pitivätkö exät puolisosi nimen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

janni

Uusi jäsen
15.02.2005
13
0
1
Tämmöstä kyselen, että minkätyyppisellä nimellä uuden puolisosi exä kulkee, siis sukunimeä tarkoitan? Vaihtoiko exä takaisin tyttönimeensä kun ero tuli, vai pitikö miehen nimen. Meillä miehen eksä halusi pitää yhdysnimen, jossa miehen nimi on hänen sukunimensä perässä. Mies oli sitä ihmetellyt, johon nainen oli sanonut haluavansa saman nimen kun heidän yhteinen lapsensa. Mies ei tykännyt mutta ei kieltänytkään. Tuntuu hiukan oudolta... :x

Mies ja ex eivät olleet naimisissa, joten molemmilla siis omat sukunimet. Lapsella äidin sukunimi.

En pidä mitenkään outona tuota sukunimen säilyttämistä. Jos ero tulisi, niin itse todennäköisesti säilyttäisin mieheni sukunimen, joka minulla nyt on. Osasyynä on juuri se, että minulla ja lapsella olisi sama sukunimi.

Ja eihän se eletty elämä nimenvaihdoksella pois pyyhkiydy... Joskus vaan tuntuu, että jotkut hakee sellaistakin.

Ex piti miehen nimen kunnes meni itse uudelleen naimisiin, just sen takia että olis sama nimi kuin lapsilla. Mulle se oli ihan ok, sitäpaitsi valinta oli tehty pari vuotta ennen kuin edes tapasin mieheni. Naimisiin mentyäänhän ei saa pitää edellisen puolison nimeä, eli sillon on otettava joko uuden puolison nimi tai oma tyttönimi tai niiden yhdistelmä tai kokonaan uusi nimi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2005 klo 22:39 Hani kirjoitti:
Ex piti miehen nimen kunnes meni itse uudelleen naimisiin, just sen takia että olis sama nimi kuin lapsilla. Mulle se oli ihan ok, sitäpaitsi valinta oli tehty pari vuotta ennen kuin edes tapasin mieheni. Naimisiin mentyäänhän ei saa pitää edellisen puolison nimeä, eli sillon on otettava joko uuden puolison nimi tai oma tyttönimi tai niiden yhdistelmä tai kokonaan uusi nimi.
Mä pidin exän nimen kunnes menin uudelleen naimisiin ihan siitä syystä että nimenvaihto on aika kallista ja työlästä eikä se haitannut ketään. Mulla on sellainen käsitys että exän nimen saa pitää vaikka uudelleen naimisiin menee mutta uusi puoliso ei saa sitä nimeä ottaa joten silloin olisi puolisoilla eri nimet ja kuka nyt exän nimeä enää haluaisikaan pitää jos menee uudelleen naimisiin :D

piti,mutta meni kyllä sitten melkeen samantien uusiin naimisiin niin nimi muuttu aika nopeesti... eipä minua häirinnyt kun me emme olleet vielä yhdessä sillon...

eipä ole tuota ongelmaa, sillä kun menin naimisiin ekan kerran pidin tyttönimeni, kun erosin, ei ollut tarvetta muutella nimeä ja kun menin toisen kerran naimisiin, en edelleenkään muuttanut tyttönimeäni pois. Lapsi ekasta liitosta on ex- miehen sukunimellä ja lapsi toisesta liitosta minun sukunimelläni. Miksi yleensä ihmiset haluaa vaihtaa nimen mennessään naimisiin? Menee rahaa, tulee työtä kaikkien korttien vaihtamisessa ja tuttavat ei enää tunnista uudella nimellä. Mulla ainakin identiteetti vaati oman nimen säilyttämistä. ehkä jos oma nimi olis ollut ruma tai kauhean tavallinen ja miehen nimi kaunis, niin olisin miettinyt vaihtamista.

Minä pitäisin ilman muuta tämän nimen, joka minulla vuosia jo ollut, jos ero tulisi, Mitään outoa siinä ei ole. Elämässä on tapana mennä eteenpäin eikä taaksepäin Enhän minä isäni kotiinkaan muuta eron jälkeen, miksi siis hänen nimensä ottaisin. Olen perheen perustanut ja naimisiin mennyt, vaikka liitto päättyisi eroon, se ei pyyhkisi avioliittoa kokonaan pois. Ja yksi syy on tietenkin se että olen saman niminen kuin lapseni, eli perheenjäseneni. Eikä tuo miestänikään mitenkään kummastuttaisi, olemme tästä jokus puhuneet vaikkemme eroon lopulta olekkaan päätyneet.

Miehen exä piti yhteistä nimeä, kunnes avioitui uudelleen ja otti uuden miehensä nimen. Yritti vaihtaa vielä mieheni ja hänen yhteisten lasten sukunimet uuden miehen sukunimelle, mutta eipäs tuo käykkään kun olivat sopineet aiemmin yhteishuollosta. Joten nimen vaihtamiseen tarvitsee molempien vanhempien hyväksynnän.

Itselläni on vielä tyttönimeni ja yhteinen lapsemme on kastettu minun sukunimelleni. Ja tuleva vauvakin tulee minun sukunimelleni. Jos joskus naimisiin aiotaan saahan sitä sitten vaihdetuksi jos nikseen tulee. Vaikka kalliiksi tuleekin.

Kyllä nuo exät on sitten rasittavia. Pitävät entisen miehensä, etli MINUN NYKYISEN MIEHENI (huomaattehan, siis MINUN mies). Kaikkea kiusaa tahallaan tekevät.
Minusta nuo exät joutaisi viedä saunan taa ja lopettaa kun niistä on niin paljon hankaluuksia. Ihan tahallaan jatkavat elämää meidän uusiovaimojen kiusaksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2005 klo 13:36 nikitön kirjoitti:
Kyllä nuo exät on sitten rasittavia. Pitävät entisen miehensä, etli MINUN NYKYISEN MIEHENI (huomaattehan, siis MINUN mies). Kaikkea kiusaa tahallaan tekevät.
Minusta nuo exät joutaisi viedä saunan taa ja lopettaa kun niistä on niin paljon hankaluuksia. Ihan tahallaan jatkavat elämää meidän uusiovaimojen kiusaksi.
:D :D :D Hauskaa provoa taas nikitön :laugh: :laugh: :laugh: . Nautitko siitä että saat ihmiset hiiltymään :laugh: :laugh: . Taidat olla vähän kieroutunut :D :D