pitkä imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitomeijeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitomeijeri

Vieras
imetän edelleen muutaman kerran päivässä lähes 2v. lasta ja minua rasittaa ihmiset jotka katsovat asiakseen puuttua siihen, vaikka asia ei heille pätkääkään kuulu. eikö ole äidin ja lapsen välinen asia? sitä paitsi, olen lukenut, että jopa 3v. saakka imetyksestä on ravitsemuksellista hyötyä. minua rasittaa todella kun esim. perhekerhon ohjaaja katsoi asiakseen valistaa minua, että imetys pitäisi kyllä jo lopettaa. tai yhden sukulaisen synttäreillä toinen täti päivitteli toiselle kuinka mun pitäis lopettaa imettäminen, samalla kun istuin itse vieressä. mitä hittoa kenellekään mun valinnat kuuluu? jotkut valittaa kun haukutaan siitä, ettei imetys onnistu. mutta kyllä sitä haukutaan sittenkin jos vielä sen jälkeen imetät kun lapsi on täyttänyt vuoden.

Näin se menee. Itsekin imetin parivuotiaaksi, loppuajasta olin vieläpä raskaana ja siitäkös kanssaeläjät riemastuivat ja avautuivat ajatuksistaan.

Kieltämättä oli ahdistunut olo ja on vieläkin. Neuvolasta tuli jo lapsen ollessa alta vuoden kehoituksia, että pitäisi lopettaa imetys. Ja sitten käytiin hyvää kädenvääntöä kun tulin raskaaksi, että saakos silloin imettää.

Riemastuttavinta kaiketi oli appi, joka vahtasi rintojani joka kerta kun tavattiin ja ekana kysyi "vielä sulla noista tulee maitoa.. miten voi.."

Ikvää kyllä sun ei auta kuin sulkea korvat tai sanoa suoraan kuinka se loukkaa että joku kehtaa arvostella.

ja ps. tällä palstalla sut leimataan superäidiksi joka kiillottaa sädekehäänsä, imetysfanaatikoksi, perverssiksi... noita kannustavia nimityksiä kyllä piisaa jos kehtaat poiketa valtaväestön tavoista.

niinpä, enkä ole todellakaan ole imetysfanaatikko tai pidä itseäni superäitinä, mutta kun kaikki on mennyt hyvin, maitoa tullut jne..niin en ole kattonut tarpeelliseksi lopettaa. tuskin enää koulupäivän jälkeen isken tissiä lapsen suuhun.

Passaako kysyä onko teillä lapsi pysynyt hyvin terveenä ja onko vielä kotona hoidossa?

Meillä kun tuo imetys loppui niin lapsi on sairastunut joka kuukausi korvatulehduksiin, flunssiin ja vatsatauteihin, siihen asti ollut terveenä. On kylläkin päivähoidossa, joten sieltähän se kerää niitä tauteja, mutta huomaa kyllä että vastustuskyky on eri tasoa kuin aiemmin.

Koitahan nauttia imetysajasta, sama se mitä muut sanovat, se on sun ja lapsen välinen juttu! (ja yleensä näillä arvostelijoilla ei ole itsellään kokemusta taaperoimetyksestä) :)

Jep jep! Täällä palstalla on näitä kaikennäköisiä, joiden mielestä imettäjät haluaa vaan esitellä tissejään muille, kun on kerrankin näin hyvä tekosyy! :D Minunkin lähes 2 vuotias yhä imee välillä tissiä, eikä yhtään kiinnosta, mitä mieltä joku muu asiasta on. :)

Lapsi on vielä kotihoidossa ja suht kivasti terveenä pysynyt, kerran mahatauti ja pari flunssaa.mut niin se taitaa olla, että ihmisillä on ihme tarve puuttua muiden valintoihin..jos ei imetä ollenkaan, arvostellaa siitä. jos imettää pitkään, saat kuulla siitä. viimeksi appiukon uusi emäntä piti luentoa että tämä mun imetys on suorastaan sairasta. hammasta purren pidin turpani kiinni, mutta ensi kerralla kysyn, onko meidän asiat sille ongelmia.

Mm, nuo tilanteet kyllä tosiaan vaativat lehmän hermoja... ajatelkaamme, että kun nyt osaamme pitää suumme kiinni, niellä kiukkumme ja antaa hölmöimpien mielipiteiden mennä ohi korvien, olemme saaneet pientä alkutreenausta lapsen uhmaikään jne. :D

Minusta ketään ei tarvisi arvostella imetyksen takia, tuostakin tulee ikävä kierre. Joku jolla imetys ei ole sujunut on ehkä saanut kuulla imettäviltä äideiltä vihjailua ja ehkä suoraa sanomistakin siitä kuinka itsekästä on olla imettämättä, kuinka kuka tahansa pystyy imettämään jos vaan oikeasti viitsii yrittää jne, kenties tämän pohjalta hän sitten taas puolestaan haluaa sanoa takaisin kun huomaa
jonkun imettävän "liian pitkään" (=sen verran pitkään että se jo monista tuntuu oudolta).

Itse olen pääosin kuullut pidemmästä imetyksestä (1v3kk pisin tähän mennessä) niin läheisiltä ihmisiltä että heille on suoraan voinut sanoa vastaan. Tosin, eipä moni kyllä tainnut tietääkään minun imettävän enää vuosikasta kun nuo imetykset hoidettiin vain kotona.

Mun lapsi on vasta 1v1kk, joten ei voi puhua pitkästä imetyksestä, mutta imetän edelleen yli 8 kertaa päivässä, joten ravitsemuksellinen merkitys on aika suuri. Eipä ole onneksi kukaan asiasta urputtanut, tosin enpä imetäkään julkisesti enkä käy missään perhekerhoissa tms. Ei olla siirrytty vielä lehmänmaitoonkaan, vettä saa ruoan kanssa. :)

Juuri kuuntelin mieheni siskoa jolla ei ole omia lapsia, joka opiskelee terveydenhoitajaksi, jotta kuinka hänen mielestään yli 1-vuotiaan imetys on sairasta. Alkaa lähinnä tuntua, että tämä kyseinen henkilö on sairas. Hänellä kyllä löytyy joka asiaan mielipide ja "oikea tieto", vaikka mitään ei lapsista tai raskaudesta tiedä.
Itseäni henkilökohtaisesti ärsyttää tuo neuvolakin kun sieltä niitä käskyjä jaellaan, eikä sielläkään varmasti kaikilla ole lapsia, mutta kirjanoppineita kylläkin. Antaisivat ihmisten itse päättää ja tukisivat päätöksiä!

Siis mistä noita ääliöitä sikiää kommentoimaan muiden valintoja? Mä olisin ylpeä itsestäni, jos imettäisin vielä kaks vuotiasta... Hienoa, että teillä on sujunut!!! Anna ihmisten ihmetellä ja kerro heille rehellisesti, että arvostelu loukkaa! Tsemppiä!