Pitkien lasten vanhemmat

[QUOTE="Satu";22789364]Onko jonkun lapselle aloitettu joku lääkehoito pituuskasvun rajoittamiseksi? Vai onks tollasta oikeesti edes olemassa?[/QUOTE]

Meille lääkäri sanoi, että jalkojen pituuskasvu on mahdollista pysäyttää. Mutta selkä ja kädet siis jatkaa kasvua siihen kun jatkaa. Tytön serkku, joka on nyt 17 v ja 187 cm pitkä tutkittiin siinä vaiheessa kun oli 185 cm, että onko kasvua vielä paljon jäljellä. No ei ollut, en tiedä olisiko mitään tehty jos vielä olisi ollut.

pitkää sukua
Sitä niittää mitä kylvää, eipä haluttaisi olla honkkelin vanhempi kun ne on aina polvisairaita ennen 40v. ikää.
Onneksi lutkilla harvoin on sitä oikeinta tietoa asioista... :rolleyes:

Tuntemani polvisairaat ovat kaikki keskimittaisia tai pienempiä, meidän sukumme pitkillä miehillä (ja naisilla) eivät polvet ole vaivanneet. Edes urheilu-ura ei ole polvia pilannut, 88-vuotias setänikin vielä päivittäin liikkuu aktiivisesti (lajeina tennis, hiihto ja golf).

Khimaira
Mun kohta 5-v on 121cm ja kohta 11-v tyttö 151cm - huvittava sikäli että mä olen 155cm :saint:

Rasittavaa varsinkin nuoremman kohdalla tuo pituus on ollut koska rattaissa kuljetettaessa sain aika pitkiä katseita...

Wilma-73 ei jaksa kirjautua
Jep, tuttu juttu meilläkin, molempia lapsia luultu ikäisiään vanhemmiksi. Tyttö täytti kuukausi sitten 13-v ja pituutta on 175cm. Poika täytti 9-v ja hänellä pituuskasvu on hieman hidastunut erinäisistä syistä johtuen, pituutta nyt 150cm.

Poika kun oli n.1 vuoden ikäinen ja kävimme kontrollissa sairaalassa (ei liittynyt kasvuun) niin hoitaja mittasi ja punnitsi poitsun. Itse seisoin vieressä ja näin lukemat, kaikki oli ihan ok. Hoitaja meni käymään jossakin ja tuli takaisin juuri kun sain vaatteet poitsulle takaisin, pitäisi kuulemma riisua ja ottaa mitat uudestaan, tuon ikäinen kun ei mitenkään voinut olla noin iso....Koitin sanoa että katsoo neuvolakorttia, kyllä meidän poika on iso mutta ei auttanut, uudet mitat otettiin ja oli hoitaja ihmeissään, samat mitat taas...

Meillä poika pian puolen vuoden vanha, ja luullaan jo nyt vanhemmaksi kuin on. 4 kk oli 69 cm pitkä.

Minua ollaan myös lapsena ja nuorena aina luulta vanhemmaksi kuin olen. Noin 3 vanhana olin päälle metrin mittainen, kouluun mennessä 136 vai 137 cm ja kuudennella luokalla olin 170 cm pitkä. Muistan vieläkin kun äiti tappeli bussikuskin kanssa, että saanko 10-vuotiaana lastenlipun (ikäraja oli 12 vuotta). Kyllä nolotti!

"Aku"
Kyllä!Kaikkein ärsyttävintä oli esikoisen ollessa nippa nappa vuoden ikäinen ja puistossa joku mamma tuli vauhkoomaan mulle et "Eikö se vieläkään kävele?!Onhan tuo nyt jo 1,5v. ainakin!"

:O

Mä olen ollut joskus ala-aste aikoina pitkä, tai ainahan mä olin toisia sen puoli päätä pidempi, mutta korostui etenkin viidennellä ja kuudennella luokalla.

Ja olin varmasti muutenkin vanhemman näköinen silloin, ei ei se ei ollut mukavaa. Pidin jossain vaiheessa passia mukana että sain todistettua ikäni bussissa.

Ja vanhempien kanssa ulkomailla lomailessa Tunisian reissu nyt tulee mieleen kun tarjoilija ihastui minuun, vaalea sinisilmäinen tyttö. Ikää oli se 11-12v.

Ja mun vanhinta tyttöä luultiin yläkoulu iässä vanhemmaksi kuin olikaan, vaikka ei nyt ihan mahdotoman pitkä olekkaan, hitusen on mua lyhyempi ( mä olen 173,5 cm)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä