Pitkästä aikaa: Inhokit ja suosikit sisustuksessa!!

• Viestiketjun aloittaja WannebeLoman
  • Ensimmäinen viesti
WannebeLoman
Eikä nyt mitään rutinaa, että jokainen saa sisustaa miten itse tykkää ja plaaplaaplaa. Tottakai jokainen voi sisustaa miten itse haluaa ja on jokaisen oma asia, miten kotinsa dekoreeraa. Voi silti asiallisesti keskustella siitä, mistä ITSE ei pidä ja mistä pitää.

Itse en pidä
- vuolukivitakka
- sisätiloissa muut kuin valkoiset katot
- ysärisohva
- avonaulakot
- sisustusteksit noin pääasiassa. Joihinkin tiloihin kyllä sopii ihan kivasti
- jos on liikaa beigeä
-mummolatyyli, ellei talo ole oikeasti ns. vanha mummonmökki

"Laura"
En osaa sanoa mitään tiettyä asiaa, joka olisi itsessään kamala. En esim. yleensä pidä tähdistä muualla, kuin lastenhuoneessa, mutta ystäväni kotona tähdet on tuotu hyvin tyylikkäästi osaksi sisustusta. Joku kliseinen sisustusteksti voi joskus olla ihan osuvasta paikassa jne.

Mä pidän yhtenäisestä tyylistä. Tavallaan että kodissa huomaa, että sisustusta on mietitty ja harkittu, oli se sitten millainen tahansa. Jos talo on täysin moderni (esim nyt vaikka korkeakiiltoiset kaapit, rosteria, moderneja tapetteja, moderneja
huonekaluja jne) ja alkaakin yhtäkkiä tykätä vaikkapa maalaisromantiikasta ja sinne sekaan tuo yhtäkkiä kasan romanttista tilpehööriäa yrittää muuttaa sisustuksen maalaisromanttiseksi, niin lopputulos on hirveä. Ellei sitten tosiaan vaihda huonekaluja kokonaan jne.
Ennemmin sitten lähtee pehmentämään modernia linjaa että lopputulos olisi neutraalimpi. En nyt osaa yhtään selittää :D

......
Se, että kaikki on valkoista ja muka sen vuoksi muodikasta. Se valkoinen suttuinen sohva (lapsiperhe) on karmaiseva ja valkoisilla hyllyillä pöly näkyy hyvin. Lisäksi kaameaa heinäseipäät ja kahvimyllyt ja muut maalaisromanttinen, jos ei ole kyse maalaistalosta. Kynttikäylimäärä, lyhdyt ja tusinatavaraa olevat sisustusteksit... ja sitten viherkasvittomuus... muka kauniisti sisustettu asunto ja kuin kuoleman oma, koska ikkunalla on joku kuollut hoitamaton rehu.

Viihdyn väljässä kodissa, missä suuret ikkunat ja kauniita puupintoja ja paljon hoidettuja viherkasveja. Koen sen luonnolliseksi.

"Liisi"
Viime aikojen asuntomyynneistä katsottuja kuvia katsellen omat inhokkini ovat:
- pikkusievät erkkerit
- sorvatut portaankaiteet
- kaariholven muotoiset oviaukot

Aina inhokkeja ovat: Likaisuus, sekaisuus, liikaa roipetta, tyylien sekamelska.

Noiden edellämainittujen lisäks
-koristeripellykset, siis joka paikassa pieniä halpoja koriste-esineitä
-kirjahylly
-melamiinihuonekalut (tau mitä ne lastulevyhirvitykset on jotka on pinnoitettu jollain puun näköisellä jutulla).
Nää nyt tuli ekana mieleen.

"nounou"
Eniten inhottaa samankaltaisuus. Se, että sisustetaan muodin mukaan eikä omannäköiseksi. Koska me kaikki ollaan omanlaisiamme persoonia, luulisi sen oman kodin olevan asujiensa oloinen, mutta ei, liian usein kopioidaan vaan sisustusblogeista jotain tusinasisustusta.

Ja sekin, että kodissa asuu perhe, mutta sisustuksesta ei saa kukaan muu kuin äiti/vaimo päättää mitään. Se beigellä divaanisohvalla tähtityynyyn nojaava miespolo näyttää eksyneeltä omassa kodissaan...

jippii!
Mun inhokkeja:

- Nahkasohvat
- Liikaa tavaraa (sotkuista)
- Liian vähän tavaraa (kliinistä)
- Kokovalkoisuus, etenkin yhdistettynä edelliseen kohtaan
- Persoonattomuus. Liittyy myös edelliseen.

Mun suosikkeja:

- Laadukkaat ja kestävät ratkaisut
- Oman perheen / suvun historian näkyminen (valokuvat, perintöhuonekalut jne.)
- Kaikelle paikkansa -> siisteys ja tasapaino

Näitä eritellessä huomaa kyllä, että ei oo helppoa antaa kovin yksiselitteisiä vastauksia. Monenlainen tyyli, jopa tässä aiemmin kauhisteltu tyylien sekamelska voi mun mielestä toimia. Värimaailmaki voi olla hyvin monenlaisena miellyttävä, mutta sellanen kaiken valkoisuus kruunattuna harmaalla torkkupeitolla ei oo kyllä mun silmiin kovin kaunista.

Meillä tällä hetkellä ongelmana tavaran liiallisuus, mutta tähän on tulossa kyllä helpotusta! :D

Nämä ainakin
Inhokkeja on puupinnat ja esim. puun väriset kaiteet. Valkoiset kiiltävät vetimettömät keittiönkaapit. Tarratekstiti. Paljon pientä sihruista tavaraa esillä. Kirjahyllyt. Myöskin se, ettei esillä ole mitään muuta esim. olkkarissa kuin sohva ja tv ja matto. Viuhkat seinillä ja muutkin bordellinomaiset punaiset verhot ja sisustustekstiilit (jotain roikkuvia pimpuloita niissä vielä-yöh).

Wc:ssä paljon tavaraa näkyvillä, ja kaikki vielä pölyisiä. Ne pikkukärryt wc:ssä jotka oli muodissa 80-luvulla.

pööö
Sellainen "moderni" sisustus jota näkee monilla. Valkoinen hylly seinällä, usein sohvan takana ja siinä on pari mustavalkoista tekstitaulua. Lisäksi kuormalavahuonekalut ovat ällöjä.

Spencer Hastings
Mä en tykkää avokirjahyllyistä. Mun mielestä kirjat on jotenkin niin levottomia, kun niitä on paljon ja esillä. Eli pieneen hyllylliseen ei tule kiinnitettyä huomiota, mutta esim meillä on varmaan kilometrin levyinen seinä täynnä kirjoja, ja meinaan seota niiden kanssa kun ne ahdistaa jotenkin :D

keripukki
Ne sellaiset hyllyköt seinillä, joissa tosiaan on niitä mustavalkoisia tauluja. Varmaan puhun samoista mistä edellinen.
Lisäksi sellaiset nahkaiset keittiön tuolit, joissa on metalliset jalat.
Mä en myöskään pidä mistään värien sekamelskasta.

En tykkää sellaisesta sekaisesta, nuhjuisesta sisustuksesta, jossa kaikkea on liikaa eikä mikään sovi yhteen.

Rakastan esim. vanhoja, tummia puulattioita, vanhoja jätti-ikkunoita puolen metrin ikkunasyvennyksineen, korkeita huoneita, kattokruunuja, taljoja, persialaisia mattoja, massiivisia sohvia (siis sellaisia todella massiivisia, Suomesta ei sellaisia löydä), barokkilipastoja, etnisiä patsaita ja naamareita, vaaanhoja kynttelikköjä jne.
Tykkään myös, jos seinä on täynnä tauluja.

valkoisuus. tahdet. tekstit. laminaatti. musta keittio. laattalattiat. persoonaton naistenlehti koti. en tykkaa. varit. vanhat puuhuonekalut. historia. aidot materiaalit. persoonallisuus. kodikkuus. tykkaan! itsella jokainen huone on eri varimaailma. mut koko koti on sisustettu vanhoilla tummilla huonekaluilla. kiska asutaan vanhassa talossa. hulluimpia on talot jotka ovat eri maailmasta sisalt ja ulkoa. astut vanhaan mummonmokkiin jossa vastaan tulee ultra moderni kiiltava keittio, laminaatit lattioil, koriste takka. tai vastaavasti uusi kerrostalo asunto on disalta kuin mummolan vintti.

iu
Voi kun taas tietäiskin mitä haluaa, jotenkin käymistilassa mulla koko sisustus. Pitää ootella, millaiseksi alkaa muotoutua... Mutta mitä nykyisessä inhoan, niin tää hillitön tavaran paljous. :( Mistään ei kuitenkaan raaskis luopua, niin aika pattitilanne.

Bbbbba
En pidä sisustuksesta, jossa näkyy paljon hirttä seinissä tai puupintoja ylipäätään.

Rakastan valkoista! Jos saisin päättää, niin mulla olisi valkoinen koti, jossa olisi ripaus harmaata ja sitten vähän jotain voimakasta väriä, kuten fuksiaa, violettia tms. Mä muutin miehen luo ja täällä on aika perinteinen miehen sisustus, mutta ehkä pikkuhiljaa muuttuu enemmän sellaiseksi, joka on myös minun näköinen.

Mä olen lopen kyllästynyt näihin 2000- luvun "moderneihin" kämppiin, joissa kaikissa samanlaiset keittiöt, samanlaiset kylppärit, pulpettikatto jne. pienillä värivaihteluilla. Ahdistun näissä "nykytrendin" pelkistetyissä ja kylmissä kodeissa.

Tykkään kaikesta sisustuksesta, mitä ei ole tehty kuten kaikki muutkin tekee. Mummolatyylit on ihania. Maalaisromanttisuus on ihanaa. Itsetehty, vanhankierrätys on ihanaa. Kivaa, jos käytetään värejä, puuta ja räsymattoja. On hienoa, kun kotiin tehdään jotain omaa ja jotain, mistä ihan itse tykkää.

"Wiola"
Valkoiset seinät!!! Ymmärrän, että vuokra-asunnoissa pakko hyväksyä. En koskaan voi ymmärtää, miksi joku haluaa huoneen jokaisen seinän valkoiseksi.
Olohuoneen ovat ihan karseita aina, jos jokainen seinä on valkoinen.

Wannabeloman
Alkuperäinen kirjoittaja Entykkää;30691594:
No kalusteet ovat ihan kivoja. Kalusteiden sijoittelu on vähän hakusessa. Kokonaan valkoiset seinät ovat halvan näköiset. Tuossa sisustajalta ehkä vain puuttuu ns. esteettinen silmä? Toisilla sitä ei ole. Ei ole mullakaan. Onneksi. Miehen siskolla on ja hän on paljon auttanut sisustamisessa meitä.

Mun täytyy liittyä nyt tohon valkoisen inhoajien kerhoon :D Myös harmaa vallitsevana on kauhea. Tosin sit taas sellainen lämpimän harmaa industrial-meininki saattaa joskus toimiakin, mutta sitä pitää sit pehmentäö viherkasveilla ja muulla ettei ole liian kylmä ja kliininen.

Puusta tykkään, ja väreistä. Mun mielestä koko asunnon ei tarvitse olla samanlainen joka sopukasta, vaan huoneita voi sisustaa vähän eri väreillä ja tyyleillä. Mutta kyllä joku linja on tietysti hyvä olla, että ei vaikka yksi huone tosi moderni ja toinen täynnä mummolta perittyjä huonekaluja.. se ei ehkä toimis niin hyvin.

Ylipäätään en tykkää kauhean moderneista jutuista. Enkä esim nahkasohvista. Niitä epämukavia design-huonekaluja en voi ymmärtää laisinkaan. Ulkonäköä tärkeämpää on toimivuus.

Yhteistyössä