Piteneekö piirakan paistoaika jos tekee 3 kertaisen annoksen, vuoan sijasta pellillinen

• Viestiketjun aloittaja kokkitaidoton
  • Ensimmäinen viesti
kokkitaidoton
mustikkarahkapiirakkaa teen ja koko pellillinen tuli, murotaikina pohja.

Ohjeessa 200 astetta ja 40min, tuleeko kypsäksi samassa ajassa? Samalla reseptillä tehnyt ennen vain piirakkavuoassa

leipoo
Mä olen muistaakseni vaan tuplannu ohjeen piirakkavuoasta pellille. Ainakin sillon paistoaika sama. Mutta jos olet triplannut ohjeen niin onko "tulos" paksumpi? Siinä tapauksessa paistoaika pitenee. Sanoisin siis että kypsyminen kestää vähintään sen 40min mitä ohjeessa sanotaan,mutta mahdollisesti pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen76;30043485:
Ootko tyhmä, vai esitätkö vain?

Piirakkaa on enemmän (kylmää ainesta on enemmän) joten sillä kestää lämmetä kauemmin kuin jos sitä olisi vähemmän.

Ja aapeelle, kaksinkertaisena ainakin tullut samassa ajassa, kolminkertaisesta en menisi takuuseen
Ilmeisesti olen tyhmä, koska ohjeen suurentaminen vuoasta pellilliseen ei ole tripalnnut paistoaikaa ikinä tai muuttanut sitä radikaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä olet vaan;30043586:
Kumma kun se suurempi joulukinkkukin pitää olla kauemmin uunissa :headwall:

Vuoan kokokin vaikuttaa, onko korkea vai matala jne.
Ok, Kiitos kun kerroit ja valaisit että olen toiminut aina väärin. Pitää muistaa seuraavalla kerralla, että lisään paistoaikaa samanverran kuin reseptinkokoa.
Kiitos sinulle!

vierasa
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä olet vaan;30043586:
Kumma kun se suurempi joulukinkkukin pitää olla kauemmin uunissa :headwall:

Vuoan kokokin vaikuttaa, onko korkea vai matala jne.
Koska se isompi joulukinkku on paksumpi. Kun kerros on paksu, kestää kauemmin, että se lämpenee kokonaan. Jos taas piirakka on ainoastaan laajempi, ei paksumpi, se lämpenee ihan yhtä nopeaa.

• Tykkää
Reactions: Echo ja magiamilla
alottaja-
Koska se isompi joulukinkku on paksumpi. Kun kerros on paksu, kestää kauemmin, että se lämpenee kokonaan. Jos taas piirakka on ainoastaan laajempi, ei paksumpi, se lämpenee ihan yhtä nopeaa.
Oli kyllä jonkin verran paksumpi kuin piirakkavuoassa tehtynä. Pohja oli myös paksumpi. Annoin olla hetken pidempään kun löllysi vielä niin pahasti 40min kohdalla. Hyvää tuli :)
paitsi että oli siinä ja siinä ettei tullut pellistä yli :D

Yhteistyössä