Keltaruusu,
kuvaamasi oli ihan tavallista entisessä elämässäni, joillakin sukulaisilla ja lähes kaikissa (ex-)tuttavaperheissä. Kaikilla meillä on lapsia, nyt jo aikuisia tai lähes aikuisia. Jälkeenpäin tosin suuresti ihmettelen, miten kaikki onnistui, oli ylipäätään mahdollista.
Miehet tekivät varsinkin nuorempina, kun lapset olivat pieniä päivähoitoikäisiä, todella pitkiä työrupeamia - osin pakosta, osin omasta halustaan - lisäksi opiskelivat jatkotutkintoja, jotkut tekivät väitöskirjaa, kävivät säännöllisesti viikkojen työmatkoilla ja sen lisäksi parissa harrastuksessa, jotka olivat joukkuelajeja ja vaativat siksi säännöllistä osallistumista. Siis lähes joka ilta, vähintään viitenä iltana jossain menossa viikonloput mukaan lukien! Muistan, että kalenterien kanssa yritimme sopia vieraisilla käyntejä, vaikka paria tuntia kaikkine tarjoiluineen ennen miesten iltaharrastuksia. Piti näet myös pitää niitä sosiaalisia kuvioita yllä, ja pukea lapsetkin hienoiksi. Aika koomista näin jälkeen päin katsottuna.
Useimmat meistä vaimoista kävimme säännöllisesti työssä, jotkut lisäksi opiskelivat kuten itsekin ajoittain ja hoidimme siinä ohessa kodin ja asuntojen vaihdon (minäkin jopa asuntomme myynnin ihan amatööripohjalta), ""kasvatimme"" lapset, järjestimme heille hoitopaikat, koska sellaisia ei 15- 20 vuotta sitten tarjottu automaattisesti. Naistä aiheista me vaimot sitten juttelimme.
Meidänkin perheessämme samoin kuin tuttavilla ""mies tuppasi piipahtamaan"" työpaikalla myös viikonloppuisin, ellei sitten ollut viikonloppuna työssä. Pitkään hänelläkin oli kaksi eri työtä normaalin virkansa ohessa. Joskus kyllä ihmettelin, miksi, sillä rahaa niistä ei kertynyt mitenkään erityisesti. Oli sellaista hyväntekeväisyyttä ja uran luomista kaiketi. Tai sitten mies ei vain viihtynyt kotona.
Omasta mielestäni en edes marmattanut, koska sellainen elämäntyyli näytti olevan tapana lähipiirissä. Normaalia säännöllistä päivätyötä tekevät työkaverini eivät kyllä tajunneet, miten ""täysipainoista"" elämää vietimme, ja miksen itse ollut valmis jäämään ylityöhön, vaikka ""se ei olisi ollut kuin pari tuntia viikossa"".
Nyt jälkeenpäin oikein ihmettelen, miten tehokas saatoin olla ilman, että se herätti mitään ylimääräistä huomiota. (Verenpaineeni tosin oli 90-94/145. Ilmiselvästi minulla oli vauhti päällä koko ajan.) Henkisesti aistin pientä itseäni häiritsevää ja stessiä tuottavaa kateutta työpaikallani siitä, miten hyvin meillä ja tuttavillani meni, vaikkemme sitä mitenkään pyrkineet korostamaan!
Kun sitten erottiin, luin jostain, että monesti menestyneiden miesten vaimot ovat todellisia helmiä ja suuria aarteita. Se hieman helpotti, sillä mies oli erotessmme haukkunut pahasti ja pistänyt minut syvälle maan rakoon. En ollut edes lihava. Yleensä näytin tyylikkäältä, olin muodikas, selvästi ikäistäni nuoremmalta vaikuttava virkanainen, mutta kieltämättä väsynyt. Tajusin tehneeni huomattavasti yli oman osani. Olin tavallaan aika katkera.
Nykyään osaan elää itselleni. Ei ole kiire, ellen halua. Aikahan on loppujen lopuksi aika suhteellista. Onneksi terveys ei ole mennyt. Verenpainekin on nykyään vähällä vaivalla hyvissä lukemissa.