaan koittaisin puhua asiasta ainakin.

Itse jäin myös taas elokuun lopussa työttömäksi mutta mitään ei ole pvkodissa siitä mainittu. teen sijaisuuksia ja saatan olla pitkiäkin aikoja ilman töitä ja siitä huolimatta lapset ovat aina pvkodissa arkisin 8-16, joskus haen puoli viideltäkin. Ei ole ehdotettu että lyhennettäisiin päivää tai ota lapset kotia. Siihen en suostuisikaan.

[QUOTE="mä";21997655]Kyllähän sitä jää enemmän aikaa tehdä vaikka mitä jos itse on kotona ja lapsi hoidossa kuin jos olisi itse töissä.[/QUOTE]

Mutta pointtnai tais olla vihjailu, joka johtaisi päiväkodin laittamaan ehtoja perheelle. Miten se kuuluu asiaan, ei mitenkään.

Itse jäin myös taas elokuun lopussa työttömäksi mutta mitään ei ole pvkodissa siitä mainittu. teen sijaisuuksia ja saatan olla pitkiäkin aikoja ilman töitä ja siitä huolimatta lapset ovat aina pvkodissa arkisin 8-16, joskus haen puoli viideltäkin. Ei ole ehdotettu että lyhennettäisiin päivää tai ota lapset kotia. Siihen en suostuisikaan.

Miksi ihmeessä?

Vihjailu ei ole ammattimaista käytöstä, mutta voihan olla ettei pkn väki tarkoita sitä pahalla, jos sanoo että nyt on aikaa tehdä sitä ja tätä kun olet työttömänä ja lapsi hoidossa. Jos äiti esim. ollut aiemmin väsynyt, valitellut kiirettä tms. Saattavat kehottaa ns. nauttimaan tästä ajasta, kun kuitenkin hakee aktiivisesti töitä, niin että muistaa välillä rentoutuakin. Tai sitten, jos äiti lasta tuodessa/hakiessa valittaa kun ei mitään ehdi tehdä tai pitäis sekin hoitaa, on siihen melko luonteva vastaus mielestäni no nythän sinulla on aikaa tehdä tämä asia, kun lapsi on hoidossa ja sinä työttömänä. Harvalla se työnhaku ihan 8 tuntia päivässä vie (enkä sano että sen pitäisikään/voisikaan viedä). Ja sanomisen voi äiti, joka ehkä on surullinen/ahdistunut työttömyydestään tulkita hyvin negatiiviseksi, vaikka se olisi positiivisesti sanottu.

Ja sinä et ystävänä tälle voi oikein mitään, mutta kehota ystävvääsi keskustelemaan asiasta pk:n henkilökunnan kanssa, asiat yleensä selviää parhaiten puhumalla asianosaisten kanssa. Ihmisiä ne pk:n työntekijätkin vaan on.

[QUOTE="Halikatti";21997695]Mutta pointtnai tais olla vihjailu, joka johtaisi päiväkodin laittamaan ehtoja perheelle. Miten se kuuluu asiaan, ei mitenkään.[/QUOTE]

Nykypäivänä on valitettavasti monia perheitä, joissa ei tajuta, että lapselle se tarhapäivä on todella raskas ja olisi lapselle hyväksi voida pitää lomaa hoidosta, jos vanhempi on kotona. Tokihan tämä on harmillista, jos ystäväsi todella juoksee sen 8h/pv työpaikkojen perässä pitäen ainoastaan pari kahvitaukoa ja yhden lounastauon niin tuo vihjailu on aivan turhaa. Tällöin antaisi vain mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Ehkä vihjailevat, että normaali vanhempi edes lyhentäisi lapsensa hoitopäiviä tai pitäisi raukalla vapaapäiviä.
Tai sitten ystäväsi vain kokee kaiken sanomisen loukkauksena. Onhan työttömyys kova paikka.
Tai voi olla, että ovat hoitajat ovat outoa porukkaa ja naljailevat asiasta.

Hiukan hankala kuitenkin on sanoa, kun ei kenenkään asianosaisen mielipidettä ole kuullut.

Päiväkodin työntekijöiden asia ei ole vihjailla tai edes kommentoida mitään vanhempien työasioista tai työttömyydestä. Itse en kuuntele minkäänlaista paskaa, ja olenkin tehnyt kaksi kertaa valituksen työntekijöistä.
Aikoinaan Lahdessa päiväkodissa joku erehtyi jotain sanomaan johon vastasin että joo, kun tässä on tätä aikaa niin ajattelin mennä steppiin.

Jyväskylän kaupunki ei anna pitää täyspäiväpaikkaa jos molemmilla vanhemmilla ei ole täyspäiväistä työpaikkaa.

Mä olen ainakin jo alun pitäen tehnyt selväksi lapsen pph:lle, että vaikka jäisin työttömäksikin (mikä on erittäin epätodennäköistä, vaikka määräaikasuuksia teenkin) niin tyttö jatkaisi silti hoidossa. Koska haluan pitää kiinni mieluisasta (meille vanhemmille, hoitajalle ja ennen kaikkea lapselle mieluisasta) hoitopaikasta. Lisäksi työttömyys (jos sitä nyt edes ikinä tulee) ei tule olemaan pitkäaikainen vaihe. Tämä on hoitajastakin ainoa järkevä tapa. Hänellä on nytkin hoidossa esim. äitiyslomalaisen lapsi, mikä on ok. Mitä tuohon puuttumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;22000706:
Mä olen ainakin jo alun pitäen tehnyt selväksi lapsen pph:lle, että vaikka jäisin työttömäksikin (mikä on erittäin epätodennäköistä, vaikka määräaikasuuksia teenkin) niin tyttö jatkaisi silti hoidossa. Koska haluan pitää kiinni mieluisasta (meille vanhemmille, hoitajalle ja ennen kaikkea lapselle mieluisasta) hoitopaikasta. Lisäksi työttömyys (jos sitä nyt edes ikinä tulee) ei tule olemaan pitkäaikainen vaihe. Tämä on hoitajastakin ainoa järkevä tapa. Hänellä on nytkin hoidossa esim. äitiyslomalaisen lapsi, mikä on ok. Mitä tuohon puuttumaan.

Mainostan vielä tätä kivaa paikkaa... Että täällä näin. Oikeuteen pitää jonkun mennä jos työtön haluaa lapsen pitää täyspäivä hoidossa.

joo, kyllä muakin otti kupoliin kun mun piti saada työpaikka ja hommasin päiväkotipaikan. se oli jo suullinen sopimus, kirjallista en tehnyt.nyt en sitten päässytkään töihin ja kyllä mullekkin auotaan päätä, että miks lapses pk:ssa kun et ole töissä.tosin ei hoitajat...etsin koko ajan töitä. ja sit olis paha jos tärppäisi, eikä olisikaan paikkaa ..

[QUOTE="Halikatti";21997570]Kuulostaa todella ikävältä, miten ne oikein kehtaa, mietin ihan oikeasti? Vaikka olisi kuinka täyttä, niin se pitää kaataa perheen niskaan. Meille oli kans isku ja kylmää vettä naamaan kun kävin juttelemassa että jos melkein 3-vuotiaamme tulisi päiväkotiin lyhennetylle päivälle, niin he luokittelivat sen niin ettei ole oikein tervetullutta kun isä on työtön. Mä soitin alueen päiväkotivastaavalle siis kaupungin ihan virkamiehelle ja hän sanoi, etteivät he voi pk:ssa päättä etteivät ota lasta ajallaan jos haemme paikkaa. (mulle siis vihjailtiin paikan tuplaodotusajasta, 8kk)

Mä en sit hakenut kun en halua viedä lasta hoitajille, jotka suhtautuvat noin ikävästi, kun ei tosiaan ollut pakko. Mä en siis sietäis vaan koittaisin puhua asiasta ainakin.[/QUOTE]

No jos isä on työtön niin tottakait hän voi hoitaa lasta!!!

meillä tyttö on 6h/päivä hoidossa, ja n.4 päivää viikossa. Mulla just loppu 3 viikon kurssi, enkä näe syytä irtisanoa hoitopaikkaa. töihin haen ja kouluun myös... sen tietävät päiväkodissa,että olen lomautettuna, mutta muusta en niille ole sanonu, ku että käyn kursseilla yms. ei mielestäni ole heidän asiansa.

Kyllä mulle kuittaillaan pk:ssa työttömyydestä ja lapset on täyspäiväisessä hoidossa. Mun kohdalla kyse on siitä, et työttömäks jäin 1.9. eli alle 2 vk sitten. Olen täyspäiväisesti hakenu töitä yms. Nyt ehkä maanantaina jo alkas työharjottelu (viim. loppuviikosta kuitenkin), joka muutettas oppisopimukseks marraskuussa. Tän järjestäminen on vaatinu paljon aikaa ja koko päivän järjestelen perheen asioita. Sen lisäks oon halunnu siksikin pitää lapset päiväkodissa, että arki palais mahd. nopeasti normaaliksi. Toinen lapsi on erityislapsi ja hänen kuntoutus tapahtuu päiväkodissa. Mun mielestä ei ole ollut asiallista kuittailla!

Itse olen kutakuinkin samassa tilanteessa kuin ap:n ystävä. Lapset ovat olleet nyt noin 7-tuntisia päiviä hoidossa (kun sopimuksessa lukee 9 tuntia) ja joka viikko olen pitänyt lapsilla satunnaisen vapaapäivän, välillä kaksikin. Mutta vasta aika viimetingassa kerron poikkeavista järjestelyistä ja pidän oikeutenani pitää pitkänkin päivän hoidossa, jos tarve on. Kevään puolella (en siis ollut silloin vielä työtön, mutta työntekovelvoitetta ei ollut) pyysivät parista viikosta, että voisin tuoda lapset vasta myöhemmin aamuisin, kun oli vajausta hoitajista. Ja näin sovittiin ja se on mielestäni ihan ok ja reilu peli molemmin puolin. Joustaavuutta ja avoimmuutta siis löytyy molempiin suuntiin, eikä mitään selän takana kyräilyjä tarvita.

Ystävällesi voit sanoa, että tässä tilanteessa on kuitenkin tärkeää myös huolehtia itsestään. Itse olen käyttänyt muutosturvapalveluita ja yksi käsiteltävä asia nimenomaan oli myös huolehtia minun hyvinvoinnistani. Oma vointini on hyvä myös sen ansiosta, että lasten hoidossa ollessa voin käydä uimassa ja lounastamassa rauhassa omien ajatusteni kanssa.

No en mäkään varmasti pitäs hoidossa täysaikaisena vaan varmaan 10pv/kk (nytkin on 15pv, vaikka molemmat käydään töissä), mutta niin kauan kun subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa, ei kellään ole mitään sanomista, mistä syystä kukin lastaan hoitoon vie. Vähiten henkilökunnalla, omaa oksaansa vaan sahaavat.

Yhteistyössä