Pitkä epäsäännöllinen kierto, negaa, eikä kuukautisia!

Mulla oli esikoista yritettäessa kierto 30-50 päivää. Ja mitä enemmän odotti ja toivoi, sen pidempi oli kierto :( Silloin ei ollu ovistestejä samalla lailla ku nykyään, että olis vähän edes tienny missä mennään. Olin tuolloin 25-26 -vuotias, ja kierto ollut aina epäsäännöllinen.

Nyt olen 36-vuotias, kolmatta kuumeillaan, toukokuun kierrosta heti tärppi yk1, joka oli kuitenkin tuulimuna :( Kaavinnan kautta ollaan tässä, plussatestistä ihan pian puoli vuotta.

Paljonko sinulla on ikää? Ja onko lapsia ennestään? Ei osunut silmään mistään :)
 
No niin, en viittinyt enää odottaa vaan varasin ajan yksityiselle muutaman päivän päähän. Käynnin hinnaksi tulee arviolta reilu 100 e. Toiveet on korkealla, että asia saadaan rullaamaan eteenpäin ja vuodot vihdoin tulemaan.

SLempi, kaikesta päätellen minullekin tehdään ultra, ja hyvä niin. Papaakaan ei ole otettu 1,5 vuoteen, joten senkin voisi otattaa. Mitä kaikkea siitä ultrasta sitten näkee?

Olen 26 ja meillä on ensimmäinen lapsi toiveissa. Mulla on vaihdellut näinä neljänä menkattomana kuukautena valkovuodon määrä ja laatu ihan vetisestä paksuun ja kirkkaasta valkoiseen ja kaikkea siltä väliltä. Olen halunnut ajatella, että se olisi jotenkin hyvä merkki siitä, että jotakin hormonaalisia muutoksia kehossa tapahtuu?
 
Moikka,

minä pistän nokkani tähän ketjuun myös, sillä teidän kertomuksenne kuulostavat erittäin tutuilta. Minulla tämä tausta on vaan tuolta 2006 vuoden toukokuulta lähtien. Silloin jätin pillerit eikä sen jälkeen kierrot ole olleet lainkaan säännöllisiä.
Ainoa säännönmukaisuus on se, että menkkoja voi alkaa odottamaan vasta kp 33 jälkeen. Pisin kierto on ollut siellä 100 päivän nurkilla, en muista tarkkaan.

Tätä on siis jatkunut vuosikausia (ja saman ajan olemme yrittäneet lasta).

Ensin sain terolutit 3 kk ajaksi. Ne auttoivat sen aikaa kun söin niitä.
Sitten noin vuoden päästä teroluteista sain clomifenia, joka auttoi minua ovuloimaan ja kierrotkin säännöllistyivät sen myötä (noin 35pv mittaisiksi). Tässä vuosien varrella olen syönyt ehkä 16 kiertoa clomifenia.

Minulla todettiin noin 1,5 vuoden päästä yrityksen aloittamisesta Polykystiset munasarjat (PCO) joka aiheuttaa juuri nuo kiertohäiriöt ja ovuloimattomuuden.
Painonpudotus, ruokavalio auttavat PCOhon (ja ylipaino pahentaa sitä).
Nyt olen lapsettomuushoidoissa (ollut noin 2 v lapsettomuuspolin asiakkaana) ja kolmatta hoitoa ollaan tekemässä parhaillaan.

Minä suosittelen, että käytte yksityisellä tarkistuttamassa tilanteen (jos ette jo ole käyneet) niin ainakin sitten itsellenne saatte paremman mielen.
Minä maksoin muutama vuosi sitten 50 e yksityisellä käynnistä (siellä kelakorvaus otettiin suoraan huomioon hinnassa). Verrattuna siihen kuinka paljon tuo maksoi ja kuinka paljon sain sieltä lääkäristä mielenrauhaa, niin en tuntenut yhtään maksavani liikaa.

Toivottavasti kiertohäiriöt helpottavat ja saatte pian vauvat aluilleen! Tsemppiä ja plussatuulia!
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, minäkin olen sitä mieltä, että kierto-ongelmien kanssa on turha kituutella. Itse en aikoinaan käynyt lääkärissä, koska tiesimme kierto-ongelmani, otimme ennakkoa vauvaprojektiin. Eli sai tulla heti jos tulee, jos ei, niin sekin oli ok. 1v 11kk lopulta siihen meni. Ja kaksi vuotta oli meillä sovittu raja, että jollei tärppi tule, niin sitten tohtoriin :)

Toista alettiin yrittämään kun esikoinen oli 8kk, ja imetin. Taisi olla 5 kierto, kun tärppäsi. Tätä kolmatta nyt sitten työstetään, suht lungisti mennään nyt kun ollaan tuosta tuulimunasta toivuttu. Ei kierto ihan hetkessä tokene, saati kun se ei säännöllinen ole muutenkaan ja itse en heti ensimmäisenä halua lääkkeisiin turvautua. Toki keväällä sitten, jollei mitään tapahdu. Ikää tulee kuitenkin koko ajan lisää.
 
Monesta paikasta saa lukea, että hyvin voi odottaa sen puoli vuotta kuukautisia, kun taas toisinaan kuulee puhuttavan kolmesta kuukaudesta. Olenpa jopa sellaistakin kuullut, että e-pillerien jälkeen omat menkat alkaa todennäköisesti kahden kuukauden sisällä jos on alkaakseen. Mun mielestä on aika asiatonta, että kun nainen soittaa julkiselle puolelle aikaa kun kuukautisia ei ole tullut neljään kuukauteen, niin aika annetaan kahden kuukauden päähän :mad:

Nyt kun sinne gynelle ensi viikolla menen, aion kyllä kirjoittaa oikein kysymykset paperille, etten varmasti unohda mitään. Ennen kaikkea minua kiinnostaa tietää se, eikö kuukautisten poisjäännistä muka voi syyttää e-pillereitä? Ettäkö e-pillerit olisivat vain peittäneet alleen nämä kehossani tapahtuneet muutokset? Ettäkö menkkoja ei nyt tulisi, vaikka en ikinä olisi e-pillereitä syönytkään?

Nyt mulla on alkanut jo hiipiä pelko siitä, ettei kropassani ole kaikki kunnossa ja raskauden yritys venyy kohtuuttomasti :( Ja pahin vielä... ettei sitä lasta koskaan tulisi. Ihan samaa mieltä olen kanssanne, kyllä omasta (lisääntymis)terveydestä kannattaa maksaa! Johan tämä menkattomuudesta aiheutuva stressikin saa kuukautiset jäämään pois.
 
Viimeksi muokattu:
En tuohon asiaan osaa sanoa muuta kuin sen, että itse aloitin pillerit 16-vuotiaana, välillä pidin omaehtoisia taukoja, joitain kuukausia. Kokonaan pillerit jätin pois n. 8-9 vuotta myöhemmin. Ja siitä sitten meni se vajaat kaksi vuotta kun luomuna raskauduin. Noita taukoja pitäessäni menkat kyllä tulivat aina, mutta saattoi olla sen 50 päivää kierto. Siinä ei ilman ovistestiä paljon tiedä, milloin ovis on. Ja tod.näk. sitä ei laheskään aina edes ollut.
 
Olen harkinnut ovulaatiotestien hankkimista, että voisin nähdä ovuloinko. Nyt kuitenkin kun olen gynekologille menossa, niin ultraäänessä varmaan näky tilanne ovuloinninkin osalta.

Perhesuunnittelu-sivusto on kyllä aika hyvä. Sieltä löysin asiaa myös ultraäänitutkimuksesta: Perhesuunnittelun kotisivut (otsikon Naisen hedelmättömyys alla)
 
Vem Vet: ovulaatiotestikään ei oikeasti kerro, ovuloitko. Itse lueskelen paljon metku.netistä juttuja:

"Jos kiertosi on alle 21 tai yli 35 päivää, on mahdollista, ettet ovuloi ollenkaan. Näissä tapauksissa laskurin tiedot ovat suuntaa-antavia." (mulla kierrot olleet 30-35 nyt tässä yrityksessä)

"Lisäksi positiivinen testitulos ei vielä takaa sitä, että ovulaatio oikeasti tapahtuu. Testitulos kertoo vain sen, että munasolun irtoamisen aiheuttavaa hormonia erittyy riittävästi." (Tämäkin vielä. Moni on saanut ovis-testiin komean viivan, mutta ultrassa on todettu, ettei ovista ole oikeasti tapahtunut. Ei helppoa siis. Pystyy määrittämään hetken, jolloin ovis tapahtuu - jos tapahtuu)
 
Tännehän on tullut tekstiä, jee :) On helpottavaa lukea, että muillakin samanlaisia kokemuksia. Vaikka itse kokemushan (pitkät, epäsään. menkat) ei niin mieluisa olekaan... :kieh:

Niin itsehän olen 25v ja ensimmäistä siis yritetään. Itsellä on ollut valkovuoto ajoittain myös todella runsasta koko tän menkattoman kierron ajan... ja kaksi kertaa oon bongannut aivan kirkasta limaa tulevan noin päivän ajan, toisella kerralla myös mahani oli tosi kipeä ja nipisteli. Toivoin, että josko olisi ollut ovulaatio.. mutta vissiin väärin taisi mennä.
 
Hei,

joskus aiemminkin kirjoitin tännekin ja nyt ajattelin kirjoitella taas..minulla pitäisi olla noin 30 pv kierto..yksi pitkä kierto ollut aiemmin 50 pv..nyt mennään yli 40 pvän kiertoa..kävin eilen gynellä ja minulla on tällä hetkellä reilu 14*15 foillikkeli odottamassa puhkeamista lähipäivinä..limis on vasta reilu 5 mm mutta gyne uskoi sen ehtivän vahvistumaan kun kerran vielä ovulaatiota ei ole tapahtunut..

sain hyvät viivat jo ennen 6.11 nyt viikonloppuna sain vielä parempia..ja gynen tulkinnat tukevat että nyt vasta kunnollinen ovis tulossa..minulla ei ole PCO:ta eikä muutakaan syytä miksi osa kierroista venyy..kilpparilääkitys on mutta sen ei pitäisi näin päin tehdä..

suosittelen gynellä käyntiä aina välillä, maksaahan se tietenkin, mutta joskus vastaukse ovat tärkeämpiä kuin kustannus..

nyt täällä jatketaan talletuksia ja odotellaan jouluksi vastauksia tämän megakierron osalta..
 
melassi,

toivotaan, että tulevasta ovulaatiosta nappaisi! Ovulaatio se on myöhäinenkin ovulaatio :) itsellä ensi maanantaina gyne ja odottelen jo kärsimättömänä sitä. Kiertopäiviähän on tänään nimittäin 94.
 
Kävin tänään yksityisellä gynellä ja käynti kevensi mieltäni kovasti. Gyne ultrasi kohdun ja munasarjat ja ruudulla näkyi, että ovulaatio on tapahtunut ja kohdun limakalvo oli sen paksuinen, että kuukautisten pitäisi alkaa ensi viikon loppuun mennessä. Jippii! Jo olisi aikakin, johan tässä on meneillään kp 126, huoh. Noiden havaintojen takia mulla ei sitten aloitettu Terolutia tai mitään, vaikka olin aivan varma että lähden vastaanotolta resepti kourassa.

Kyselin aiemmin hintoja, joten kerron hinnat nyt tässä, jos joku vaikka joskus hyötyy tiedoista jotain:
- 20 min. käynti 70 e
- kohdun ja munasarjojen ultraus 90 e
- papa 48 e
- toimistomaksu 12 e
- Yhteensä 220 e, josta Kela-korvauksen jälkeen jäi maksettavaksi n. 160 e.

SLempi, uskon, että gynekäynti helpottaa sinunkin oloasi huomattavasti! Ja tiedän, miten malttamattomana sitä käyntiä tosiaan odottaa. Mulle gynekologi sanoi tänään, että valkovuoto (jota mullakin ollut koko tämän 4 kk) on hyvä merkki siitä, että kehossa tapahtuu jotakin. Ovulaatio se on myöhäinenkin ovulaatio, todella! Jos mullakin on taphtunut noin kp 120:n kohdalla, niin kaikki on mahdollista!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: pikkumyy1
vem vet,

kylläpäs oli jotenkin rohkaiseva tuo sun kirjoitus :) ilmeisesti naisen keho voi olla sitten niin monimutkainen, että kaikki on mahdollista! Uskon, että olit todella helpottunut kun kuulit ovulaation tapahtuneen.
 
Ja lisää rohkaisua. Tänään, 128 päivän odottelun jälkeen, alkoi ensimmäiset kuukautiset :). Ovulaatio on siis tapahtunut noin kiertopäivänä 114. Jälkikäteen ajateltuna ovulaatiolimaa- ja kipuja ilmeni noin 10 päivää sitten eli kp 118. Nyt alkaa mulla salapoliisityö kun alan tutustua oman kehoni toimintaan. Luulen, että osaan ehkä jatkossa tunnistaa ovulaation. Sitten voin alkaa seurata kuinka monta päivää ovulaation jälkeen minulla alkaa menkat. Se kun voi olla jotakin esimerkiksi 10 ja 16 päivän väliltä.
SLempi, toivottavasti huomenna gynekologilla selviää asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkaisen päivitystä.

Kävin eilen siis gynellä ja selitin tilanteen. Gyne teki "käsikopelolla" sisätutkimuksen, jututti, eikä muuta. Mutta määräsi mulle Lugesteroneja ja Clomifeneja. Lugeja syön nyt 12 päivää, minkä sisällä kuukautisten pitäisi alkaa. Gyne naureskeli, että jos ei ala, niin sitten olen varmaankin raskaana :D no, ehkä ne sieltä kuitenkin tulee. Ihmetytti kyllä, ettei gyne määrännyt mulle mitään raskaustestiä tehtäväksi. Luulisi, että se olisi eka mikä tehtäisiin, kun menkat noin myöhässä. Ja kun on sanonut, että vauvaa yritetään. No, ehkä hän oli vakuuttunut raskaudettomuudestani.

Eilen illalla otin ekan Lugen ja herran jestas mikä väsymys ja huimaus! Ei suotta käskenyt gyne ottamaan kapselia aina illalla nukkumaan mennessä.
 
Joo outoa SLempi, ettei tuon enempää katsonut/tutkinut olis luullut..
Itselläni alkoi eilen (kp90) kuukautiset viehdoin! :D Ei kyllä oo koskaan aikaisemmin ollut tilannetta että näin iloinen olisi niiden alkamisesta! :D

Sitä vielä ajattelin kysästä kun tosiaan kerkesin sen lääkäriajan jo tossa tilailla ja sain sen sinne tammikuun 19 päivään.. Että kannattaako mun silti käydä siellä vai luuletteko että kun kerron että alkoi jo niin ei sitten sen enempää mua tutki? Voikohan kirjoittaa reseptin tulevaisuutta ajatellen jos mulla taas ensi kiertokin venyy yhtä pitkäksi.. :/
 
melassi,

mut on ultrattu viimeeksi viime huhtikuussa ja silloin kaikki oli ok. Tämä näkyi mun papereissa, niin ilmeisesti gyne ei sitten tarkoituksella alkanut uudestaan ultraamaan. Kyseessä oli siis eri gyne kuin huhtikuussa. Mutta silti kyllä ihmettelen tätä vähäistä tutkimusta. Mut näillä mennään :D

minnndy,

jee! Kyllä varmasti helpotti, kun lopulta alkoivat :) Sinuna menisin silloin tammikuussa sinne gynelle, vaikka menkat alkoivatkin. Voit ainakin keventää mieltäsi avautumalla ammattilaiselle, ja mahdollisia uusiutuvia ylipitkiä kiertoja varten gyne voi antaa neuvoja tai jopa apua :cool:
 
minnndy, minulla myös on aika tammikuun loppupuolelle julkiselle puolelle. Olen ajatellut pitää tuota aikaa vielä "säilössä" siltä varalta, ettei seuraavia kuukautisia alkaisi kuulua kuukauden sisään (nyt siis alkoi nämä menkat toissapäivänä). Meillä yritys alkaa helmikuussa joten silloin toivoisi niiden kuukautistenkin tulevan suhteellisen säännöllisesti. Onhan sinulla sitten jo kulunut viitisen viikkoa edellisten kuukautisten alusta, jos uusia kuukautisia ei lääkäriaikaan mennessä tulisi. Ja jos tulee (tai KUN toivottavasti tulee), etkä koe tarvetta käynnille, niin riittäähän se, että ajan peruu edellisenä päivänä.
 
slempi toivon mukaan kaikki selkenee noillakin tutkimuksilla.. itse kävin ultrassa kun viimeksi oli 50 pvän kierto ja nyt kävin toistamiseen..sillä vaan että halusin tietää onko siellä mitään edes siis sitä follia.. (mikä olikin hyvin kasvaneena).. nyt jatketaan kiertoa ja odotellaan miten kävi..lämmöt keikkuu 37 tienoilla ja kova väsy on mutta katsotaan miten sujuu..
 
melassi,

juu olisi kyllä itsestäänkin ollut ihan mukava, jos olisi nyttenkin ultrattu. Että näkisi, mitä siellä nyt juuri meneillään... vai onko mitään, ollutkaan. Toivon sulle kovasti tsemppiä ja toivottavasti saisit tän kuun aikana vielä positiivisia uutisia :heart: muistahan ilmoitella tänne kuulumiset!
 
slempi tulen kyllä kertomaan ja toivon että teillekin tulisi pian punaviivaset tikkuihin..itsellä siis menossa dpo8 ja lämmöt edelleen n.37,3 tienoilla..testailun aloitan ehkä viikonloppuna..ensi viikolla viimeistään..vielä ei tiedä miten käy, mutta ainakin mennään positiivisin mielin eteenpäin..=)
 
Jottei tämä vallan tipahtaisi, niin... UP!

Samalla voisin päivittää omaa napaa. Eli Lugeja syöty nyt 8/12, eikä tädistä ainakaan vielä tietoakaan. Tapahtuisi nyt ees jotain perjantaihin (silloin viimeinen Luge) mennessä! Kp tänään 107 :popcorn:

Mites muilla? Melassi? :)
 
he lempi mulle ei kuulu mitään hyvää tai kuuluu , mutta ei odotetulla tavalla.. la dpo 10 alkoi tihkumaan tummaa kirkasta verta, dpo11 vuoto voimistui, ja jatkui dpo 12..nyt dpo13 ja vuoto lähes loppunut..eilen lämmöt oli vielä yli 37, mutta tänään aamulla nekin vaikuttivat lähteneen laskemaan.. aika oudot menkat, mutta tuskin valemenkatkaan.. teen huomenissa tai ylihuomenna herkällä testillä varmistuksen negasta ja kerään luuni uuteen kiertoon.. ovulaatio on tapahtunut ja siitä pitäisi osata olla tyytyväinen, vaikkakin muut asiat ei toiminu..

mut eikös se gyne sanonut sulle että jos ei näillä ala niin sitten olet raskaana? toivottavasti nyt kuitenkin tilanne selkeis pian sinullekin..=)
 

Yhteistyössä